Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

7 hours ago, OlavEH said:

Hardere lockdown, portforbud, etc. Samt å fortsette lenger med tiltakene. Var vel nesten en fjerdedel av befolkningen som synes gjenåpningen på forsommeren kom for fort. 

Portforbud er vel ikke synonymt med evt. ønsker i befolkning om å holde litt igjen på gjenåpningen. Det er vel helst du og dine som er så opptatte av dette portforbudet som det aldri har blitt noe av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Fibonacci said:

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nesten-500-i-karantene-i-trondheim-etter-utestedsmitte.ZLl4BxNi4?utm_source=share-btn

Her er et eksempel på noe folk egentlig ikke stusser så mye over, men tenk på det: Her dømmes 500 mennesker til en ukes hjemmesoning fordi de tilfeldigvis var ute på byen samtidig som ett menneske som har testet positivt.

Man går altså rundt med en konstant engstelse for at man når som helst kan få beskjed om at man må en uke i korona-kasjotten.

Særlig kjipt for de som ikke kan ha hjemmekontor. Men de får en uke "fri" på statens regning.

Dette er langt ifra å leve normalt.

Dette er også langt i fra å ramme 5,3 millioner nordmenn.

Lenke til kommentar
G skrev (22 minutter siden):

Er vel neppe en halv million barn som har foreldre som er uvaksinerte vel?

Det er vel snart ikke noen helt uvaksinerte igjen. Og jeg har en følelse av at det ville vært langt over streken med tanke på personvern å sende vekk barn fra foreldre som er uvaksinerte. Det har du vel kanskje heller ikke tenkt på.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (37 minutter siden):

Flertallsdiktatur er at flertallet pålegger mindretallet tiltak som griper inn i helt grunnleggende friheter. Under denne pandemien kunne det vært et portforbud. Eller bruk av militære styrker for å hindre bevegelse. Eller tvungen masseovervåkning for kontrollere smittefare. I et annet land og annen setting kunne det vært abortforbud. Eller veldig innskrenkninger i friheten for homofile. Det er ikke greit bare fordi flertallet mener det.

Det verste som skjedde var at fantasien til enkelte brukere her gikk i taket.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Portforbud er vel ikke synonymt med evt. ønsker i befolkning om å holde litt igjen på gjenåpningen. Det er vel helst du og dine som er så opptatte av dette portforbudet som det aldri har blitt noe av.

Forholdsmessighet i tiltak er vel det jeg har snakket mest om. Noe som også Preben Aavitsland kommer inn på her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-vil-ha-smitteverntiltak-selv-om-alle-har-blitt-fullvaksinert-men-er-det-verdt-det/s/12-95-3424164088

Det med portforbud og enda hardere lockdown underveis var nevnt som et eksempel på at skremmende mange i Norge underveis har ønsket seg enda sterkere tiltak enn det som har blitt innført, og dermed gjenspeilet det jeg skrev om å mangle demokratisk forståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mr.M said:

Åssen er det med cruise-trafikken for tiden? Ligger den nede, eller skal de fylles opp med tyskere, engelskmenn, osv. snart?

kan i så fall bli et interessant mht. å bedømme forekomst og smitte.

Cruiseskipferie må jo være noe av det verste stedet man kan bli smittsom syk på. Husker at år 2020 hadde en rekke smitteutbruddshendelser i forbindelse med slikt. Selv en hendelse som måtte anløpe norsk havn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, basillen said:

Og hvordan skiller dette seg fra influensa? Jeg husker godt at da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen kunne opp mot halve klassen være fraværende i røffe influensaperioder. Men det var ikke snakk om å stenge skolene av den grunn. Eller begynne å teste elver, sette familiemedlemmer i karantene, oppfordre elevene til å gå med munnbind i friminuttene, osv. Vi aksepterte dette som en naturlig del av livet. Og tenk på hvor mange familiemedlemmer som ble videresmittet av barna.

Når det er sagt er jeg helt enig i at man nå bør ha mye lavere terskel for å holde seg hjemme hvis man er syk. Enten det dreier seg om Covid-19 eller kun en vanlig forkjølelse. Om det er noe godt som har kommet ut av pandemien så er det at vi nå har innsett at det for mange går utmerket fint å jobbe hjemmefra.

At influensaen i normalår generellt er mye mindre dødelig enn covid-19 koronaviruset er. Tallene i fra Sverige som også har hatt strenge koronatiltak, men som har vært mer uheldige med sine helsemyndigheter og regjering, samt resten av verden forteller oss at covid-19 er en mer dødelig sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, OlavEH said:

Det er vel snart ikke noen helt uvaksinerte igjen. Og jeg har en følelse av at det ville vært langt over streken med tanke på personvern å sende vekk barn fra foreldre som er uvaksinerte. Det har du vel kanskje heller ikke tenkt på.......

Selvsagt en problemstilling. Men i krise, betyr personvernet mye? Det er vel også myndighetene som behandler dette, selv om fraværet av visse barn hadde blitt synlig. Men er det noe brudd på personvernet at noen er fraværende fra skolen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, OlavEH said:

Forholdsmessighet i tiltak er vel det jeg har snakket mest om. Noe som også Preben Aavitsland kommer inn på her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-vil-ha-smitteverntiltak-selv-om-alle-har-blitt-fullvaksinert-men-er-det-verdt-det/s/12-95-3424164088

Det med portforbud og enda hardere lockdown underveis var nevnt som et eksempel på at skremmende mange i Norge underveis har ønsket seg enda sterkere tiltak enn det som har blitt innført, og dermed gjenspeilet det jeg skrev om å mangle demokratisk forståelse.

Det er nå du og enkelte andre som planter portforbud som et ønske over på folk. Stadig vekk så kommer dette fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (14 minutter siden):

At influensaen i normalår generellt er mye mindre dødelig enn covid-19 koronaviruset er. Tallene i fra Sverige som også har hatt strenge koronatiltak, men som har vært mer uheldige med sine helsemyndigheter og regjering, samt resten av verden forteller oss at covid-19 er en mer dødelig sykdom.

Jeg føler at jeg har formidlet det samme poenget om igjen flere ganger i dag, men det trenger åpenbart ikke inn hos enkelte. Slik som hos deg. Jeg forsøker en siste gang:

Før vi startet vaksineringen er det helt riktig at Covid-19 var mye mer dødelig enn influensa. Det har jeg da aldri benektet. Det jeg forsøker å formilde, som jeg har underbygget med lenker til en haug med datasett i dag, er at nå som en del land har kommet opp i en betydelig god vaksinedekning så er viruset langt mindre farlig enn det var før vaksineringen. Faktisk viser talldataene at Covid-19 per dags dato i godt vaksinerte land er mindre dødelig enn influensa. Noe også FHI har bekreftet er tilfelle for Norge slik situasjonen er i dag.

Er dette så vanskelig å forstå?

Endret av basillen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, basillen said:

Jeg føler at jeg har formidlet det samme poenget om igjen flere ganger i dag, men det trenger åpenbart ikke inn hos enkelte. Slik som hos deg. Jeg forsøker en siste gang:

Før vi startet vaksineringen er det helt riktig at Covid-19 var mye mer dødelig enn influensa. Det har jeg da aldri benektet. Det jeg forsøker å formilde, som jeg har underbygget med lenker til en haug med datasett i dag, er at nå som en del land har kommet opp i en betydelig god vaksinedekning så er viruset langt mindre farlig enn det var før vaksineringen. Faktisk viser talldataene at Covid-19 per dags dato i godt vaksinerte land er mindre dødelig enn influensa. Noe også FHI har bekreftet er tilfelle for Norge slik situasjonen er i dag.

Er dette så vanskelig å forstå?

Hvorfor sammenlikner du med influensa da, dersom du ikke skal ta hensyn til en tiltaksfri covid-19 spredning sånn i teorien? Jeg synes at det er du som tar feil i framstillingen og ikke meg. Men, vi får se da hva dokumentarene etter pandemien har lagt seg kommer til å fortelle. Venter i spenning på rapportene om dette.

Viruset er jo ikke mindre farlig for en uvaksinert enn før. For det er vel mange av de samme eller verre mutasjoner vi prater om.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (34 minutter siden):

Selvsagt en problemstilling. Men i krise, betyr personvernet mye? Det er vel også myndighetene som behandler dette, selv om fraværet av visse barn hadde blitt synlig. Men er det noe brudd på personvernet at noen er fraværende fra skolen?

Nei, det er ikke noe brudd på personvernet at noen er fraværende på skolen. Det som er brudd på personvernet er at en slik ordning automatisk ville "offentliggjort" hvem som er vaksinert heller ikke, og slike helseopplysninger er jeg rimelig sikker på er fortrolige. Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (15 minutter siden):

Hvorfor sammenlikner du med influensa da, dersom du ikke skal ta hensyn til en tiltaksfri covid-19 spredning sånn i teorien? Jeg synes at det er du som tar feil i framstillingen og ikke meg. Men, vi får se da hva dokumentarene etter pandemien har lagt seg kommer til å fortelle. Venter i spenning på rapportene om dette.

Viruset er jo ikke mindre farlig for en uvaksinert enn før. For det er vel mange av de samme eller verre mutasjoner vi prater om.

Hva mener du med at jeg "ikke skal ta hensyn til en tiltaksfri covid-19 spredning sånn i teorien"? Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å si med denne setningen. Og hva, nøyaktig, er det du mener er feil med framstillingen min?

Spørsmålet er hva vi skal gjøre om to måneders tid når alle som ønsker det over 18 år er fullvaksinerte. De personene som da ikke vil være vaksinerte er i stor grad folk som har valgt det selv, eller de som tilhører aldersgruppen under 18 år. Og for denne aldersgruppen er Covid-19 ikke mer farlig enn influensa. Hvilke tiltak synes du da vi bør videreføre? Bortsett fra å holde seg hjemme hvis man er syk, altså.

Endret av basillen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor Norge skulle være noe annerledes enn andre land, som for eksempel Israel eller Storbritannia. Vi får bedre dekning enn disse to, men kreves tiltak så kreves tiltak. Det blir nok ikke rare tiltakene uansett, kan se for meg at Norge er omtrent i samme situasjon som Storbritannia er i nå ganske snart med opphevelse av det aller, aller meste. Det som blir igjen vil knapt være merkbart.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sitat

Det siste døgnet er det registrert 426 koronasmittede i Norge. Det er 82 flere enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 390 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 286, så trenden er stigende.

33 koronapasienter er innlagt på sykehus, som er tre fler enn dagen før.

 

Lenke til kommentar

Det kunne ha vore interessant med ei uhøgtideleg meiningsmåling her i forumet om kva folk trur vil skje når ein er ferdig med vaksineringa, og som ein kan ta fram att om ca. 2 månader når alle over 18 har fått sjansen til å bli fullvaksinerte. F.eks.:

- Alle tiltak og anbefalingar blir fjerna. TISK blir oppheva.

- Tiltaka blir stort sett oppheva, men enkelte tiltak og anbefalingar vil bestå. Smitta personar må framleis isolere seg, men smittesporing og karantenereglar elles blir fjerna.

- Ein vil framleis ha både tiltak og TISK. Isolasjon og karantene består. Ved mykje smitte kan det bli strenge tiltak, i verste fall kan nedstenging eller portforbod bli vurdert.

Er dette passande alternativ, eller bør dei omformulerast?

Sjølv tippar eg på alternativet i midten. Det som vil avgjere er smitteutvikling og alvorlegheitsgrad, talet på innlagde og døde. Vil vaksinene vere effektive for å bremse smitte og å hindre alvorleg sjukdom og død? Smitteutvikling og alvorlegheitsgrad i aldersgruppene under 18 og evt. vaksinering av desse vil kunne vere ein joker. Det same gjeld dersom vaksinene mistar effekt for dei eldste aldersgruppene samt dei med nedsett immunforsvar.

Lenke til kommentar
Sitat

Statens legemiddelverk har fått 104 meldinger om tilfeller av betennelse i hjertet som bivirkning etter koronavaksinering i Norge.

Det er satt over fem millioner vaksinedoser i Norge.

I starten av juli var tallet på 75 innmeldte tilfeller, men nå har dette steget til i overkant av 100 tilfeller, opplyser medisinsk fagdirektør Steinar Madsen til Dagens Medisin.

I sommer førte europeiske legemiddelmyndigheter (EMA) opp perikarditt (betennelse i hjerteposen) og myokarditt (betennelse i hjertemuskelen) på listen over sjeldne bivirkninger av koronavaksinene som Biontech/Pfizer og Moderna står bak.

– Den 3. august var det meldt inn 80 tilfeller av perikarditt og 25 tilfeller av myokarditt i Norge, forteller Madsen.

https://www.nrk.no/nyheter/koronaviruset-1.14855584

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...