Jump to content

robertaas

Medlemmer
  • Content Count

    22108
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

robertaas last won the day on March 7 2019

robertaas had the most liked content!

Community Reputation

6294 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du tror.... Jeg tror ikke hotell vil tjene bedre på å avvise kunder, spesielt ikke om de ta nesten dobbel pris. La oss fortsette med eksempelet mitt ovenfor. De har leid ut 10 av 12 rom som er i drift. Det møter en kveld opp et reisefølge som ønsker 5 rom i tillegg som er over kapasiteten de da har og klarer ikke klargjøre 3 ekstra rom og må avvise noen kunder. Skal de øke kapasiteten: -så må de få vite om økt behov tidlig nok til å planlegge og forberede det. Med redusert besetning kan det bli vanskelig å kaste seg raskt rundt. -Selv om de hadde fått vite om økt behov i forveien så er det ikke sikkert at det lønner seg å vaske, varme opp og sette i stand en hel etasje om det er for å bruke 3 rom én natt. Det er heller ikke sikkert at det er enkelt å hente inn noen fra pemisjon for én dags jobb. Hadde hotell sett av det var økt etterspørsel over en lengere periode bør det være liten tvil om at de derimot faktisk ønsker øke kapasiteten og tjene penger selv som normalt.
  2. For gode til hva? De hadde jo tydeligvis tilgjengelig rom for alle som ønsket det. Og ifølge deg så var det få gjester der som betyr mindre inntekter. Jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er. La oss si at de har 200 rom hvorav normalt 150 er utleid til 1000 kr stykket de dagene du er der. Det gir 150.000 i inntekter om dagen. La oss si at de nå hadde begrenset til utleie av 12 rom hvor 10 var uleid til 1800 kr stykket. Det gir en inntekt på 18.000 om dagen som er 132.000 mindre enn normalt. De sparer litt på å ha mange rom avstengt og å ha permittert endel ansatte, men ikke så mye som inntektstapet. Er ditt problem at du hadde lyst til å bo på et annet hotellrom som de hadde avstengt?
  3. Det du så var antaglig at de hadde stengt ned deler av hotellet. Det betyr at de har kuttet ut rengjøring, oppvarming og/eller strøm til avdelinger, etasjer eller annet hvert rom.
  4. Det er de som har ekstra filter på innsiden som også luften som går gjennom ventilen må passere. Og da vil luften slippe lettere ut med ventil, det er viktig da kraftig utpust lettere slipper ut rundt masken.
  5. Ja nettopp, den filtrerer ikke på utpust. Og det er det som gjør den uegnet i disse corona-tider. Til bruk av håndverkere mot støv er den derimot grei. Og ja, enkelte egoister skjønner ikke at det er et problem.
  6. Litt kronglete for nordmenn, og spesielt i disse tider, men om man reiser fra Nederland så sparer man penger om man starter med en togtur. Det er fx ca 2000 NOK å spare på t/r til Hong kong i økonomi og ca 3000 NOK i business om man tar turen via Antwerpen med tog. Den første togstrekningen må man bruke for å få registrert at reisen starter der hvor den skal, men omveien på returen kan man lettere lurer seg unna.
  7. En seriøs nettbutikk kan velge å ta imot bestillinger på en utsolgt vare om de har vet at de vil få varen inn om noen dager, men ikke ta imot bestillinger om de ikke vet når det vil komme inn. En useriøs nettbutikk vil gjerne alltid ta imot bestillinger på alt uansett status.
  8. Du kan ende opp med karantene begge veier. Og flere land har nå langt strengere regler for innreise enn Norge med helt andre regler for hva som er rødt og grønt så her må du gjøre research. Det kan være registrering hos myndighetene før ankomst, krav om medbrakt ny coronatest, test ved adkomst, obligatorisk karantene på dyrt sted som myndighetene henviser deg til, og høye bøter om du ikke følger alt av regler. Og så er det stor risiko for at reiseforsikring ikke er gyldig. Dette er absolutt ikke en tid for å reise med mindre du har stålkontroll på alt av regler i landene du skal til og via.... og selv med det så velger de fleste å ikke reise nå.
  9. Det er som oftest en dårlig plan å kjøpe elektronikk i utlandet. Det du kan oppleve: -defelt/returvare/ukomplett vare -gammel modell -kopivare -annen standard enn i Norge fx på strømforsyning. -høyere pris enn i Norge -problemer med å få support ved reklamasjon/feil Har snakket med flere som trodde at det var lurt å kjøpe elektronikk i utlandet, men som ble rundlurt. Og å legge elektronikk i innsjekket bagasje er heller ikke særlig lurt.
  10. Det var lagt ut en klage her 10 dager etter bestilling. Vi har ingen info om vedkommende bestilte noe som de hadde på lager, om han har vært i kommunikasjon med dem eller om vedkomme har mottatt noe nå. Jeg mottok fra dem etter 5 dager.
  11. Det er flere utfordringer her: - vanlig reiseforsikring vil ikke være gydlig for den turen da UD advarer mot å reise dit. Og forsikring vil heller ikke gi deg penger tilbake om du kansellerer fordi det allerede var advart imot å reise da du bestilte. -turister fra kun 33 land får nå beøke Seychellene og den listen kan raskt bli kortere. Blir den det så vil ingen gi deg pengene tilbake. -landene du skal fly via kan også innføre begrensninger som stopper deg. -du må ha med en negativ test for covid som er under 72 timer gammel, det kan bli en praktisk utfordring. -lave tall fra land avhengig av turisme er ikke nødvendivis til å stole på.
  12. Her mener du antagelig "så stor ekstra-verdi/bunus". At innbetalt beløp som nå gjøres om vil voucher er stort er et argument imot a velge voucher. Husk at dette er rentefrie lån.... uten sikkerhet. Ehhh... voucher er pålydende en sum og ikke en reise så dette er ikke noe argument for å velge voucher. Eksempel: -en reise til Paris som kostet 500,- ble kansellert og du fikk en voucher pålydende 500,- -du booker senere en tur il Paris til 2000,-. Voucher brukes som delbetaling og du betaler 1500,- i tillegg.
  13. Pass på at reiseforsikring vil ikke gi tilbake penger om du kansellerer reise til et "gult land" da UD ikke advarer mot reise dit. Ellers bør man kun velge voucher om: -man får en ekstra sum som bonus for å velge voucher og -man er ganske så sikker på at man vil reise med det selskapet innenfor gyldighetsperioden for voucheren
  14. Det er andre problemer med luften på fly... dette prøver man dysse ned.
×
×
  • Create New...