Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Fibonacci said:

På det verste måtte jeg faktisk bare kutte ut alt av TV og aviser noen uker. Det var non stop koronanytt. Man kan bli koko av mindre, slik enkelte har blitt.

Enig. Min periode med nyhetslesningsopphold kom juni 2020, og litt utover våren 2021. Tror nok det trøtner de fleste av oss. Selv de som er forsiktige og har annerledes syn på hva situasjonen måtte være for noe.

Men, i fasen før juni 2020 så var jeg veldig interessert i å forsøke å forstå hva faren virkelig måtte være for noe. Og det har jo vært nyheter etter den tid i 2020 som også har fortsatt å endre og definere hva farene måtte være for noe.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 timer siden):

Noen av cruisekaiene i Norge har hatt noen skip på besøk i sommer, men det er ikke samme størrelsen som før. Hørte det ene skipet hadde maks 700 tillat om bord. Dette er lite i cruisesammenheng. F.eks. de typiske Aida-cruisene har vel før hatt rundt 2500 på en seiling f.eks. 

Jeg tviler på at det kommer i samme skala nå som før, både fordi de må ha færre personer  smittevernsmessig, og fordi jeg tror mange ikke har lyst å risikere å bli satt i karantene til sjøs over lang tid. Tipper også kun vaksinerte får delta på seilingene. Husker jo f.eks. det ene cruiseskipet som ble liggende mange dager i Stavanger i starten av pandemien og ikke fikk gå i land og ikke fikk reise videre til neste kai. Der det var koronasmitte. Så friske ble isolert på et skip sammen med syke. *grøss*

Man kan sjekke de ulike kommunene sine cruiseanløp ved å Google, her er f.eks. 2021 for Flåm: https://www.flamport.no/ship-arrivals2021

Her står både ankomstdato og antall pax. Pax er makstallet skipet har, det trenger ikke å bety at skipene er fulle, det vet man sjeldent før de ankommer. Tipper de 2 som har pax på 2700 ikke er i nærheten av fulle.

Som du ser har Flåm bare 11 cruiseanløp i år, i 2019 hadde de hele 157. Det er altså ikke i nærheten av hva det har vært, men det er nok flere enn i fjor (det var vel muligens en i oktober eller noe?).

var noen anløp på høsten ja, men fikk vel ikke gå i land, hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Fibonacci said:

Og hva synes du om det? Er vel bare å vente på ny smittebølge og flere tiltak nå da?

Vel, jeg vet at smittenivået var høyt for ikke lenge siden, også på kartet nå, så er Rogaland plutselig i det grønne, men man hører om små smittespredningssituasjoner her og der. Faktisk så hørte jeg noen kjente i dag fortelle meg at en 12 personer eller hva det var testet positivt etter en innenlandsflyvning. Sånt opptar meg litt, spesiellt i og med at jeg snart må ut å fly.

Folk virker å være litt nedsløvet å ta bittelitt for lett på det. Men, jeg kan forstå at mange mennesker føler at de ikke behøver å være forsiktige lengre, eller at de ikke er redde for å få skader av viruset.

Lenke til kommentar
14 hours ago, bruker-540634 said:

Bare så hvor helt ekstremt mye mer smitte det er i Norge nå sammenlignet med samme tidsperiode i fjor, tipper vi kommer til å få en eksplosjon i antall når skolene åpner og ikke minst til høsten.

Jeg har jo forsøkt å foreslå en leirskoleløsning (for barna) for å fri uvaksinerte foreldre fra å motta viruset fra sine barn, nå i denne skjøre overgangsfasen.. Men det ble jo høvlet ned med en gang av @OlavEH

Vi får vente å se an høsten nå. Er jo ikke noe annet å gjøre. Så kan jeg "skytes" senere heller.

Lenke til kommentar
1 minute ago, OlavEH said:

At man er i flertall er ikke god nok grunn til å innføre tiltak, spesielt ikke de som er særs inngripende. Det er da man havner i et flertallsdiktatur.

Vi har jo ikke diktatur i Norge. Så folk kan prate fritt om de vil stå fram. Kan jo være litt i kulturen at nordmenn er nokså stille sånn i det offentlige. Eller det kan være at mange synes at anbefalingene i fra myndighetene er helt ok, for å komme igjennom denne pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, OlavEH said:

Nei, i snart halvannet år nå hørte vi om at vi skulle unngå at man overbelastet sykeshus og beskyttet de eldre og utsatte mot alvorlig sykdom og død. Det målet har vi nå nådd. Faren for veldig mange alvorlig syke og døde er minimal. Du har nå flyttet mållinjen til at det skal være minimal fare for de aller fleste. Det er langt mer ambisiøst og vi har aldri hatt/gjort noe slikt tidligere når vi har hatt lignende situasjoner. I makrosammenheng er det absolutt null problem om de skulle dø noen hundre til som følge av dette viruset. Tiltak var nødvendig når antall døde kunne ligge i klassen tosifret antall tusen. Det er ikke tilfellet nå lenger.

Og det er forøvrig de over 65 som har vært regnet for å være i risikogruppen, ikke de over 45.

Jojo. Men, nå har man long-covid, og det er ikke greit at folk som kommer over en sykdomsperiode skal uføretrygdes fordi de sliter med å fungere i det vanlige, pga. hjerneskader fra covid-19. Dette er en noe uavklart risiko. Så kan hende at opplegget er for å hemme for mange long-covid pasienter. En og annen av disse havner på sykehjem garantert, selv om det ikke gjelder absolutt alle long-covid pasienter. Samt noen ønsker seg selvmord når lungene har blitt sprengt på intuberingsbehandling. Står klar på venteliste for lungetransplantasjon kan også skje en del som klares å reddes fra døden.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Vi har jo ikke diktatur i Norge. Så folk kan prate fritt om de vil stå fram. Kan jo være litt i kulturen at nordmenn er nokså stille sånn i det offentlige. Eller det kan være at mange synes at anbefalingene i fra myndighetene er helt ok, for å komme igjennom denne pandemien.

Flertallsdiktatur er at flertallet pålegger mindretallet tiltak som griper inn i helt grunnleggende friheter. Under denne pandemien kunne det vært et portforbud. Eller bruk av militære styrker for å hindre bevegelse. Eller tvungen masseovervåkning for kontrollere smittefare. I et annet land og annen setting kunne det vært abortforbud. Eller veldig innskrenkninger i friheten for homofile. Det er ikke greit bare fordi flertallet mener det.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
Just now, OlavEH said:

Flertallsdiktatur er at flertallet pålegger mindretallet tiltak som griper inn i helt grunnleggende friheter. Under denne pandemien kunne det vært et portforbud. Eller bruk av militære styrker for å hindre bevegelse. I et annet land og annen setting kunne det vært abortforbud. Eller veldig innskrenkninger i friheten for homofile. Det er ikke greit bare fordi flertallet mener det.

Tror du heller burde fokusere på evt. tausheten, og hvorfor folk ikke protesterer særlig. Av og til er det greit med en realitetsorientering også. Er ikke dumt for noen å gjøre slike orientering med seg selv til tider.

Husk at vi har et indirekte demokrati. Så det der flertallsdiktaturet ditt eksisterer jo ikke. Da får du heller skjenne på en del politikere da. Men, hvorfor protesterer folk ikke, har de det helt fint etc.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, basillen said:

Det virker som at enkelte her inne har en litt sånn naiv tro på at "bare vi venter to måneder til slik at alle voksne har fått vaksinert seg, så vil alt bli bra." 

Spoiler

 

Faktum er at selv etter to måneder vil vi, dersom vi slipper samfunnet fri, garantert få en stor smittebølge. Etterfulgt av nye smittebølger i fremtiden. Viruset er nå blitt endemisk, og vil ikke gå vekk. Så om vi slipper opp om to måneder, eller om to år, så vil resultatet bli det samme: Smitten vil spre seg gjennom befolkningen. De fleste av oss vil få viruset før eller siden. Å tviholde på tiltak er kun seigpining som skyver et ubehagelig, men uunngåelig, faktum frem i tid. Nettoresultatet vil bli det samme. Så jo fortere vi innser og aksepterer dette, jo bedre. Det er bare å se på hva som skjer i svært godt vaksinerte land som Israel og Island nå. Sistnevnte har vaksinert opp mot 90% befolkningen, og nå gjennomgår de den største smittebølgen siden pandemien begynte. Island har hatt godt over 100 smittetilfeller daglig i flere dager nå. Og dette i en befolkning på cirka 360000 innbyggere. Ekstrapolert til Norge ville dette tilsvart godt over 1500 smittetilfeller daglig flere dager i strekk. Og husk igjen at vi her snakker om en befolkning som har vaksinert like mange som vi vil ha vaksinert om to måneder. Så hvordan vil dere her inne forholde dere til et smittetrykk på 1500 per dag, la oss si i november? Hvordan vil politikerne og smittevernoverlegene forholde seg? Vil dere da aksepterer at livet må gå videre, eller vil dere tviholde på tiltak til evig tid da dette er et uunngåelig faktum? Jeg håper på førstnevnte, men frykter sistnevnte.

Den gode nyheten i dette her er imidlertid at vaksinene beskytter svært godt mot alvorlig sykdomsforløp og død. Til tross for de høye smittetallene har Island hatt null dødsfall i den siste bølgen. Og vi ser fra grafer på worldometer at i samtlige land med god vaksinedekning er dødstallene meget lave. FHIs Preben Aavitsland gikk nylig ut og hevdet at dødsraten til Covid-19 nå kun er på 0,05 % her til lands. Dette er kun halvparten så dødelig som sesonginfluensa. Med tanke på at opp mot 1000 mennesker dør av den årlige influensasesongen, vil dette altså kunne bety at hvis Covid-19 slippes fullstendig fritt, kan rundt 500 personer dø i en Covid-19 smittebølger.

Så er altså spørsmålet om dette er noe vi kan akseptere. For det er uunngåelig. Enten vi velger å gjøre det i en kjapp, eller et par kjappe bølger, eller om vi vil spre disse dødsfallene utover lang tid gjennom seigpining med tiltak og nedstengninger. 

 

 

Arbeidsgivere har et stort ansvar, ikke kun for sin egen bedrifts overskudd, men også for hvordan smitten kan stagges. Altså det å få sjuke folk på arbeid bør tas tak i før det kan få smittet særlig mange. Altså om noen er syke så vil jo flere kunne bli syke og det går utover overskuddet. Sånn sett så burde jo arbeidsgiver ønske å si hold deg hjemme framfor tidligere norsk holdning til å stå på selv om man er bittelitt syk.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Tror du heller burde fokusere på evt. tausheten, og hvorfor folk ikke protesterer særlig. Av og til er det greit med en realitetsorientering også. Er ikke dumt for noen å gjøre slike orientering med seg selv til tider.

Husk at vi har et indirekte demokrati. Så det der flertallsdiktaturet ditt eksisterer jo ikke. Da får du heller skjenne på en del politikere da. Men, hvorfor protesterer folk ikke, har de det helt fint etc.?

Haha, realitetsorientering. Og det kommer fra fyren som tror det er i nærheten av gjennomførbart å sende vekk over en halv million norske barn på "leirskole" på et par ukers varsel.

Det spiller ingen rolle at flertallet støtter regjeringen hvis de gjennomfører svært inngripende tiltak, og verre enn det som er gjort så langt. Det er tiltak som overhodet ikke bør gjennomføres i et demokratisk land. Ikke alt kan forsvares med argumentasjonen om at man er midt i en pandemi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Benbjo said:

Det samme så vi i det store utbruddet i Massachusetts som har fått CDC til å gå tilbake på anbefalinger. 

Ikke bare CDC som har gått tilbake på tidligere åpningsforhåpninger. Canada som var ventet å skulle åpne grensene til USA den 8. august har utsatt dette til ihvertfall 21. august eller senere ble jeg fortalt av noen.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 minutes ago, OlavEH said:

Haha, realitetsorientering. Og det kommer fra fyren som tror det er i nærheten av gjennomførbart å sende vekk over en halv million norske barn på "leirskole" på et par ukers varsel.

Det spiller ingen rolle at flertallet støtter regjeringen hvis de gjennomfører svært inngripende tiltak, og verre enn det som er gjort så langt. Det er tiltak som overhodet ikke bør gjennomføres i et demokratisk land. Ikke alt kan forsvares med argumentasjonen om at man er midt i en pandemi.

Er vel neppe en halv million barn som har foreldre som er uvaksinerte vel?

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Arbeidsgivere har et stort ansvar, ikke kun for sin egen bedrifts overskudd, men også for hvordan smitten kan stagges. Altså det å få sjuke folk på arbeid bør tas tak i før det kan få smittet særlig mange. Altså om noen er syke så vil jo flere kunne bli syke og det går utover overskuddet. Sånn sett så burde jo arbeidsgiver ønske å si hold deg hjemme framfor tidligere norsk holdning til å stå på selv om man er bittelitt syk.

Og hvordan skiller dette seg fra influensa? Jeg husker godt at da jeg gikk på barne- og ungdomsskolen kunne opp mot halve klassen være fraværende i røffe influensaperioder. Men det var ikke snakk om å stenge skolene av den grunn. Eller begynne å teste elver, sette familiemedlemmer i karantene, oppfordre elevene til å gå med munnbind i friminuttene, osv. Vi aksepterte dette som en naturlig del av livet. Og tenk på hvor mange familiemedlemmer som ble videresmittet av barna.

Når det er sagt er jeg helt enig i at man nå bør ha mye lavere terskel for å holde seg hjemme hvis man er syk. Enten det dreier seg om Covid-19 eller kun en vanlig forkjølelse. Om det er noe godt som har kommet ut av pandemien så er det at vi nå har innsett at det for mange går utmerket fint å jobbe hjemmefra.

Endret av basillen
Lenke til kommentar
9 hours ago, OlavEH said:

Men det dør likevel 900 i snitt per år av dette. Og det er ikke andre tiltak enn vaksinen.

Nei, men hva så? Det er ikke god nok grunn til å ha masse tiltak og begrense den individuelle friheten av den grunn. En del av dere (med Benbjo som en klar versting på dette forumet) klarer ikke å skjønne hva som menes med forholdsmessige tiltak, er altfor autoritære i sine ønsker om tiltak og mangler demokratisk forståelse.

 

Men dør disse av influensaen eller opportunistisk infeksjon? Sistnevnte kan gjerne behandles med antibiotika dersom pasient blir tatt vare på tidsnok, eller om bakterien ikke er av den multiresistente typen. Det er jo gjerne eldre som har et litt småskjørt immunforsvar i fra før av som ofte dør av influensa. Så det å gjennomgå en influensa da, vil helt klart kunne åpne for opportunistiske bakterielle pneumokokker f.eks. som ellers lever nokså i harmoni i halsen til de mennesker sånn ellers når immunforsvaret er sånn noenlunde i orden.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, OlavEH said:

Må jeg dra til Stortinget og protestere for at jeg skal være troverdig?

Nei, men hvor store mørketall mener du at det er på folk som egentlig skulle ønske at de hadde hatt tid og nærhet til en liten eller stor protest foran Stortinget da? Slikt kan vel også måles på meningsmålinger, men det gjøres neppe.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Fibonacci said:

Alle kommer sannsynligvis til å bli smittet før eller siden (med mindre man bor i en bunker). Når alle som vil har blitt vaksinert, handler det kun om å unngå å overbelaste sykehusene.

Å prøve å hindre viruset i å spre seg ytterligere, eller til og med utrydde det, er som å prøve å tømme havet med en bøtte.

Så lenge det finnes ute i verden, vil det komme igjen og igjen, samme hvor lenge vi prøver å utsette det uunngåelige.

Vaksinen var vårt "best shot". Den var til og med revolusjonerende i sin virkemåte. Så med mindre det skjer er mirakel og det utvikles en enda bedre metode, har vi gjort det vi kan. Nå er resten opp til naturen.

Vi må bare akseptere at rundt tusen dør av dette hvert år, slik vi alltid har gjort før. Det er faktisk helt normalt og naturlig.

Vi må ikke få et så ekstremt forhold til sykdom og død at vi gjør alt for å unngå det, koste hva det koste vil.

Om man absolutt vil unngå viruset til enhver pris, selv når man er vaksinert, får det være opp til hver enkelt å ta personlige forholdsregler resten av livet. Resten må få friheten tilbake.

Nederland har jo greid å holde havet ute, men ikke covid-19 :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...