Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Fibonacci skrev (10 minutter siden):

Om vi er tilbake til start, må man bare si at de som vil får isolere seg - og de som tør/er immune får ta sjansen og leve som normalt. En runde til med dette tåler verken verdensøkonomien eller den mentale helsen til befolkningen.

Problemet med et slikt ultimatum er at om smitten løper løpsk uten tiltak så tåler ikke verdensøkonomien eller den mentale helsen til befolkningen det heller, på grunn av de åpenbart forferdelige konsekvensene. Så da er man fanget i et valg hvor eneste akseptable avgjørelse er nye tiltak for å bremse smitten. Men jeg tror og håper ikke vi kommer dit, og vi har lært masse det siste halvannet året.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (9 timer siden):

 

Skrekkugle skrev (8 timer siden):

Håper bare ikke man blir tvunget tilbake på kontoret før man minst har fått første dose og latt den godgjøre seg litt. Fullstappa tog etter ferien er lite fristende.

Enig. Jeg er ikke uenig i uttalelsene til Spurkland, men jeg synest det ekkelt hvor mange som går ut i media nå og snakker som om alle som vil har fått vaksine nå, det blir nesten fremstilt som vi er der allerede/det er rett rundt hjørnet. Jeg skulle ønske de ventet til alle har fått tilbud om første vaksinedose. Slike oppslag viser tydelig at vi skal bare akseptere økt smitterisiko, og dette er jo oppslag som vaksinerte/de som vil leve som normalt trykker til sitt bryst. Det har sjeldent vært så ubehagelig å være uvaksinert som nå, selv om det per nå er mindre smitte i landet. Når tiltakene er færre og flere vil leve som normalt, så er man spesielt utsatt som uvaksinert. Det er fortsatt 2-3 mnd til enkelte av oss har fått tilbud om første vaksine.

Jeg har også nå blitt invitert i en bryllupsfest i september nå til en av mine nærmeste venner. Det er rundt  medio september jeg kan ha forventet å kanskje ha fått min første dose, dvs. jeg risikerer å delta som uvaksinert, mens mange andre av gjestene er vaksinert. Dette synest jeg er svært vanskelig å ta stilling til, men selvfølgelig takker jeg ja nå da det er en av mine nærmeste. Jeg er ikke invitert på middagen, men festen på kvelden ettersom de begynte med å kun invitere familie til opprinnelige bryllup pga. restriksjonene. Nå som restriksjonene er lettet på, så har de invitert mange flere til festen på kvelden. Jeg var innforstått og hadde akseptert først at jeg måtte vike pga. koronabryllup, og var egentlig helt ok med det. Det virker som de vil ha en skikkelig bryllupsfest på kvelden og jeg regner med de har invitert ganske mange. Paret er i 30-årene, så det vil bli et skille mellom vaksinerte og uvaksinerte utifra hvor en bor og hvordan det går med vaksinefremgangen. Deler av gjestene kommer fra Oslo/Østlandet, så disse vil jo være vaksinert. 

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Tycker regeringen och FHI har skött vaksineringen rätt dåligt på flera sätt. 

Nu i slutet av juni har man bestämt att lärarna ska få vaksiner, vilket är bra men för sent, men istället för att för eksempel fördela doser till dem fra de prioriterade kommunene (där lärare ända kommer bli vaksinerade innan skolestart) så sier man det är opp till kommunene att bestämma och genomföra trots att flertalet av kommunene inte ens får många doser eller information om hur många doser de får tidigare än någon uke innen.

Man ändrar på reglerna om och om igen samtidigt som det ikke ens verkar som man gidder ta ansvar. Dere ska vaksinera utenlands studender innan slutet av augusti men dere får varken prioritera dem eller få fler doser. 

Antar att det ikke alltid är så göy att vara kommunal vaksine organisatör. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått første dose Pfizer (woop woop!). Fikk høre på forhånd at det gjorde ganske vondt selve stikket, men jeg merket det helt ærlig talt ikke. Kanskje et bitte lite stikk, men kunne like gjerne vært en negl som kom borti armen min. Hva kan være grunnen til at min samboer syntes det var virkelig vondt og jeg ikke merket det? Kan vaksinen ha blitt satt feil sted hos en av oss? Vi fikk samme vaksine og ble vaksinert samme sted. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 minutt siden):

Da har jeg fått første dose Pfizer (woop woop!). Fikk høre på forhånd at det gjorde ganske vondt selve stikket, men jeg merket det helt ærlig talt ikke. Kanskje et bitte lite stikk, men kunne like gjerne vært en negl som kom borti armen min. Hva kan være grunnen til at min samboer syntes det var virkelig vondt og jeg ikke merket det? Kan vaksinen ha blitt satt feil sted hos en av oss? Vi fikk samme vaksine og ble vaksinert samme sted. 

Iom at det blir vaksinert i deltamuskelen så er det lurt å slappe av og ikkje spenne muskelen når nåla skal inn.

Endret av ok67
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, knipsolini said:

Da har jeg fått første dose Pfizer (woop woop!). Fikk høre på forhånd at det gjorde ganske vondt selve stikket, men jeg merket det helt ærlig talt ikke. Kanskje et bitte lite stikk, men kunne like gjerne vært en negl som kom borti armen min. Hva kan være grunnen til at min samboer syntes det var virkelig vondt og jeg ikke merket det? Kan vaksinen ha blitt satt feil sted hos en av oss? Vi fikk samme vaksine og ble vaksinert samme sted. 

Gratulerer! Det er ikke en spesielt eksklusiv klubb lenger, men det er hyggelig å være invitert.

Fikk min andre Pfizersprøyte i går. Smertefri, som den første. Fikk en småstiv arm i noen dager etter første dose. Ingenting bemerkelsesverdig. Denne gangen støl i hele kroppen egentlig. Stabbet meg ut av sengen som en nittiåring i dag morges. Mest støl i området av ischiasnerven på venstre side fra hofte og nedover (samt i venstre arm, som første gang). Generelt småstøl ellers i kroppen. Kan selvfølgelig være tilfeldig, men jeg har ikke gjort noe annet spesielt i går enn å sitte i en stol og få den sprøyta.

Poenget er at det er nok et terningkast hvordan du reagerer. Min bedre halvdel ble ganske dårlig med feber etter dose nr. 2. Foreløpig er jeg frisk som en fisk bortsett fra å føle som om jeg har forsøkt meg på litt avansert styrketrening.

Jeg har også fått en god del andre sprøyter i det siste. Som regel merker jeg lite av selve stikket, men den ene gangen gjorde det temmelig vondt. Samme sprøyte i samme muskel, annen dag.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, xRun said:

Kommer ikke tilbake til start. Alt en har lært om behandling og reduksjon av dødstall, nedkorting av sykehusopphold etc. blir nok ikke borte. Men det kan tenkes at vi ikke er i mål ennå, slik endel har uttrykt tanker rundt. Det er ikke over før det er over. Det går fremover, vi er på vei, og snart er vi fremme. :)

Stortinget bør tenke på å legge til rette for en gratis booster i vinter??? Uansett hvem som sitter ved roret etter valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, fredrik2 said:

Tycker regeringen och FHI har skött vaksineringen rätt dåligt på flera sätt. 

Nu i slutet av juni har man bestämt att lärarna ska få vaksiner, vilket är bra men för sent, men istället för att för eksempel fördela doser till dem fra de prioriterade kommunene (där lärare ända kommer bli vaksinerade innan skolestart) så sier man det är opp till kommunene att bestämma och genomföra trots att flertalet av kommunene inte ens får många doser eller information om hur många doser de får tidigare än någon uke innen.

Man ändrar på reglerna om och om igen samtidigt som det ikke ens verkar som man gidder ta ansvar. Dere ska vaksinera utenlands studender innan slutet av augusti men dere får varken prioritera dem eller få fler doser. 

Antar att det ikke alltid är så göy att vara kommunal vaksine organisatör. 

Ganske vanlig strategi ovenfra ned dessverre og helt uansvarlig.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (5 timer siden):

Da har jeg fått første dose Pfizer (woop woop!). Fikk høre på forhånd at det gjorde ganske vondt selve stikket, men jeg merket det helt ærlig talt ikke. Kanskje et bitte lite stikk, men kunne like gjerne vært en negl som kom borti armen min. Hva kan være grunnen til at min samboer syntes det var virkelig vondt og jeg ikke merket det? Kan vaksinen ha blitt satt feil sted hos en av oss? Vi fikk samme vaksine og ble vaksinert samme sted. 

Når jeg fikk stikket ble jeg nesten overasket når hun som satt det sa at nå var det gjort, kjente bokstaveligtalt ingenting. Men det er som det har blitt nevnt veldig viktig å slappe av i muskelen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skremmende tall om long-covid:

https://www.nrk.no/vestland/ny-koronaforskning_-over-halvparten-av-unge-med-mildere-symptomer-fikk-langtidsplager-1.15549405

61% av dem som hadde hatt covid slet med langtidsplager.

Sitat

Studien finner at 61 prosent av de undersøkte tilfellene hadde problemer seks måneder etter den akutte sykdommen. Rapporten ble publisert i dag.

Det er Pandemisenteret ved Universitetet i Bergen som har utført forskningen. 312 koronasyke som ble smittet i første bølge i 2020 er undersøkt.

Av disse var 65 innlagt på sykehus, mens 247 ikke var så syke at de trengte sykehushjelp.

 

Endret av Andre1980
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
5 hours ago, knipsolini said:

Da har jeg fått første dose Pfizer (woop woop!). Fikk høre på forhånd at det gjorde ganske vondt selve stikket, men jeg merket det helt ærlig talt ikke. Kanskje et bitte lite stikk, men kunne like gjerne vært en negl som kom borti armen min. Hva kan være grunnen til at min samboer syntes det var virkelig vondt og jeg ikke merket det? Kan vaksinen ha blitt satt feil sted hos en av oss? Vi fikk samme vaksine og ble vaksinert samme sted. 

Kanskje nålen streifet en nerve hos samboer, men ikke på deg? Jeg opplevde dose 1 som mer ubehagelig enn dose 2 av en eller annen grunn. Jeg har nevnt min teori om at de kan ha streifet borti en nerve på dose 1.

Vaksinedagbok Syvende dagen dose 2:

Jeg har med vilje skrevet lite før, da det har vært lite å skrive om. Det jeg har nevnt gjelder meg med spesiellt ubehag før og under første natten og litt ubehag kanskje de to påfølgende døgn. Men ubehaget avtok veldig fort på dose 2.

Ikke var jeg særlig kvalm og hadde heller ingen diaré.

Det kraftigste med dose 2 var en sånn tømmermannskalle første døgnet og bare det at hele armen inkludert hånd og feste til kroppen av arm var ømt. Men, det gikk altså usedvanlig raskt over. Nå er en kanskje ikke helt i mål på mRNA i og med at kroppen kanskje skiller ut piggproteiner enda. Ikke vet jeg, men jeg anser det nok uansett for å være over nå disse vaksinesymptomene :wee:

Lett som bare det!

For de som tør, så kan jeg basert på min lille personlige opplevelse varmt anbefale vaksinen når det kommer til et kortvarig ubehag som jo lett går over for de fleste.

Når det kommer til evt. langvarige påvirkninger med kroppen fra vaksinen, så tipper jeg at jeg slipper unna disse fordi det skjer svært få, alternativt at vaksinen uansett er en "novel vaccine", så det går jo ikke an å si noe om uansett nå i dag.

Edit:

Ja stølheten i muskulaturen hadde jeg glemt om dose 2 nå. Takk Glassmaneten for påminnelsen.

  

34 minutes ago, Evil-Duck said:

Når jeg fikk stikket ble jeg nesten overasket når hun som satt det sa at nå var det gjort, kjente bokstaveligtalt ingenting. Men det er som det har blitt nevnt veldig viktig å slappe av i muskelen :)

 

29 minutes ago, Theo343 said:

Jeg har tatt en del vaksiner oppgjenom årene og her var jeg nesten i tvil om jeg ble stukket.

 

5 hours ago, knipsolini said:

Aha. Jeg var godt avslappet, fikk beskjed om det av legen. Kanskje dama spente armen/muskelen godt. 

Samme opplevelse med meg, men kun på dose 2 at jeg var i tvil om at jeg hadde fått noen vaksine. Men etter 3 minutter begynte kilingen/kløingen bittelitt etter stikket.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (5 timer siden):

Skremmende tall om long-covid:

https://www.nrk.no/vestland/ny-koronaforskning_-over-halvparten-av-unge-med-mildere-symptomer-fikk-langtidsplager-1.15549405

61% av dem som hadde hatt covid slet med langtidsplager.

Dette som nevnes i artikkelen, og som vi har sett eksempler på også fra flere andre studier i andre land:

Sitat

Forskerne er bekymret over at én av åtte rapporterer om konsentrasjonsproblemer eller hukommelsestap. Det er hva forskerne kaller kognitive problemer.

... er noe jeg kjenner igjen fra min kompis som har slitt med long covid. Han sier det er akkurat som noe er "rart i hjernen" og kommer "drypp" (hans ord) uten at han helt klarer å peke på hva det er som er rart. Han har vært opptatt av at det kan være bare tanker og en slags bias, men han tror ikke lenger det er det. Jeg er oppriktig litt bekymret for at han kan ha fått varige men som ikke blir borte, men han ble helt fin igjen med pust og sånt etter 7-8 måneder. Det eneste som fortsatt smaker veldig rart for han er sushi, han sier det fortsatt smaker lakris.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har vi gått fra synkende til flat trend nasjonalt, i tråd med Camilla Stoltenberg/FHI's uttalelse under onsdagens pressekonferanse om at de så en utflating forrige uke.

Sitat

269 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Onsdag ble det registrert 269 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 88 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 181.

Tirsdag ble det registrert 221, og mandag ble det registrert 212.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat. 22 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 130.035  smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Kilde: https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/269-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge._qmxPnIFD

 

Noe av dette:
Rekordutbrudd i Grimstad: − Vi har alle fått et sjokk
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/56P5ye/rekordutbrudd-i-grimstad-vi-har-alle-faatt-et-sjokk

Sitat

Minst 1500 personer er foreløpig satt i karantene eller ventekarantene som følge av utbruddet, opplyste kommuneoverlegen tidligere onsdag. Ifølge kommunikasjonssjef Petter Toldnæs er det onsdag registrert 19 positive tilfeller. Åtte av disse stammer fra tester gjort på tirsdag.

Sitat

Kommuneoverlege Vegard Vige nikker. De to er samstemte om at nå gjelder det å ta én dag av gangen, og ikke få panikk.

– Spredning i ungdomsgruppene har vi hatt jevnt og trutt siden 17. mai omtrent, sier Vige.

– Det som er spesielt, er at nå er det skoleavslutning og mange ting som skjer. Og tenåringene våre har en tendens til å tro at pandemien er over, men det er den ikke, fortsetter han.

 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...