Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sitat

70 nye smittetilfeller i Bergen

Søndag er det registrert 70 nye smittetilfeller i Bergen, ifølge kommunens nettsider. 28 av de smittede er nærkontakter, 4 tilfeller er importsmitte, 11 har ukjent smittevei, 22 er ikke klarlagt og 5 personer har usikkert prøvesvar.

– Det er høyt smittetall også i dag. Dette skyldes delvis at det er etterregistreringer og en del inkonklusive tester. Det er likevel foruroligende høyt til å være helg hvor tallene vanligvis er betydelig lavere. Det må igjen sterkt oppfordres til å følge smittevernreglene, sier samfunnsmedisinsk beredskapsvakt, Tor Grimstad.

På VG sin oversikt står det kun 16 tilfeller i Bergen, så der mangler det nok en del tall.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/tag/Bergen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (1 time siden):

Ja - en falsk trygghetsfølelse, noe det i stor grad er. Ihvertfall i forhold til eksempelet mitt om de som gnir inn hendene før de går rett inn i butikken og lar aerosolene svømme rundt i lufta mens de står og skravler med andre under 1 mmeters avstand. Lurer på om disse i det hele tatt er klar over hvordan corona smitter.

Har ikke problemer med antibac. Men der de har tatt såpedispenseren ut fra toalettet derimot. Da bør man ta med vasken og papirhåndklær til å tørke med. Og alle dem som går (gikk) med bunnbind nedenfor nesen. Hva er poenget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

FHIs motstand mot munnbindbruk var at vi ikke ville bruke dem riktig bla pga av dårlig hygiene, man ville kunne smitte seg selv med munnbindene.

FHI sin motstand mot munnbindbruk i starten bunner ut i ganske så ene og alene at styringsorganene til helsevesenet bæsja på leggen å overhode ikke var forberedt på et scenario de burde ha vært forberedt på, de manglet essensielt verneutstyr for å takle situasjonen vi var komt i å en måtte prøve det en kunne for å hindre folk i å kjøpe opp verneutstyret som helseforetakene trengte mer.  

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (20 minutter siden):

FHI sin motstand mot munnbindbruk i starten bunner ut i ganske så ene og alene at styringsorganene til helsevesenet bæsja på leggen å overhode ikke var forberedt på et scenario de burde ha vært forberedt på, de manglet essensielt verneutstyr for å takle situasjonen vi var komt i å en måtte prøve det en kunne for å hindre folk i å kjøpe opp verneutstyret som helseforetakene trengte mer.  

Ja, husker at Erna stod på et lager i Oslo og pekte på eskene med munnbind for å forsikere oss om at nå var de ankommet. Det var hemmelig hvordan hun hadde fått på dem, mangelvare i hele Europa. Senere viste det seg at de var produsert i interneringsleirene i Xinjiang-regionen i Kina.

Lenke til kommentar
17 hours ago, Morromann said:

Men det med antibac - nei. Absolutt nei. Antibac er ekstremt skadelig for hendene og fører til hudinfeksjoner - og ikke beskytter det i nevneverdig grad mot luftspredende virus heller - da er avstand og munnbind mer virksomt(jeg rister på hodet når jeg ser folk gå inn i en butikk og smører seg grundig inn med antiback for så å gå rett inn i butikken og prate rett i munnen på andre med under 1 meter avstand; jeg mener DET rister jeg virkelig på hodet av). Jeg har ikke på meg antibac når jeg skal inn i en butikk. Antibac bør være forbeholdt sykeinstitusjoner, laboratorier og andre steder hvor det er viktig med et mest mulig sterilt innemiljø for å unngå BAKTERIELLE infeksoner, det er jo først og fremst for å ta livet av bakterier, ikke viruser. Jeg vasker hendene når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, før jeg skal spise og etter å ha vært på toalettet. Men ikke med antibac - men med vann og såpe.

Enig med deg på det med antibac. Naturligvis så kan jeg smøre hendene dersom jeg har tatt mye på stedet. Men, ellers dersom jeg føler meg frisk så mener jeg også at det er munnbindet og så luftig som mulig rundt en som beskytter best framfor antibac-en.

Jeg ser nesten på antibac som et tiltak myndighetene innførte ved starten av pandemien som et påskudd for å unngå at munnbindene som helsevesenet behøvde skulle bli brukt opp for fort (hamstring og sånt noe).

Antibac har selvsagt en antibakteriell og antiviruell funksjon det også, men hvor mye hjelper det kontra munnbindbruken? Antibac er også mye enklere å produsere fra så simple ting som gjæring over til alkohol.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, Subara said:

Jeg er har blitt "antibacoman" og har ikke tatt skade av den 🙂 Men har hørt om folk som har fått eksem på hendene/hudproblemer av all vaskingen med såpe og varmt vann.

Man kan bare tenke seg hvordan de med tvangslidelse OCD har hatt det under pandemien, og om det har kommet flere til. Eller de som hadde eksem fra før.

FHIs motstand mot munnbindbruk var at vi ikke ville bruke dem riktig bla pga av dårlig hygiene, man ville kunne smitte seg selv med munnbindene.

Antibacen gir også trygghetsfølelse, noe som kan være verdt den.

Jeg har heldigvis funnet meg et mildt håndvaskemiddel som jeg nytter flittig hjemme. Det er veldig stor forskjell på såpeprodukter. Også må man passe på å lunke vannet litt ned og ikke pøse på med tørrgjørende varmebehandling av hendene. La hendene med innarbeiding av såpeproduktet lenge nok gjøre rensejobben. Skylle godt med kjølig temperert vann etterpå (få av såperestene).

Riktig såpevask av hendene kan være vel så effektivt som antibac.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, nirolo said:

Så vidt jeg har fått med meg, så er det særdeles få som har blitt smittet ved at man har tatt på ting. Høyt fokus på tiltak med liten effekt er som regel en hindring for det man ønsker å oppnå. En vesentlig gruppe vil da tro de er trygge fordi de har spritet hendene, til tross for svært liten effekt. Da er det mye bedre å fokusere på tiltak som faktisk har stor effekt.

Ja helt enig. Dette gir jeg rett og slett hele skylden over til FHI for å har formet pandemitiltakene til å bli det man ser.

Lenke til kommentar

Det jeg setter pris på med eks. antibac og håndvask fokus er at folk nå faktisk vasker seg på hendene på jobb og det blir mindre sykdom pga. den slags uhygieniske forhold. Vi har antibac også stående utenfor toaletter og folk bruker det.

Vi har alltid hatt antibac i kantina (siste 10+ år)  men det hjelper ikke andre så lenge de er urenslige andre steder på jobb.

På en arbeidsplass med mange hundre mennesker ble jeg så ofte syk med mageting ol. at jeg kjøpte meg et sammenbrettbart tastatur og aldri lot slikt stå igjen på jobb. I en periode når jeg hadde låsbart skap låste jeg også tastaturet inn når jeg ikke var der.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Søndag:

Sitat

370 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Søndag ble det registrert 370 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 23 tilfelle færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 393.

Lørdag ble det registrert 262. Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende. 58 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 140.836 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/370-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.MI8C6Lgy8
 

Forrige søndag:

Sitat

240 NYE SMITTETILFELLER

Det er registrert 240 nye smittetilfeller siste døgn.Dette er 58 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene (298).

Dette er 104 tilfeller flere enn søndag forrige uke (136).

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende.

I Oslo er det registrert 34 nye smittetilfeller, mot 44 dagen før.

39 kommuner har stigende trend.

Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/240-nye-smittetilfeller.aRs7aWMu_

 

Hva blir det, rundt 65% økning fra forrige søndag til i går?

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 timer siden):

Behold gjerne antibac i butikkene etter pandemien. Synes det er helt greit at folk har muligheten før man skal inn og kose på frukten og sånt. Uten at man trenger å hverken ha noe OCD eller være bakteriefob av den grunn. Kan bidra til mindre sjukdom det.

Det er greit for meg om de står der så lenge jeg ikke blir tvunget til å ha det på meg. Det får være et valg den enkelte tar.

Lenke til kommentar
xRun skrev (9 timer siden):

Samtidig: 30 innlagte, som er en nedgang. Og ikke noe som det behøver å slås alarm om. Vi snakker 30 innlagte i hele Norge.

Og 0 døde. Ganske oppløftende tall.

Dermed kan man trygt slå fast at restriksjonene ikke står i proposjon til den reelle sykdomssituasjonen.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Samtidig: 30 innlagte, som er en nedgang. Og ikke noe som det behøver å slås alarm om. Vi snakker 30 innlagte i hele Norge.

Og 0 døde. Ganske oppløftende tall.

Dermed kan man trygt slå fast at restriksjonene ikke står i proposjon til den reelle sykdomssituasjonen.

I perioden omtalt i innlegget du siterer fra forrige søndag til i går søndag: oppgang i innlagte fra 16 til 30, som faktisk ikke er en nedgang. I samme periode er det såvidt jeg kan se også registrert 5 døde, som ikke er 0.
Kilde: https://www.vg.no/spesial/corona/

Ikke at jeg mener dette er foruroligende høye tall, overhodet ikke, men det er faktisk økninger, ikke nedgang slik du hevder, og rett skal være rett. La oss forholde oss til tallene slik de er, og ikke slik vi ønsker å fremstille dem til støtte for egen argumentasjon.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Jotun skrev (15 minutter siden):

Hvordan er det ift for 2 uker siden da? 🤔

Det sto at det var 136 for 2 uker siden. 136 -> 240 -> 370

og nå kommer straks skolestart og fadderuker. Blir vel firesifrede smittetall igjen etterhvert. Spørsmålet er om det gir seg utslag på sykehusene.

Endret av :utakt
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (1 minutt siden):

I perioden omtalt i innlegget du siterer fra forrige søndag til i går søndag: oppgang i innlagte fra 16 til 30, som faktisk ikke er en nedgang. I samme periode er det såvidt jeg kan se også registrert 5 døde, som ikke er 0.
Kilde: https://www.vg.no/spesial/corona/

Ikke at jeg mener dette er foruroligende høye tall, overhodet ikke, men det er faktisk økninger, ikke nedgang slik du hevder, og rett skal være rett. La oss forholde oss til tallene slik de er, og ikke slik vi ønsker å fremstille dem til støtte for egen argumentasjon.

OK, men det var 34 for noen dager siden, men ja, det er stigende, slik det er når influensaer vokser i tilfeller også. Smittetall bryr jeg meg ikke lenger om, kommunekart og alt det der ser jeg nå glatt forbi og ser kun på innlagte og døde som er det relevante. Aldri før har man massestestet befolkningen for et enkeltvirus og presset folk til å komme seg avgårde på en teststasjon om man har symptomer på forkjølelse, så det er klart det blir høyere slike tall når det går mot høst. Og de vil ikke synke igjen før til langt ut på våren nå, så utifra hvordan man har opptrådt så langt og ut i fra nedslående beskjed fra regjeringen om at de ikke lukker døra for fortsatte restriksjoner selv når alle er fullvaksinerte er jeg ikke optimistisk der.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (8 minutter siden):

Det sto at det var 136 for 2 uker siden. 136 -> 240 -> 370

og nå kommer straks skolestart og fadderuker. Blir vel firesifrede smittetall igjen etterhvert. Spørsmålet er om det gir seg utslag på sykehusene.

Men det må jo samfunnet tåle nå som stadig flere er vaksinerte, med mindre vaksinene ikke virker lenger da og det gir som du sier uitslag på sykehusene. Vi kan gjerne ha femsifrede antall positive PCR-tester for min del så lenge det er under 20 innlagte om dagen. Skjønt før eller siden(helst før)bør man avvikle dette overdrevene testesystemet som koster skattebetalerne millarder. Ihvertfall når sykdommens alvor ikke står i proposjon til slik virksomhet lenger.

Er det en økende vaksineskespsis nå hos de som ikke fornekter pandemien? Det kan virke slik i og med at man fortsatt snakker om restriksjoner og sannysnlighet for økning av inlagte og døde. Jeg vet ikke, jeg stoler jo på at vaksinene virker og at de bryter linken mellom smitte og død slik statistikken viser. Skjønt det er bekymringsverdig om det stemmer at effekten kanskje avtar etter et halvt år og at man ikke snakker om tredjedoser i Norge. Det er jo nettopp de eldste og de med underliggende sykdommer som da vil være i fare om dette skulle stemme siden det nå har vel passert et halvår siden de fikk vaksinen.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 minutter siden):

Det sto at det var 136 for 2 uker siden. 136 -> 240 -> 370

og nå kommer straks skolestart og fadderuker. Blir vel firesifrede smittetall igjen etterhvert. Spørsmålet er om det gir seg utslag på sykehusene.

Jeg er som argumentert litt for tidligere her ikke 100% sikker på at smittetallene vil øke så raskt i forbindelse med studie/skolestart. Vi ser at en kjempeandel av smittetilfellene i Norge nå er i forbindelse med reising i Norge og utlandet. Nå som ferien i ferd med å gå over så tror jeg vi kan få en utflatning generelt. Dette kan selvsagt skje samtidig med utbrudd og økning blant studenter, men hvordan det vil slå ut blir ganske interessant å se på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...