Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

16 hours ago, Kato85 said:

"SISTE: Mandag ble det registrert 212 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 33 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 179."

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/212-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.ohapmwofC?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1

 

Well no shit sherlock, dere åpnet opp Oslo og la alle fjerne munnbindet med krav om 1 meter mellom seg.

Absolutt INGEN her følger 1-meters regelen. Alle restauranger alle barer er stappfulle i Oslo, borden er plassert akkurat som før pandemien.

Dere åpnet opp for ennå en shitstorm coming, denne gang med navnet Delta.

Blir nok litt den nye normalen etterhvert. At myndighetene aldri lovet å fullstendig beskytte befolkningen med sine råd, MEN å beskytte sykehusene mot at det flyter over av syke pasienter.

NHO er nok en aldri så liten røst for næringslivet her.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, William_S said:

Egentlig burde vi slutte å telle smittede og heller fokusere på innleggelser og belastning på helsevesenet nå som mange er vaksinerte. Ja kanskje de funker litt dårligere på Deltavarianten og mye tyder på det. Men spørsmålet her er om noen av de vaksinerte har blitt alvorlig syke av den. Dessuten har FHI og vitenskapsfolk vært i Nature og sagt at slike krysseksponeringer ikke nødvendigvis er dumt. 

Nja bør man egentlig lempe på testprosedyrene enda. Gitt at man har så lav smitte, har litt kontroll her og der og fortsatt har noen smitteutbrudd.

Slik jeg ser det så er dette en perfekt tid å drive med testing av folk. Det er når ting er helt ut av kontroll at testing gir mindre mening. Eller når det er rimelig sannsynlig at det hele er over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Theo343 said:

Ja men det er fortsatt på "vi vet ikke sikkert" stadiet og ergo må det være en variabel man tar med i beregningen.
Det er ikke mange ukene siden man var helt på andre siden at man ikke kunne spre smitte som vaksinert.

Noe jeg den gangen syntes virket noe urealistisk og bare tatt rett ut av lufta retorikk fra myndighetenes side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

 

Mitt inntrykk er at vi nå har fullstendig kontroll.

Det er litt som kontrollstavene i en reaktor. Det er ikke noe problem om reaktoren øker energiproduksjonen, og man må senke kontrollstavene litt for å redusere kjedereaksjonene og holde energiproduksjonen under kontroll. Det er derimot et problem om alle kontrollstavene er helt inne, og energiproduksjonen stiger raskt.

Ikke alle steder tydeligvis. Legen som besvarte om Beverly-pub-saken i Stavanger, uttrykket sterk uro om at saken var helt ute av kontroll der. Så får man se om det visner hen eller blusser opp som en konsekvens av dette da.

Lurer litt på hvorfor Bent Høie ble vaksinert i Stavanger. All denne unødvendige reisingen.. OM det ikke var for å treffes sin kjæreste da, hvor nå enn han er boende da (ikke satt meg inn i organiseringen deres).

Lenke til kommentar
G skrev (41 minutter siden):

Jeg tenker egentlig ikke på regelverket her, men om sunn fornuft for å ikke gi viruset de siste mulighetene for å få tak her og der. Altså at folk gjør det av selvoppofrelse.

Selv om jeg er vaksinert og en venn også er blitt det, så har vi blitt enige om å ikke møtes før vaksinen har gitt sin "garanterte" beskyttelse. Selv om vi i prinsippet burde være så godt som fullbeskyttet allerede så utsetter vi det de få dagene. Vi kan prates via sosiale media og telefon til da.

Og jeg klarer det samme når jeg vender hjem fra utlandet når den tid måtte åpne seg. Jeg kan være hjemme, gå turer og handle mat med munnbindet eller bare avtale med nabo om de kan hive på noen ekstra matvarer og få det på inngangsdøren og Vippse.

Ikke alle ønsker være såpass hysteriske som du gir utrykk for i hva du skriver over her.

Så du får ta dine valg og andre sine🙂

Sitat

 

1 av 4 Oslo-beboere skal reise utenlands

En undersøkelse gjort for Frende Forsikring viser at 27 prosent av innbyggerne i Oslo skal reise utenlands i sommer.

https://dinside.dagbladet.no/reise/1-av-4-oslo-beboere-skal-reise-utenlands/73934550

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
5 hours ago, Skrekkugle said:

Vil bare lufte en tanke og si at jeg er jævlig misfornøyd med at dette viruset stadig muterer til å bli både mer smittsomt OG farligere. Pose og sekk hver jævla gang. Delta v. 2 blir sikkert kjempemorsom.

De har blitt så optimistiske nå, og gått bort if fra bokstav-nummer betegnelsene. Så de har kun et skarve gresk alfabet å navngi virusmutasjonene på nå. Neste blir Epsilon, ikke Delta versjon 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 timer siden):

Får hoppas på det har dock ikke helt trua desverre. Var lite över en månad sen det startade ett utbrudd i Trondheim som höll på ett tag. Så väldigt stor forskjell i vaksinering har det ikke heller varit efter det i de mest aktuella grupperna i stora delar av landet. Tvivlar också på att man enkelt får med sig folk på nya tilltak nu. 

Men vi får se. Att skoler är stängda och att folk er på ferie är antagligen positivt med tanke på smitte.

Nå har det seg slik at dette "utbruddet" samt all smitten siste 8ukene har ført til hva ? Innlagte går opp ? Ned ?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, DaniNichi said:

Ikke alle ønsker være såpass hysteriske som du gir utrykk for i hva du skriver over her.

Så du får ta dine valg og andre sine🙂

 

Selvsagt. Det er du som kaller det hysterisk. Vi får slå oss til ro med at folk har forskjellig syn på hvordan man bør forholde seg ved fysiske møter/oppmøter. Jeg forventer ikke at alle tar de valgene som jeg tar.

Det er kanskje litt ekstremt å vente for to fullvaksinerte. Det kan jeg være enig i. Det er ikke jeg men den andre parten (vennen) som mente at vi skulle vente de få ekstra dagene. Og da respekterer jeg selvsagt han på det.

Om du skulle truffet meg så skulle jeg respektert deg også så lenge du respekterte mine grenser for hva jeg ville være med på, og hva slags avstand, møtesteder vi skulle treffes på. Det går på en slags kompromiss, selv om smittevern i seg selv har lite kompromisser. Man kan ihvertfall fortsatt møtes utendørs uten å være livredde. Så lenge man har den muligheten så er det til å leve med.

Munnbind er fortsatt en mulig middelvei der det er vanskelig å holde avstander.

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
1 hour ago, Evil-Duck said:

Samtidig tror jeg det kan være litt greit for din del å reflektere over at ting alltid har gått veldig mye bedre enn det du har forutsett gang på gang :) 

Hvor sant er egentlig det? Smitten ser ut til å være på vei oppover i Norge også nå, til tross for at Delta ikke engang er dominerende enda. I England, som ligger et stykke før oss i utbredelse av Delta, har antall innleggelser vært økende i 2-3 uker.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
5 hours ago, William_S said:

Coronaviruset har vist seg å mutere saktere enn feks influensavirus, det er feks en grunn til at man trenger en årlig booster av influensavaksinen fordi det har mutert så den man fikk i fjor ikke funker så veldig bra. Dette er en god nyhet fordi vaksinene som er på markedet vil antagelig gi immunitet ganske lenge nettopp pga mutasjonsraten er lav sammenligna med influensavirus. Nå vet ingen hva neste års influensasesong vil gi oss, siden coronatiltak har gitt total fravær nærmest av det. Så til høsten og vinteren kan det bli en hard influensasesong fordi en ikke vet. Influensavaksinene lages i utgangspunktet for den nordlige halvkule ut i fra det viruset man ser dominere på sørlige halvkule i deres sesong.  Noen ganger så bommer man og det er en helt annen variant av influensa som kommer hit, men det er altså det beste parameteret man har. 

Hvordan kan du si dette, om enn du ikke mener funksjonell mutasjon da?

Island har et kroneksempel på hvor fort Alfa-beta spredde seg der helt tidlig i pandemiens utvikling. Var det 24 tusen mutasjoner de hadde målt over kort tid? Omtrent samtlige av disse mutasjonene var ikke-funksjonelle mutasjoner da.

Altså en funksjonell mutasjon betyr at den får nye egenskaper som er av betydning.

Edit:

Blir litt i tvil nå. Mener å huske 26 tusen eller 24 tusen mutasjoner målt på island. Ligger jo begravd evt. i den store Covid-tråden fra år 2020 :hmm:

Uansett ved googling så fant jeg nå 40 mutasjoner på Island på den tiden:

https://forskning.no/virus/forskere-har-funnet-40-mutasjoner-av-koronaviruset-pa-island/1659945

40 mutasjoner er nå en del det også. Dere får ha meg litt unnskyld. Skulle ikke tro at hjernen hadde forvitret så enormt på disse få månedene. Men det er jo over et år siden. Men nokså bestemt at det dreide seg på 20-talls tusen et eller annet, mutasjoner og Island da.

Endret av G
Finner ikke ut av det.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Samtidig tror jeg det kan være litt greit for din del å reflektere over at ting alltid har gått veldig mye bedre enn det du har forutsett gang på gang :) 

 

2 hours ago, Alkan said:

Jeg klarer ikke bestemme meg om Benbjo troller eller er verdens mest pessimistiske mennesket.

Heller mot det siste.

Har Benbjo forutsett så mange ting? Selv om det ligger på den pessimistiske side, så er det like fullt refleksjoner man kan gjøre seg om man velger det. Noen av disse refleksjonene synes jeg at har vært fornuftige også. Det er veldig enkelt å skyte budbringeren for å si det sånn.

Dette har jo alle som har deltatt her i tråden nok fått føle litt på tenker jeg. Reflekter litt over det, og kjenn etter om ikke også dere har fått litt kritikk nå og da når dere har delt deres egne refleksjoner på tingene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Styre og stell som ble tidlig vaksinert bryr seg ikke så lenge de selv er trygge :)

På en båt er det kapteinen som sist forlater skuta og sørger for at passasjerer og så mannskapet kommer seg trygt i livbåtene. I politikken er det lederne som først går i livbåtene. Man kan jo bli rørt av slik ledelse :)

212 nye registrerte smittetilfeller i Norge - 52 i Oslo

"Mandag ble det registrert 212 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 33 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 179.

Søndag ble det registrert 108 nye smittetilfeller. Det registreres som oftest færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende. 23 kommuner har stigende trend. Totalt er det bekreftet 129.545 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Tallene for Oslo er mandag 52. Søndag var tallet 26. Snittet de foregående syv dagene i Oslo er 34"

Er det noe jeg ikke skjønner?

Hva har det med politikk å gjøre.

De fleste vet at kapitan er det siste som forlater skuta:hmm:

Lenke til kommentar

:blink::lol: ja det kunne eksperten ønsket seg.

Nei, håndhilsing og klemming sitter så dypt i vår sjel, at det nok kommer på full vei tilbake

Quote

BERGEN (VG) Smittevernekspert Audun Helge Nerland mener vi bør slutte å håndhilse og klemme når vi møter andre mennesker. For godt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M347rm/smittevernekspert-boer-bli-slutt-paa-haandhilsing

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gladnyhet, men så vil det komme nye influensavirus til etterhvert da:

Quote

Det finnes to linjer av B-virus, Victoria og Yamagata.

Det kan se ut til at Yamagata har forsvunnet, skriver Stat. Det samme gjelder en variant av H3N2-viruset, 3c3.A.

 

Det har vært lite å se til dem.

Sist gang virussekvenser fra disse typene ble lastet opp på den internasjonale databasen for virusevolusjon, var i mars 2020.

Quote

A pandemic upside: The flu virus became less diverse, simplifying the task of making flu shots

Så til den pessimistiske konklusjonen:

Quote

Hvis det har vært lite influensa i befolkningen, så er det mange som ikke har fått frisket opp immuniteten.

– Så det er potensial for at influensa kan slå veldig slemt tilbake.

https://forskning.no/influensa-virus/noen-influensavirus-kan-ha-blitt-utryddet-under-pandemien/1873899

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...