Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, tigerdyr said:

FHI uttalte her om dagen at forsinkelse i vaksineprogrammet til dels er pga en overraskende stor andel faktisk vil vaksinere seg.  Dermed må man jo konkludere at der faktisk er langt færre antivaxxere enn man trodde. 

Jeg tenker på basis av statistikken Simen1 viste til og at det er det gjengse inntrykket jeg har fått fra noen aldersgrupper. Men det er selvsagt en helt vill og noe pessimistisk gjetning uten å få se faktiske tall for alle kommuner :)
 

Quote

Det ser vi jo nå på vaksinedekningen vår. Vi er på god vei mot å ende opp som best i verden, så antivaxxerne blir kanskje mer synlige og høylytte, men de er absolutt ikke mange her i landet sammenlignet med andre land.

Med tanke på at vi ikke er så mange innbyggere og ikke for stor spredning i demografier så bør vi ha ganske god oppsluttning. Tenkte mest på at Simen1 sin statistikk gjenspeiler noen kanskje pessimistiske mistanker man har hatt om villighet i enkelte alderstrinn.

Men jeg håper vi får se slik statistikk fra alle kommuner så slipper det være noe man spekulerer i.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Snikpellik said:

Sarpsborg kommunes vaksinasjonsstatistikk. Der har de kommet godt i gang med siste gruppe, 25-39 år.

vaksine-gruppe-for-gruppe_24.jpg

 

Bare jeg som lurer litt på det diagrammet?  Ta de siste to søyler:  Hvordan kan det gråmarkerte området være 18% på begge når de visuelt helt tydelig er forskjellige?  Visuelt er forskjellen større på de enn den grønne delen og der er verdien 11 vs 8.  

Det har vist gått litt fort i svingene der.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Bare jeg som lurer litt på det diagrammet?  Ta de siste to søyler:  Hvordan kan det gråmarkerte området være 18% på begge når de visuelt helt tydelig er forskjellige?  Visuelt er forskjellen større på de enn den grønne delen og der er verdien 11 vs 8.  

Det har vist gått litt fort i svingene der.

Det er estimat, ikke reelle tall. Som det står på Sarpsborg kommunes sider:

Sitat

Kategorien «skal ikke ha» er estimater basert på at enkelte ikke skal ha vaksine av medisinske årsaker og at andre velger å takke nei (tall hentet fra gjennomført innbyggerundersøkelse fra Sarpsborg)

Det er lenge siden denne undersøkelsen ble gjort, før massevaksineringen startet.

Jeg har fulgt med litt tidligere på Sarpsborg, og andelen grått i det diagrammet har sunket masse siden sist jeg så det :) 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (3 minutter siden):

Bare jeg som lurer litt på det diagrammet?  Ta de siste to søyler:  Hvordan kan det gråmarkerte området være 18% på begge når de visuelt helt tydelig er forskjellige?  Visuelt er forskjellen større på de enn den grønne delen og der er verdien 11 vs 8.  

Det har vist gått litt fort i svingene der.

18+74+11 = 103

18+61+12+8 = 99

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker på basis av statistikken Simen1 viste til og at det er det gjengse inntrykket jeg har fått fra noen aldersgrupper. Men det er selvsagt en helt vill og noe pessimistisk gjetning uten å få se faktiske tall for alle kommuner :)

Studenten i familien er veldig skeptisk til vaksinering, men tok i mot første dose likevel denne uken. Altså mer redd for bivikningene av vaksinen enn longcovid. Trekkplasteret er å kunne reise ut av landet på utveksling.

Lenke til kommentar
On 6/24/2021 at 5:52 AM, Theo343 said:

Jeg har også en bekjent som sliter med det samme og det som plager han mest er mangel på energi, ofte brainfog, til tider vanskelig å finne ord og innimellom det han kaller "blokkeringer" hvor han bare må legge fra seg ting. Han klarer heller ikke lenger finne det samme "drivet" han var kjent for blant venner før. Å jobbe med abstrakte problemstillinger er vesentlig tyngre og han føler han har mistet mye av seg selv men håper mer vil komme tilbake.

Oi, når det er to i denne diskusjonstråden blant få bidragsytere som kjenner noen med såpass alvorlige langtidslidelser, så må det på en måte kunne bekrefte at long-covid faktisk er en reell problemstilling. Håper at de som vaksinerer seg kan slippe long-covid på tross av at de kan få mild sykdom de også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/24/2021 at 8:19 AM, Benbjo said:

Den er nok det. Bunnen er sannsynligvis nådd og vi er på vei oppover igjen. 

Jeg sier det igjen, megatabbe å åpne opp såpass igjen når vi ser hva delta gjør i UK og andre land. Dessverre er det mange som bare klarer å se nåsituasjon og ikke se lenger frem. 

Tror det blir ekstremt vanskelig å gjeninnføre tiltak nå 

Det triste er jo at de før eller siden blir tvungen til tiltak dersom det sprer seg for mye. Rett og slett for å gi sykehusene pusterom. Det er fortsatt mange som ikke er vaksinert også, selv om man er et stykke på gang.

  

On 6/24/2021 at 9:15 AM, Benbjo said:

Jepp, jeg hadde vært enig dersom vi ikke hadde hatt Delta på full fart oppover. I Storbritannia så har de voldsom økning av Delta - til tross for høy vaksinasjonsgrad. Mange trodde jo rundt 60% ville være nok for flokkimmunitet, men det stemmer jo ikke. Vet vet også at 1 dose med vaksinene ikke fungerer så godt mot varianten. Her i Norge satser det på 1 dose til så mange som mulig og de fleste har ikke fått dose 2 før langt ute i oktober tidligst. 

Alvorlig sykdom og død er et stykke ned på bekymringslisten min. Der er det Long Covid som troner. 

Det eneste vi kan håpe litt på er at Biontech Pfizer-vaksinen er bittelitt bedre enn AZ som de har nyttet mye av i Storbritannia. Men, spørsmålet blir vel om man har vaksinert tilstrekkelig antall enda til at det får stor nok betydning.

  

On 6/24/2021 at 9:18 AM, Espen Hugaas Andersen said:

Ikke glem at det meste av vaksineringen i UK er med AZ. mRNA-vaksinene gir bedre immunitet.

Jeg nevnte nylig at Finland var kommet langt med vaksinering og at Norge lå veldig etter i Europa på vaksineringen. Så en får håpe at mRNA-vaksine gir såpass mye bedre immunitet at liten vaksinasjonsgrad faktisk har reell betydning da. Evt. at man er griseheldige igjen.

Men, nå synes jeg det virker å være slutt på all flaksen. Delta-typen sprer seg jo som ill i tørt gress.

  

On 6/24/2021 at 9:20 AM, Jotun said:

Nå kontrer benbjo straks med de i Færder! 

Nå har han jo fått servert de i Grimstad da, så han slipper vel å prate om Færder.

  

On 6/24/2021 at 9:26 AM, Hugo_Hardnuts said:

Men jeg ser ikke hvorfor det er et problem at folk blir smittet hvis de ikke utvikler alvorlig sykdom eller dør.

Long Covid fremstår som en ekstremt opphauset greie. For det første, er det ganske mange virussykdommer som medfører redusert helse over tid, uten at det i seg selv tilsier at det er farlig.

En alternativ forklaring er at vi har vært griseheldige i Norge, så derfor så får du ikke sett elendigheten med egne øyne, men må nøye deg med lidelsesnyheter i fra land som har slitt før som Italia, eller i fra land som sliter alvorlig nå, f.eks. Peru, Brasil med mange flere.

Men, det må jo komme en slags oppsummerende dokumentarfilm om covid en gang om et par-tre år som kan gi oss et tydeligere bilde om hvor grusom eller mild denne sykdommen faktisk var. For meg så ser sykdommen mer alvorlig ut enn for deg til nå ihvertfall.

Så kan det jo hende at sykdommen mildnes med mutasjoner, og det har jo skjedd før. Som med f.eks. spanskesyken (som var influensavirus).

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså, om vaksinerte som blir smittet ikke blir sykere enn ved en vanlig sesongforkjølelse eller influensa, hva er da argumentasjonen for å hindre at folk blir syke?

Vi har alltid tålt at en god del av befolkningen har blitt syke høst/vinter/vår. Det innebærer stort sett et par dager eller en uke med egenmelding fra jobb og en solbertoddy i senga.

Skal sykdom ikke tolereres lenger fordi viruset heter B.1.617 og ikke H3N2?

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Altså, om vaksinerte som blir smittet ikke blir sykere enn ved en vanlig sesongforkjølelse eller influensa, hva er da argumentasjonen for å hindre at folk blir syke?

Vi har alltid tålt at en god del av befolkningen har blitt syke høst/vinter/vår. Det innebærer stort sett et par dager eller en uke med egenmelding fra jobb og en solbertoddy i senga.

Skal sykdom ikke tolereres lenger fordi viruset heter B.1.617 og ikke H3N2?

Nei, vi skal jo dit at viruset sannsynligvis blir endemisk, slik at det blir sånn du sier. Det er målet, vi bare er ikke der at det er mulig å oppnå riktig enda før flere av oss er vaksinerte. Men det er ikke så lenge igjen nå forhåpentligvis :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/24/2021 at 10:14 AM, Benbjo said:

Mange kommer seg ja, men mange sliter fremdeles mer enn 1 år etter infeksjon. Mye som tyder på at viruset skader hjernen: 
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.06.11.21258690v1

Kan infisere sentralnervesystemet:
https://www.nature.com/articles/s41593-020-00758-5

Vet vet ikke nok om long covid og langtidsvirkningene. Å skyve det under teppet og avfeie det som sjeldent er dumt. Studier viser at long covid er en vanlig tilstand. Vi har _mange_ studier på dette nå. FHI selv sier at omtrent 1/5 får long covid. Studier varierer mellom 10-60% av det jeg har sett. 

Argumentet med at long covid for det meste eller bare hender de sykeste er også feil. I denne studien så var 1/3 av asymptomatiske i den akutte fasen (og i denne studien har de ikke engang med symptomer som brain fog og hukommelsestap):


https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.03.03.21252086v1.full.pdf

Nå fikk vi jo høre at dette var en hjertekarlidelse i bunn. Men, dette høres langt mer ut enn kun en hjertekarlidelse. Min lege har spes. i nevrologi, men virker veldig avslappet for øyeblikket rundt Covid-19. Men, det er jo ikke alltid at spesialiseringer alltid er nok til å forstå alt. Så kommer det jo an på hvor godt studeres covid mhp. nevrologi av norske fagfolk?

Lenke til kommentar
16 hours ago, Fnugle said:

Det er jo mange som må følges opp ekstra i helsetjenesten om så mange får long-covid, det er ressurskrevende, i tillegg er det ikke ubetydelig om mange unge blir arbeidsuføre allerede så tidlig som 20-åra. Han som hadde gjort studien var bekymret for hukommelsestap/konsentrasjonsvansker hos folk med relativt mildt forløp, det er akkurat sånne ting som kan gjøre arbeidslivet og studiene ekstra utfordrende.

Sant det. Det er jo ikke så bra å ansette unge med demenstilbøyelighet til å pleie de som har demens på sykehjemmene.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (25 minutter siden):

Altså, om vaksinerte som blir smittet ikke blir sykere enn ved en vanlig sesongforkjølelse eller influensa, hva er da argumentasjonen for å hindre at folk blir syke?

Vi har alltid tålt at en god del av befolkningen har blitt syke høst/vinter/vår. Det innebærer stort sett et par dager eller en uke med egenmelding fra jobb og en solbertoddy i senga.

Skal sykdom ikke tolereres lenger fordi viruset heter B.1.617 og ikke H3N2?

Tar en "David" på den:

Spoiler

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, William_S said:

Denne dagen tok en uventa vending på den positive måten. Hektisk jobbvakt på vaksinesenteret. På slutten av dagen ringer vi folk når det er doser til overs. Folk svarte ikke eller var bortreist. Da tok vaktleder og spurte meg om jeg ville få den dosen. Jeg var ikke vond å be så nå er man delvaksinert. Her er det snakk om å få folk til vaksinesenteret på ekstremt kort varsel så dosen ikke går til spille 

Interessant å se hvor etisk riktig ditt vaksinasjonssenter opptrer. Altså dere utsettes for mye folk, men er normalt sett ikke prioritert slik som øvrig helsepersonell. Mulig at dette er etisk riktig iom. at dere normalt sett ikke vaksinerer folk med tydelige symptomer og sånn sett ikke burde være i kontakt med smittede. Men, man kan jo heller aldri vite, og dere har jo også behov for å få vaksinen før eller siden. Høres ut som en god avgjørelse å gi den til deg når ingen andre kunne ta den framfor å kaste den. Men, det går vel tomt for ansatte på vaksinesenteret også til slutt som ikke har fått seg vaksine. Så da blir det jo å måtte være ekstra ivrige på telefonen igjen likevel etterhvert.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Benbjo said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86ry2d/nye-fhi-beregninger-flere-maa-vente-til-september-paa-vaksine

FHI skyver videre på streken. Først ute i september har alle fått tilbud. Det betyr november tidligst før alle er fullvaksinert (6 ukers intervall), kanskje desember før alle er regnet som fullvaksinert (2-3 uker etter andre dose). 

Det blir en spennende høst, det er sikkert 

 

Og der glapp håpet litt om å få booster mot de nye "mutantene" allerede i vinter tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Covido said:

Jeg er både fullvaksinert og har hatt covid, men jeg vet ikke helt hva det har med saken å gjøre. 

De fleste som kan ta vaksinen er vaksinert. Det er sommer og lite smitte. På tide å la folk få fortsette sine liv. 

Vaksinert mot hva? Tuberkulose, MMA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, William_S said:

For øvrig har jeg reagert litt på denne på vaksinen. Vondt i armen og tror jeg har fått litt feber her jeg nå ligger litt før 4 og slitt med å sove i hele natt. Om dette ikke bedrer seg på noen timer må jeg nok melde fra til arbgiver at jeg blir hjemme. Ihvertfall hva gjelder feber er beskjeden streng om å holde seg hjemme selv om det er snakk om bivirkning 

Men, du er nokså ung sant? Så da er risiko høyere med et aktivt immunforsvar å få litt kraftigere symptomer. Det går nok helt greit å ta en dag fri dersom det er såpass passiverende symptomer at du er stuptrøtt, feber, skallebank eller hva enn som sannsynligvis hadde satt ut de tøffeste fra å orke å gjøre noe særlig.

Dere skal jo være årvåkne når dere setter stikkene også, slik at dere ikke gjør feil.

  

2 hours ago, William_S said:

For å gjøre en lang historie kort så våknet jeg over en time etter jeg skulle vært på jobb når jeg først sovna og føler meg litt slått ut. Gav ydmykt beskjed til arbeidsgiver at dette  ikke går i dag. Også fått kontakt med fastlege for å få sykemelding. 

Med førstedose så var jeg ganske rammet selv av symptomer. Syntes faktisk det var mye mildere for min del med dose 2. Men, nå er jeg litt eldre enn deg antar jeg. Men fortsatt ikke så gammel at immunforsvaret burde ta det så mildt med dose 2. Men, nå er det jo individuelle forskjeller. Og jeg hadde faktisk en nokså umiddelbar respons på dose 2 utpå natten med hodepine og det jeg har beskrevet før med verk i all muskulatur. Men, det ga seg overraskende fort. Rett og slett litt urovekkende fort. Har RNA-et nådd inn i cellene på dose 2 i det hele tatt? Eller har immunforsvaret respondert på lipidkapslene før disse har gjort jobben de er designet for?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Men, du er nokså ung sant? Så da er risiko høyere med et aktivt immunforsvar å få litt kraftigere symptomer. Det går nok helt greit å ta en dag fri dersom det er såpass passiverende symptomer at du er stuptrøtt, feber, skallebank eller hva enn som sannsynligvis hadde satt ut de tøffeste fra å orke å gjøre noe særlig.

Dere skal jo være årvåkne når dere setter stikkene også, slik at dere ikke gjør feil.

Ja jeg er ung ja. Dette er som sagt ikke helt ukjent for arbeidsgiver og  ble ikke møtt med skjenn selv om jeg tok kontakt med arbeidsgiver over en time etter jeg skulle vært der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...