Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Ser ikke ut som det er mange Viking-seilinger iallfall. Det er jo amerikanere. De flyr til et land i Europa (Tyskland muligens?) og starter seilingen derifra. Skipene er ikke så store, typisk maks 700, men de er ofte fulle og de fleste går ut av skipet og er med på aktiviteter.

Jobbet tilfeldigvis med cruiseturister sommeren 2019, det var en interessant erfaring. Savner amerikanere litt, de var veldig hyggelige.  Ikke uvanlig med noen dager der det kommer to store skip på rundt 1500-2000 hver og at ene skipet må ligge anker og transportere turistene til land i båter fordi det ikke er anlegg til mer en et skip :)

Det er veldig rart å ha jobbet med cruise på et beste cruiseårene, for så å oppleve at det neste år ikke kom et eneste skip på sommeren. Det hadde jeg nektet å tro i 2019 om noen sa det til meg, 2020 skulle jo det komme enda flere skip. Hadde pandemien kommet et år før så hadde jeg ikke nok ikke hatt den jobben sommeren 2019. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, DaniNichi said:

Når det går opp skal man skrike ut, men når jeg påpeker nedgang så skal mange her inne bortforklare det på alle mulig måter.

Latterlig.

Problemet var att du ikke påvisade noen statistisk nedgang (utan att flytta målstolparna och ignorera det jag skrev). 

Det är ju fremdeles så att det fremdeles ikke har varit någon stor statistisk nedgang fra 24 juni som var det jag påpekade för några uker sen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Nedward said:

Først og fremst: du er ikke syk selv om noen har testet deg. Du er ikke smittsom før du har viruset. Men det brukes karantene over en lav sko, til tross for at det er mer sannsynlig at du ikke har noe som helst. Selvfølgelig skal man ikke gå på jobb når man er sjuk.

Fakta er at det må serveres ved bordene. Det er avstand og begrensninger i antall gjester. Det har konsekvenser for den enkelte bedrift. At du mener det så greit ut er irrelevant når det er begrensinger. Det har konsekvenser. Det er så enkelt.

Det er forskjell på total frislipp og la folk komme til Norge for å jobbe. Vi har jo allerede innreisekarantene. Hvorfor må det være så mye greier? Det er jo de som er fast bosatt i Norge som har dratt med seg smitte hjem - ikke de som har en jobb å gjøre.

Hvorvidt disse restriksjonene er riktige eller ikke er en annen diskusjon. Men det er helt sikkert at de har konsekvenser for dem som blir rammet. 

Fant inget om overnattningsted där. Vad var det med dem? 

Angående resturanger så var jag på rätt många under min ferie och jag är rimeligt sikker på att de ikke förlorar mycket pengar på grund av tilltak. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Når det går opp skal man skrike ut, men når jeg påpeker nedgang så skal mange her inne bortforklare det på alle mulig måter.

Latterlig.

Det er vel sånn fra "begge kanter". Har tallene gått opp så har det også blitt bortforklart på en måte. Det er jo bra når det går nedover selvfølgelig, særlig når det er et nedatgående trend. Nå virker trenden å ha snudd, og den har gått opp flere dager på rad.

Lenke til kommentar
Sitat
Smitte ved 15 sykehjem

Tre beboere på Lyngbøtunet sykehjem har testet positivt på korona, opplyser Bergen kommune.

Dermed er totalt syv beboere på sykehjem i Bergen nå smittet. De smittede beboerne bor på Lyngbøtunet, Fantoft og Siljuslåtten sykehjem.

Samtidig har 16 ansatte på 14 sykehjem fått påvist koronasmitte. De hører til følgende sykehjem: Kolstihagen, Midtbygda, Arna helseheim, Landås menighets eldresenter, Fantoft, Odinsvei, Sandsli, Betanien, Lyngbøtunet, Gullstøltunet, Kalfaret, Løvåsen, Engen og Mildeheimen.

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Heldigvis flest ansatte som er smittet, men ikke en positiv trend at stadig flere sykehjem får inn smitte. Håper de klarer å stoppe det fra å spre seg videre fra ansatte til beboere.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (35 minutter siden):

Fant inget om overnattningsted där. Vad var det med dem? 

Angående resturanger så var jag på rätt många under min ferie och jag är rimeligt sikker på att de ikke förlorar mycket pengar på grund av tilltak. 

Var det ikke åpenbart at når turistene fra utlandet ikke kommer så vil det være vanskelig å fylle opp rommene? Selv om det er kul på veggene med nordmenn i juli, så er 11 andre måneder i året det kommer minimalt med turister. Men ærlig talt, prøver du å påstå at det er fake news at hoteller har slitt det siste året?

Edit: For å gjøre det enkelt å forstå. Selv om det ikke er målrettede tiltak direkte mot overnattingssteder, så lider disse under de generelle tiltakene som har vært gjeldende siden mars 2020.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk på fellesferie reiser rundt og ser at der er fullt av nordmenn over alt, og tenker: «Ingen fare! Nordmenn har erstattet utlendingene!».

Det er så feil det kan bli. Før og etter fellesferien, sliter alt av reiseliv som ikke får inn nok utlendinger. Konferansehotell har også tøffe tider. Ingen vil eller kan arrangere konferanser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (27 minutter siden):

https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/3Jd0RL/siste-nytt-om-korona

Heldigvis flest ansatte som er smittet, men ikke en positiv trend at stadig flere sykehjem får inn smitte. Håper de klarer å stoppe det fra å spre seg videre fra ansatte til beboere.

Igjen så står det i helt grunnleggende lærerbøker innenfor geriatri at eldres respons hva gjelder vaksiner er lavere enn ellers i befolkningen.  Dette fra en bok som kom ut før noen hadde hørt om Corona . Men stort sett så har fullvaksinerte beboere på sykehjem fått et rimelig mildt forløp om de har vært smittet. Husk at sykehjem huser de sykeste og skrøpeligste blant oss. Det er på mange måter siste stasjon i livet.  

Jeg hadde jo praksis på sykehjem i mars med 3 bølgen hengende over oss. Mange utrolig hyggelige beboere men pga Corona hadde de et begrenset aktivitetstilbud. Heldigvis klarte de å få til en påskekonsert utenfor da. Men friske?  Nei absolutt ikke. Rett og slett brutalt å si det men mange av de beboerne der lever nok ikke veldig lenge uansett . I mars var jo uansett beboere på sykehjem fullvaksinerte og det var en beboer da som ble smitta og fullvaksinert. Var ganske mildt sykdomsforløp fikk jeg høre (Men selvsagt svært strengt smittevern  på den aktuelle avdelingen)

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nedward said:

Var det ikke åpenbart at når turistene fra utlandet ikke kommer så vil det være vanskelig å fylle opp rommene? Selv om det er kul på veggene med nordmenn i juli, så er 11 andre måneder i året det kommer minimalt med turister. Men ærlig talt, prøver du å påstå at det er fake news at hoteller har slitt det siste året?

Edit: for å gjøre det enkelt. Selv om det ikke er målrettede tiltak direkte mot overnattings, så lider disse under de generelle tiltakene som har vært gjeldende siden mars 2020.

Ok, lurte faktiskt på vad du menade. Så du menade alltså att utlänningarna ikke får komma in i landet. 

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
3 hours ago, BigWhale said:

Konfrontert med dette valgte hun å slette Facebook-kontoen og hele innlegget.

Du mener, konfrontert med rabiate og voldelige antivaxxere så slettet hun innlegget. Alt du trengte var noen som påsto noe på Twitter for å tro at du hadde bevis for det du allerede hadde bestemt deg for. Det er skremmende mange som deg i USA, og mange av dem er voldelige.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar

For hotellene i Norge så er ikke utenlandske turister den helt store inntektskilden, faktisk. Det som derimot har rammet fryktelig hardt er at det norske bedriftsmarkedet har sluttet å bruke de til all slags seminarer, kundemøter, julebord  osv osv. Sier ikke at det ikke finnes hoteller som i hovedsak kan i perioder livnære seg på utelandske turister, men det er langt langt i fra hovedinntekten til den norske hotellnæringen.

Lenke til kommentar
William_S skrev (44 minutter siden):

Men friske?  Nei absolutt ikke. Rett og slett brutalt å si det men mange av de beboerne der lever nok ikke veldig lenge uansett .

Nettopp!

Man må slutte å se på det som en katastrofe at sykehjemspasienter dør av/med påvist korona.

Først da de første begynte å dø rett etter å ha fått vaksine, måtte Høie ut i media og påpeke at det faktisk dør inntil 400 innlagte på norske sykehjem hver uke. Dvs at i løpet av et par uker dør det like mange umistelige av diverse andre årsaker som det har dødd med/av korona på halvannet år.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
21 hours ago, xRun said:

Jippi :roll:

Er dette helt klokt? De er jo ikke med i EU en gang, og kan ikke forvente å komme å fortsette å få EU/EØS-forskjellsbehandlingen.

  

20 hours ago, Gouldfan said:

Har ikke noen formening om det, Skottland stemte Stay til UK, England stemte nay til EU.

Det er Strategi og felles interesser som gjør at vi samarbeider med UK, Sverige og EU har vi uansett avtaler med i EØS.

Er naturlig også at land utenfor EU støtter hverandre.

Er jo en forskjell på å være åpen for samarbeid og å det å slippe folk utestet over grensen fra slike røde land, men.. jeg er jo kun en vanlig borger. Så min stemme betyr jo lite.

Forresten, dagens opplevelse på gata er noe av det mest over streken jeg har dumpet borti (sånn å bli ufrivillig utsatt for risiko gjennom hele pandemien til nå). Kom en ravende full ungdom bort til meg som var skikkelig klengete. Vet ikke hva det er med meg som trekker til seg sånt som en magnet. Jaja. Er jo "dobbelt"-vaksinert så håper det ikke biter seg fast noe om han var en smittespreder.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, xRun said:

For all del, det er fritt for å forestille seg en luftbåren ebola med R0 på 500, men det blir fri fantasi, eller billig sci-fi. :)

Tror jeg er tilbøyelig til å være enig med du i at et R-tall på 500 høres urealistisk ut. Selv om jeg ikke helt har satt meg inn i hva slags matematikk det R-tallet betyr. 500x mer smittsomt eller noe sånn enkel betydning? Ser for meg en logaritmeskala som ikke kan gå mer loddrett på verdien 500 ihvertfall (i det uendelige kanskje etter det, inntil det ikke er mer folk som viruset kan gjøre syke av en eller annen grunn).

Endret av G
Var da voldsomt til skriveleifer og oppretting. Har jeg blitt full på antibacen i dag?
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (6 minutter siden):

Nettopp!

Man må slutte å se på det som en katastrofe at sykehjemspasienter dør av/med påvist korona.

Først da de første begynte å dø rett etter å ha fått vaksine, måtte Høie ut i media og påpeke at det faktisk dør inntil 400 innlagte på norske sykehjem hver uke. Dvs at i løpet av et par uker dør det like mange umistelige av diverse andre årsaker som det har dødd med/av korona på halvannet år

Hysj! Du må ikke komme med talldata som faktisk setter dette i perspektiv. Vi har ingen å miste! Ingen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
19 hours ago, OlavEH said:

Nei, det er et ufravikelig faktum som vi har sett under pandemien det siste halvannet året. Mange har glatt svelget alt som har kommet fra myndighetshold mer eller mindre uten å stille spørsmål, og en urovekkende stor andel har ønsket seg enda flere tiltak enn det som faktisk har vært. At de ikke ser problemer med dette er nærmest en definisjon på manglende demokratiforståelse. Vet du egentlig hva et flertallsdiktatur er?

Den følelsen du har kommer nok av at du er i mindretall.

  

19 hours ago, basillen said:

Å innføre den typen tiltak som vi hadde i fjor høst er ikke bare absurd fra et smittevernsmessig perspektiv når så mange er vaksinerte og dødeligheten er lavere enn influensa. Det er også regelrett misbruk av smittevernloven på bekostning av fundamentale rettigheter nedfelt i grunnloven og menneskerettigheten.

Jeg tror du kan slappe av litt. For det blir nok ikke samme tiltak ut resten av denne regjeringsperioden. Ikke kun fordi det er nyvalg nå. Men også fordi myndighetene faktisk har ambisjoner om å åpne opp mer.

Tipper det kan komme lokale tiltak, mens landet fungerer nokså normalt om ikke særlig lenge til. Selvsagt så truer de høye smittetallene, men vi er også snart enkelt- og dobbelvaksinerte alle sammen. Det kan jo komme nye mutasjoner, men å forvente at de skal bli funksjonelle på lyntid, er vel litt drøyt. Men, det kan jo skje at en mutasjon blir farlig. Kan skje om en halvtime eller om 4 mnd. liksom. Men poenget er at de funksjonelle mutasjonene, de som er av betydning skjer sjeldnere enn andre mutasjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det største problemet i Norge er nok at media tvangsforer oss med skrekkpropaganda på daglig basis. Frykt selger som hakka møkk, og både media og lesere har blir narkiser på jakt etter daglige smittetall og teoretiske worst case-scenarier. Man kan knapt åpne en nettavis uten å få en eller "alarm" i trynet, og smitte-tellere for hvert eneste distrikt i kongeriket. Selvfølgelig gjør dette noe med menneskene i verdens mest avislesende land.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...