Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner meg ikke helt på denne lipidkapselteknologien med mRNA-vaksinene.

Det må jo fort bli til at en lipidkapsel smelter i hop med en annen og enten tømmmer RNA-et på utsiden eller dobbelt, trippelt RNA i en kapsel i vaksinen.

For så at denne gukken med lipider kanskje også får flere celler til å smelte sammen med rare celler som har 2-3 cellekjerner elns.??

Lenke til kommentar
G skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke helt på denne lipidkapselteknologien med mRNA-vaksinene.

Det må jo fort bli til at en lipidkapsel smelter i hop med en annen og enten tømmmer RNA-et på utsiden eller dobbelt, trippelt RNA i en kapsel i vaksinen.

For så at denne gukken med lipider kanskje også får flere celler til å smelte sammen med rare celler som har 2-3 cellekjerner elns.??

Sånt kan fort bli enda en vinkel for antivakserne, om det ikke har blitt det allerede.
Jeg vil foreslå å overlate forståelsen av hva som foregår under panseret til de som vet hva de driver med. :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ahus går som normalt. Fortsatt mange i Glassgata som brukte munnbind denne uken. Kontaktløs håndvask på kjøpesenteret, mens på Ahus må man trykke på dispenseren for å få ut antibacen ved ankomst. Ikke fristende å bli ren på fingrene på denne måten.

Jeg har fulgt med på utviklingen. Denne gangen var avstanden mellom behandlende pasienter på poliklinikk redusert og munnbindene var "sporløst forsvunnet". For 1 måned siden hadde alle pasientene på seg munnbind i behandlingsrommet, men ikke sykepleierne. For 2 eller var det 3 måneder siden? var også sykepleierne beskyttet rundt munn og nese. Helsepersonell har vært de første til å ta munnbindet av og de siste til å beholde det på, for å si det på den måten.

Men de tar smittutbrudd på alvor:

Sitat

Dersom du får symptomer på covid-19 og får en positiv test, skal du opplyse om at du har vært på sykehuset som en del av smittesporingen.

https://www.ahus.no/nyheter/skal-du-pa-besok-her-er-forholdsreglene-du-bor-folge

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Dette er det en enkel forklaring på, fordi de var en av de fem kommunene som fikk prioriterte doser. Heldigvis får man si, for smitten var skyhøy der over veldig lang tid, men det har funka bra :) 

Funket bra? Hvis du bare ser oppsiden så ja, da har det funket bra. Nedsiden er at det går ut over andre og en av de kommunene det har gått ut over er Tromsø. Her har det ikke funket særlig bra, ettersom smittetrykket har vært vesentlig høyere her den siste måneden enn i Sarpsborg. Vi kan jo spekulere i om nettoen ville vært høyere eller lavere dersom Sarpsborg ikke hadde fått en del av Tromsøs doser (forenklet). Fasiten er nå i hvert fall 113 smittede i Tromsø og 19 smittede i Sarpsborg siste 30 dager.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Funket bra? Hvis du bare ser oppsiden så ja, da har det funket bra. Nedsiden er at det går ut over andre og en av de kommunene det har gått ut over er Tromsø. Her har det ikke funket særlig bra, ettersom smittetrykket har vært vesentlig høyere her den siste måneden enn i Sarpsborg. Vi kan jo spekulere i om nettoen ville vært høyere eller lavere dersom Sarpsborg ikke hadde fått en del av Tromsøs doser (forenklet). Fasiten er nå i hvert fall 113 smittede i Tromsø og 19 smittede i Sarpsborg siste 30 dager.

Se på Sarpsborgs graf på smittede og innlagte på tilknyttet sykehus gjennom pandemien, Tromsø er ikke en gang i nærheten. Før i det siste naturligvis, etter Sarpsborg har kommet lengre i vaksineringen.

Sarpsborg har hatt totalt 4399 smittede per 100k og 13 dødsfall, Tromsø har hatt 1100 smittede per 100k, og 2 dødsfall.

Trykket på Sykehuset i Østfold var også stort over lengre tid, på grunn av situasjonen i Moss/Fredrikstad/Sarpsborg. I slutten av februar og starten av mars var det flere nyinnleggelser daglig enn det høyeste antallet innlagte i Tromsø.

Jeg mener overhodet ikke å bagatellisere situasjonen Tromsø eller alle andre steder, men jeg mener at skjevfordelingen til disse fem kommunene tidlig i vår var helt riktig gitt den situasjonen de var i over veldig lang tid, og viktig for å få kontroll på Helse Sør-Øst og dermed også hele helsevesenet i Norge. Oppsiden har vært større enn nedsiden, og hensikten med prioriteringen var å hindre mest mulig alvorlig sykdom og død.

Sykehuset i Østfold innlagte siden 1. januar:

Spoiler

1130145142_Skjermbilde2021-06-25kl_13_01_58.thumb.png.a2ccb3571c9c76bbd798db92958bbe9b.png


UNN Tromsø innlagte siden 1. januar:

Spoiler

1559130304_Skjermbilde2021-06-25kl_13_03_09.thumb.png.e699352012c8b466e6c9c2f5b99f0873.png

Begge har 0 innlagte nå.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Nytt diagram over framgangen pr i dag. NB. grafene for første dose er forskjøvet 6 uker for å matche og vise hvor synkront det er med andre dose. Denne uka (25) har vaksinene gått hovedsaklig til førstedoser til de tre yngste aldersgruppene. Uke 26 blir nok ganske lik uke 25. I uke 27 flater nok den brune grafen ut godt over 90%.

757837626_Vaksinertepruke25.thumb.png.74801a23c4b6989eb26498ffe2b73855.png

Endret av Simen1
Det kom inn nye tall her helt på tampen så jeg oppdaterte tabell og diagram
Lenke til kommentar

Ser det er store usikkerheter rundt antall vaksiner fremover. Her er det Bærum kommune har lagt ut på sine nettsider.

 
UKE ANTALL MRNA-VAKSINEDOSER
(PFIZER OG MODERNA SAMLET)
VAKSINELEVERANSE – RISIKO
26                       12 852 Lav usikkerhet
27                         8 172 Lav usikkerhet
28                        8 638 Moderat usikkerhet
29                        3 934 Moderat usikkerhet
30                         1 578 Moderat/stor usikkerhet
31                        1 578 Moderat/stor usikkerhet
32                        1 578 Moderat/stor usikkerhet
33                           918 Moderat/stor usikkerhet

 

Sitat

- Basert på FHIs plan for leveranser er det usikkert om Bærum kommune vil ha tilstrekkelig med doser for å kunne vaksinere alle innen utgangen av juli, og mange må belage seg på at de først får innkalling i august, sier Syrdal.

https://www.baerum.kommune.no/korona/korona-informasjon-fra-barum-kommune/

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg mener overhodet ikke å bagatellisere situasjonen Tromsø eller alle andre steder, men jeg mener at skjevfordelingen til disse fem kommunene tidlig i vår var helt riktig gitt den situasjonen de var i over veldig lang tid, og viktig for å få kontroll på Helse Sør-Øst og dermed også hele helsevesenet i Norge. Oppsiden har vært større enn nedsiden.

Det var sikkert bra men man kanske ska se lite på hur det går senaste månaden också? Hvis vaksinen tog ned smittenivån för en månad sen så kanske man ikke trenger att fortsätta skjevfordelningen? 

Men vaksineringen er ju en salig blanding av inflexibla beslut som man fortsätter med trots att det visar sig att det kanske ikke var nödvändiga eller att vilkor ikke blev uppfyllda och en massa ändringar som ingen kan förutspå på förhand.

Så man har ett infeksibelt system samtidigt som väldigt många ikke har en aning om når de ska vaksineras och kommunene verkar ikke heller veta speciellt mycket.

Når man sett hur det gått så kunde man:

tagit vaksiner fra skjevfördelninen eller alla andra kommuner och blitt färdig med risikogrupperna.

Når smitten verkar ha gått ned i de skjevfördelade kommunene och man får färre vaksiner än antat så kunde man minket mer fra de prioriterade kommunene än fra de andra.

Når man sent beslutat att prioritera lärare och barnehagen ansatte så kunde man tagit de vaksinerna fra den nationella kvoten istället för att låta kommunene få allt ansvar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Se på Sarpsborgs graf på smittede og innlagte på tilknyttet sykehus gjennom pandemien, Tromsø er ikke en gang i nærheten.

Tall eldre enn 1 måned er selvsagt irrelevante for vaksinasjonsstrategien den siste måneden. Sarpsborg er "overvaksinert" sammenlignet med Tromsø. Derfor sliter Tromsø med to store utbrudd i det siste, mens Sarpsborg bare surfer på dosene "de fikk overført" fra Tromsø.

Zlatzman skrev (8 minutter siden):

Ser det er store usikkerheter rundt antall vaksiner fremover. Her er det Bærum kommune har lagt ut på sine nettsider.

Det kan bety økt kamp om vaksinene. Regn med at ørten yrker, kommuner, byer, aldersgrupper og interesseorganisasjoner kommer til å argumentere stadig hardere for at akkurat de skal prioriteres over andre. Som å se stimen når klesbutikkene og elektrokjedene åpner dørene på Black Friday.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Tall eldre enn 1 måned er selvsagt irrelevante for vaksinasjonsstrategien den siste måneden. Sarpsborg er "overvaksinert" sammenlignet med Tromsø. Derfor sliter Tromsø med to store utbrudd i det siste, mens Sarpsborg bare surfer på dosene "de fikk overført" fra Tromsø.

Jeg er enig i at man kan kunne gjort hyppigere endringer i prioriteringen etterhvert ja, nå som man har fått kontroll, men det jeg argumenterte for var i hvert fall at den første skjevfordelingen var helt riktig når vi fikk en så bra effekt av det og kontroll i disse Østfold-byene som var et vedvarende problem med veldig mange syke og innlagte.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Tror nok det blir omtrent lik høst nå i år som i fjor

Se på antall innlagte som du har spådd opp i en evighet nå.

Hvis man skal ta antall smittet vs % du opererer med så skulle vi hatt økning ikke nedgang.

Så ser bra ut for høsten med tanke på hvor mange som ønsker ta vaksinen.

 

Fibonacci skrev (3 timer siden):

Altså, om vaksinerte som blir smittet ikke blir sykere enn ved en vanlig sesongforkjølelse eller influensa, hva er da argumentasjonen for å hindre at folk blir syke?

Vi har alltid tålt at en god del av befolkningen har blitt syke høst/vinter/vår. Det innebærer stort sett et par dager eller en uke med egenmelding fra jobb og en solbertoddy i senga.

Skal sykdom ikke tolereres lenger fordi viruset heter B.1.617 og ikke H3N2?

Nettopp.

Så lenge ikke folk legges inn i stort antall på sykehus synes jeg man skal bare tåle det.

Drive gjemsel med et virus er et taps prosjekt spesielt med tanke på økonomi og folkehelsen.

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (28 minutter siden):

Det er jo både bra...og ikke bra. Trodde faktisk det var Delta, siden det ble et såpass stort utbrudd blant mange. Når det ikke var Delta i dette utbruddet, så lurer man jo virkelig på hvordan det blir når vi får slike utbrudd med Delta.. Hm... For sannsynligvis vil den bli dominant en gang om noen uker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i at man kan kunne gjort hyppigere endringer i prioriteringen etterhvert ja, nå som man har fått kontroll, men det jeg argumenterte for var i hvert fall at den første skjevfordelingen var helt riktig når vi fikk en så bra effekt av det og kontroll i disse Østfold-byene som var et vedvarende problem med veldig mange syke og innlagte.

Skjevfordelingen ble vedtatt 20. mai og grunnet logistikk med innkallinger begynte det ikke å få virkning før ca 3 uker siden. Da var allerede smittetrykket i Sarpsborg lavt, andelen fullvaksinerte 28,1% og andel med minst 1 dose 40,7%. Man kan altså ikke legge æren for det lave smittetrykket i Sarpsborg på skjevfordelingen. Skjevfordelingen der har kun bidratt til å trenere vaksineringen i andre kommuner. I dag, 3 uker senere er vaksineringen i Tromsø fortsatt bak det Sarpsborg var for tre uker siden. 25. juni er det 25,8% fullvaksinerte og 40,1% med minst en dose. Sarpsborg har derimot fått vanvittig mange vaksiner og er 25. juni oppe i 35,5% fullvaksinerte og 59,4% med minst en dose. Skjevfordelingen har neppe hatt noen nevneverdig positiv effekt i Sarpsborg, men den har hatt negativ effekt i Tromsø.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...