Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Lad når du kan der det passar. Om du betalar nokre kroner meir eller mindre på ein liten tur betyr ingenting. Til første tur med elbil, og ein Leaf med lite batterikapasitet, ikkje gjer det meir komplisert enn nødvendig. Det er ikkje så enorme forskjellar per kWh.

Kjem du til ein ladestasjon du ikkje har app til så er det fort gjort å installere og legge inn det som trengs for å lade.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (14 timer siden):

Takk for mange og raske svar.
Ser at hans (youtube videoen) Leaf står på 91km når fulladet?
Tror søsterns står på 120km når den er ferdig ladet, uten at jeg vet hvor mye det har å si

Ser også at han sier han har brukt nesten 3 timer på 160km, samtidig som han lader veldig lite av gangen...? Virker slitsomt

Du gjør deg selv en skikkelig bjørnetjeneste ved å teste "elbil-kjøring" med en 2014 Nissan Leaf.

Jeg har både en Leaf og en Tesla Model Y, og det er virkelig 2 forskjellige verdener.

Å ta den turen din med Leaf er kun egnet til å skremme deg selv vekk fra elbil. Jeg anbefaler deg å la være. Vent heller til du får prøvd en Tesla, eller til du får din egen Tesla. Lykke til!

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Er lading omtrent lineær hvis man starter rundt 20%, så dvs at
jeg kunne/kan lade 50% på 20 min ca?

Mellom 20 og 80 vil være ganske stabilt, under 20 og over 80 går det saktere. På biler med veldig rask hurtiglading, typisk 100kW og opp vil hastigheten reduseres fra 60%.

Lenke til kommentar
wampster skrev (11 minutter siden):

Prøvekjørte bilen i dag, startet på 49% og endte på 29%.
Kjørte hovedsakelig rundt 70km/t og kjørte 24km

Testet så ut Recharge og ladet 10% på 3min30sek fra 29% til 39%
Er lading omtrent lineær hvis man starter rundt 20%, så dvs at
jeg kunne/kan lade 50% på 20 min ca?

Nå har jeg ikke erfaring med lading av Leaf, bare kjørt korte distanser selv.

Men generelt sett så får man raskest lading dess lavere SoC man starter fra, og så faller det mer og mer mot slutten, og etter 80 %  går de fleste elbiler så sakte på ladingen, at man lader like raskt fra 10-80 % som fra 80-90 % og enda saktere fra 90-100 %.

Derfor er generell anbefaling å stoppe ved 80% med mindre du vet du må ha mere for å rekke neste lader eller destinasjonen, alt etter hva som kommer først.

Men her er ihvertfall en typisk ladekurve for nettopp den modellen du skal prøve deg med, og som påpeker det jeg skrev her:

1019-FastchargeCurve.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, wampster said:

Takker så mye igjen for svar alle sammen og takk for graf :)
Om jeg bestemmer meg for å ta turen kommer jeg med oppdatering på mandag,
med mindre jeg står et eller annet sted på veien uten strøm
 

Eller vondt i stumpen.

Har en 2014 Leaf og den er veldig fin som bybil. Av de mere praktiske små billige elbilene og da det er god plass i baksetet og bagasjerom.

Men kunne ikke sittet flere timer i strekk på den kirkebenken man ikke kan justere.

2014 leaf kom vel i 3 utstyrvarianter (de norske bilene iallefall (blå detaljer i lykter)). Mulig toppmodellen har seter med justering og om det er en slik du skal kjøre hjelper det nok. Min er bare mellomste utgave. Man kan heller ikke justere rattet men har vært litt heldig der at det er grei posisjon for meg.

Byttet forøvrig dekk på den i dag (vinter i nord nå) og selv om den er 10 år gammel ser den jo som ny ut. Ikke slipekant på bremseskiva engang. Denne bilen overlever vel meg. 

20231005_100244.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Eller vondt i stumpen.

Har en 2014 Leaf og den er veldig fin som bybil. Av de mere praktiske små billige elbilene og da det er god plass i baksetet og bagasjerom.

Men kunne ikke sittet flere timer i strekk på den kirkebenken man ikke kan justere.

2014 leaf kom vel i 3 utstyrvarianter (de norske bilene iallefall (blå detaljer i lykter)). Mulig toppmodellen har seter med justering og om det er en slik du skal kjøre hjelper det nok. Min er bare mellomste utgave. Man kan heller ikke justere rattet men har vært litt heldig der at det er grei posisjon for meg.

Byttet forøvrig dekk på den i dag (vinter i nord nå) og selv om den er 10 år gammel ser den jo som ny ut. Ikke slipekant på bremseskiva engang. Denne bilen overlever vel meg. 

20231005_100244.jpg

Rar plass jekkfeste er på. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (6 minutter siden):

Hva i all verden er det de tenker med her?! 

Det lurer jeg virkelig på jeg også..... Eneste jeg kan tenke meg er at de har lagt det til fordi de vet at de ikke vil få det gjennom, men da har noe å "ofre" i forhandlinger med SV.

Men ja, er ganske oppgitt. Verken Støre eller Vedum er egnet til å inneha vervene de har. Det beviser de nok en gang.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Gir jo ikke mening i det hele tatt, spesielt når målet er at alle skal gå over til elbil. Det kan de nok bare glemme hvis de fortsetter sånn. 

Regjeringen foreslår å sette ned satsen for trafikkforsikringsavgift (for noen år siden kjent som «årsavgiften») for fossilbiler fra 8,38 kroner per dag, til 7,60 kroner per dag.

For elbiler går den derimot opp til 8,70 kroner per dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...