Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hei, her kommer det noen meget nybegynnerspørsmål. På forhånd beklager

Jeg tenker muligens å bytte ut min bil (volvo v40) med en elbi (model y) og i den forbindelse
skal jeg prøvelåne min søsters Leaf for å kjøre fra Oslo til Hamar og tilbake i høstferien (opp torsdag og ned søndag)
Jeg har aldri kjørt elbil før og derav også aldri ladet, hverken hjemme eller på veien.
Jeg har sjekket litt og funnet ut at jeg prøver å lade på noe som heter Recharge Bolleland (95km fra start).

Trenger jeg/må jeg ha en app eller lignende for betaling eller kan jeg betale med kort?
Hvor lang ladetid er det omtrentlig pr km? Det er snakk om en 2014 Nissan Leaf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, wampster said:

Hei, her kommer det noen meget nybegynnerspørsmål. På forhånd beklager

Jeg tenker muligens å bytte ut min bil (volvo v40) med en elbi (model y) og i den forbindelse
skal jeg prøvelåne min søsters Leaf for å kjøre fra Oslo til Hamar og tilbake i høstferien (opp torsdag og ned søndag)
Jeg har aldri kjørt elbil før og derav også aldri ladet, hverken hjemme eller på veien.
Jeg har sjekket litt og funnet ut at jeg prøver å lade på noe som heter Recharge Bolleland (95km fra start).

Trenger jeg/må jeg ha en app eller lignende for betaling eller kan jeg betale med kort?
Hvor lang ladetid er det omtrentlig pr km? Det er snakk om en 2014 Nissan Leaf

Beregn goooood tid.. en 2014 Leaf lader på en 15-30kW avhengig av temperatur og klarer vel en 10 mil i normal hastighet. ikke bruk dette som målestokk mot en Model Y som klarer opptil 250kW lading og nærmere 50 mil på en lading.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Beregn goooood tid.. en 2014 Leaf lader på en 15-30kW avhengig av temperatur og klarer vel en 10 mil i normal hastighet. ikke bruk dette som målestokk mot en Model Y som klarer opptil 250kW lading og nærmere 50 mil på en lading.

 

Først, takk for svar
Hva vil goood tid si?
I følge min søster har den 50kWH "hurtiglading".
Etteresom jeg ikke har peil vet jeg ikke hva det vil tilsi av hastighet

Hva med app eller slikt, er det noe man trenger eller går det fint/like bra å bare betale med kort?

Lenke til kommentar
wampster skrev (33 minutter siden):

Hei, her kommer det noen meget nybegynnerspørsmål. På forhånd beklager

Jeg tenker muligens å bytte ut min bil (volvo v40) med en elbi (model y) og i den forbindelse
skal jeg prøvelåne min søsters Leaf for å kjøre fra Oslo til Hamar og tilbake i høstferien (opp torsdag og ned søndag)
Jeg har aldri kjørt elbil før og derav også aldri ladet, hverken hjemme eller på veien.
Jeg har sjekket litt og funnet ut at jeg prøver å lade på noe som heter Recharge Bolleland (95km fra start).

Trenger jeg/må jeg ha en app eller lignende for betaling eller kan jeg betale med kort?
Hvor lang ladetid er det omtrentlig pr km? Det er snakk om en 2014 Nissan Leaf

Tror de på Bolleland har mulighet for kortbetaling, og da trenger man ikke registrere seg. Men du må antageligvis lade flere ganger, og er ikke sikkert at det er Recharge alle steder, eller at det roamer med absolutt alle.

Jeg vil anbefale deg å registrere deg på Recharge, Mer og Eviny i første omgang, selv om jeg mener du kan roame mot Eviny fra Recharge-app. Den kan ihvertfall roame mot Kople. Og muligens fungerer det og mot Circle K.

Er du NAF-medlem kan du be om å få brikke fra de, og da kan du knytte alle disse mot NAF-brikken, så er det bare å bippe den fremfor å knote med apper. 

Alternativt kan du registrere deg hos Elton (https://elton.app/no?gclid=Cj0KCQjwmvSoBhDOARIsAK6aV7gX6YubSXQi2J-MXOK1uCLS5X6dlSk6ra1IE_AUcIi11Kp-lVtj4MUaAnRwEALw_wcB&utm_medium=cpc&gad=1&utm_source=google&utm_campaign=elton), så ser den ut til å dekke alle operatører du kan benytte når du kjører bil med ChaDeMo-plugg. Enklest, men har ikke sjekket hvordan den står seg prismessig, så lenge du ikke går ikke på en avtale med fast pris.

Men, Obs! Obs! Obs! på siden om priser, virker de å være fullstendig utdaterte, og opererer med fort dobbel pris av hva som er gjengs pris nå....! Håper det bare er sidene som ikke er oppdatert, men at appen har oppdaterte priser.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (10 minutter siden):

Først, takk for svar
Hva vil goood tid si?
I følge min søster har den 50kWH "hurtiglading".
Etteresom jeg ikke har peil vet jeg ikke hva det vil tilsi av hastighet

Hva med app eller slikt, er det noe man trenger eller går det fint/like bra å bare betale med kort?

Den "kan" lade mot 50-kW-ladere og forsåvidt også mot ladere som støtter opp mot 100 kW på ChaDeMo-laderen.

Men du starter i beste fall på 45-48 kW, og siden Leaf sliter med #rapidgate/#chargegate, så vil batteriet bli varmt mellom hver lading, noe som for andre lading kanskje er bra om du ikke oppnådde topp ladehastighet på første ladingen, men etterhvert kan du regne med at farten går godt nedover og kanskje ned mot eller under 24 kW...

Du går derfor fra å bruke rundt 30-40 min på første lading, der du uansett bør stoppe på 80 % SoC fordi du lader mye saktere på alt over 80 %, til kanskje å bruke 1 time+ på de siste ladingene.

En annen ting, forbruket går godt opp, og batteriet blir unødvendig varmt, om du kjører noe særlig mer enn 70-80 km/t med disse, så det er ikke uten grunn du ser de fremst i køen i høyrefeltet, eventuelt liggende nært inntil en trailer for å tjene på redusert luftmotstand. Legger du deg i 110 i 110-sonen, så mister du essensielt godt med rekkevidde.

Og nå høres det nesten ut som jeg holder på å skremme deg. Men langtur med gammel Leaf med lite batteri, går ganske så bra gitt at du er klar over svakhetene, og kjører deretter. Altså heller ned mot 70 fremfor opp mot 90. Og at du er innstilt på at det blir noen ladestopp som tar litt tid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Tror de på Bolleland har mulighet for kortbetaling, og da trenger man ikke registrere seg. Men du må antageligvis lade flere ganger, og er ikke sikkert at det er Recharge alle steder, eller at det roamer med absolutt alle.

Jeg vil anbefale deg å registrere deg på Recharge, Mer og Eviny i første omgang, selv om jeg mener du kan roame mot Eviny fra Recharge-app. Den kan ihvertfall roame mot Kople. Og muligens fungerer det og mot Circle K.

Er du NAF-medlem kan du be om å få brikke fra de, og da kan du knytte alle disse mot NAF-brikken, så er det bare å bippe den fremfor å knote med apper. 

Alternativt kan du registrere deg hos Elton (https://elton.app/no?gclid=Cj0KCQjwmvSoBhDOARIsAK6aV7gX6YubSXQi2J-MXOK1uCLS5X6dlSk6ra1IE_AUcIi11Kp-lVtj4MUaAnRwEALw_wcB&utm_medium=cpc&gad=1&utm_source=google&utm_campaign=elton), så ser den ut til å dekke alle operatører du kan benytte når du kjører bil med ChaDeMo-plugg. Enklest, men har ikke sjekket hvordan den står seg prismessig, så lenge du ikke går ikke på en avtale med fast pris.

Men, Obs! Obs! Obs! på siden om priser, virker de å være fullstendig utdaterte, og opererer med fort dobbel pris av hva som er gjengs pris nå....! Håper det bare er sidene som ikke er oppdatert, men at appen har oppdaterte priser.

 

Beste og mest reelle og troverdige, er at du tar deg tid til å se ihveertfall del en av TeslaBjørns 1000km challenge med en 2014-modell Leaf, foretatt nå i år. Der blir den testet mot dagens ladeinfrastruktur, som er langt bedre og for ChaDeMo-biler enn da den kom i 2014.

Del 2:

 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Den "kan" lade mot 50-kW-ladere og forsåvidt også mot ladere som støtter opp mot 100 kW på ChaDeMo-laderen.

Men du starter i beste fall på 45-48 kW, og siden Leaf sliter med #rapidgate/#chargegate, så vil batteriet bli varmt mellom hver lading, noe som for andre lading kanskje er bra om du ikke oppnådde topp ladehastighet på første ladingen, men etterhvert kan du regne med at farten går godt nedover og kanskje ned mot eller under 24 kW...

Du går derfor fra å bruke rundt 30-40 min på første lading, der du uansett bør stoppe på 80 % SoC fordi du lader mye saktere på alt over 80 %, til kanskje å bruke 1 time+ på de siste ladingene.

En annen ting, forbruket går godt opp, og batteriet blir unødvendig varmt, om du kjører noe særlig mer enn 70-80 km/t med disse, så det er ikke uten grunn du ser de fremst i køen i høyrefeltet, eventuelt liggende nært inntil en trailer for å tjene på redusert luftmotstand. Legger du deg i 110 i 110-sonen, så mister du essensielt godt med rekkevidde.

Og nå høres det nesten ut som jeg holder på å skremme deg. Men langtur med gammel Leaf med lite batteri, går ganske så bra gitt at du er klar over svakhetene, og kjører deretter. Altså heller ned mot 70 fremfor opp mot 90. Og at du er innstilt på at det blir noen ladestopp som tar litt tid.

Takker for 2 utfyllende svar.
Fra der jeg starter til "Bolleland" er det 95km. Det burde vel gå på en strekning uten mellomlading?
Videre er det kun 30km videre til dit jeg skal. Kan vel evt også lade tidligere/mer i midten av kjøreturen
orker ikke kjøre Leaf om jeg må lade 2 ganger hver vei tror jeg

Takk for youtubelink. Skal se på den/de

Lenke til kommentar

Ser at han her kjører etter 96/97 km/t for å holde realspeed 90 km/t, noe jeg definitivt ikke vil anbefale med den bilen eller andre elbiler med så lite batteri.

Det eneste unntaket er Ioniq 28 kWh (som riktignok er fra 2017), som har CCS og smeller inn med nesten 70 kW lading på ladere som støtter minst 75 kW. Den takler fint å kjøre etter fartsgrensene, da den er svært nøysom og langt mer aerodynamisk, så merforbruket blir langt mindre enn konkurentene fra samme tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, wampster said:

Takker for 2 utfyllende svar.
Fra der jeg starter til "Bolleland" er det 95km. Det burde vel gå på en strekning uten mellomlading?
Videre er det kun 30km videre til dit jeg skal. Kan vel evt også lade tidligere/mer i midten av kjøreturen
orker ikke kjøre Leaf om jeg må lade 2 ganger hver vei tror jeg

Takk for youtubelink. Skal se på den/de

Nei tror det blir for drøyt med mindre du kjører sakte uten varme/ac, bør heller lade etter 6-7 mil. Last ned a better route planer appen så kan du planlegge ruten. Bor på Oslo øst.

IMG_0594.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (2 minutter siden):

Takker for 2 utfyllende svar.
Fra der jeg starter til "Bolleland" er det 95km. Det burde vel gå på en strekning uten mellomlading?
Videre er det kun 30km videre til dit jeg skal. Kan vel evt også lade tidligere/mer i midten av kjøreturen
orker ikke kjøre Leaf om jeg må lade 2 ganger hver vei tror jeg

Takk for youtubelink. Skal se på den/de

Mulig med å holde 70 km/h, men ha klart for deg hvor du har alternativer om det blir ubehagelig nært tomt på vei opp.

Sjekk ladestasjoner på chargefinder.com, der du kan filtrere på ChaDeMo og type1 AC-lading (dobbeltsjekk om du har Type 1 eller Type 2, men denne er vel så gammel at den har Type 1.

Legg gjerne inn bil og planlegg ruta hos abetterrouteplanner.com for å finne en god plan, men husk å ta høyde for at du kanskje har 10-20 % degradering av batteriet.

Lenke til kommentar

Takk for mange og raske svar.
Ser at hans (youtube videoen) Leaf står på 91km når fulladet?
Tror søsterns står på 120km når den er ferdig ladet, uten at jeg vet hvor mye det har å si

Ser også at han sier han har brukt nesten 3 timer på 160km, samtidig som han lader veldig lite av gangen...? Virker slitsomt

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (10 minutter siden):

Takk for mange og raske svar.
Ser at hans (youtube videoen) Leaf står på 91km når fulladet?
Tror søsterns står på 120km når den er ferdig ladet, uten at jeg vet hvor mye det har å si

Det er bare guessometeret som er stilt inn på hvilket forbruk den tror man får, basert på historikk. Har bilen bare gått i nærområdet, så er farten gjerne lav og forbruket like så. Er den kjørt mye raskere, som på motorvei, reduseres anslaget fort drastisk.

Prøvde å legge inn bilen "din" der du starter med 100 % fra Galgeberg, og kjører til Espa. Men siden jeg ikke har betalt tilgang, bare gratisversjonen, får jeg ikke lagt inn noe om føre, temperatur eller degradering.

Så selv om den mener du skal klare det med 10 % rest, tviler jeg dog litt på at dette stemmer. Godt mulig du bør ta en stopp før du når brua...

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=b9ac3382-aa9d-4479-bd23-90f610768cf3

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

@wampster du trenger ikke registrere deg foreløpig hos en bråte med ladeoperatører. Bare bruk Elton og betal med Vipps.

Sjekket lading på Espa nå, og i Elton-appen er det 5,99 kr/kWh, og ikke 7,99 som de skriver her:

https://elton.app/no/nyheter/hva-koster-lading-med-elton

Og de viser der priser hos Ionity, Circle K og Kople, så da er man dekket hos de fleste. 

6,49 på 50 kW, ikke 8,29 som visst på siden hos Circle K

Og slik ser det ut hos de fleste andre, ser tom 4,- hos E-ON Trondheimsveien. Rart de ikke oppdaterer egne sider, eller presenterer en kartløsning på websiden lik den de har i appen, der man kan sjekke live-priser som da er oppdaterte!

Så da er jeg enig. Elton er helt OK som en start-løsning!

Edit: De støtter ikke lading hos Mer, som han antageligvis treffer på noen av.

Endret av Snowleopard
Oppdatert info - merket
Lenke til kommentar
3 hours ago, wampster said:

Takk for mange og raske svar.
Ser at hans (youtube videoen) Leaf står på 91km når fulladet?
Tror søsterns står på 120km når den er ferdig ladet, uten at jeg vet hvor mye det har å si

Ser også at han sier han har brukt nesten 3 timer på 160km, samtidig som han lader veldig lite av gangen...? Virker slitsomt

Det er basert på kjøremønsteret. Litt teoretisk: Hvis dere har samme bil og dere bytter i en uke eller to vil du se at dere får de samme kilometerne på gjettometeret.

Den påvirkes av:
Innstillinger på klimaanlegg
Hvor hard en er på pedalen
om en kjører mange små turer eller noen lengre.

Den siste er i hovedsak fordi at bilen bruker en viss mengde strøm på å varme opp kupeen. Så hver gang du varmer opp kupeen så bruker du noen km rekkevidde på dette. Så hvis du kjører EN lengre tur så har du mer rekkevidde enn om du kjører mange små.

Hvis reisen din starter i Asker og du lader på Amfi Eidsvoll til minimum 94% så skal det være mulig å komme til Hamar med 10% igjen på rekkevidden. Det er litt små marginer, men det blir fort slik på biler med mindre batteripakker.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Så da er jeg enig. Elton er helt OK som en start-løsning!

Edit: De støtter ikke lading hos Mer, som han antageligvis treffer på noen av.

Han skal jo ha Tesla senere .
Da er det er ganske unødvendig å bruke tid på registrere seg med betalingskort , brikker osv for ulike abonement hos en og en av de andre operatørene. Som Tesla eier trenger man kun å lade hos tesla sc og det er også billigst og finns "overalt".
Derfor er det vel enklest å bruke ELTON adhock under testing/ventetid med en lånt Nissan Leaf. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (29 minutter siden):

Han skal jo ha Tesla senere .
Da er det er ganske unødvendig å bruke tid på registrere seg med betalingskort , brikker osv for ulike abonement hos en og en av de andre operatørene. Som Tesla eier trenger man kun å lade hos tesla sc og det er også billigst og finns "overalt".
Derfor er det vel enklest å bruke ELTON adhock under testing/ventetid med en lånt Nissan Leaf. 

Ja, nå var det bare det med prisene, der Elton-sidene visste at de var helt borte prismessig. Har lite til overs å anbefale dyreste løsning bare fordi den er enklest, selv om hen kanskje ikke får bruk for det senere.

Og som jeg erfarer, er det endel Tesla-sjåfører som likevel lader hos Ionity og andre, selv om de fleste har alternativet i SuC. Riktignok flest utlendinger, som har billigere pris hos Ionity via tilsvarende løsninger som Elton.

Når jeg da sjekket via appen, så var prisene tydeligvis oppdaterte der, og da forsvant ankepunktet mot å bruke de. Derfor "snudde jeg", selv om jeg og foreslo Elton som et alternativ, med forbehold om at prisene var feil på siden.

Men nå kan det hende hen likevel må lade hos Mer pga at Leafen har så kort rekkevidde at man ikke styrer det like lett som med biler med lengre rekkevidde, der du kan kjøre forbi flere alternativer før man må stoppe og lade.

Derav mitt opprinnelige forslag å registrere seg hos de tre største, som det uansett er mest sjanse for å støte borti på den strekka. Altså langt fra "hos en og en av de andre", bare de tre største.

Hadde hen skulle kjørt med noe annet enn en Kort-rekkevidde-Leaf, men heller med en CCS-bil, hadde jeg foreslått å lade utelukkende på SuC. Hadde det vært snakk om en nyere Leaf med 40 eller 62 kWh batteri, så ville det vært mye lettere å holde seg til f.eks. bare Recharge, og vite at man hadde en OK pris.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Så ille er det vel ikke, holder med en 30 min stopp etter 7-8 mil. Finner vel en stasjon per mil omtrent oppover E6-en. Ellers vet jeg ikke helt om jeg skjønte poenget med denne turen. Blir som å prøve moped etter man har bestemt seg for å kjøpe R-sykkel.

En slags test. Skal vel noe i Hamar som gjør at toget ikke er en opsjon, fordi man ikke skal være bare nært togstasjonen, og vi vet jo heller ikke ca hvor hen starter, selv om jeg tenker ett eller annet sted i gamle Akershus fylke (ja, jeg vet de finnes ikke lengre).

En annen sak, søsteren hans/hennes har vel allerede registrert seg noen steder, og har brikke/brikker som kan lånes. Oppgjør gjør de vel i ettertid uansett, med bompenger og ladekostnader, med mindre søsteren da disponerer Volvoen, og de sier det går opp i opp.

Uansett godt å erfare hvordan endel elbilister har svettet litt med rekkeviddeangst, selv om hen neppe vil oppleve det i en Tesla eller annen moderne elbil med grei rekkevidde.

;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...