Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den 7. august ble begrepet "ansiktsmaske" erstattet med begrepet "tøymunnbind" i koronaveilederen hos FHI.

Når man snakker om tøymunnbind er det mao 3D-masker/figursydde man snakker om? Ordet tøymunnbind synes jeg høres ut som at man har sydd munnbind av klærne sine. Og at vi befinner oss i Danmark. FHI har hørt på Ullevål sykehus og designeren Kjell Nordström som var tidlig ute med de figursydde, allerede i begynnelsen av april. https://youtu.be/1etrWTdG1vo

image.jpg.de02a1be3a48b8f6a5daaf9f05a1e64e.jpg

Det har også vært populært å sy enkle munnbind med folder blant hobbysyerne. De skal man kanskje ikke sy lenger? Eller har moten forandret seg? Mulig at dette er fra en tid da landet nesten var tomt for munnbind, og det måtte ikke være for vanskelig å sy selv for å kunne bidra til beredskapen. https://www.nordrefollo.kommune.no/globalassets/nordre-follo/nyheter/2020/04-april/hvordan-sy-munnbind-selv-002.pdf

2037592547_Skjermbilde2020-04-04kl_12_13_58.thumb.png.44f244cbbd04f54d8a445e113d1ce238.png

Men nå som butikkhyllene er fullere har ambisjonene blitt høyere. Eller at man har mer kunnskap om viruset enn tidligere. Vi vil anbefale munnbind som er sertifisert, sier Vold. https://www.aftenposten.no/norge/i/3JWaVP/klare-krav-til-hjemmesydde-munnbind Ferdigprodusert og ikke hjemmesydd. Hos WHO har de lagt ut video for de som vil sy tøymunnbindene selv.https://youtu.be/zvjLGDZTiCw Mens nordmenn regnes som rike nok til å kunne ha høyere ambisjoner for smittevernet og skal kjøpe fra butikk.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
robertaas skrev (8 minutter siden):

Ser for meg "feeding frenzy" og tilløp til slagsmål... og folk som i alle fall ikke holder 1 meters avstand.

Jeg tror det hadde gått helt fint. Som et ledd i en kampanje for å øke oppmerksomheten rundt bruk av munnbind.

Her et eksempel fra tuben i London: 

Coronavirus: Free face masks on London transport
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-52933840

TfL is giving out free face masks on the tube today
To help Londoners adapt to this new normal, TfL is trialling distributing free face masks at tube and bus stations across the city from today (Monday June 8).
https://www.timeout.com/london/news/tfl-is-giving-out-free-face-masks-on-the-tube-today-060820

Så trenger man ikke avertere det slik de har gjort i London, naturligvis. Bare ha en slags "munnbind-patrulje" eller noe.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
On 7/8/2020 at 12:07 PM, robertaas said:

Munnbind er nå krevd på de fleste fly, men ingen av flyselskapene i Norge deler ut dette. På Gardermoen er det et apotek som selger dette, men de har gått tomme og kan gjøre det igjen så det er å anbefale å skaffe seg dette på forhånd for ikke å bli nektet boarding. Har ikke hørt noen typer munnbind bli avvist på fly.

Engangs papir munnbind

Dette er den enkleste typen som brukes fx av tannleger og den man ser mest av på fly. Det er primært for å stoppe deg fra å smitte andre når du nyser og hoster, men har også en begrenset beskyttelse mot at du selv blir smittet. Har som oftest nesebøyle som gjør den tettere og flere lag med papir i forskjellig kvalitet for å bedre filteregenskapene. Flere apoteker har disse, men selger helst i pakker på 50 stk til ca 750,-. Endel Boots apotek har delt opp i pakker på 10 stk.

 

Hvordan håndteres matservering på lengre flyvninger? Får folk ta av seg masken, spise, og ta på masken igjen? Hvor mye etterkontroll og irettesettelser forekommer mellom flyvertinne og passasjer som ikke etterlever påbudet om å ha på seg masken under hele overfarten? Til bespisningen igjen: Vil folk da måtte spise i puljer? Eller vil folk tas bak i kjøkkenet og spise vekk fra passasjerer en og en? Tildelt spisetelt som de må dra over sete og passasjer? Nekte folk å spise?

Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

Hvordan håndteres matservering på lengre flyvninger? Får folk ta av seg masken, spise, og ta på masken igjen? Hvor mye etterkontroll og irettesettelser forekommer mellom flyvertinne og passasjer som ikke etterlever påbudet om å ha på seg masken under hele overfarten? Til bespisningen igjen: Vil folk da måtte spise i puljer? Eller vil folk tas bak i kjøkkenet og spise vekk fra passasjerer en og en? Tildelt spisetelt som de må dra over sete og passasjer? Nekte folk å spise?

I den grad det serveres ombord så spiser alle samtidig og de sitter skulder til skulder og spiser uten maske. Etterpå skal alle ta på maskene igjen. Det blir for mye logistikk å servere i 2 runder emd annen hver person.

Nei, absolutt ikke optimalt, men det er ikke spisetvang ombord.

Har ikke hørt om det i Norge, men i USA har man hatt endel tilfeller med folk som har tatt av eller nektet å ta på maske med påfølgende pågripelse og/eller svarteliste... og noen ganger håndgemeng ombord.

Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 6:48 PM, xRun said:

Jeg har slike tøymasker solgt hos bla. Hvitetenner og hos WowEffekt m.fl. De kalles forskjellige ting, som "pollution mask", "fashion mask", støvmaske og diverse annet, og som nevnt av andre er dette såkalte "ikke-medisinske" masker.
Ventilen på disse går gjennom ytterste 1-2 lag tøy (avhengig av hvilken maske), mens på innsiden dekker pm2.5-filteret ventilen. Dermed puster man ikke direkte ut gjennom disse så lenge man har satt inn filteret. Uten filter vil det kun være 1-2 lag med tøy i masken innenfor ventilen, som naturligvis gir mindre filtrering.

Disse maskene er forøvrig tilsynelatende lik flere merkevare-tøymasker for pm2.5 som selges på nett.
Blant disse finner vi britiske Cambridge Mask https://cambridgemask.com ,svenske Airnum https://www.airinum.com og flere andre som ligner mye, og f.eks. amerikanske ResPro https://respro.com/pollution-masks som er mer rettet mot sport med litt røffere design.

En vesentlig forskjell mellom disse nevnte merkene og PM2.5 maskene fra nettbutikkene omtalt lengre opp, er at disse merkemaskene har filter med hull til ventilen, slik at man ikke har filtrering på utpust. Dermed gir disse kun en viss grad av beskyttelse til den som bruker masken, og dersom dette er en smittet er alle rundt omtrent like eksponert som om personen pustet ut uten maske. Dette er relevant ift. anbefaling om maskebruk i flere land basert på konseptet om at "jeg bruker maske for å beskytte deg, og du bruker din for å beskytte meg".
Så slike med ventil finnes både med og uten filtrert utpust, som kan være nyttig å ha i tankene når en velger maske for å redusere smittespredning, og ikke bare for å redusere mengden pollen/støv/forurensning en puster inn.

Ser for meg at folk på buss, fly og andre steder som er satt til å kontrollere noe, bare ser om noen har en maske på seg da.

Man må også regne med at dersom noen virkelig var streng i kontrollen, så vil folk som har kjøpt spesielle masker nesten klikke i vinkel fordi de har kjøpt med "falske påstander", altså typisk de som skal ha noe som er bedre enn det alle bruker, eller skille seg ut elns.

Et hvert forsøk på å roe slike folk ned, at de blir bedt om å dempe stemmen, slik at de ikke risikerer å smitte alle rundt seg er fånyttes!

Så egotrippen: Jeg er ikke syk, bare alle andre rundt meg!

Endret av G
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (1 minutt siden):

Det er vel noe av det samme designet som jeg lenket til over. Såvidt jeg skjønte på svarene som ble gitt går utpusten rett ut via ventilene i masken. 

For min del begynner forvirringen å bli total. Men vi får vel svar i neste uke. Jeg har lyst til å sy maskene selv, men kanskje ikke så lurt. Ved valg av riktig materiale og god passform hadde bomullsmaskene god effekt i følge en av testene.

G skrev (1 minutt siden):

Ser for meg at folk på buss, fly og andre steder som er satt til å kontrollere noe, bare ser om noen har en maske på seg da.

Ja, blir vanskelig å kontrollere.

Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Noen av delene kan selvstendig sertifiseres, men hele tøymasken kan i seg selv ikke sertifiseres:

-Selv fra fabrikker er det for store variasjoner fra maske til maske. De fleste syes manuelt.

-Masker skal vaskes regelmessig, men alt etter hvordan de vaskes vil kvaliteten og den filtrerende effekten av dem variere enda mere.

Det er likevel ikke mangel på forhandlere som skryte på seg sertifisering. I USA har myndighetene som sertifiserer en webside med en lang liste over godkjente leverandører.... ingen tøymasker der.... og en lang liste med produkter som skryter på seg sertifisering som de ikke her... der finner man derimot tøymasker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/30/2020 at 10:22 PM, The Avatar said:

Mykje av problemet er at det er så mange typer ansiktsmasker til forskjellige bruksområder. Når flyselskapa i tillegg setter enkelte krav til maskene så er forvirringa komplett. Det er for eksempel lite logisk at støvmasker med ufiltrert utluft og papirmasker er tillatt på flygningar, men ikkje masker i tøy. 

Det virker som at formålet med maskene i liten grad er vurdert. Skal det være smittevernsutstyr? Skal du beskytte deg sjølv mot smitte? Eller skal du beskytte andre frå å bli smitta av deg? Skal maska filtrere ut viruset eller er det nok å berre stoppe dråper frå munnen? 

Det er derfor viktig å vite kvifor du skal kjøpe maske. Er du i risikogruppa og trenger smittevern i form av FFP3 masker som du bytter ofte? Eller skal du berre ha ei billig maske for å oppfylle flyselskapet sitt krav for syns skuld? Eller skal du ha ei kvardagsmaske som du kan bruke heile dagen for å gi deg litt beskyttelse mot å bli "spytta" på under vanlege samtalar med folk du møter på gata? 

Du får ikkje alt i ei og samme maske. 

Hvordan håndteres toalettbesøk på flyvninger da? Synes det tema er helt utelatt. Kommer det til å være med 2-3 flyvertinner ekstra som gjør total nedvask av toalettavlukket mellom hver passasjer? Har de montert noe sterke UV-greier som må gå i noen minutter mellom hver passasjer, etter at flyvertinne har gjort en enkel overtørking for å fjerne brorparten av spruten som kommer på alle slags overflater etter et toalettbesøk?

Endret av G
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (34 minutter siden):

Det er vel noe av det samme designet som jeg lenket til over. Såvidt jeg skjønte på svarene som ble gitt går utpusten rett ut via ventilene i masken. 

Det blir fort litt forvirring, da en rekke slike pm2.5 masker har ventil som dekkes av et filter inne i masken, mens en rekke merkevare-masker i samme kategori som de fra Respro, Churchill Mask, Vogmask m.fl. ikke dekkes av filter bak ventilen inne i masken. 
De hos woweffekt har filter som dekker ventilen inne i masken. Filteret følger med (1-2 stk) og settes inn i egen lomme for dette, og byttes ved behov. Disse filterne selges i 10pk.

Her kommenterer jeg ikke temaet om sertifisering overhodet, bare hvorvidt det går ufiltrert fra munn og ut ventilen eller ikke.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (20 minutter siden):

Masker skal vaskes regelmessig, men alt etter hvordan de vaskes vil kvaliteten og den filtrerende effekten av dem variere enda mere.

Da bør ikke folk vaske dem på 90 grader, for da slites de fort. FHI sier 60 grader, så da gjør nok folk det. Begynner etterhvert å tenke at bare de medisinske munnbindene og engangsvarene er gode nok. Men de er forbehold helsepersonell for at lageret ikke skal gå tomt. Og er selvfølgelig altfor dyre.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Da bør ikke folk vaske dem på 90 grader, for da slites de fort. FHI sier 60 grader, så da gjør nok folk det. Begynner etterhvert å tenke at bare de medisinske munnbindene og engangsvarene er gode nok. Men de er forbehold helsepersonell for at lageret ikke skal gå tomt. Og er selvfølgelig altfor dyre.

Vi kan bruke tre lags type I som apotekene har?

Prisen har allerede sunket greit etter at de var ganske høye.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Vi kan bruke tre lags type I som apotekene har?

Dette er i tråd med informasjon som er gitt tidligere, at type II/IIR er for helsesektoren, og type I er mer for bruk ute blant folk hvor det måtte være behov for slike. Type I brukes ifølge informasjonen som er gitt tidligere ikke av helsesektoren.

Lenke til kommentar
On 7/31/2020 at 12:45 AM, xRun said:

Om en ser på praksis og erfaringer i andre land, som allerede enten anbefaler eller under visse omstendigheter påbyr dette, stort sett i henhold til WHO-anbefalinger, så kan det kanskje være litt enklere å forholde seg til. 

Poenget med anbefalingene der er i hovedsak å redusere spredning. Man forholder seg til at viruset befinner seg i aerosoler av mikrodråper, og ikke flyter fritt i luften uten mikrodråper (maskene stopper i stor grad mikrodråper, de er av vesentlig større skala enn viruset inni dem). Man har ikke krav eller ambisjoner om 100% filtrering hverken på inn- eller utpust, men å redusere spredning. Både spredning på utpust fra smittebærere, og en viss beskyttelse på innpust som en bonus for alle andre. Asymptomatisk (uten symptom) og presymptomatisk (før symptom oppstår) smitte kan skje fra personer uten anelse om at de er smittet, så derfor gjelder anbefalingene alle, ikke bare de personene som har grunn til å tro at de er syk.
En får det som trengs til dette i en og samme maske, og flere varianter av slike er omtalt tidligere i tråden.

Her er noen segmenter om masker sendt ila. juli på PBS i USA, som kanskje kan gi svar på mange spørsmål om dette:

  Reveal hidden contents

 

 

 

 

For oss som ikke har erfart det å være ute å fly i forretningsøyemed eller noe slikt under COVID-19. Vil man da slippe å ha en annen enn familie som passasjer ved siden av seg? Siden maskene får luftflyten til å spre seg sideveis, da de er åpne på sidene.

Hvor høy er faren for at mikrodråper kan traversere seg ut sidene av en papirmaske, og nå en halvmeter-meter ut?

Lenke til kommentar
xRun skrev (2 minutter siden):

Dette er i tråd med informasjon som er gitt tidligere, at type II/IIR er for helsesektoren, og type I er mer for bruk ute blant folk hvor det måtte være behov for slike. Type I brukes ifølge informasjonen som er gitt tidligere ikke av helsesektoren.

Er forståelig og smart at helsevesen er prioritert med egne typer.

Nå håper jeg at butikker og apotek bruker kjøpskvoter maks 2 pakker, slik at vi slipper toalettpapir tilstander i markedet.

Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

Hvordan håndteres toalettbesøk på flyvninger da? Synes det tema er helt utelatt. Kommer det til å være med 2-3 flyvertinner ekstra som gjør total nedvask av toalettavlukket mellom hver passasjer? Har de montert noe sterke UV-greier som må gå i noen minutter mellom hver passasjer, etter at flyvertinne har gjort en enkel overtørking for å fjerne brorparten av spruten som kommer på alle slags overflater etter et toalettbesøk?

Nå må eg ta forbehold om at eg ikkje veit kva interne rutiner dei forskjellige flyselskapa har, men eg er ganske sikker på at kravet om godkjente munnbind på alle flygningar i all hovedsak er symbolpolitikk.
At passasjerane sitt skulder til skulder i avgangshallen utan maske, før dei har på seg maska i det dei går ombord i flyet, og som fort blir tatt av igjen når kaffen skal serverast har nok begrensa effekt. Særleg når alle passasjerane i tillegg blir ståande og knuffe foran baggasjebandet.

For flyselskapa så er fokuset i all hovedsak å gi inntrykk av at det er trygt å reise ettersom dei naturlegvis er avhengig av å få flest mulig passasjerar. Hadde fokuset vært på smittevern så er det mange tiltak som kunne vært innført om passasjerane hadde vært villige til å finne seg i det utan at dei heller dropper å reise.

Om flyselskapa var opptatt av smittevern så kunne dei fortsette med ledige midtseter, stengt av toalettet på kortare flygningar (og informert om dette), stengt av hattehyllene slik at ein berre får ta med innsjekka bagasje eller små vesker som kan leggast under setet. Dei må sjølvsagt fortsette å sette krav om munnbind, men det må også være spise og drikkeforbod om bord, og eit eller anna ris bak speilet for dei av passasjerane som ikkje vil beholde munnbindet på under heile reisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...