Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Hvor kan man kjøpe munnbind? En liten guide.


Anbefalte innlegg

Munnbind er nå krevd på de fleste fly, men ingen av flyselskapene i Norge deler ut dette. På Gardermoen er det et apotek som selger dette, men de har gått tomme og kan gjøre det igjen så det er å anbefale å skaffe seg dette på forhånd for ikke å bli nektet boarding. Har ikke hørt noen typer munnbind bli avvist på fly.

Engangs papir munnbind

Dette er den enkleste typen som brukes fx av tannleger og den man ser mest av på fly. Det er primært for å stoppe deg fra å smitte andre når du nyser og hoster, men har også en begrenset beskyttelse mot at du selv blir smittet. Har som oftest nesebøyle som gjør den tettere og flere lag med papir i forskjellig kvalitet for å bedre filteregenskapene. Flere apoteker har disse, men selger helst i pakker på 50 stk til ca 750,-. Endel Boots apotek har delt opp i pakker på 10 stk.

Partikkel-/støvmasker

Skal man beskytte seg selv bedre enn hva man kan med et enkelt munnbind så kan man bruke en partikkelmaske som sitter tettere på ansiktet og filtrerer mere partikler. Disse er etter hvor mye de filtrerer sertifisert FFP, FFP2 eller FFP3 for håndtverkere, eller N95 for medisinsk bruk. Mange kopiprodukter på nettet har falsk sertifisering og elendig kvalitet. De fleste man man finner i butikker og på nett er FFP2 og har egentlig vært beregnet på håndtverkere som sliper ned gulv og slikt, men har nå funnet et større market slik at prisene er dramatisk økt og tilgjengeligheten er dårligere. For best beskyttelse skal man bruke FFP3/N95 og bekyttelse forran øynene da virus også kan komme inn der. Maskene kommer i forskjellige gummivarianter, men det vanligste er engangsmasker i stivt spesialpapir. Da det er vanskeligere å puste i disse, spesielt i FFP3, har man ofte kullfiltre som filtrerer luften begge veier eller en enveis ventil som slipper ut luften ufiltrert. Kullfilter må skiftes. Disse er dyrere enn de enkle munnbindene og vanskeligere å få tak i. Apotek er fortsatt stort sett utsolgt og det beste tipset er butikker for byggebransjen som ikke er for kjente for folk flest og ikke har alt på nettet. Fx Thaugland eller Proffklær.

Ansiktsmasker i tøy

Disse kommer i mange varianter i utførelse, design og kvalitet, og er stort sett ikke sertifisert. De er mer behagelig å bruke enn maskene ovenfor, ser stort sett bedre ut og kan vaskes for gjenbruk. Det kan være ett lag eller flere lag med spesielle filteregenskaper. De med flere lag blir gjerne vanskeligere å puste gjennom slik at det er brukt toveis kullfilter eller enveis ventil som slipper ufiltrert luft ut. Utrolig nok er det få butikker som har forstått potensialet for å selge disse i 2020 så de er omtrent umulig å finne i fysiske butikker. Sybutikker gir mønster for å lage de enkleste varianter selv og nettbutikker som Zalando har mange enkle varianter. Mindre kjente nettbutikker som HviteTenner og andre selger mer avanserte varianter. Merk at mange av nettbutikkene bestiler fra Kina så det kan ta minst en måned å få noe.

Det man kan finne i fysiske butikker er stort sett maskene fra den norske undertøysfabrikkanten Janus som selges hos Apotek1 for 199,-. Det er en enkel variant som har endel utfordringer. Den har ikke nesebøyle og har kun ett tynt lag tøy slik at den ikke filtrerer så bra. Form og manglende nesebøyle gjør også at masken lett kommer opp mot øynene. At den er tynn og myk gjør også at den blir tettsittende over munnen som kan være irriterende og utseende blir heller ikke det beste.

Man kan også finne slikt som zombie munnbind som sikrer at folk holder minst 2 meters avstand. Merk at neseborene er åpne på denne.

Tips om fysiske butikker som har gode masker i tøy mottas med takk.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte på et Vitusapotek da jeg skulle reise ned til Kreta der jeg er nå.

Disse er av "papir"-typen som du kaller det, slike som kan justeres på høyde og har klips i toppen for å klemme inntil nesen.
De solgtes enkeltvis, men ikke færre enn 5 stk, til 15 kroner stykket.

Dette var helt greit å bruke, så det er ingen vits å kjøpe noe dyrere av tøy.

Lenke til kommentar

Mitt lokale apotek (Boots) solgte enkeltvis om man spurte etter det også, husker ikke prisen, men helt overkommelig.

Verdt å merke seg at SAS sier dette, men vet ikke hvordan det håndheves.

Sitat

Face masks that are sewn by yourself, or any other type of face mask made from garments, are not accepted.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ut og fly Oslo-København på mandag og var nærmest desperat etter å finne munnbind. Fant et på Pulsapotek Skøyen, som er ganske nærme der jeg bor. Så ut som at de hadde en del i butikk, men kunne ikke finne noen da jeg søkte på munnbind på nettbutikken deres.

Noen som vet om dette er normal praksis? At de fjerner det fra nettbutikken, men selger enkeltvis i butikk? :P

Lenke til kommentar
Juven9le skrev (8 minutter siden):

Jeg skal ut og fly Oslo-København på mandag og var nærmest desperat etter å finne munnbind. Fant et på Pulsapotek Skøyen, som er ganske nærme der jeg bor. Så ut som at de hadde en del i butikk, men kunne ikke finne noen da jeg søkte på munnbind på nettbutikken deres.

Noen som vet om dette er normal praksis? At de fjerner det fra nettbutikken, men selger enkeltvis i butikk? ?

Det kan være mange grunner til det. Det har vært veldig mye etterspørsel og mye rot rundt munnbind slik at enkelte butikker kan ha fått via andre leverandører enn normalt eller modeller som kjeden normalt ikke fører. Det kommer da utenom de vanlige rutinene og blir ikke registrert i nettbutikken.

Det er også enkelte butikker som åpner pakker på 50 munnbind og deler det opp i pakker på 1, 5 eller 10. Dette er noe de ikke kan selge over nett, noe kjedene vanligvis ikke støtter og det kan faktisk være ulovelig. Disse vises derfor ikke i nettbutikken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk fatt i partikkel halv-maske og masse forskjellige filter på butikker som selger grafitti utstyr, ser de har både i fysiske butikker og nettbutikker, svarte engangshansker var det masse av på nettbutikker som selger utstyr til tattoo og piercing, ikke noe problem å finne slikt om man tenker utenfor boksen ?

 

Bruker selv tøymaske med utskiftbare kullfilter til daglig, fikk mine fra Amazon men tok da nesten 2 måneder å få de...

Ser at Gammelt og Nytt har norsklagde tøymasker i mange design både i butikken sin og kan bestilles på nett her https://gn.no/bekledning-hodeplagg/designmunnbind-ogsa-til-17-mai

Lenke til kommentar

Munnbind i tekstil med karbonfilter og ventil: Våre munnbind er godkjente på alle flyvninger - hos alle flyselskap https://woweffekt.no/produkt/helse/munnbind-voksne-maske-i-tekstil-med-karbonfilter-vaskbare

Gammelt og Nytt sine designermunnbind er av to lag stoff. Stoffet er vasket på 90 grader for å krympe og bli finmasket. Det står ikke noe om at de er godkjent på fly.

Woweffekts munnbind har fem lag stoff og ventil. Det kan være for å ligne på ånderettsmasker eller for å klare å puste igjennom alle lagene. Ved utpust vil silikonmembranen i ventilen slippe luft ut. Ved innånding/innpust vil membranen i ventilen stenge slik at luft utenfra ikke trenger inn i masken. Så får man håpe at membranen ikke slipper inn Covid-19 partikler. De bruker karbonfilter av typen PM2,5 som skal byttes ute etter ca. 30 timers aktiv bruk. Da holder de i hvert fall gjennom flyturen. Merker at jeg ikke stoler på noe som virker å være designet for å beskytte mot luftforurensing, men det gjør tydeligvis SAS.

SAS: Munnbind som du selv har sydd, eller enhver form for munnbind laget av klestøy, er ikke godkjent. Jeg synes det er litt ullent.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

La merke til en del feilinformasjon under det du nevnte av åndedrettsvern.

FFP/N handler ikke om håndtverkere vs helsepersonell. FFP er betegnelsen som brukes i Europa mens N brukes i USA. FFP2 ville være tilsvarende N94 (finnes ikke men man har KF94 i Korea som tilsvarer FFP2), 1 punkt dårligere enn N95. FFP3 tilsvarer N99, som gir bedre beskyttelse enn N95.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Litt overrasket over hvor vanskelig det fortsatt ser ut til å være å finne stoffmunnbind i Norge. Det finnes noen nettbutikker, men jeg synes de alle virker ganske tvilsomme. Ett sted har ca 80 strålende fornøyde anmeldelser, hvorav mange er skrevet på mistenkelig dårlig googlenorsk. Det er vanskelig å finne noe særlig informasjon i form av tester av kullfiltre eller passform.

Zalando har jo hundrevis, men de virker mer som fashion accessories enn noe som kan ha nytte.

Sier ikke at jeg nødvendigvis tror munnbind er redningen, men det virker jo litt rart at et hvilket som helst munnbind ikke skulle være bedre enn ikke noe munnbind. Tror ikke noe på dette med at folk ikke klarer å ha dem på seg uten å klå seg rundt i ansiktet annenhvert minutt.

Har en følelse av at vi kan gå mot et påbud i løpet av høsten, og tenker at det kunne være lurt å ha noe på lager. Som hobbysnekker kunne jeg uansett tenke meg å ha noe liggende som ikke er en kvelende varm og vond støvmaske i plast.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (46 minutter siden):

Litt overrasket over hvor vanskelig det fortsatt ser ut til å være å finne stoffmunnbind i Norge.

Hennes & Mauritz? XXL? Rema 1000? Apotek1? Har ingen av disse næringsvett?

Det er ikke rart man ikke kan innføre påbud i Norge når munnbind i tøy nesten er umulig å få tak i.

Lenke til kommentar

Var ute etter støvmasker  for oppussingsprosjekt. Burde skjønt at det ville være utsolgt, men på fjerde butikkforsøk så var jeg innom den lokale Carlsen og Fritzøe. Her var det virkelig noen som prøvde å sko seg, vanvittige 220,- for en 2pk med støvmasker av stusseligste kvalitet. Ikke rart kurven med masker var full, jeg gikk i hvert fall uten å køpe.

Lenke til kommentar

Jeg så at en helt vanlig matvarehandel Exstra selgte det, her om dagen. Jeg ble sjokkert over prisen 116kr for en tre pakning. Mener det var. ?? Jeg syns det var veldig dyrt for å være en mundbinn, selv om det var en tre pakning. Kunne fint vært halvparten eller to tredje del av prisen. ?

Jeg kommer til å kjøpe, må bare vente til jeg får rå.

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 9.7.2020 den 14.15):

Munnbind i tekstil med karbonfilter og ventil: Våre munnbind er godkjente på alle flyvninger - hos alle flyselskap https://woweffekt.no/produkt/helse/munnbind-voksne-maske-i-tekstil-med-karbonfilter-vaskbare

Gammelt og Nytt sine designermunnbind er av to lag stoff. Stoffet er vasket på 90 grader for å krympe og bli finmasket. Det står ikke noe om at de er godkjent på fly.

Woweffekts munnbind har fem lag stoff og ventil. Det kan være for å ligne på ånderettsmasker eller for å klare å puste igjennom alle lagene. Ved utpust vil silikonmembranen i ventilen slippe luft ut. Ved innånding/innpust vil membranen i ventilen stenge slik at luft utenfra ikke trenger inn i masken. Så får man håpe at membranen ikke slipper inn Covid-19 partikler. De bruker karbonfilter av typen PM2,5 som skal byttes ute etter ca. 30 timers aktiv bruk. Da holder de i hvert fall gjennom flyturen. Merker at jeg ikke stoler på noe som virker å være designet for å beskytte mot luftforurensing, men det gjør tydeligvis SAS.

SAS: Munnbind som du selv har sydd, eller enhver form for munnbind laget av klestøy, er ikke godkjent. Jeg synes det er litt ullent.

Jeg har slike tøymasker solgt hos bla. Hvitetenner og hos WowEffekt m.fl. De kalles forskjellige ting, som "pollution mask", "fashion mask", støvmaske og diverse annet, og som nevnt av andre er dette såkalte "ikke-medisinske" masker.
Ventilen på disse går gjennom ytterste 1-2 lag tøy (avhengig av hvilken maske), mens på innsiden dekker pm2.5-filteret ventilen. Dermed puster man ikke direkte ut gjennom disse så lenge man har satt inn filteret. Uten filter vil det kun være 1-2 lag med tøy i masken innenfor ventilen, som naturligvis gir mindre filtrering.

Disse maskene er forøvrig tilsynelatende lik flere merkevare-tøymasker for pm2.5 som selges på nett.
Blant disse finner vi britiske Cambridge Mask https://cambridgemask.com ,svenske Airnum https://www.airinum.com og flere andre som ligner mye, og f.eks. amerikanske ResPro https://respro.com/pollution-masks som er mer rettet mot sport med litt røffere design.

En vesentlig forskjell mellom disse nevnte merkene og PM2.5 maskene fra nettbutikkene omtalt lengre opp, er at disse merkemaskene har filter med hull til ventilen, slik at man ikke har filtrering på utpust. Dermed gir disse kun en viss grad av beskyttelse til den som bruker masken, og dersom dette er en smittet er alle rundt omtrent like eksponert som om personen pustet ut uten maske. Dette er relevant ift. anbefaling om maskebruk i flere land basert på konseptet om at "jeg bruker maske for å beskytte deg, og du bruker din for å beskytte meg".
Så slike med ventil finnes både med og uten filtrert utpust, som kan være nyttig å ha i tankene når en velger maske for å redusere smittespredning, og ikke bare for å redusere mengden pollen/støv/forurensning en puster inn.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 8.7.2020 den 12.07):

Det man kan finne i fysiske butikker er stort sett maskene fra den norske undertøysfabrikkanten Janus som selges hos Apotek1 for 199,-. Det er en enkel variant som har endel utfordringer. Den har ikke nesebøyle og har kun ett tynt lag tøy slik at den ikke filtrerer så bra. Form og manglende nesebøyle gjør også at masken lett kommer opp mot øynene. At den er tynn og myk gjør også at den blir tettsittende over munnen som kan være irriterende og utseende blir heller ikke det beste.

Jeg har ikke prøvd munnbindet fra Janus selv, men jeg tror at det kan bli ganske god passform selv uten nesebøyle siden ull er et føyelig materiale. Irriterende hvis munnbindet sklir opp mot øynene, men jeg synes det ser ut som det sitter stramt på bildet. Janus jobbet med beskyttelsesnivået før munnbindene ble lagt ut for salg. Gjennomsnittlig bakteriell filtreringseffektivitet (BFE) er på 81,5%. Samtidig er det ikke et medisinsk munnbind. Jeg har ikke klart å finne ut hvor mange lag ull det er laget av, men jeg tror det er lettere å puste igjennom enn et bomullsmunnbind uten ventiler. Ull holder også godt på fuktighet, hvis det er fordelaktig. Enig at det ikke er så kledelig.

xRun skrev (1 time siden):

En vesentlig forskjell mellom disse nevnte merkene og PM2.5 maskene fra nettbutikkene omtalt lengre opp, er at disse merkemaskene har filter med hull til ventilen, slik at man ikke har filtrering på utpust. Dermed gir disse kun en viss grad av beskyttelse til den som bruker masken, og dersom dette er en smittet er alle rundt omtrent like eksponert som om personen pustet ut uten maske. Dette er relevant ift. anbefaling om maskebruk i flere land basert på konseptet om at "jeg bruker maske for å beskytte deg, og du bruker din for å beskytte meg".
Så slike med ventil finnes både med og uten filtrert utpust, som kan være nyttig å ha i tankene når en velger maske for å redusere smittespredning, og ikke bare for å redusere mengden pollen/støv/forurensning en puster inn.

Da blir det kanskje mindre smittespredning med et vanlig tøymunnbind uten ventil, hvis masken ikke filtrerer utpust.

Ventilen hindrer også fuktansamling inne i masken ?

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Da blir det kanskje mindre smittespredning med et vanlig tøymunnbind uten ventil, hvis masken ikke filtrerer utpust.

Ventilen hindrer også fuktansamling inne i masken ?

Mindre enn masker med ufiltrert utpust, mer enn masker med filtrert utpust.
De pm2.5 maskene fra woweffekt og hvitetenner filtrerer på utpust når filteret er på plass. Disse virker ok.
De fra Airnum, Vogmask, Cambridge mask etc. gjør det ikke, de har hull gjennom filteret til ventilen.

I min erfaring hindrer ikke ventilen fuktansamling, men reduserer den varme fuktigheten marginalt. Den dannes av varme mikrodråper som pustes ut, og filtreres i maskene med filter uten hull, ikke av de med hull til ventilen gjennom filteret.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (41 minutter siden):

Mindre enn masker med ufiltrert utpust, mer enn masker med filtrert utpust.
De pm2.5 maskene fra woweffekt og hvitetenner filtrerer på utpust når filteret er på plass. Disse virker ok.
De fra Airnum, Vogmask, Cambridge mask etc. gjør det ikke, de har hull gjennom filteret til ventilen.

I min erfaring hindrer ikke ventilen fuktansamling, men reduserer den varme fuktigheten marginalt. Den består av varme mikrodråper som pustes ut, og filtreres i maskene med filter uten hull, ikke av de med hull til ventilen gjennom filteret.

Merker at hodet mitt er ikke helt med her på kvelden, så jeg får studere masker med ventiler litt mer. Jeg tror mest på det som kommer fra apoteket, ev. ånderettsvern derfra. Men tøymasker med ventiler er kanskje laget for å vare litt lenger.

Jeg har sydd en del munnbind selv, og synes det fort blir klamt og tungt å puste igjennom. Ser man på TV fra andre steder i verden, skyver folk munnbindet ned under nesen for å puste bedre, så ventiler er ikke dumt.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Mykje av problemet er at det er så mange typer ansiktsmasker til forskjellige bruksområder. Når flyselskapa i tillegg setter enkelte krav til maskene så er forvirringa komplett. Det er for eksempel lite logisk at støvmasker med ufiltrert utluft og papirmasker er tillatt på flygningar, men ikkje masker i tøy. 

Det virker som at formålet med maskene i liten grad er vurdert. Skal det være smittevernsutstyr? Skal du beskytte deg sjølv mot smitte? Eller skal du beskytte andre frå å bli smitta av deg? Skal maska filtrere ut viruset eller er det nok å berre stoppe dråper frå munnen? 

Det er derfor viktig å vite kvifor du skal kjøpe maske. Er du i risikogruppa og trenger smittevern i form av FFP3 masker som du bytter ofte? Eller skal du berre ha ei billig maske for å oppfylle flyselskapet sitt krav for syns skuld? Eller skal du ha ei kvardagsmaske som du kan bruke heile dagen for å gi deg litt beskyttelse mot å bli "spytta" på under vanlege samtalar med folk du møter på gata? 

Du får ikkje alt i ei og samme maske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...