Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Man har tid til å reintrodusere tiltak men de neste 8 ukene så har nesten alle ferie og hvor mye tror du vi får høre fra styre og stell i de 8 ukene? Jeg tipper "evalueringen" skjer etter disse 6-8 ukene.

 

Quote

Det er litt som kontrollstavene i en reaktor. Det er ikke noe problem om reaktoren øker energiproduksjonen, og man må senke kontrollstavene litt for å redusere kjedereaksjonene og holde energiproduksjonen under kontroll. Det er derimot et problem om alle kontrollstavene er helt inne, og energiproduksjonen stiger raskt.

Det er beundringsverdig at du har slik tro på slik reaksjonsevne blant styre og stell de neste 8 ukene. Men jeg tipper Chernobyl hadde blitt lite sammenlignet med om de som nå har ansvaret for pandemien skulle styrt kontrollstavene de neste 6-8 ukene.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Theo343 said:

Man har tid til å reintrodusere tiltak men de neste 8 ukene så har nesten alle ferie og hvor mye tror du vi får høre fra styre og stell i de 8 ukene? Jeg tipper "evalueringen" skjer etter disse 6-8 ukene.

Jeg er tilnærmet 100% sikker på at hvis behovet skulle oppstå ville regjeringen ta en pause i ferien og introdusere nye tiltak. Det ville være ganske lett å innføre begrensinger på større folkesamlinger, munnbindpåbud, osv. Det er snakk om noen pennestrøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er tilnærmet 100% sikker på at hvis behovet skulle oppstå ville regjeringen ta en pause i ferien og introdusere nye tiltak. Det ville være ganske lett å innføre begrensinger på større folkesamlinger, munnbindpåbud, osv. Det er snakk om noen pennestrøk.

Vi får se. "Noen pennestrøk" brukes om mange saker men viser seg senere å kanskje ikke være så enkelt.

Personlig hadde jeg gjerne sett hvilken plan de har lagt for beredskapen i disse 8 ukene. Det har det vært rimelig tyst om. Litt merkelig at vi går inn i landets største og lengste ferieavvikling uten et ord om dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, det er fullt mulig at det er ikke lurt å slippe opp alle tiltak. Men man har tid til å reintrodusere tiltak om utviklingen skulle ta av.

Det jeg har personlig vært mest redd for tidligere er at man innfører alle tiltak som ikke er ekstremt inngripende i livet til folk, og utviklingen fortsatt er helt ute av kontroll. Det var tendenser til dette rundt mars i år.

Mitt inntrykk er at vi nå har fullstendig kontroll.

Det er litt som kontrollstavene i en reaktor. Det er ikke noe problem om reaktoren øker energiproduksjonen, og man må senke kontrollstavene litt for å redusere kjedereaksjonene og holde energiproduksjonen under kontroll. Det er derimot et problem om alle kontrollstavene er helt inne, og energiproduksjonen stiger raskt.

Får hoppas på det har dock ikke helt trua desverre. Var lite över en månad sen det startade ett utbrudd i Trondheim som höll på ett tag. Så väldigt stor forskjell i vaksinering har det ikke heller varit efter det i de mest aktuella grupperna i stora delar av landet. Tvivlar också på att man enkelt får med sig folk på nya tilltak nu. 

Men vi får se. Att skoler är stängda och att folk er på ferie är antagligen positivt med tanke på smitte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Skrekkugle said:

Vil bare lufte en tanke og si at jeg er jævlig misfornøyd med at dette viruset stadig muterer til å bli både mer smittsomt OG farligere. Pose og sekk hver jævla gang. Delta v. 2 blir sikkert kjempemorsom.

Mer smitt, mer farlig og omgår vaksiner mer og mer. Vi får håpe økt vaksinedekning gjør at mutasjoner ikke skjer så fort i tiden som kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 time siden):

Mer smitt, mer farlig og omgår vaksiner mer og mer. Vi får håpe økt vaksinedekning gjør at mutasjoner ikke skjer så fort i tiden som kommer. 

Coronaviruset har vist seg å mutere saktere enn feks influensavirus, det er feks en grunn til at man trenger en årlig booster av influensavaksinen fordi det har mutert så den man fikk i fjor ikke funker så veldig bra. Dette er en god nyhet fordi vaksinene som er på markedet vil antagelig gi immunitet ganske lenge nettopp pga mutasjonsraten er lav sammenligna med influensavirus. Nå vet ingen hva neste års influensasesong vil gi oss, siden coronatiltak har gitt total fravær nærmest av det. Så til høsten og vinteren kan det bli en hard influensasesong fordi en ikke vet. Influensavaksinene lages i utgangspunktet for den nordlige halvkule ut i fra det viruset man ser dominere på sørlige halvkule i deres sesong.  Noen ganger så bommer man og det er en helt annen variant av influensa som kommer hit, men det er altså det beste parameteret man har. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 timer siden):

Du vet godt at antall innlagte har en forsinkelse på ca 2 uker etter økning i smittetilfeller. 

Altså en økning i smittetilfeller i dag vil ikke øke antall innlagte for om et par uker. 

Tallene har vært ganske flate i Juni, men det er mye nå som tyder på at det skyldes at andelen alfa er på vei ned mens andelen delta er på vei opp. Ikke utenkelig at trenden vil snu til stigende snart

Hva jeg vet godt er at du krisemaksimerer absolutt alt og at man ser en nedgang i antall innlagte ukentlig.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
17 minutes ago, DaniNichi said:

Hva jeg vet godt er at du krisemaksimerer absolutt alt og at man ser en nedgang i antall innlagte ukentlig.

 

 

Vi har sett det samme i mønsteret i mange land. Tilfeller går ned, men delta øker mer og mer og tar til slutt over. Med økte smittetall øker antall innleggelser. Det er ikke vanskelig å forstå, og det er ingenting med krisemaksimering å gjøre. 

Antall tilfeller kan fint øke i noen uker uten at man ser økt antall innleggelser. Det tar som sagt tid før man ser utslaget på innleggelser. Derfor gir ikke argumentet ditt mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (1 minutt siden):

Vi har sett det samme i mønsteret i mange land. Tilfeller går ned, men delta øker mer og mer og tar til slutt over. Med økte smittetall øker antall innleggelser. Det er ikke vanskelig å forstå, og det er ingenting med krisemaksimering å gjøre. 

Antall tilfeller kan fint øke i noen uker uten at man ser økt antall innleggelser. Det tar som sagt tid før man ser utslaget på innleggelser. Derfor gir ikke argumentet ditt mening. 

Samtidig tror jeg det kan være litt greit for din del å reflektere over at ting alltid har gått veldig mye bedre enn det du har forutsett gang på gang :) 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 9:12 AM, Snikpellik said:

Nyter godt av skjevfordelingen nå
https://www.nrk.no/nyheter/1.15546011

 

Greit å legge denne til den saken også, i og med at VG hadde en sensasjonell type munnbindoppslag dagen før:

Quote

Det er ikke lenger noe nasjonalt råd om å bruke munnbind i Norge, men eksperter råder nordmenn til å beholde munnbindet på. Unødvendig mange har blitt smittet i Norge fordi det har vært munnbind-motstand, mener professor.

https://www.vg.no/nyheter/i/jBor0n/advarer-mot-aa-kaste-munnbindet-et-kjempeviktig-tiltak-mot-smitte

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 6/21/2021 at 2:00 PM, :utakt said:

Ah, var det sånn det hang sammen. Så folk vil kunne reise til stort sett hele Europa og slippe karantene når de kommer hjem. Yngre folk er ikke vaksinert og har mye større kontaktnett enn de eldre.

Jeg blir ikke overrasket om høsten '21 blir ganske lik høsten '20. Vi lærte tydeligvis ingenting i fjor. 

Jeg håper at alle som velger å reise tar sin hjemmekarantene uoppfordret når de har vendt tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, William_S said:

Godt innlegg. Oslo har hatt de strengeste og mest inngripende tiltak over lenger tid enn resten av landet. Skoler på rødt nivå ganske lenge, ja tom var det nedstengte skoler en periode på østkanten. 

På Østfronten :wee:

Lenke til kommentar
21 hours ago, Theo343 said:

Ser på nyheter på bloomberg og Biden skal snakke med Kina om hva som egentlig skjedde i Wuhan.

Blir spennende å høre om amerikanerne har bedre etterretning enn kineserne på dette? :blink::wee:

La merke til at USA viste litt vilje til å nærme seg Russland, med Biden-samtalen. Men, med Kina så tror jeg det forblir fastfrosset. Tipper at USA ønsker å holde en så sterk isfront som mulig som siste krampetrekning i det økonomiske kappløpet hvor Kina fosser forbi (enn så lenge).

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (53 minutter siden):

Vi har sett det samme i mønsteret i mange land. Tilfeller går ned, men delta øker mer og mer og tar til slutt over. Med økte smittetall øker antall innleggelser. Det er ikke vanskelig å forstå, og det er ingenting med krisemaksimering å gjøre. 

Antall tilfeller kan fint øke i noen uker uten at man ser økt antall innleggelser. Det tar som sagt tid før man ser utslaget på innleggelser. Derfor gir ikke argumentet ditt mening. 

Du sier at hva jeg skriver ikke gir mening ? At vi har hatt en del smitte, men antall innlagte går ned, hva med mitt argument gir ikke mening ?

Tenker du burde ta til deg hva evil_duck skrev.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DaniNichi said:

Man slipper det snart, er det fleste venter på vil jeg tro.

Jeg tenker egentlig ikke på regelverket her, men om sunn fornuft for å ikke gi viruset de siste mulighetene for å få tak her og der. Altså at folk gjør det av selvoppofrelse.

Selv om jeg er vaksinert og en venn også er blitt det, så har vi blitt enige om å ikke møtes før vaksinen har gitt sin "garanterte" beskyttelse. Selv om vi i prinsippet burde være så godt som fullbeskyttet allerede så utsetter vi det de få dagene. Vi kan prates via sosiale media og telefon til da.

Og jeg klarer det samme når jeg vender hjem fra utlandet når den tid måtte åpne seg. Jeg kan være hjemme, gå turer og handle mat med munnbindet eller bare avtale med nabo om de kan hive på noen ekstra matvarer og få det på inngangsdøren og Vippse.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...