Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Dette er 89 fleire enn for ei veke sidan:

torbjornen skrev (På 17.6.2021 den 0.48):

Onsdag ble det registrert 180 koronasmittede i Norge.

Nrk:

Sitat

269 nye koronasmittede siste døgn

 De siste sju dagene er det i snitt registrert 193 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 173, så trenden er stigende.

Onsdag var 32 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var to færre enn dagen før.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (6 timer siden):

Trodde long covid var debunket? /s

Snikpellik skrev (3 timer siden):

Heheheh. Nå var det én bruker som hevdet dette om at long covid var «debunket», så ville ikke tillagt det for mye vekt :) 

Debunked med tanke på % som Benbjo kommer med hele tiden🙂 

Her har vi igjen en studie med latterlig lavt antall personer..247 var ikke så syke at de trengte sykehushjelp, hva betyr det ? Hadde de kontakt med sykehuset , har de hatt kontakt med fastlege, hvor syke var de ? Hadde de underliggende sykdommer fra før ? 

Sitat

Av disse var 65 innlagt på sykehus, mens 247 ikke var så syke at de trengte sykehushjelp.

Sitat

 

Sammenheng mellom alvorlig innledende sykdom og senplager

Forskerne mener å se en sammenheng mellom hvor syk man var i begynnelsen, og sannsynlighet for å slite med senplager.

Jo sykere du var, jo mer sannsynlig er det at du får senplager.

Samtidig har også de med kroniske lungesykdommer større sjanse for å få plager. Eksempler på disse kan være astma og kols.

 

 

Så har vi en med et antall som virker litt mer forfriskende nemlig 10500

Tidligere studier har vist at rundt 10 prosent får senfølger som trøtthet, konsentrasjonsvansker eller manglende luktesans i noen uker.

Den danske studien viste at de som hadde vært koronasmittet brukte mer astmamedisin og hadde rundt 20 prosent mer kontakt med lege sammenlignet med ikke-smittede.

Dette var altså i perioden etter at de var friske fra koronaviruset.

Men i løpet av et halvt år fikk ikke denne gruppene flere senskader enn kontrollgruppen som ikke hadde hatt korona.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00211-5/fulltext

Long covid er uten tvil kjipt om det så varer 1 uke eller 50uker, om det er 1% eller 10% som får det,  men saken er at de fleste blir helt friske igjen.

“We are all in the gutter, but some of us are looking at the stars.” 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snikpellik said:

Dette som nevnes i artikkelen, og som vi har sett eksempler på også fra flere andre studier i andre land:

... er noe jeg kjenner igjen fra min kompis som har slitt med long covid. Han sier det er akkurat som noe er "rart i hjernen" og kommer "drypp" (hans ord) uten at han helt klarer å peke på hva det er som er rart. Han har vært opptatt av at det kan være bare tanker og en slags bias, men han tror ikke lenger det er det. Jeg er oppriktig litt bekymret for at han kan ha fått varige men som ikke blir borte, men han ble helt fin igjen med pust og sånt etter 7-8 måneder. Det eneste som fortsatt smaker veldig rart for han er sushi, han sier det fortsatt smaker lakris.

Jeg har også en bekjent som sliter med det samme og det som plager han mest er mangel på energi, ofte brainfog, til tider vanskelig å finne ord og innimellom det han kaller "blokkeringer" hvor han bare må legge fra seg ting. Han klarer heller ikke lenger finne det samme "drivet" han var kjent for blant venner før. Å jobbe med abstrakte problemstillinger er vesentlig tyngre og han føler han har mistet mye av seg selv men håper mer vil komme tilbake.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle de nye utbruddene nå ser ut til å være veldig store. Går ikke gradvis mot en topp lenger, men starter liksom på 15-30 stykk. Vet ikke om dette skyldes innendørs arrangementer eller hva det er. Krysser fingra for at de får kontroll, men spørs om ikke katta er ute av sekken nå gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Skrekkugle said:

Alle de nye utbruddene nå ser ut til å være veldig store. Går ikke gradvis mot en topp lenger, men starter liksom på 15-30 stykk. Vet ikke om dette skyldes innendørs arrangementer eller hva det er. Krysser fingra for at de får kontroll, men spørs om ikke katta er ute av sekken nå gitt.

Den er nok det. Bunnen er sannsynligvis nådd og vi er på vei oppover igjen. 

Jeg sier det igjen, megatabbe å åpne opp såpass igjen når vi ser hva delta gjør i UK og andre land. Dessverre er det mange som bare klarer å se nåsituasjon og ikke se lenger frem. 

Tror det blir ekstremt vanskelig å gjeninnføre tiltak nå 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Benbjo said:

Dessverre er det mange som bare klarer å se nåsituasjon og ikke se lenger frem. 

Som f.eks at dem har ødelagt store deler av økonomien med alle disse nedstengningene...?

Nå snakker de allerede om en ny variant : Delta Plus. Så til vinteren så kommer vel Delta Plus Special Extended Edition da :wee:
(PS : I did tell you this would happen)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (21 minutter siden):

(PS : I did tell you this would happen)

Enten er du synsk, eller så har du sett en film fra 2011. ;)
Det er ikke noe spesielt overraskende eller unaturlig med en slik utvikling med nye varianter, selv om du liker å ta en "hva var det jeg sa". Igjen. Til det kjedsommelige, om noe alle som har sett en gammel film er klar over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (25 minutter siden):

Den er nok det. Bunnen er sannsynligvis nådd og vi er på vei oppover igjen. 

Jeg sier det igjen, megatabbe å åpne opp såpass igjen når vi ser hva delta gjør i UK og andre land. Dessverre er det mange som bare klarer å se nåsituasjon og ikke se lenger frem. 

Tror det blir ekstremt vanskelig å gjeninnføre tiltak nå 

Man må jo ikke se seg blind på antall smittede her. I Storbritannia har rundt 65% fått første dose, og nærmere halvparten er fullvaksinerte. Vi må forvente høyere smittetall når man åpner opp, men hvorvidt tiltak er påkrevd handler om hvor mange som blir alvorlig syke/dør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Thor. said:

Du mener forhindret mange unødvendige dødsfall på bekostning av global økonomi?

Det kan du ikke vite helt sikkert. Mange mennesker som har fått dårligere helse under pandemien, så kanskje de drar opp statestikken. Uten å gå videre inn på det i denne tråden, så vet de fleste at jeg ikke stoler på de offisielle tallene, og dermed er mine konklusjoner annerledes enn dine.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Betroz said:

Det kan du ikke vite helt sikkert. Mange mennesker som har fått dårligere helse under pandemien, så kanskje de drar opp statestikken. Uten å gå videre inn på det i denne tråden, så vet de fleste at jeg ikke stoler på de offisielle tallene, og dermed er mine konklusjoner annerledes enn dine.

Så du vet sikkert at økonomien hadde vært tipp-topp om vi droppet nedstenginger?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Thor. said:

Du mener forhindret mange unødvendige dødsfall på bekostning av global økonomi?

Det er ikke åpenbart at den globale økonomien hadde vært noe bedre med mindre tiltak og flere dødsfall. Ser man på Sverige så har de mye høyere dødsfall, og økonomien har ikke klart seg særlig bedre.

Det å *ikke* stenge ned har store konsekvenser for økonomien, ettersom død og kollaps i helsevesenet sprer frykt. Når folk er redde stopper de bruke penger og økonomien stopper opp. Vi i Norge har jo stort sett kunne leve som normalt, og det er akkurat fordi vi har hatt tiltak og har i all hovedsak klart å holde kontroll på viruset.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Hugo_Hardnuts said:

Man må jo ikke se seg blind på antall smittede her. I Storbritannia har rundt 65% fått første dose, og nærmere halvparten er fullvaksinerte. Vi må forvente høyere smittetall når man åpner opp, men hvorvidt tiltak er påkrevd handler om hvor mange som blir alvorlig syke/dør. 

Jepp, jeg hadde vært enig dersom vi ikke hadde hatt Delta på full fart oppover. I Storbritannia så har de voldsom økning av Delta - til tross for høy vaksinasjonsgrad. Mange trodde jo rundt 60% ville være nok for flokkimmunitet, men det stemmer jo ikke. Vet vet også at 1 dose med vaksinene ikke fungerer så godt mot varianten. Her i Norge satser det på 1 dose til så mange som mulig og de fleste har ikke fått dose 2 før langt ute i oktober tidligst. 

Alvorlig sykdom og død er et stykke ned på bekymringslisten min. Der er det Long Covid som troner. 

Endret av Benbjo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (17 minutter siden):

Man må jo ikke se seg blind på antall smittede her. I Storbritannia har rundt 65% fått første dose, og nærmere halvparten er fullvaksinerte. Vi må forvente høyere smittetall når man åpner opp, men hvorvidt tiltak er påkrevd handler om hvor mange som blir alvorlig syke/dør. 

Akkurat dette. Om dette blir en bagatellmessig sykdom er det ikke behov for tiltak. Nå skal det sies at de utbruddene i UK har kommet i områder hvor det er få som er vaksinerte (og en skal ikke undervurdere at det er en stor vaksineskepsis i UK) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Benbjo said:

Jepp og i Storbritannia så har de voldsom økning av Delta - til tross for høy vaksinasjonsgrad. Vet vet også at 1 dose med vaksinene ikke fungerer så godt mot varianten. Her i Norge satser det på 1 dose til så mange som mulig og de fleste har ikke fått dose 2 før langt ute i oktober tidligst. 

Alvorlig sykdom og død er et stykke ned på bekymringslisten min. Der er det Long Covid som troner. 

Ikke glem at det meste av vaksineringen i UK er med AZ. mRNA-vaksinene gir bedre immunitet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (2 minutter siden):

Jepp, jeg hadde vært enig dersom vi ikke hadde hatt Delta på full fart oppover. I Storbritannia så har de voldsom økning av Delta - til tross for høy vaksinasjonsgrad. Mange trodde jo rundt 60% ville være nok for flokkimmunitet, men det stemmer jo ikke. Vet vet også at 1 dose med vaksinene ikke fungerer så godt mot varianten. Her i Norge satser det på 1 dose til så mange som mulig og de fleste har ikke fått dose 2 før langt ute i oktober tidligst. 

Alvorlig sykdom og død er et stykke ned på bekymringslisten min. Der er det Long Covid som troner. 

Hvis det er long covid som er bekymringen her så er det nok av andre ting å bekymre seg for. Selv om en coronainfeksjon kan sitte lenge i så kommer langt på vei de fleste seg etter en tid. Selv om en vaksinedose vil være mindre effektiv mot delta så vil nok en vaksinedose forhindre long covid også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 minutter siden):

Jepp, jeg hadde vært enig dersom vi ikke hadde hatt Delta på full fart oppover. I Storbritannia så har de voldsom økning av Delta - til tross for høy vaksinasjonsgrad. Mange trodde jo rundt 60% ville være nok for flokkimmunitet, men det stemmer jo ikke. Vet vet også at 1 dose med vaksinene ikke fungerer så godt mot varianten. Her i Norge satser det på 1 dose til så mange som mulig og de fleste har ikke fått dose 2 før langt ute i oktober tidligst. 

Alvorlig sykdom og død er et stykke ned på bekymringslisten min. Der er det Long Covid som troner. 

Men jeg ser ikke hvorfor det er et problem at folk blir smittet hvis de ikke utvikler alvorlig sykdom eller dør.

Long Covid fremstår som en ekstremt opphauset greie. For det første, er det ganske mange virussykdommer som medfører redusert helse over tid, uten at det i seg selv tilsier at det er farlig. "Redusert helse" og "sensymptomer" er også en vag greie, og det blir uheldig hvis man kategoriserer betydelige nevrologiske plager eller invalidiserende symptomer i samme kategori som lettere symptomer som gir tilnærmet ingen reduksjon i funksjonsnivå eller livskvalitet. For det andre, viser tallene igjen at Long Covid primært henger sammen med alvorlig sykdomsforløp. Og for det tredje, så må konsekvensene av sykdom ses opp mot konsekvensene av tiltakene. Vi er og blir der at vi har hatt en underdødelighet gjennom en pandemi, og det er i seg selv ganske oppsiktsvekkende. Vi må da for f* tåle litt før vil tyr til inngripende tiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, William_S said:

Hvis det er long covid som er bekymringen her så er det nok av andre ting å bekymre seg for. Selv om en coronainfeksjon kan sitte lenge i så kommer langt på vei de fleste seg etter en tid. Selv om en vaksinedose vil være mindre effektiv mot delta så vil nok en vaksinedose forhindre long covid også. 

Mange kommer seg ja, men mange sliter fremdeles mer enn 1 år etter infeksjon. Mye som tyder på at viruset skader hjernen: 
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.11.21258690v1

Kan infisere sentralnervesystemet:
https://www.nature.com/articles/s41593-020-00758-5

Vet vet ikke nok om long covid og langtidsvirkningene. Å skyve det under teppet og avfeie det som sjeldent er dumt. Studier viser at long covid er en vanlig tilstand. Vi har _mange_ studier på dette nå. FHI selv sier at omtrent 1/5 får long covid. Studier varierer mellom 10-60% av det jeg har sett. 

Argumentet med at long covid for det meste eller bare hender de sykeste er også feil. I denne studien så var 1/3 av asymptomatiske i den akutte fasen (og i denne studien har de ikke engang med symptomer som brain fog og hukommelsestap):

Quote

Asymptomatic individuals may be less often intensely monitored due to an inherent notion of low risk for severe acute disease; however, this is problematic as asymptomatic individuals account for 32% of the long-haulers observed in this study.


https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.03.21252086v1.full.pdf

Endret av Benbjo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...