Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Jeg er som argumentert litt for tidligere her ikke 100% sikker på at smittetallene vil øke så raskt i forbindelse med studie/skolestart. Vi ser at en kjempeandel av smittetilfellene i Norge nå er i forbindelse med reising i Norge og utlandet. Nå som ferien i ferd med å gå over så tror jeg vi kan få en utflatning generelt. Dette kan selvsagt skje samtidig med utbrudd og økning blant studenter, men hvordan det vil slå ut blir ganske interessant å se på.

Jeg tipper vi vil se en ganske høy spredning blant barn og unge, nå som de skal være unntatt smittekarantene i skolen og på fritidsaktiviteter. SFO / AKS har startet opp her allerede, og det er tilnærmet ingen tiltak i det hele tatt. Hvis ett barn, eller en ansatt (de er gjerne unge voksne på sånn 25-ish ...) i den gjengen der møter opp smittet så har du det gående. 

Jeg vet FHI står hardt på at barn og unge hverken blir særlig syke selv eller smitter noe særlig rundt seg. Hos utenlandske fagfolk er tonen litt annen. Selv er jeg ikke fagperson og må bare krysse fingrene for at det er typisk norsk å være god, og at FHI har rett her ... 

Endret av :utakt
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (22 minutter siden):

Jeg er som argumentert litt for tidligere her ikke 100% sikker på at smittetallene vil øke så raskt i forbindelse med studie/skolestart. Vi ser at en kjempeandel av smittetilfellene i Norge nå er i forbindelse med reising i Norge og utlandet. Nå som ferien i ferd med å gå over så tror jeg vi kan få en utflatning generelt. Dette kan selvsagt skje samtidig med utbrudd og økning blant studenter, men hvordan det vil slå ut blir ganske interessant å se på.

Altså: så lenge folk massestester seg over en lav sko og det ringes rundt til alle som har vært i kontakt med de som tester positivt og tvinger de til å teste seg(uanvhenig om de er vaksinerte eller ikke) kommer antallet positive PCR-tester til å øke jevnt og trutt fra nå av og utover hele høsten, inn i vinteren og helt frem til vi går mot sommervær i mai uavhengig av vaksinering og uavhengig av hvor mange som blir smittet og dør(det blir mindre med mindre vaksinene slutter å virke eller det kommer en vaksineresistent mutasjon som rammer samfunnet). Jeg betrakter det som ganske forutsigbart nå og forventer selvfølgelig at disse tallene vil vokse fordi myndighetene våre tviholder på det i mine øyne samfunnsødeleggende TISK-systemet. Med mindre: at vi igjen går i lockdowns og forbyr sosial omgang igjen, stenger skoler og offentlige møteplasser for å "flate ut kurven". Igjen og igjen i en evig vond sirkel som aldri tar slutt. Og høsten 2022 blir det lockdowns - igjen. Når vi aldri bryter den sirkelen tar ikke dette slutt. Vi ser beviser på dette nå i Israel og på Island og jeg tror ikke Norge vil skille seg positivt ut der.

Man skulle nesten tro at vaksinene aldri hadde funnet sted slik våre myndigheter holder på. Dette er Groundhog Day. De handler ihvertfall som om det aldri har funnet sted noen massevaksinering slik man intenst tviholde på å føre en politikk basert på såkalte smittetall og unødig og kostbar massetesting.

For å komme til poenget: jeg er temmelig sikker på at utflating vil vi først se om man avslutter denne massetestingen og gjør det som vi nå kan, bør og må gjøre: behandle dette som en sesonginfluensa. Da vil vi se en utflating på statistikken.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

De handler ihvertfall som om det aldri har funnet sted noen massevaksinering slik man intenst tviholde på å føre en politikk basert på såkalte smittetall og unødig og kostbar massetesting.

"Aldri" før har heller asymptomatisk smitte vært en vesentlig driver av spredning av en respiratorisk smittsom sykdom, ihvertfall ikke det siste århundret. Man har kunnet ha en grei tommelregel om at slike sykdommer først blir vesentlig smittsomme når de infiserte blir symptomatisk. Dette erfarte man også under sars- og mers-, fugle- og svineinfluensa-epidemiene. Det var faktisk en av de store aha-oppdagelsene i starten av denne pandemien, fordi det endret reglene endel fra hva man pleide å kunne gå ut ifra tidligere. Derfor ble det ikke massetestet tidligere, kun de som allerede hadde symptomer. Sars-CoV-2 kastet den regelen ut vinduet.

Det har også faktisk funnet sted massevaksinering tidligere, hvor man fikk bukt med både kopper (smallpox, utryddet) og meslinger (tidligere utbredt barnesykdom). Smittetall er forøvrig smittetall, såkalt eller ikke. Ved å følge med på dem får helsemyndighetene faktisk ganske god statistikk og oversikt over effekt og varighet på vaksiner og oversikt over situasjonen, som man følger vedr. både smitte og innleggelser mm, og som er nyttige datapunkter når fremtidige beslutninger skal tas vedr. tiltak.
Testing er vår venn, ikke vår fiende. Såkalt. ;)

Endret av xRun
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (7 minutter siden):

Det har faktisk funnet sted massevaksinering tidligere, hvor man fikk bukt med både kopper (smallpox, utryddet) og meslinger (tidligere utbredt barnesykdom). Smittetall er forøvrig smittetall, såkalt eller ikke. Ved å følge med på dem får helsemyndighetene faktisk ganske god statistikk og oversikt over effekt og varighet på vaksiner og oversikt over situasjonen, som man følger vedr. både smitte og innleggelser mm, og som er nyttige datapunkter når fremtidige beslutninger skal tas vedr. tiltak.
Testing er vår venn, ikke vår fiende. Såkalt. ;)

Det kommer an på hvordan man bruker denne testingen. Gjør man det som nå, bruker det som grunnlag for nedstenging av samfunnet og verdiskapningen i samfunnet blir det vår fiende. Vaksinene er til for å ufarliggjøre sykdommen, ikke utrydde den for det gjør den ikke. Det kan vi bare venne oss til nå først som sist. I Danmark snakker man nå høyt om at viruset er mindre farlig og bør betraktes slik som man betrakter en influensa, uten samfunnsdestruktive nedstengingstiltak.

Og når oi historien drev man en slik intens jakt på potensielle smittede? Man gjorde ikke det med kopperviruset. Man drev ikke og massestestet befolkningen for kopper og innførte kopper-lockdowns og masseinternerte folk i sine egne hjem når de var friske. Da hadde samfunnsutviklingen stagnert og vi hadde ikke sittet og diskutert det her på Internet i dag.

Og jo, massestesting kan være direkte skadelig for samfunnet:

https://www.theguardian.com/world/2021/jul/23/england-facing-weeks-of-pingdemic-disruption-to-services-and-food-supply

Krise i matvarelevering er i mine øyne langt mer alvorlig for samfunnet enn antallet positive PCR-tester i et massevaksinert samfunn. Det mener ihvertfall jeg. Massestesting av vaksinerte mennesker bør ikke overskygge alt annet i samfunnet mener jeg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvordan man bruker denne testingen. Gjør man det som nå, bruker det som grunnlag for nedstenging av samfunnet og verdiskapningen i samfunnet blir det vår fiende.

Uansett, testing er testing og smitte er smitte. Kunnskap er en viktig del av veien ut av pandemien både Norge og verden fortsatt er i, selv om det ser relativt bra ut i vår egen lille hageflekk. Uten testing får man ikke oversikten, og uten oversikt blir det mer "føre var"-tiltak, ikke mindre. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (12 minutter siden):

Så det var alltså fel å massetesta tidigare å? Danmark må väl vara värstingen under pandemin i så fall.

Jeg snakker om forskjellen på før og etter vaksinen og det tror jeg du vet veldog godt at jeg mener. I Danmark har man skjønt at det går et skille mellom før og etter vaksine og før og etter Delta, som er mer smittsomt men mindre dødelig. I Norge snakker man som om ingenting har skjedd og vi fortsatt befinner oss i våren 2020 for å sette det på spissen. Eller det er ihvertfall liten forskjell på august 2020 og augist 2021 i det norske diskusjonen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Morromann said:

Jeg snakker om forskjellen på før og etter vaksinen og det tror jeg du vet veldog godt at jeg mener. I Danmark har man skjønt at det går et skille mellom før og etter vaksine og før og etter Delta, som er mer smittsomt men mindre dødelig. I Norge snakker man som om ingenting har skjedd og vi fortsatt befinner oss i våren 2020 for å sette det på spissen. Eller det er ihvertfall liten forskjell på august 2020 og augist 2021 i det norske diskusjonen.

Klarar desverre ikke och förstå vad du menar. Allt är så svart och vitt och med en massa krisemaksimering och en massa rena felaktigheter.

Er delta mindre dödlig nu också? Har jag aldrig hört.

För och efter vaksinen? Är alla vaksinerade?

"I Norge snakker man som om ingenting har skjedd og vi fortsatt befinner oss i våren 2020 for å sette det på spissen."

Ja, det där satte du det verkligen på spissen. Faktiskt så mye att det blir helt irrelevant.

 

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (40 minutter siden):

Klarar desverre ikke och förstå vad du menar. Allt är så svart och vitt och med en massa krisemaksimering och en massa rena felaktigheter.

Er delta mindre dödlig nu också? Har jag aldrig hört.

För och efter vaksinen? Är alla vaksinerade?

"I Norge snakker man som om ingenting har skjedd og vi fortsatt befinner oss i våren 2020 for å sette det på spissen."

Ja, det där satte du det verkligen på spissen. Faktiskt så mye att det blir helt irrelevant.

 

 

 

De som krisemaksismerer vel heller de som betrakter det som alarmerende og kritisk at det er en økning i antall positive PCR-tester her og der(det ser jeg i alle medier hver eneste dag) og snakker om at vi fortsatt må stenge ned i samfunnet selv når alle i risikogruppene for lengst er vaksinerte og dette er borte som en trussel både mot helsevesenet og samfunnet generelt. DET er krisemaksimering og det føres en politikk basert på denne krisemaksimeringen. Og det er krisemaksimering å holde på med denne intensive jakten på "nærkontakter" og å presse alle med tett nese til å komme seg til teststasjonen for å finne ut om man kan ha snev av coronavoiorus i seg. Og ja, regjeringene i Israel og på Island krisemaksimerer til den store gullmedaljen. Jeg vil også påstå at man på en måte snakker ned vaksinen og det positive den faktisk gjør med å bryte linken mellom infeksjon og alvorlig sykdom og død gjennom å utelukkende basere seg på positive PCR-tester.

Nei, ALLE har ikke fått vaksinen i Norge og det vil heller aldri skje. Rundt 10-15% kommer til å si nei så at alle ikke får den må man bare akseptere først som sist og at det er en illusjon. Men mange nok til at det ikke er en krise for helsevesenet lenger. Dessuten: vaksinen virker bra tre uker etter første stikk. Det reduserer betraktelig risikoen for innleggelse og død. Skjønt ikke for positive PCR-tester.

Ja, Delta er sannsynligvis mindre farlig:

https://www.dagbladet.no/nyheter/covid-er-ikke-farlig-lenger/74013127

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Morromann said:

De som krisemaksismerer vel heller de som snakker ned vaksinen ved å fremstille det som en katastrofe at det er en økning i positive PCR-tester her og der og snakker om at vi fortsatt må stenge ned i samfunnet selv når alle i risikogruppene for lengst er vaksinerte og dette er borte som en trussel både mot helsevesenet og samfunnet generelt. DET er krisemaksimering og det føres en politikk basert på denne krisemaksimeringen.

Nei, ALLE har ikke fått vaksinen i Norge og det vil heller aldri skje. Rundt 10-15% kommer til å si nei så at alle ikke får den må man bare akseptere først som sist og at det er en illusjon. Men mange nok til at det ikke er en krise for helsevesenet lenger. Dessuten: vaksinen virker bra tre uker etter første stikk. Det reduserer betraktelig risikoen for innleggelse og død. Skjønt ikke for positive PCR-tester.

Ja, Delta er sannsynligvis mindre farlig:

https://www.dagbladet.no/nyheter/covid-er-ikke-farlig-lenger/74013127

Känner faktiskt ikke igen mig i noe av det du skriver. 

Danmark testar förövrigt fremdeles rundt 4 gånger fler per inbyggare än vad man gör i Norge. Den länken du gav skrev ikke heller noe om att Delta varianten är mindre dödlig eller farlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674

Er det bare jeg som ikke syns synd på folk som klager over at de må i Hotel karantene?, selv om land har vært grønne så er fortsatt anbefalingen å tilbringe ferien i Norge.

Syns hu kvinne mennesket syter altfor mye i artikkelen, datteren har korona så driver hun å klager over at de ikke får gå gjennom resepsjonen og må gå ut bakveien. Virker mer som hun tenker mer på seg sjøl enn andre. Syns de fint skulle blitt på det hotellet alle 10 dagene.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, onkel_jon said:

https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674

Er det bare jeg som ikke syns synd på folk som klager over at de må i Hotel karantene?, selv om land har vært grønne så er fortsatt anbefalingen å tilbringe ferien i Norge.

Syns hu kvinne mennesket syter altfor mye i artikkelen, datteren har korona så driver hun å klager over at de ikke får gå gjennom resepsjonen og må gå ut bakveien. Virker mer som hun tenker mer på seg sjøl enn andre. Syns de fint skulle blitt på det hotellet alle 10 dagene.

Utrolig mye syting og klaging. Det er ingen som har sagt at man må reise ut av landet. Enkelte nordmenn er bare spoiled. Det som forundrer meg er at disse tilsynelatende ressusterke nordmennene vi har sett i media siden i fjor sommer ikke er mer intelligente enn at de går ut i media på denne måten?

Det verste er nok å måtte gå ut bakdøra.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 timer siden):

Dessuten: vaksinen virker bra tre uker etter første stikk. Det reduserer betraktelig risikoen for innleggelse og død. Skjønt ikke for positive PCR-tester.

Helt korrekt. Ser at flere fagfolk i FHI også fremhever dette, at vaksinene er ikke laget for å gi negativt svar på en PCR-test. Det gir ikke mer mening å jakte på "syke" nå som vaksinasjonsgraden i Norge er såpass stor som den er. Ønsker man å fortsette å bruke masse penger på å teste folk for statistiske formål så får man nå bare gjøre det, men det er ikke test-resultatene som mer bør brukes til å styre diverse tiltak med høyst tvilsom effekt. Linken mellom PCR-test og alvorlig sykdom er brutt, så nå må det styres mer etter det vi opprinnelig ble fortalt - overbelastning av helsevesenet. Sannsynligvis har vi passert der at det skal svært mye til før det blir overbelastet (av koronasykdom - at kapasiteten generelt sett er for dårlig er en annen sak).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 
onkel_jon skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674

Er det bare jeg som ikke syns synd på folk som klager over at de må i Hotel karantene?, selv om land har vært grønne så er fortsatt anbefalingen å tilbringe ferien i Norge.

Syns hu kvinne mennesket syter altfor mye i artikkelen, datteren har korona så driver hun å klager over at de ikke får gå gjennom resepsjonen og må gå ut bakveien. Virker mer som hun tenker mer på seg sjøl enn andre. Syns de fint skulle blitt på det hotellet alle 10 dagene.

Anbefalingen var å holde seg i Norge i ferien, altså ikke forbudt. Foreldrene hadde koronapass med godkjent 1. dose, barna 14 og 16 år trengte det ikke, så de har ikke gjort noe annet enn å følge loven.

Men tenkte Mæland og Co på denne situasjonen da de innførte karantenehotellet. Skal mindreårige smittede bo alene og isoleres inne på et rom, mens mor og far reiser hjem? Kanskje opplyse om manglene ved en slik ordning på forhånd.

Sitat

Så kommer det totalt ubegripelige: Min datter som da har påvist coronasmitte, og jeg som var negativ og ikke fullvaksinert, skal bo sammen på et rom på ca. 15 kvm. og dele dusj og bad! Og vi får kontant beskjed: «Ikke gå ut av rommer på ti dager.» Smekk igjen døra.

Sitat

Jeg skjønner ikke dette: Ikke det at vi bor i et slott, men vi har hus der hun kan ha større avstand til oss andre enn på et rom på denne størrelsen?

Sitat

Ikke informasjon om noe som helst.

Moren bekymrer seg for datterens astma og legehjelp i dette tilfelle.

Sitat

Deretter følger en telefonmaraton som det tar altfor lang tid å beskrive i detalj, men vi fikk ulik informasjon fra ulike instanser og måtte selv finne ut av hvordan vi formelt sett kunne komme oss ut. Det lyktes omsider.

Fulgte de lovverket her, eller kom de seg ut av situasjonen ved hjelp av pågåenhet og talens kunst, ev. "mektige venner".

Lenke til kommentar
Quote

Kanskje opplyse om manglene ved en slik ordning på forhånd.

Alle forstår at det kan oppstå uforutsette situasjoner og at man da kanskje må belage seg på noe man ikke forutså. Det å reise ut av landet nå er en risiko man selv velger.

Quote

Fulgte de lovverket her, eller kom de seg ut av situasjonen ved hjelp av pågåenhet og talens kunst, ev. "mektige venner".

Jeg tipper i-lands varianten av korrupsjon. Riktige kontakter.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snikpellik said:

Behold gjerne antibac i butikkene etter pandemien. Synes det er helt greit at folk har muligheten før man skal inn og kose på frukten og sånt. Uten at man trenger å hverken ha noe OCD eller være bakteriefob av den grunn. Kan bidra til mindre sjukdom det.

Jeg kommer ikke til å vaske frukten med antibac når jeg kommer hjem. Er for mye kvalmestoffer tilsatt. Heller bruke alt i fra himkok til dyr polsprit, eller rett og slett bare litt såpe og vann. Evt. vann, det får hver enkelt selv føle på nødvendigheten av. Er det noen som holder på med "karantenefrukt" eller karantene på innkjøpte matvarer?

Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674

Er det bare jeg som ikke syns synd på folk som klager over at de må i Hotel karantene?, selv om land har vært grønne så er fortsatt anbefalingen å tilbringe ferien i Norge.

Syns hu kvinne mennesket syter altfor mye i artikkelen, datteren har korona så driver hun å klager over at de ikke får gå gjennom resepsjonen og må gå ut bakveien. Virker mer som hun tenker mer på seg sjøl enn andre. Syns de fint skulle blitt på det hotellet alle 10 dagene.

Syter mye ja, hun valgte selv å gå i karatene med datteren og fikk samme rom.

Norske myndigheter anbefaler å ikke reise ut av landet? Hva gjør folk, reiser og gir fann. Er jo vaksinert, så da kan jeg reise hvor jeg vil?

Hører det neste vær dag i butikken jeg jobber i. Egoister sier enkelte jeg er som venter med å ta vaksinen, lurer på hvem som er egoist?

Holder meg hjemme, og det skal jeg gjør videre. Unøding reising burde hvert forbud mot.

Min mening:grin:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, xRun said:

:hmm:mulig det er bra å komme seg vekk fra Norge litt. Skal på nødvendig reise pga. sykdom i familie. Landet har nesten 38 millioner innbyggere. Norge har nesten 5,3 millioner innbyggere. Tallene på smitte:

Destinasjonsland 38 mill. delt på gjennomsnitt 837 smittetilfeller 7 dagers gjennomsnitt = 0.0022026 %

Norge 5,3 mill. delt på oppgitt 370 smittetilfeller (søndag) = 0,0069811 %

69811 delt på 22026 = ca. 3,2 ganger flere smittede i Norge enn i Canada i øyeblikket.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...