Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Kanskje frykten du har bunner ut i en slags skepsis til myndigheter? Jeg føler meg helt trygg på at myndighetene i Norge hverken opprettholder eller fjerner tiltak for moro skyld, men fordi det er det riktige å gjøre satt opp mot situasjonen til enhver tid og i tråd med vitenskapelige og faglige råd. Ser ingen logisk eller rasjonell grunn til noe annet, spesielt ikke i et valgår. Alle vil bli ferdig med epidemien/pandemien og følgene av den, mest av alt myndighetene.

Det handler litt om prinsipper også. Jeg har levd i halvannet år uten frykt for dette, men måtte visse solidaritet for alle mellom himmel og jord. Og som enslig og midt i 30-åra som bor i en større by og med et akademisk yrke i form av en kontorjobb, er det absolutt ingen av prioriteringene i denne perioden som er blitt gjort til fordel for folk i min aldersgruppe og situasjon, ikke ett eneste ett.

Da vil jeg ha meg frabedt at myndighetene skal fortsette og styre livene våre på denne måten, samt at å pulverisere den individuelle retten til å ta avgjørelser i større grad enn det er blitt gjort i noen gang i moderne tid. Det beste eksemplet på dette var hvor inni helvete vanskelig de gjorde det å få tatt den Janssen-vaksinen.  Høyre og Venstre er kanskje de to av de etablerte partiene som burde vært mest skeptiske til å gripe inn for mye i folk sin frihet, men under denne pandemien har de kastet alle prinsipper fullstendig på båten. Det er mildt sagt jævlig skuffende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi nærmer oss normalen, så håper jeg vi iallfall kan opprettholde noe av de tingene vi har "terpet" på under pandemien, og som egentlig burde være en selvfølge utenom. Folk må slutte å komme på jobb med hosting, harking og nysing  og smitte andre, særlig om de kan ha hjemmekontor ved sykdom. 

Håper flere forsetter å sprite seg/vaske hendene oftere, for min del kan spritdispensere stå utenfor butikkene. Det er et enkelt tiltak, men mulig butikker ikke vil ta kostnaden. 

Har ikke vært syk siden februar 2020 og det har vært utrolig deilig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

 Folk må slutte å komme på jobb med hosting, harking og nysing  og smitte andre, særlig om de kan ha hjemmekontor ved sykdom. 

Håper flere forsetter å sprite seg/vaske hendene oftere, for min del kan spritdispensere stå utenfor butikkene. Det er et enkelt tiltak, men mulig butikker ikke vil ta kostnaden. 

Har ikke vært syk siden februar 2020 og det har vært utrolig deilig. 

Vill påstå at folk har vært hjemme med hosting, harking lengen før c19 kom.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 minutter siden):

Vill påstå at folk har vært hjemme med hosting, harking lengen før c19 kom.

 

Alltid noen som har vært for stolte til å møte opp med sykdom og som liker å poengtere at de ikke lar seg stoppe av litt sykdom, uten å tenke over at det kan sette resten av arbeidsstaben ut av spill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (Akkurat nå):

Alltid noen som har vært for stolte til å møte opp med sykdom og som liker å poengtere at de ikke lar seg stoppe av litt sykdom, uten å tenke over at det kan sette resten av arbeidsstaben ut av spill.

Kommer an på hvilken sykdom. Man er ikke borte fra jobben om man ikke iallfall har feber og nedsatt allmenntilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Kommer an på hvilken sykdom. Man er ikke borte fra jobben om man ikke iallfall har feber og nedsatt allmenntilstand.

Virkelig? Så dersom man nyser, snørrer og hoster som bare det så møter man opp på jobb fordi man ikke har feber og nedsatt allmenntilstand? Sterkt uenig. Særlig når de er i starten av sykdomsforløpet, og er høyt smitteførende. Det er en uting at folk som er såpass synlig syke møter opp på jobb bare fordi de er i stand til å jobbe. Selv før c-19 var det ikke noe som var mer irriterende enn folk som møtte opp på jobb og ødela alt av konsentrasjon ved å sitte å konstant hoste. Alle synest det er dødsirriterende bortsett fra den syke selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Fnugle said:

Alltid noen som har vært for stolte til å møte opp med sykdom og som liker å poengtere at de ikke lar seg stoppe av litt sykdom, uten å tenke over at det kan sette resten av arbeidsstaben ut av spill.

Sikker, men de er det ikke mange av. I de ca 30årene jeg jobbet som sveiser var det mange som var hjemme for litt snus.

Var og de som var friske og tok en 3 dagers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 minutt siden):

Virkelig? Så dersom man nyser, snørrer og hoster som bare det så møter man opp på jobb fordi man ikke har feber og nedsatt allmenntilstand? Sterkt uenig. Særlig når de er i starten av sykdomsforløpet, og er høyt smitteførende. Det er en uting at folk som er såpass synlig syke møter opp på jobb bare fordi de er i stand til å jobbe. Selv før c-19 var det ikke noe som var mer irriterende enn folk som møtte opp på jobb og ødela alt av konsentrasjon ved å sitte å konstant hoste. Alle synest det er dødsirriterende bortsett fra den syke selv.

Du får vel nedsatt allmenntilstand samtidig eller før at du blir snørrete og begynner å hoste hvis du har influensa. Og hvis det bare er en forkjølelse uten at man har feber og nedsatt allmenntilstand, bør du iallfall ha hjemmekontorfasiliteter og kunne arbeide hjemmefra. ER man syk er det sikkert en forkjølelse, og ikke influensa, i minst 90 % av tilfellene. Da blir det høyt sykefravær om man skal gjøre som du ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Fnugle said:

Virkelig? Så dersom man nyser, snørrer og hoster som bare det så møter man opp på jobb fordi man ikke har feber og nedsatt allmenntilstand? Sterkt uenig. Særlig når de er i starten av sykdomsforløpet, og er høyt smitteførende. Det er en uting at folk som er såpass synlig syke møter opp på jobb bare fordi de er i stand til å jobbe. Selv før c-19 var det ikke noe som var mer irriterende enn folk som møtte opp på jobb og ødela alt av konsentrasjon ved å sitte å konstant hoste. Alle synest det er dødsirriterende bortsett fra den syke selv.

Er du hjemme om du nyser:grin:

 

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (39 minutter siden):

Når vi nærmer oss normalen, så håper jeg vi iallfall kan opprettholde noe av de tingene vi har "terpet" på under pandemien, og som egentlig burde være en selvfølge utenom. Folk må slutte å komme på jobb med hosting, harking og nysing  og smitte andre, særlig om de kan ha hjemmekontor ved sykdom. 

Håper flere forsetter å sprite seg/vaske hendene oftere, for min del kan spritdispensere stå utenfor butikkene. Det er et enkelt tiltak, men mulig butikker ikke vil ta kostnaden. 

Har ikke vært syk siden februar 2020 og det har vært utrolig deilig. 

Her er jeg halveis enig og halveis uenig med deg.

Om at man skal holde seg hjemme når man har symptomer på smittsome luftveissykdommer(forkjølelse, influensa eller corona)-helt enig. Det har jeg alltid ment og er kun sunn fornuft. Jeg tilltater aldri folk jeg vet er forkjølet å besøke meg og jeg går ikke på besøk til dem med mindre jeg virkelig må og jeg vil unngå å frivillig gå til et selskap eller lignende hvor en jeg vet er forkjølet skal gå. Men det er et valg man selv gjør og jeg er klar på det om at forkjølede skal holde seg unna meg og jeg vil vise dem samme hensyn når jeg selv er forkjølet. Så der er vi helt enig.

Men det med antibac - nei. Absolutt nei. Antibac er ekstremt skadelig for hendene og fører til hudinfeksjoner - og ikke beskytter det i nevneverdig grad mot luftspredende virus heller - da er avstand og munnbind mer virksomt(jeg rister på hodet når jeg ser folk gå inn i en butikk og smører seg grundig inn med antiback for så å gå rett inn i butikken og prate rett i munnen på andre med under 1 meter avstand; jeg mener DET rister jeg virkelig på hodet av). Jeg har ikke på meg antibac når jeg skal inn i en butikk. Antibac bør være forbeholdt sykeinstitusjoner, laboratorier og andre steder hvor det er viktig med et mest mulig sterilt innemiljø for å unngå BAKTERIELLE infeksoner, det er jo først og fremst for å ta livet av bakterier, ikke viruser. Jeg vasker hendene når jeg kommer hjem etter å ha vært ute, før jeg skal spise og etter å ha vært på toalettet. Men ikke med antibac - men med vann og såpe.

Endret av Morromann
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 262 koronasmittede i Norge. Det er 19 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 393 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 297, så trenden er stigende.

Ved midnatt natt til søndag var det utført 6,6 millioner koronatester her i landet siden februar i fjor. I alt har 140.466 personer testet positivt. Til nå har 3.693.741 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.930.208 personer har fått andre dose. Fredag var 33 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var tre flere enn dagen før. Tallene oppdateres ikke i helgen.

 

Lenke til kommentar

Jeg er har blitt "antibacoman" og har ikke tatt skade av den 🙂 Men har hørt om folk som har fått eksem på hendene/hudproblemer av all vaskingen med såpe og varmt vann.

Man kan bare tenke seg hvordan de med tvangslidelse OCD har hatt det under pandemien, og om det har kommet flere til. Eller de som hadde eksem fra før.

FHIs motstand mot munnbindbruk var at vi ikke ville bruke dem riktig bla pga av dårlig hygiene, man ville kunne smitte seg selv med munnbindene.

Antibacen gir også trygghetsfølelse, noe som kan være verdt den.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

 

Antibacen gir også trygghetsfølelse, noe som kan være verdt den.

Ja - en falsk trygghetsfølelse, noe det i stor grad er. Ihvertfall i forhold til eksempelet mitt om de som gnir inn hendene før de går rett inn i butikken og lar aerosolene svømme rundt i lufta mens de står og skravler med andre under 1 mmeters avstand. Lurer på om disse i det hele tatt er klar over hvordan corona smitter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Ja - en falsk trygghetsfølelse, noe det i stor grad er. Ihvertfall i forhold til eksempelet mitt om de som gnir inn hendene før de går rett inn i butikken og lar aerosolene svømme rundt i lufta mens de står og skravler med andre under 1 mmeters avstand. Lurer på om disse i det hele tatt er klar over hvordan corona smitter.

Er enig i at håndvask uten å holde tilstrekkelig avstand er lite verdt.

Ja takk begge deler, jeg er nok der...

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, Fnugle said:

Virkelig? Så dersom man nyser, snørrer og hoster som bare det så møter man opp på jobb fordi man ikke har feber og nedsatt allmenntilstand? Sterkt uenig. Særlig når de er i starten av sykdomsforløpet, og er høyt smitteførende. Det er en uting at folk som er såpass synlig syke møter opp på jobb bare fordi de er i stand til å jobbe. Selv før c-19 var det ikke noe som var mer irriterende enn folk som møtte opp på jobb og ødela alt av konsentrasjon ved å sitte å konstant hoste. Alle synest det er dødsirriterende bortsett fra den syke selv.

Spørsmålet blir vel hvem som skal og når det skal inprentes. Er det mor og far, er det lærere på skolene, er det arbeidsgivere, er det staten? Sjelden at slike ganske store endringer går helt av seg selv. Noen må starte endringen. Er covid-19 hendelsen nok liksom?

  

14 hours ago, OlavEH said:

Du får vel nedsatt allmenntilstand samtidig eller før at du blir snørrete og begynner å hoste hvis du har influensa. Og hvis det bare er en forkjølelse uten at man har feber og nedsatt allmenntilstand, bør du iallfall ha hjemmekontorfasiliteter og kunne arbeide hjemmefra. ER man syk er det sikkert en forkjølelse, og ikke influensa, i minst 90 % av tilfellene. Da blir det høyt sykefravær om man skal gjøre som du ønsker.

Lønn er drivende. Sykefraværsordningen driver ting. Folk er livredde for å miste litt inntekt. Noen er også redd for å miste jobben..

  

13 hours ago, Morromann said:

Her er jeg halveis enig og halveis uenig med deg.

Om at man skal holde seg hjemme når man har symptomer på smittsome luftveissykdommer(forkjølelse, influensa eller corona)-helt enig. Det har jeg alltid ment og er kun sunn fornuft. Jeg tilltater aldri folk jeg vet er forkjølet å besøke meg og jeg går ikke på besøk til dem med mindre jeg virkelig må og jeg vil unngå å frivillig gå til et selskap eller lignende hvor en jeg vet er forkjølet skal gå. Men det er et valg man selv gjør og jeg er klar på det om at forkjølede skal holde seg unna meg og jeg vil vise dem samme hensyn når jeg selv er forkjølet. Så der er vi helt enig.

Vel og bra det. Men det er visse sosiale oppførsler som er vanskelig å gjøre noe med. Tør man åpne stemmen og tørre si til noen fremmede på bussen at de skal nyse/hoste i albuen? Gjerne gå hjem og ta sykehvile?

Endret av G
Lenke til kommentar
Subara skrev (28 minutter siden):

Er enig i at håndvask uten å holde tilstrekkelig avstand er lite verdt.

Ja takk begge deler, jeg er nok der...

Så vidt jeg har fått med meg, så er det særdeles få som har blitt smittet ved at man har tatt på ting. Høyt fokus på tiltak med liten effekt er som regel en hindring for det man ønsker å oppnå. En vesentlig gruppe vil da tro de er trygge fordi de har spritet hendene, til tross for svært liten effekt. Da er det mye bedre å fokusere på tiltak som faktisk har stor effekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...