Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Fire søstre skrev (40 minutter siden):

Vil bare si jeg har motatt masker på woweffekt nå..  Gode masker som passer godt på fjeset! MEN svindel! Dette er masker de har kjøpt på ebay og selger dyrt videre!

Grov overpris gjelder så godt som alle steder man får kjøpt masker i Norge nå, selv på apotekene.

Og med pakker fra utlandet kan en nå få overraskelser rundt fortolling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xRun skrev (1 time siden):

Det er nok mange kupp å gjøre på ebay. Spesielt om en handler parti på 200 eller mer, men ser også at noen selger slike stykkvis til langt under hundrelappen. Norske forhandlere av slike masker kjøper dem utvilsomt inn både via ebay og andre steder. Om en er komfortabel med å handle der så er det bare å kjøre på.

Trenger ikke kjøpe store partier. Enkeltvis selges de for rundt 50- 60 kr inkludert frakt på ebay. Etter dette er  jeg like komfortabel med å kjøpe der som på norske nettsider. 

Lenke til kommentar
robertaas skrev (29 minutter siden):

Grov overpris gjelder så godt som alle steder man får kjøpt masker i Norge nå, selv på apotekene.

Og med pakker fra utlandet kan en nå få overraskelser rundt fortolling.

Apotekene sier det er pga mindre tilgjengelighet og høyere fraktpriser. Prisene på ebay er det du betaler og der er det fremdeles ok pris, men kanskje høyere enn tidligere. 

PS Ebay har lagt til fortolling i pris på varer under 350 kr, bare dobbeltsjekk at det står "vat" i når du skal betale. 

(Egentlig er jeg ikke for ebay og ønsker å støtte Norge når jeg handler.. Men her ble det litt "poenget som forsvant") 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Blir det et påbud på kollektivt, så vil biltrafikken øke 200% og bussene vil gå konk 
Ihvertfall med prisene vi har i dag på munnbind, blir billigere å kjøre til byen

Tvilsomt. Dei fleste reiser kollektivt fordi dei ikkje har bil (og ikkje har behov for bil). Det skal være dyre munnbind før det lønner seg å kjøpe bil i staden for. 

Faren er at folk bruker munnbinda feil for syns skuld, som til dømes gjenbruk av eingongsmunnbind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Blir det et påbud på kollektivt, så vil biltrafikken øke 200% og bussene vil gå konk 
Ihvertfall med prisene vi har i dag på munnbind, blir billigere å kjøre til byen

Blir med mindre resuksjon på bussene enn hva man hadde under lockdown fra mars.... og konkurser kommer uansett i år for transportselskaper som ikke får nok subsidier.

Regner med at el-sparkesykler får større prosentvis økning enn hva biler får.

Lenke til kommentar

Har ikke alle munnbind klart nå da? Vi bor riktignok i Strømstad og har fått en pakke engangs av naboen, og har tre pakker hvite og fargede tøybind som vi har kjøpt i spleiselag med venner.

Vi ser jo på nyhetene fra verden, er omtrent bare Norge og Sverige som ikke har påbud pr idag. Dette kan endre seg imorgen..

Lenke til kommentar

 WHO la ut flere instruksjonsvideoer vedr. masker onsdag, med forslag til hvilke og hvordan de bør være, hvem bruker hva, anbefalinger vedr. håndtering og bruk etc.

Coronavirus disease (COVID-19) advice for the public: When and how to use masks
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Et knippe av disse:

Spoiler

Tøymasker:


Bruk og håndtering, tøymaske:


Hvem bruker hva:

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dere som ønsker å kjøpe munnbind, her er en norsk hjemmeside som selger stoff munnbind.

Skal dra ut og reise selv, og har kjøpt herfra. Jeg har surfet litt på flere hjemmesider, og de fleste av dem ser ikke veldig troverdige ut. De ser ut som om de er fra wish-lignende nettsteder.

Disse er også laget i EU. 

https://anothermother.no/collections/munnbind-og-ansiktsmaske/products/face-mask-3-pack-1

Lenke til kommentar
23 hours ago, Fire søstre said:

Vil bare si jeg har motatt masker på woweffekt nå..  Gode masker som passer godt på fjeset! MEN svindel! Dette er masker de har kjøpt på ebay og selger dyrt videre! Mottok Kina pakker med kinesisk skrift og tok en sjekk på ebay. Har visst kastet mye penger ut av vinduet! Skulle sjekket trust pilot først.. Der svarer de en annen om at de kjøper fra Ebay. 

Det var jo skuffende. Har ikke fått mine selv ennå, men hater jo å støtte slike som profitterer på resten av befolkningens lidelse. Synd at det i praksis er nesten fritt fram til å lure andre i Norge.

Ellers var ett av settene fra Zalando riktig fine, mens ett var mer middelmådig og det dyreste helt elendig. De beste het «Zign - brown/pink/green» og var en pakke på fem stk. De satt fint og hadde en lomme til filtere inni. Disse kjøpte jeg ikke til meg selv, så jeg har per i dag fortsatt ikke en eneste maske som passer godt. (Men synes heldigvis det blir stadig lettere å holde meg unna andre mennesker). Sett nr to var også fra Zign, men var av en annen enklere type. De siste, «Urban Classic black», må sys om dersom de skal sitte. Stor åpning oppe, på sidene, nede, overalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (På 30.7.2020 den 16.07):

Litt overrasket over hvor vanskelig det fortsatt ser ut til å være å finne stoffmunnbind i Norge. Det finnes noen nettbutikker, men jeg synes de alle virker ganske tvilsomme. Ett sted har ca 80 strålende fornøyde anmeldelser, hvorav mange er skrevet på mistenkelig dårlig googlenorsk. Det er vanskelig å finne noe særlig informasjon i form av tester av kullfiltre eller passform.

Zalando har jo hundrevis, men de virker mer som fashion accessories enn noe som kan ha nytte.

Sier ikke at jeg nødvendigvis tror munnbind er redningen, men det virker jo litt rart at et hvilket som helst munnbind ikke skulle være bedre enn ikke noe munnbind. Tror ikke noe på dette med at folk ikke klarer å ha dem på seg uten å klå seg rundt i ansiktet annenhvert minutt.

Har en følelse av at vi kan gå mot et påbud i løpet av høsten, og tenker at det kunne være lurt å ha noe på lager. Som hobbysnekker kunne jeg uansett tenke meg å ha noe liggende som ikke er en kvelende varm og vond støvmaske i plast.

Vistaprint har noen med innebygget filter, men det står ikke hvor mange lag med tøy det er eller hvor tettvevd stoffet er:

https://www.vistaprint.no/munnbind/

Kanskje TU burde kjøre en test på tøymunnbind.

Lenke til kommentar

Dette er noe om er mye spredt på sosiale medier. Tallene er elleville da ingenting har 90 eller 0 prosent sannsynlighet for spredning og spredning skjer ikke bare gjennom dråpesmitte ut og inn gjennom munn og nese. Illustrasjonen viser likevel riktig rangering av hva som har mest sannsynlig spredning ved forskjellige typer maskebruk. At man bruker maske beskytter andre mer enn hva det beskytter deg. Det finnes støvmasker og gassmasker som slipper luften ut helt ufiltrert og de er derfor lite egnet til det man ønsker bruke masker for idag.

maske.thumb.jpg.ffa47b60e82f81b36655701ad423ca80.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Det er vel ikke mitt problem, da alle skal bruke maske..

Både ja og nei fordi alle kommer ikke til å bruke maske. Det er kun anbefaling i gitte situasjoner og ikke påbud.

robertaas skrev (3 timer siden):

Når du sprer ufiltrert luft med dråpesmitte kan andre på det inn gjennom øynene. Mener du at andre nå skal bruke visir fordi du er for egoistisk til å bruke riktig maske?

Det har ikke kommet noen advarsel rundt bruk av støvmasker fra FHI , men at man bør bruke medisinske munnbind eller kvalitetskontrollerte ikke-medisinske ansiktsmasker med dokumentert filtreringseffekt. Burde kanskje vært presisert hva som menes med det?

https://www.dinside.no/reise/dette-bor-du-vite-om-munnbind-na/72717459?fbclid=IwAR0kuL3ZiIkYvxgPIClY8KjSdlWVwvctPfqZIe5EpRbI9_kDtCwol3v379o

3: Medisinske munnbind

I konklusjonen fra 10. juni skriver FHI at dersom man anbefaler bruk av ansiktsmasker hos personer uten luftveissymptomer i gitte situasjoner, for eksempel ved offentlig transport eller større arrangementer, bør medisinske munnbind eller kvalitetskontrollerte ikke-medisinske ansiktsmasker med dokumentert filtreringseffekt, brukes.

4: Munnbind vs ansiktsmasker

Som du kanskje skjønner av det vi skriver ovenfor: Det finnes flere ulike typer munnbind.

FHI skiller mellom to typer:

  • Munnbind: Medisinske munnbind produsert for bruk i helsetjenesten, og som innfrir gjeldende standarder.
  • Ansiktsmaske: Hjemmelagde eller fabrikkproduserte ansiktsmasker av tekstiler eller annet materiell. Det er ikke knyttet standarder eller annet lovverk til produksjon av maskene, og filtreringsevnen (beskyttelsesgraden) er ukjent.

Dersom du benytter munnbind, anbefales per i dag medisinsk munnbind klasse I. Dette er merket på pakken.

Ifølge FHIs råd per i dag, bør medisinsk munnbind klasse II eller IIR og åndedrettsvern forbeholdes helsetjenesten.

- Den oppdaterte anbefalingen vil, når den er klar, inneholde aktuell informasjon, presiserer FHI overfor Dinside.

 
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Både ja og nei fordi alle kommer ikke til å bruke maske. Det er kun anbefaling i gitte situasjoner og ikke påbud.

Det har ikke kommet noen advarsel rundt bruk av støvmasker fra FHI , men at man bør bruke medisinske munnbind eller kvalitetskontrollerte ikke-medisinske ansiktsmasker med dokumentert filtreringseffekt. Burde kanskje vært presisert hva som menes med det?

https://www.dinside.no/reise/dette-bor-du-vite-om-munnbind-na/72717459?fbclid=IwAR0kuL3ZiIkYvxgPIClY8KjSdlWVwvctPfqZIe5EpRbI9_kDtCwol3v379o

3: Medisinske munnbind

I konklusjonen fra 10. juni skriver FHI at dersom man anbefaler bruk av ansiktsmasker hos personer uten luftveissymptomer i gitte situasjoner, for eksempel ved offentlig transport eller større arrangementer, bør medisinske munnbind eller kvalitetskontrollerte ikke-medisinske ansiktsmasker med dokumentert filtreringseffekt, brukes.

4: Munnbind vs ansiktsmasker

Som du kanskje skjønner av det vi skriver ovenfor: Det finnes flere ulike typer munnbind.

FHI skiller mellom to typer:

  • Munnbind: Medisinske munnbind produsert for bruk i helsetjenesten, og som innfrir gjeldende standarder.
  • Ansiktsmaske: Hjemmelagde eller fabrikkproduserte ansiktsmasker av tekstiler eller annet materiell. Det er ikke knyttet standarder eller annet lovverk til produksjon av maskene, og filtreringsevnen (beskyttelsesgraden) er ukjent.

Dersom du benytter munnbind, anbefales per i dag medisinsk munnbind klasse I. Dette er merket på pakken.

Ifølge FHIs råd per i dag, bør medisinsk munnbind klasse II eller IIR og åndedrettsvern forbeholdes helsetjenesten.

- Den oppdaterte anbefalingen vil, når den er klar, inneholde aktuell informasjon, presiserer FHI overfor Dinside.

 

Støvmaske feks til industri er M maskene, dette er de samme type med filter som helsepersonell bruker ved smitte.

Disse vil de etter WHOs råd at svake grupper/eldre og helsepersonell skal ha tilgang til.

Publikum ellers skal bruke apotek-munnbind eller lignende med tre lag, eller tøybind som feks kan vaskes med tre lag. Ett lag i midten skal helst være filtrerende.

Og jo, når rådet fra regjeringen kommer om maske der 1meter ikke er mulig så kommer reaksjoner på folk uten maske.

Offentlig transport og handling i butikker ser jeg som slike steder

Der kommer folk til å reagere på de som ikke bruker masker når regjeringen tilråder bruk. Akkurat som de reagerer på at folk ikke holder avstand.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...