Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Subara skrev (På 11.8.2020 den 12.10):

Har det ev. vært forsket på om UVA-strålene tar knekken på viruset?

Det har vært forsket endel på UVC, hvor visse bølgelengder regnes som optimale for destruksjon av bakterier og virus, med diskusjon vedr. forskjellige stråligsnivåer over perioder av en viss varighet. Ozon som et biprodukt av slik stråling skal også ha en desinfiserende effekt. 
UVA blir mindre effektivt, men jeg kjenner ikke spesifikt til forskning på UVA til dette.

UVC-stråling brukes bla. i vannrenseanlegg og i sirkulasjonsystemer for akvarier, i endel luftrensere, i laboratorier og på endel storkjøkken.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
robertaas skrev (På 10.8.2020 den 12.15):

Å la folk fritt forsyne seg av noe som ellers er etterspurt og har fått mangedoblet pris høres ikke veldig gjennomtenkt ut.

For ikke å snakke om hva som skjer når en som er smittet, men ikke vet det ennå, grabber ned i felleskurven med munnbind uten å vaske/desinfisere hendene først. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 timer siden):

Den er vel vasket, jeg synes det er verre med lufta som sirkulerer i systemet....

Er det en smittet på flyet så er det jackpot...

I starten av utbruddet leste jeg en artikkel om dette der det ble hevdet at luftsmitte på fly ikke var noe problem pga. den effektive utskiftingen av luft i kabinen, samt filtreringen de benytter. Kanskje beltespennen er det mest smittefarlige på flyet likevel..

Lenke til kommentar
frohmage skrev (24 minutter siden):

I starten av utbruddet leste jeg en artikkel om dette der det ble hevdet at luftsmitte på fly ikke var noe problem pga. den effektive utskiftingen av luft i kabinen, samt filtreringen de benytter. Kanskje beltespennen er det mest smittefarlige på flyet likevel..

Jeg hører at de ikke filtrerer virus og at det er samme luft som sirkulerer og avkjøles eller varmes. Æsj

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg hører at de ikke filtrerer virus og at det er samme luft som sirkulerer og avkjøles eller varmes. Æsj

Hørte (det var vel på programmet QI de sa det) at kabinluften var mye bedre før da folk røkte ombord. Da skiftet de ut luften hele tiden, mens de nå bare sirkulerer den rundt.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (17 timer siden):

I starten av utbruddet leste jeg en artikkel om dette der det ble hevdet at luftsmitte på fly ikke var noe problem pga. den effektive utskiftingen av luft i kabinen, samt filtreringen de benytter. Kanskje beltespennen er det mest smittefarlige på flyet likevel..

Alle nyare fly i dag har bra luftkvalitet der lufta både blir filtrert, skifta ut og varmegjennvinna. Det skal mykje til for at virus får sirkulere fritt. 

Smittefaren kjem på grunn av at det er mange mennesker i ein liten cabin der det er svært vanskeleg å unngå nærkontakt med andre, og at nys/hoste kan spre smitte før dråpane blir sugd inn i ventilasjonen. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 timer siden):

Alle nyare fly i dag har bra luftkvalitet der lufta både blir filtrert, skifta ut og varmegjennvinna. Det skal mykje til for at virus får sirkulere fritt. 

Smittefaren kjem på grunn av at det er mange mennesker i ein liten cabin der det er svært vanskeleg å unngå nærkontakt med andre, og at nys/hoste kan spre smitte før dråpane blir sugd inn i ventilasjonen. 

Heldigvis er det påbudt med munnbind på fly. Jo mer jeg tenker på det, tror jeg effekten av munnbind er liten med mindre alle bruker det samtidig. Smittedråpene kan jo gå inn igjennom øynene. Man må bruke vernebriller eller visir i tillegg for at andre ikke skal smitte deg.

Hvis alle har på munnbind blir det ikke så avgjørende om man går for den ene eller andre typen/produsenten, men nå er jeg vel på tynn is. Er bruken for ikke å smitte andre, og ikke først og fremst for å beskytte seg selv bør jo ikke-medisinske munnbind av alle slag, til og med hjemmesydde med god passform være greit? Med unntak av tøymunnbindene med lufteventil som mangler filtrering for utpust. Kanskje derfor WHO viser fram oppskriften på hjemmesydd. Det er aktuelt i land der folk må ha på munnbind når de går ut.

Lenke til kommentar

Brukte tøy munnbind på toget her om dagen, og har en pakke type I 3 lags munnbind.

Jeg synes tøymunnbind med bomullfilter som vi brukte er veldig ubehagelig, og varmt.

Apotek munnbind er mye mer behagelig, vel verdt de ti kr ett bruk koster.

En pakke på 50 holder vel ca to mnd, behøver ikke gå i butikken hver dag.

 

På vinteren derimot så kanskje tøymunnbind er best..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (20 minutter siden):

Helsedirektoratet: Slik bør tøymunnbindene være

Ett av punktene under design:

  • Munnbindet må ikke sys med vertikale sømmer langs nese, munn eller hake.

Da er det mange som må kaste tøymunnbindene sine.

Om du mener loddrett/vertikal så er våre også loddrett sydd på midten.

Er ikke alle sånn?

Lenke til kommentar
Subara skrev (24 minutter siden):

Helsedirektoratet: Slik bør tøymunnbindene være

Ett av punktene under design:

  • Munnbindet må ikke sys med vertikale sømmer langs nese, munn eller hake.

Da er det mange som må kaste tøymunnbindene sine.

De fabrikksydde maskene med en kort søm over nesen for å forme den over tippen, og som ikke går nedenfor, er trolig uproblematisk. De har forøvrig ikke slik søm i lagene innenfor, kun ytterst og over nesen.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (16 minutter siden):

De med en kort søm over nesen for å forme den over tippen, og som ikke går nedenfor, er trolig uproblematisk. De har forøvrig ikke slik søm i lagene innenfor, kun ytterst og over nesen.

Ja, det er nok uproblematisk. Og man slipper nesebøyle (hvis det er noen fordel. De kompenserer med at materialet må være smidig slik at de fester seg tett til ansiktet, som en forsegling. Forstår ikke hva de mener da. Muligens bomulls-jersey som er strikket stoff som får luftehull med en gang du drar i det).

Helsedirektoratet: Slik bør tøymunnbindene være

Ett av punktene under design:

  • Det er ikke krav om egen mekanisme for kobling til nesen.
Endret av Subara
Lenke til kommentar

Nesebøyle angitt som krav eller ikke i anbefalingen tar jeg med en hel neseklype salt. Her tenker jeg det viktigste er å gi best mulig tetting mot huden, også ved nesen, for å minimere lekkasjer langs kantene av masken.
De som er ukomfortable med slik bøyle slipper da, siden det ikke er et krav.

Lenke til kommentar
xRun skrev (11 minutter siden):

Tøymunnbindene i WHO sin veileder har vertikal søm, på noen går den hele veien ned, fremgår av flere videoene de har lagt ut her.
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

Ja, det har jeg også lagt merke til. Så man har forskjellige retningslinjer i (Norge)/Europa/Verden.

Lurer på hvorfor de ikke gir noen råd om materialbruk, om stoffet skal være strikket eller vevet. Janus sine ullmunnbind er strikket og har 5 lag.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...