Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, OlavEH said:

Hadde problemer er definitivt ikke det samme som at helsesystemet var nær sammenbrudd/holdt på å knele. Jeg ville sagt at det er flere gradsforskjeller mellom disse to beskrivelsene.

Jag vet ikke. Det som kom fram i media var i alla fall att nu må man få ned smitten för att man ikke klarar så mycket mer. 

Men det är ju självklart en fråga om definitioner och vad man menar. Är ju många länder som har haft riktigt stora problem med helsevesenet men alla land har väl kommit igenom det på en måte så då kanske ikke det heller er sammenbrudd/hold på å knele.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, OlavEH said:

Akkurat det vil jeg gjerne ha god dokumentasjon på. Jeg leste ingenting i media som tydet på at helsesystemet i Norge holdt på å knele med 300 innlagte.

Flere av landets største sykehus var fulle. Pasienter måtte overflyttes til andre sykehus pga kapasitetsproblemer. 

Fulle sykehus får jo åpenbart konsekvenser for andre sykdommer enn covid-19. 

Men såklart, dette kan ha vært løgn for å få bedre etterlevelse av tiltakene 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Nu är det ingen som vet hur det kommer gå i Norge eller i resten av världen. Er ting som ikke ser så bra ut och andra som tyder på att det kanske ikke är så dåligt i alla fall. Det som är tydligt är i alla fall att delta varianten har ändrat på spelreglerna. Såg väldigt mycket bättre ut för några månader sen med tanke på allt och talen ökar fremdeles i många länder. 

Jepp. Det er egentlig totalt sett veldig lovende nå synes jeg, jeg er i hvert fall ganske positiv til at vi kan få en avslutning av nesten alle tiltak denne høsten. Men samtidig så er det muligheter og tegn fra andre land til at det ikke er så enkelt, så man må kunne diskutere andre, litt verre scenarier. Når fagmyndighetene og ekspertene våre snakker om det så må man også kunne snakke om disse tingene her i denne tråden uten at diskusjonen flyr over i skittkasting, beskyldninger om krisemaksimering og den slags.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Jag vet ikke. Det som kom fram i media var i alla fall att nu må man få ned smitten för att man ikke klarar så mycket mer. 

Men det är ju självklart en fråga om definitioner och vad man menar. Är ju många länder som har haft riktigt stora problem med helsevesenet men alla land har väl kommit igenom det på en måte så då kanske ikke det heller er sammenbrudd/hold på å knele.

Nei, og hadde problemer er i mine øyne "innafor". Man skal tåle såpass uten at man har drakoniske tiltak. Dersom den situasjonen eller noe verre enn dette, er det sannsynlig worst-case scenario for høsten i Norge, bør man ha minimalt med tiltak. Det er skremmende mange som vil ned mot en tilnærmet nullrisikotankegang.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Flere av landets største sykehus var fulle. Pasienter måtte overflyttes til andre sykehus pga kapasitetsproblemer. 

Fulle sykehus får jo åpenbart konsekvenser for andre sykdommer enn covid-19. 

Men såklart, dette kan ha vært løgn for å få bedre etterlevelse av tiltakene 

Du kan dokumentere at flere av landets største sykehus var fulle. Det var iallfall ikke fullt på Haukeland. Eller St.Olavs. Eller SUS i Stavanger. Det man hadde var vel visse kapasitetsproblemer på et par sykehus på sentrale Østland (Ahus iallfall). Dette er sannelig ikke det samme som at hele helsesystemet holder på å knele. Det får være måte på unyansert krisemaksimering.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, OlavEH said:

Du kan dokumentere at flere av landets største sykehus var fulle. Det var iallfall ikke fullt på Haukeland. Eller St.Olavs. Eller SUS i Stavanger. Det man hadde var vel visse kapasitetsproblemer på et par sykehus på sentrale Østland (Ahus iallfall). Dette er sannelig ikke det samme som at hele helsesystemet holder på å knele. Det får være måte på unyansert krisemaksimering.

Bare fordi det ikke påvirket akkurat din landsdel så er det ikke så farlig? Got it. 

Virker ikke helt som at du forstår konsekvensene av at landets største sykehus er fulle og må flytte på sine pasienter. Og det var ved 300 samtidige innlagte. Ved fortsatt økning i antall innlagte ville dette propagert utover og de mindre sykehusene ville raskt fylles opp. Dette får åpenbart konsekvenser ikke bare for nye covid-syke, men også andre syke, involverte i ulykker, planlagte (og potensielt livreddende) operasjoner osv. 

Når dette allerede begynner å skje ved 300 innlagte så tørr jeg nesten ikke tenke på hva som skjer ved 500 innlagte eller sågar enda flere en dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Covidiot skrev (25 minutter siden):

stusser også over artikkelen til VG - 30 stk innalgt og fare for overfylte sykehus?

I følge ett Google søk har Island 2.8 sengeplasser pr 1000 innbyggere(nedskalert fra 16.8 pr 1000 på toppen i 1991), det skulle tilsi rundt 1 000 sengeplasser, at 30 COVID pasineter er grunnen til at sykehuskapasiteten er sprengt har jeg vanskelig for  å tro.

Til sammenlign tilsvarer det 420 innlagt i Norge, som vel er høyere enn vår høyeste topp. Samtidig er Norge i en særklasse, de aller fleste landene i Europa og Amerika har hatt langt verre tall. For USA tilsvarer det 27.500 innlagte, og de har gjennom mesteparten av pandemien hatt langt flere innlagte. Tsjekkia, som var virkelig i trøbbel i vinter, hadde ti ganger så mange innlagte på det verste, justert for befolkningstall. Men, det er vel mer sannsynlig at tallene på Island skal fortsette oppover enn at de har nådd toppen. At smitten stiger så ekstremt raskt i et land hvor "alle" er fullvaksinerte var det vel ingen som forventet kunne skje for noen måneder siden, og veldig dårlig nytt for Norge og resten av verden. Eller det avhenger jo av hvor den toppen for innleggelser og død er, vi må bare håpe at den ikke er så veldig langt unna uten at det må innføres tiltak. Tror ikke samfunnet klarer å akseptere nye inngripende tiltak etter alle er fullvaksinerte, og vi har levd et veldig begrenset liv i halvannet år. 

Jeg lurer fortsatt på hvorfor det ikke er mer snakk om en justert vaksine. I begynnelsen av pandemien var det mye snakk om at Pfizer og Moderna hadde den store fordelen at de kunne lage en justert vaksine for nye varianter ila et par uker, men siste jeg leste nå var at de skal begynne "trials" ila august. Da er det ganske mange uker siden delta ble oppdaget og skapte krisen i India. Mulig det ikke har vært kommunisert godt nok, at mRNA ikke "tar knekken på" nye varianter ila et par uker, men vil ta flere måneder, og deretter mange flere måneder å få produsert nok av. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Bare fordi det ikke påvirket akkurat din landsdel så er det ikke så farlig? Got it. 

Virker ikke helt som at du forstår konsekvensene av at landets største sykehus er fulle og må flytte på sine pasienter. Og det var ved 300 samtidige innlagte. Ved fortsatt økning i antall innlagte ville dette propagert utover og de mindre sykehusene ville raskt fylles opp. Dette får åpenbart konsekvenser ikke bare for nye covid-syke, men også andre syke, involverte i ulykker, planlagte (og potensielt livreddende) operasjoner osv. 

Når dette allerede begynner å skje ved 300 innlagte så tørr jeg nesten ikke tenke på hva som skjer ved 500 innlagte eller sågar enda flere en dette. 

Nå var det ikke fullt i hele Oslo-området heller siden man kunne flytte pasienter fra Ahus til nærliggende sykehus. Og det var ikke at 300 innlagte pasienter skapte problemer som var påstanden. Det var at helsesystemet holdt på å knele. Og det var reinspikka løgn. Og per i dag så viser det jo seg at innlagte pasienter har kortere liggetid og mindre alvorlig sykdom enn i vinter. Så man tåler med all sannsynlighet et høyere antall uten at det blir store problemer. Det er skremmende mange som forfekter det du gjør. Inngripende og drakoniske tiltak for å "beskytte" folk. Enten de vil eller ikke bli beskyttet. ALT skal vike for covid-19. Ingenting annet teller lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bare "visse kapasitetsproblemer" på Ahus. Det er såpass mange geografiske områder som sokner til Ahus at det er viktig at dette sykehuset ikke stadig kneler på denne kapasiteten. De har definitivt vært sprengt i perioder under Covid.

"Intensiven på Ahus er full – pasienter sendes til andre sykehus"
https://www.aftenposten.no/norge/i/39RmJP/intensiven-paa-ahus-er-full-pasienter-sendes-til-andre-sykehus

"Intensiven på Ahus er full: OUS overtar pasientene"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vqjgwp/intensiven-paa-ahus-er-full-ous-overtar-pasientene

 

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knipsolini said:

Jeg lurer fortsatt på hvorfor det ikke er mer snakk om en justert vaksine. I begynnelsen av pandemien var det mye snakk om at Pfizer og Moderna hadde den store fordelen at de kunne lage en justert vaksine for nye varianter ila et par uker, men siste jeg leste nå var at de skal begynne "trials" ila august. Da er det ganske mange uker siden delta ble oppdaget og skapte krisen i India. Mulig det ikke har vært kommunisert godt nok, at mRNA ikke "tar knekken på" nye varianter ila et par uker, men vil ta flere måneder, og deretter mange flere måneder å få produsert nok av. 

Dette etterlyser jeg også. Det er merkelig stille rundt dette.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Ikke bare "visse kapasitetsproblemer" på Ahus. Det er såpass mange geografiske områder som sokner til Ahus at det er viktig at dette sykehuset ikke stadig kneler på denne kapasiteten. De har definitivt vært sprengt i perioder under Covid.

"Intensiven på Ahus er full – pasienter sendes til andre sykehus"
https://www.aftenposten.no/norge/i/39RmJP/intensiven-paa-ahus-er-full-pasienter-sendes-til-andre-sykehus

"Intensiven på Ahus er full: OUS overtar pasientene"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Vqjgwp/intensiven-paa-ahus-er-full-ous-overtar-pasientene

Ahus var vel i en særstilling. Svært store andeler av innvandrerne på Oslo øst sokner vel dit. Og de ble oftere smittet og mer syke enn resten av befolkningen. I tillegg er vel Ahus underdimensjonert mtp den befolkningen den skal serve. I dag er vel situasjonen ganske mye bedre da store deler av befolkningen på den kanten av landet er fullvaksinert. Og at ett sykehus har endel problemer er ikke det samme som at helsevesenet holder på å knele. 

Lenke til kommentar

Problemet med Ahus er vel i og for seg at intensivkapasiteten er begredelig. De har 10-15 plasser, til et sykehus som skal betjene halve Oslo og store deler av Viken fylke. Vet ikke helt hvor mange mennesker det blir, en halv million eller noe sånt? Det er jo fullt der i en normalsituasjon uten covid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Dette etterlyser jeg også. Det er merkelig stille rundt dette.

Pfizer sier selv det ikke er den beste strategien., de vil heller gi 3. dose av vaksinen de har.

Sitat

BioNTech said that repeat shots of its COVID-19 vaccine, of which more than a billion doses have now been supplied worldwide, was a better strategy than tailoring the product it developed with Pfizer to new variants.

70c8fc80

The German biotech firm said that offering a third dose of its established two-shot vaccine remained the best response to concerns over waning immune protection in the face of the highly contagious Delta variant, as worse strains may emerge.

https://globalnews.ca/news/8097746/covid-vaccine-third-dose-biontech/

Lenke til kommentar

Om Ahus er i en særstilling eller ei så er det fortsatt viktig at dette sykehuset som dekker mange geografiske områder ikke blir sprengt på kapasitet.

Om ikke annet vitner dette kanskje om at alt innenfor Oslos grenser burde gå til sykehusene i Oslo og at Oslo selv må ta ansvar for at deres borgere har sykehusplasser innenfor Oslo sykehusene.

Ikke belaste Akershus som allerede har et altfor stort ansvar i dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (12 minutter siden):

Bare fordi det ikke påvirket akkurat din landsdel så er det ikke så farlig? Got it. 

Virker ikke helt som at du forstår konsekvensene av at landets største sykehus er fulle og må flytte på sine pasienter. Og det var ved 300 samtidige innlagte. Ved fortsatt økning i antall innlagte ville dette propagert utover og de mindre sykehusene ville raskt fylles opp. Dette får åpenbart konsekvenser ikke bare for nye covid-syke, men også andre syke, involverte i ulykker, planlagte (og potensielt livreddende) operasjoner osv. 

Når dette allerede begynner å skje ved 300 innlagte så tørr jeg nesten ikke tenke på hva som skjer ved 500 innlagte eller sågar enda flere en dette. 

Helt enig. De siste studiene viser at over 110% av befolkningen får Covid. Av disse blir 7 av 5 innlagt på sykehus i mange måneder og de fleste dør. 

Vi burde innføre portforbud frem til jul, for å være sikker. Kanskje helt til neste sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, OlavEH said:

Ahus var vel i en særstilling. Svært store andeler av innvandrerne på Oslo øst sokner vel dit. Og de ble oftere smittet og mer syke enn resten av befolkningen. I tillegg er vel Ahus underdimensjonert mtp den befolkningen den skal serve. I dag er vel situasjonen ganske mye bedre da store deler av befolkningen på den kanten av landet er fullvaksinert. Og at ett sykehus har endel problemer er ikke det samme som at helsevesenet holder på å knele. 

Samtidig ser vi fra f.eks Island der 80% er vaksinert at sykehusene fylles opp. Dagens nivå der tilsvarer altså et nivå over toppen vi hadde her i høst. 

Klarer du virkelig ikke se konsekvensene ved frislipp? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Ja, det är ju därför vi är i en lockdown nu med totalt portförbud... Er det noe sånt du menar? 

(bara tröttsamt hur du överdriver allt)

Når man har typer som Benbjo, utakt og et par andre i denne debatten som følger Nyborg og hennes likes tankegang, så er det umulig å ikke sette ting på spissen for å sterkt understreke ovenfor disse at de krisemaksimerer. Får jeg motdebattanter som fremstår som nyanserte og i balanse, vil jeg kanskje skifte tone. 

NB: Jeg har forøvrig ikke sett deg påpeke ovenfor disse en eneste gang hvor lite nyansert de er. Du er ganske tydelig ute etter å ta den ene siden av debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...