Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (11 timer siden):

 

Selvfølgelig vil de det.

 

Skremmende lesning, men desverre ikke overraskende. Det er vel heller det at tiden er "moden" for å komme med nok en innrømmelse og forberede oss på at målstreken skal flyttes - nok en gang. Og merk at det kommer fra regjeringshold. Men det verste og mest overraksende er - de snakke om muligheten til å bruke slike tiltak for EN NORMAL INFLUENSASESONG! Vel, jeg fryktet dette allerede i fjor vår, da jeg selvfølgelig støttet opp om nedstengingen, men leste likevel overentusiastiske artikler(mest på engelsk, men noen få på norsk også) om "new normal" hvor man spurte seg om smitteversndystopiske samfunn kunne være en god og flott ide. Om det var en god ide om vi for all fremtid ikke så på våre medmennsker som mulige venner, men farlige og giftige bærere av smitte og sykdom. Ikke en verden jeg på noen som helst måte ønsker. Nå var det jo normen før mars 2020 at mennesket har noe som heter immunforsvar, men det er kanskje glemt nå? Mange har kanskje glemt hva et normalt liv er for noe nå? Bent Høie svarte noen bekymrede barn i fjor at "ting blir normalt, jeg lover" i en kronikk eller noe. Vel, politikere som sier "jeg lover" er ofte bare det - en politiker som SIER at de lover noe. Og han er sannsynligvis ferdig som helseminister om et par måneder uansett. Og de snakket i fjor høst eller noe om at de skulle fase ut en-metersregelen i løpet av sommeren 2021. Not so.

Dette er alvorlig. Vi hører først: kan vi ikke vente til alle i risikogruppene er vaksinert? Kan vi ikke vente til alle som har fått tilbudet er vaksinert? Kan vi ikke vente og se om det kommer en ny variant? Kan vi ikke vente å se om vi klarer å utføre et zero-covid-mirakel med av-og-på-nedstenginger? Er det ikke en god ide å ty til årlige influensalockdowns også?

Det tar aldri slutt....

Og skremmende er at minst 25% av Nettavisens lesere vil ha mer destruktive "smittevernstiltak" selv når alle er fullvaksinerte.

Heldigvis skjer det et stemningsskifte. Det er ingen bred konsensus og "dugnad" rundt smittevernet lenger og det kommer ikke tilbake. Misnøyen med fortsatt smittevernstiltak vokser og det er jeg veldig glad for. Dugnaden er over og kommer ikke tilbake. Det er ikke lenger bare konspirasjonsmiljøer og anti-vaxxere som synes det går for langt. Vi har sett i Dagsavisen for eksempel:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/07/30/bekymring-til-besvaer/

Så fullstendig enig med Aslak når han skriver:

Vi kan ikke fortsette å sette hverandre i karantene fordi vi har vært i nærheten av noen som er smitta av en sjukdom som etter alle solemerker ikke lenger er så alvorlig her i landet.

Så 100% enig som jeg kan få blitt. Spesielt det med at vi er på ingen måte i mars 2020 nå, selv om det snakkes konstant som om vi fortsatt er der. Kanskje vil vi nå som covid i post-vaksineringen ikke lenger er noen trussel som rettferdiggjør krigstidslignende unntakstilstand og at vi får åpnere debatt om det og en større bevegelse mot det. Om noen vil få i stand demonstrasjoner utgått av fornuftige og rasjonelle folk, og hvor konspirasjonstullinger, anti-vaxxere og ekstremister blir bedt om å holde seg borte kommer jeg til å stille der med en gang det blir arrangert. I Norge har vi en god tradisjon med bred EU-motstand uten ekstremisme(et punkt hvor f.eks England har feilet), og derfor håper jeg denne mentaliteten fortsatt ligger der til å kunne få i gang en lignende lockdown-motstand uten ekstremisme.

Debatten må tas i fagforeningene. Mindre bedrifters liv er fortsatt i fare. Vi har heller ikke råd til å utbetale bedriftstøtte og NAV-utbetalinger i det uendelige når verdiskapende virksomhet hele tiden må stenges ned eller få store begrensninger tvunget ned over seg. Dette må ta slutt og det må ta slutt nå.

Endret av Morromann
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 timer siden):

Skremmende lesning, men desverre ikke overraskende. Det er vel heller det at tiden er "moden" for å komme med nok en innrømmelse og forberede oss på at målstreken skal flyttes - nok en gang. Og merk at det kommer fra regjeringshold. Men det verste og mest overraksende er - de snakke om muligheten til å bruke slike tiltak for EN NORMAL INFLUENSASESONG! Vel, jeg fryktet dette allerede i fjor vår, da jeg selvfølgelig støttet opp om nedstengingen, men leste likevel overentusiastiske artikler om "new normal" hvor man spurte seg om smitteversndystopiske samfunn kunne være en god og flott ide. Om det var en god ide om vi for all fremtid ikke så på våre medmennsker som mulige venner, men farlige og giftige bærere av smitte og sykdom. Ikke en verden jeg på noen som helst måte ønsker. Nå var det jo normen før mars 2020 at mennesket har noe som heter immunforsvar, men det er kanskje glemt nå? Mange har kanskje glemt hva et normalt liv er for noe nå? Bent Høie svarte noen bekymrede barn i fjor at "ting blir normalt, jeg lover" i en kronikk eller noe. Vel, politikere som sier "jeg lover" er ofte bare det - en politiker som SIER at de lover noe. Og han er sannsynligvis ferdig som helseminister om et par måneder uansett. Og de snakket i fjor høst eller noe om at de skulle fase ut en-metersregelen i løpet av sommeren 2021. Not so.

Dette er alvorlig. Vi hører først: kan vi ikke vente til alle i risikogruppene er vaksinert? Kan vi ikke vente til alle som har fått tilbudet er vaksinert? Kan vi ikke vente og se om det kommer en ny variant? Kan vi ikke vente å se om vi klarer å utføre et zero-covid-mirakel med av-og-på-nedstenginger? Er det ikke en god ide å ty til årligeinfluensalockdowns også?

Det tar aldri slutt....

Og skremmende er at minst 25% av Nettavisens lesere vil ha mer destruktive "smittevernstiltak" selv når alle er fullvaksinerte.

Heldigvis skjer det et stemningsskifte. Det er ingen bred konsensus og "dugnad" rundt smittevernet lenger og det kommer ikke tilbake. Misnøyen med fortsatt smittevernstiltak vokser og det er jeg veldig glad for. Dugnaden er over og kommer ikke tilbake. Det er ikke lenger bare konspirasjonsmiljøer og anti-vaxxere som synes det går for langt. Vi har sett i Dagsavisen for eksempel:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/07/30/bekymring-til-besvaer/

Så fullstendig enig med Aslak når han skriver:

Vi kan ikke fortsette å sette hverandre i karantene fordi vi har vært i nærheten av noen som er smitta av en sjukdom som etter alle solemerker ikke lenger er så alvorlig her i landet.

Så 100% enig som jeg kan få blitt. Spesielt det med at vi er på ingen måte i mars 2020 nå, selv om det snakkes konstant som om vi fortsatt er der. Kanskje vil vi nå som covid i post-vaksineringen ikke lenger er noen trussel som rettferdiggjør krigstidslignende unntakstilstand og at vi får åpnere debatt om det og en større bevegelse mot det. Om noen vil få i stand demonstrasjoner utgått av fornuftige og rasjonelle folk, og hvor konspirasjonstullinger, anti-vaxxere og ekstremister blir bedt om å holde seg borte kommer jeg til å stille der med en gang det blir arrangert. I Norge har vi en god tradisjon med bred EU-motstand uten ekstremisme(et punkt hvor f.eks England har feilet), og derfor håper jeg denne mentaliteten fortsatt ligger der til å kunne få i gang en lignende lockdown-motstand uten ekstremisme.

Debatten må tas i fagforeningene. Mindre bedrifters liv er fortsatt i fare. Vi har heller ikke råd til å utbetale bedriftstøtte og NAV-utbetalinger i det uendelige når verdiskapende virksomhet hele tiden må stenges ned eller få store begrensninger tvunget ned over seg. Dette må ta slutt og det må ta slutt nå.

Veldig godt innlegg. Journalistene er jo totalt talentløse også - de spør alltid om hvorfor de ikke innfører enda strengere tiltak nå bla bla? Ikke motsatt. Husker jo da Fredrik Solvang spurte Høie om munnbind, nei det skulle han ikke ha noe av. Det var for alvorlig å stille spørsmål rundt det. 

Endret av William_S
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 hours ago, OlavEH said:

Nei, det er ikke noe brudd på personvernet at noen er fraværende på skolen. Det som er brudd på personvernet er at en slik ordning automatisk ville "offentliggjort" hvem som er vaksinert heller ikke, og slike helseopplysninger er jeg rimelig sikker på er fortrolige. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Dersom du leser det jeg skrev på ny, så tror jeg du vil se at jeg også kan forstå det. Nå er det jo mest sannsynlig at leirskoletiltak aldri skjer under denne pandemien. Så jeg regner med at poenget fra meg dør med den videre utviklingen. Nå har jeg ihvertfall nevnt det, selv om poenget kanskje ikke vil bli husket.

Også har man dette med "minste ondes vei", når man står oppi en situasjon hvor valg A eller B virker umulige å gjennomføre. Jeg har selv noen jeg kjenner som er uvaksinert, og kan forstå dynamikken som et slikt valg kan bli til. Spesiellt i det offentlige, så jeg forstår at det ikke er helt uproblematisk.

Samlet sett så kan det nok bli en belastning for en uvaksinert at andre vet om det. Men, så har man det individuelle vi som medmennesker påvirker negativt og positivt. Det ville jo være negativt å lage et slags gruppepress mot et individ. Mens, det ville være mer konstruktivt å forsøke å påvirke noe med informasjon inntil man finner ut at det ikke er noen nytte. Det kan jo i ytterste konsekvens også være "jeg" som har tatt feil ved å la meg vaksinere, men jeg tror ikke at det har vært et feil valg. Håper og tror litt på helsemyndighetene om valgene de har tatt for oss.

Lenke til kommentar
14 hours ago, basillen said:

Hva mener du med at jeg "ikke skal ta hensyn til en tiltaksfri covid-19 spredning sånn i teorien"? Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å si med denne setningen. Og hva, nøyaktig, er det du mener er feil med framstillingen min?

Spørsmålet er hva vi skal gjøre om to måneders tid når alle som ønsker det over 18 år er fullvaksinerte. De personene som da ikke vil være vaksinerte er i stor grad folk som har valgt det selv, eller de som tilhører aldersgruppen under 18 år. Og for denne aldersgruppen er Covid-19 ikke mer farlig enn influensa. Hvilke tiltak synes du da vi bør videreføre? Bortsett fra å holde seg hjemme hvis man er syk, altså.

Det kan virke som om du forsøker å ufarliggjøre covid-19 i forhold til hva det faktisk er, på tross av at vi har vaksinetiltak.

Så når disse influensasammenlikningene dukker opp, så regner jeg med at det er en slik sleip ufarliggjøring som er i gjære med skriveriene. Vaksinering gjør ikke viruset mindre farlig for en uvaksinert dersom den uvaksinerte får smitten. Man har jo trodd på at vaksineringen vil lamme smittespredningen (steriliserende immunitet), men man hører stadig om at det likevel smitter via de vaksinerte.

Ok, ser at de under 18 år nevnes. Vi er vel ikke helt i mål med de over 18 år riktig enda. Altså 2 doser.

Endret av G
  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 hours ago, torbjornen said:

Det kunne ha vore interessant med ei uhøgtideleg meiningsmåling her i forumet om kva folk trur vil skje når ein er ferdig med vaksineringa, og som ein kan ta fram att om ca. 2 månader når alle over 18 har fått sjansen til å bli fullvaksinerte. F.eks.:

- Alle tiltak og anbefalingar blir fjerna. TISK blir oppheva.

- Tiltaka blir stort sett oppheva, men enkelte tiltak og anbefalingar vil bestå. Smitta personar må framleis isolere seg, men smittesporing og karantenereglar elles blir fjerna.

- Ein vil framleis ha både tiltak og TISK. Isolasjon og karantene består. Ved mykje smitte kan det bli strenge tiltak, i verste fall kan nedstenging eller portforbod bli vurdert.

Er dette passande alternativ, eller bør dei omformulerast?

Sjølv tippar eg på alternativet i midten. Det som vil avgjere er smitteutvikling og alvorlegheitsgrad, talet på innlagde og døde. Vil vaksinene vere effektive for å bremse smitte og å hindre alvorleg sjukdom og død? Smitteutvikling og alvorlegheitsgrad i aldersgruppene under 18 og evt. vaksinering av desse vil kunne vere ein joker. Det same gjeld dersom vaksinene mistar effekt for dei eldste aldersgruppene samt dei med nedsett immunforsvar.

Det enkleste for deg er vel først å innsamle så mange alternativer som mulig. Isolere disse slik at folk kunne få gitt et multisvar. Altså krysse av i flere bokser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, torbjornen said:

I samme artikkelstrøm:

Quote

12:02 Korona gir økt risiko for psykose Legere på psykiatrisk avdeling på Akademiska sjukhuset i Uppsala i Sverige ser koblinger mellom psykose og koronasykdom. Det skriver SVT.
Ifølge nye forskningsstudier kan koronaviruset iverksette hjernens autoimmune forsvar og lede til psykisk sykdom.

Flere studier viser allerede at autoimmune sykdommer tredobler risikoen for psykose, ifølge SVT. Hittil har Akademiska sjukhuset registrert syv tilfeller av pyskose etter koronasykdom.

Ifølge professor Janet Cunningham ved Universitetet i Uppsala kan viruset infisere nerveceller og påvirke hjernefunksjonen. Symptomer kan inkludere hallusinasjoner, hjertebank og hukommelsestap.

Aldri hørt om pyskose før, men regner med det var psykose som skulle vært skrevet.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Skremmende lesning, men desverre ikke overraskende. Det er vel heller det at tiden er "moden" for å komme med nok en innrømmelse og forberede oss på at målstreken skal flyttes - nok en gang. Og merk at det kommer fra regjeringshold. Men det verste og mest overraksende er - de snakke om muligheten til å bruke slike tiltak for EN NORMAL INFLUENSASESONG! Vel, jeg fryktet dette allerede i fjor vår, da jeg..

Det er jo åpenbart noen gevinster, men frihetskostnaden blir for stor til å bruke dette på en normal influensa. De som har sagt at de ønsker tiltak mot influensa får heller stå for det der selv.

Men, hva kan en lære av dette? Bør arbeidsgivere lære av det og oppfordre folk til å holde seg hjemme mer når de er småsyke? Kan arbeidsgivere hente litt økonomisk kompensasjon for slike syke individer, slik at man fører tiltaket over på det småsyke individet framfor over på hele samfunnet?

Jeg tviler på at mange ville ha vært interessert i en munnbindsvintersesong. Det er jo sånt de helst finner på i Asia hele året for å filtrere smog, smitte og alskens.

  

3 hours ago, Morromann said:

Om noen vil få i stand demonstrasjoner utgått av fornuftige og rasjonelle folk, og hvor konspirasjonstullinger, anti-vaxxere og ekstremister blir bedt om å holde seg borte kommer jeg til å stille der med en gang det blir arrangert. I Norge har vi en god tradisjon med bred EU-motstand uten ekstremisme(et punkt hvor f.eks England har feilet), og derfor håper jeg denne mentaliteten fortsatt ligger der til å kunne få i gang en lignende lockdown-motstand uten ekstremisme.

Å protestere skal du selvsagt ha lov til. Men du vil ikke stille opp da helst litt separat fra anti-vaxx og konspi-gjengen?

F.eks. "jeg protesterer uavhengig av anti-vaxx-miljøet og konspigjengen" på en stor plakat eller noe liknende påskrift? :wee:

Tror at en slik skrift ville ha tiltrukket seg mediaoppmerksomhet (kanskje)..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som vet om blodtrykksenkende medisiner vil være fordelaktig mot Covid eller om det er bedre å ha litt høyt blodtrykk? Det er vel snakk om noe rundt ACE reseptorer ifb. med dette.

Har en bekjent som spør og han er usikker fordi legen surrer med svarene og blander ting. Vet at mange her har innsikt i slikt. Han har også fått høre at det kan være en ulempe å gå på blodtrykksenkende om man blir smittet.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Noen her som vet om blodtrykksenkende medisiner vil være fordelaktig mot Covid eller om det er bedre å ha litt høyt blodtrykk? Det er vel snakk om noe rundt ACE reseptorer ifb. med dette.

Har en bekjent som spør og han er usikker fordi legen surrer med svarene og blander ting. Vet at mange her har innsikt i slikt. Han har også fått høre at det kan være en ulempe å gå på blodtrykksenkende om man blir smittet.

Råd han til å ta vaksinene, og ikke tenke på det du nevner. Folk med høyt blodtrykk er i risikosonen for død eller alvorlig Covid19 sykdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tar ut et annet sitat fra Aslak Myhres artikkel. Veldig energisk type som nok ikke bekymrer seg mye over sykdom (noe jeg ikke kan vite - men det virker ikke sånn ut i fra det han skriver).

Sitat

Heldigvis signaliserer både regjeringa og helsemyndighetene at karantener og dagens smittsporingsregime gradvis vil erstattes av hyppig testing. Det er et viktig steg mot et normalt samfunn. Men vi trenger mer, og kanskje aller mest at vi i fellesskap senker skuldrene.

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/07/30/bekymring-til-besvaer/

At vi ikke har senket skuldrene, kommer nok av at regjeringa og helsemyndighetene ikke kan si noe helt sikkert ennå om når pandemien tar slutt, mens den forhåpentligvis sakte men sikkert ebber ut og går over til å bli sesonginfluensa - eller hva ekspertene har funnet ut. Går man til andre breddegrader ser man at pandemien lever i beste velgående. En bekymring er at det kan utvikles nye og mer smittsomme og farlige mutasjoner som etterhvert tar veien til oss.

Derfor å sende vaksiner til landene som ikke har nok fortest mulig, istedenfor booster-vaksine i rike land. Og heller ikke vaksinere barn, mener Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/meninger/i/wOPvEG/aftenposten-mener-gi-den-tredje-dosen-til-dem-som-trenger-den

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Øyregjeringen har i dag kunngjort at Gran Canaria går til nivå 4 for smittevernstiltak. Det er første gang Gran Canaria går til dette nivået.

Endringen trer i kraft fra midnatt, natt til mandag, 9. august.

Flere intensivpasienter

Hovedårsaken til endringen er at stadig flere pasienter havner på intensiven, der 16% av kapasiteten nå er i bruk av smittede personer.

Fra før er også Tenerife i nivå 4, med 29% av kapasiteten på intensivavdelingene i bruk av coronapasienter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 timer siden):

Ser ikke hvorfor Norge skulle være noe annerledes enn andre land, som for eksempel Israel eller Storbritannia. Vi får bedre dekning enn disse to, men kreves tiltak så kreves tiltak. Det blir nok ikke rare tiltakene uansett, kan se for meg at Norge er omtrent i samme situasjon som Storbritannia er i nå ganske snart med opphevelse av det aller, aller meste. Det som blir igjen vil knapt være merkbart.

Mange her inne forstår ikke ringvirkningene av at man godtar det, men jeg tror nok folk våkner framover til at de må legge det meste dødt når de prøver seg igjen med tiltak.

Jeg er rett ut livredd at det skal bli slik at man skal innføre alt mulig selv ovenfor en kraftig influensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Mange her inne forstår ikke ringvirkningene av at man godtar det, men jeg tror nok folk våkner framover til at de må legge det meste dødt når de prøver seg igjen med tiltak.

Jeg er rett ut livredd at det skal bli slik at man skal innføre alt mulig selv ovenfor en kraftig influensa.

Har fått med oss det. Jeg deler ikke den frykten, men nyter at vi i takt med den gradvise vaksineringen har mildere og mildere tiltak. Jeg lever nå omtrent som før, minus reising og jobbing i utlandet. Aksepterer at vi ikke kan knipse og så er alt over, det tar bare litt tid.

Kanskje frykten du har bunner ut i en slags skepsis til myndigheter? Jeg føler meg helt trygg på at myndighetene i Norge hverken opprettholder eller fjerner tiltak for moro skyld, men fordi det er det riktige å gjøre satt opp mot situasjonen til enhver tid og i tråd med vitenskapelige og faglige råd. Ser ingen logisk eller rasjonell grunn til noe annet, spesielt ikke i et valgår. Alle vil bli ferdig med epidemien/pandemien og følgene av den, mest av alt myndighetene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (40 minutter siden):

Har fått med oss det. Jeg deler ikke den frykten, men nyter at vi i takt med den gradvise vaksineringen har mildere og mildere tiltak. Jeg lever nå omtrent som før, minus reising og jobbing i utlandet. Aksepterer at vi ikke kan knipse og så er alt over, det tar bare litt tid.

Kanskje frykten du har bunner ut i en slags skepsis til myndigheter? Jeg føler meg helt trygg på at myndighetene i Norge hverken opprettholder eller fjerner tiltak for moro skyld, men fordi det er det riktige å gjøre satt opp mot situasjonen til enhver tid og i tråd med vitenskapelige og faglige råd. Ser ingen logisk eller rasjonell grunn til noe annet, spesielt ikke i et valgår. Alle vil bli ferdig med epidemien/pandemien og følgene av den, mest av alt myndighetene.

Myndighetene vil bli over med det meste, men tiltak som gjør at de har mest mulig kontroll i samfunnet tviler jeg sterkt på de ønsker gi fra seg og vil tro de pakker dem ned i verktøykassen.

Vi ser også at elementer i samfunnet som eks i Bergen at noen ønsker innføre helt ubegrunnet sterke tiltak for ikke noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...