Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Usikker hvor bra/dårlig Model Y RWD er om vinteren mtp vekt og at det er en SUV? Funker ok på model 3, men er ikke så voldsomt mye som skal til før en kan begynne å slite/ikke kommer seg opp steder. Uansett, ser den starter på 400k og kommer på rundt 470k med vinterdekk/annen farge enn hvit lakk. Da jeg kjøpte model 3 på det billigste, endte den på litt under 400k* totalt, men er fortsatt ikke mer enn rundt 50k mer for Model Y RWD noe jeg synes er ganske rått. Men fortsatt skeptisk med RWD på en større, tyngre SUV som model Y. Hadde det vært sommer hele året i Norge, hadde jeg vurdert å bytte inn model 3'en jeg har med Y RWD etterhvert, selv om 3'ern er morsommere å kjøre og ser bedre ut :) 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Iterion skrev (54 minutter siden):

Usikker hvor bra/dårlig Model Y RWD er om vinteren mtp vekt og at det er en SUV? Funker ok på model 3, men er ikke så voldsomt mye som skal til før en kan begynne å slite/ikke kommer seg opp steder. Uansett, ser den starter på 400k og kommer på rundt 470k med vinterdekk/annen farge enn hvit lakk. Da jeg kjøpte model 3 på det billigste, endte den på litt under 400k* totalt, men er fortsatt ikke mer enn rundt 50k mer for Model Y RWD noe jeg synes er ganske rått. Men fortsatt skeptisk med RWD på en større, tyngre SUV som model Y. Hadde det vært sommer hele året i Norge, hadde jeg vurdert å bytte inn model 3'en jeg har med Y RWD etterhvert, selv om 3'ern er morsommere å kjøre og ser bedre ut :) 

Tenker du model 3 er for liten?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Denne skjønner jeg ikke. Har kjøpt 5 nybiler, alle har blitt registrert ganske close på leveringsdato. Intervall 1-2 uker. Dog kun tesla.

Nettopp, de har blitt registrert rett før utlevering. Men "salget" skjedde vel flere måneder før. Nå har det blitt utlevert temmelig mange biler i desember, biler som er solgt opptil ett år eller mer i mange tilfeller. Et "gap" nå i januar var vel forventet, siden mange leverte "januarleveransene" i desember.

Vi har ingen måte å se hvordan nysalg/nysigneringer utarter seg. Det ser vi best ved fremtidige registreringer, når lastene med biler kommer igjen. Men skulle jo fortsatt tro at utleveringene og derved registreringene, snart skulle begynne å peke oppover igjen, selv om enhver slik avgiftsendring som vi hadde ved nyttår, fører til et markant fall i starten av det nye avgiftsåret, før ting normaliserer seg igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Kajac said:

Vi er nå over 2/3 inne i Januar 2023, og så langt er det kun registrert 791 nye elbiler i år. På samme tid i fjor ble var det registrert ca. 5 800 biler, og i 2021ca. 4 800 i samme tidsrom.

Det er enda tidlig, men jeg tror det er hevet over en hver tvil at elbilsalget har gått på en solid smell.

Markedet er nok delvis mettet for en stund. Massiv bruktimport mot slutten av året ser jeg på mange forhandlere, dette er biler de har i inventory nå. Før eller siden må de bli kvitt dem, og det er slettes ikke sikkert prisen skal opp. Det har vært litt av en utvikling fra i sommer da det var skrapa med biler og 4 tusen elbiler til salgs. I skrivende stund er det 19600, mangedobling. Er nok i overkant mye bruktimport og flippere som oversvømmer markedet fullstendig. Det skal hvertfall bli interessant å se utviklingen utover året, både nysalg, bruktsalg og prisnivået/etterspørsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VistaX skrev (11 minutter siden):

Vi skal kjøpe elbillader til garasjen og tenker det står mellom Easee og Tesla Wall Connector. Er det noen som har noen tanker om disse to?

Easee. Tesla sin er lite smart for tida, mulig det kommer noe, men Easee kan f.eks. justere lading etter strømpriser med riktig oppsett. Vet ikke om den justerer etter ny nettleiemodell også, men det er i så fall den eneste funksjonen jeg ville vurdert å se nærmere på.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Easee. Tesla sin er lite smart for tida, mulig det kommer noe, men Easee kan f.eks. justere lading etter strømpriser med riktig oppsett. Vet ikke om den justerer etter ny nettleiemodell også, men det er i så fall den eneste funksjonen jeg ville vurdert å se nærmere på.

Teala har åpen API så det kan man gjøre med hvilken som helst lader.

Jeg smartlader min Tesla med Wallcharger. Strømselskapet mitt styrer ladingen ved å kommunisere direkte med bilen og ikke via laderen. En foretrukket metode for å ikke forvirre bilen med å bare slå av og på strømmen.

Eneste er at jeg ikke kan justere strømstyrken etter forbruk. Nå med effekttariff håper jeg det og kommer snart.

Koster vel nesten halvparten av en eease ladeboks om man trenger 7 meter kabel.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Teala har åpen API så det kan man gjøre med hvilken som helst lader.

Jeg smartlader min Tesla med Wallcharger. Strømselskapet mitt styrer ladingen ved å kommunisere direkte med bilen og ikke via laderen. En foretrukket metode for å ikke forvirre bilen med å bare slå av og på strømmen.

Eneste er at jeg ikke kan justere strømstyrken etter forbruk. Nå med effekttariff håper jeg det og kommer snart.

Perfekt for meg som fikk dum ladeboks når jeg bestilte det som ekstrautstyr til huset.

Men det fordrer at man har Tesla-bil? En Easee-lader vil også kunne fungere som smart-lader mot andre merker skulle man skifte.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Easee. Tesla sin er lite smart for tida, mulig det kommer noe, men Easee kan f.eks. justere lading etter strømpriser med riktig oppsett. Vet ikke om den justerer etter ny nettleiemodell også, men det er i så fall den eneste funksjonen jeg ville vurdert å se nærmere på.

Det løses vel greit med Tibber eller lignende tjenester, så ville ikke nødvendigvis lagt for mye poeng i det. Men har fått en forståelse for at Easee har noe bedre kompatibilitet med ikke-Teslaer. Ellers er det vel ikke store forskjeller på de.

Har man eller kjøper man en Tesla og ikke ser for seg å bytte til annet merke på en stund, så ville jeg nok si en lader fra Tesla er god match. For alle andre, gå for Easee.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Nimrad said:

Perfekt for meg som fikk dum ladeboks når jeg bestilte det som ekstrautstyr til huset.

Men det fordrer at man har Tesla-bil? En Easee-lader vil også kunne fungere som smart-lader mot andre merker skulle man skifte.

Det fordrer at du har en Tesla - eller en annen bil som er litt smart av seg.

Tibber som er mitt strømselskap støtter vel en handfull biler fra f.eks BMW, Mercedes og Volvo og kan vel smartlade dem på samme vis antar jeg.

Men har man en bil som er dum og kansje ikke har app engang så må du ha eease eller tilsvarende for å smartlade.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Salvesen. said:

Denne skjønner jeg ikke. Har kjøpt 5 nybiler, alle har blitt registrert ganske close på leveringsdato. Intervall 1-2 uker. Dog kun tesla.

Salg er når kjøpekontrakten blir signert og bilen settes i bestilling.
Levering og registrering skjer som regel samme dag ja (pga forsikring etc), og ikke før bilen er kommet til landet. 

For Tesla er det kjent at bilene masse utleveres mot kvartalsslutt, men kunden har kjøpt bilen gjerne 1 år tilbake i tid. 

Hvor mange biler som er solgt så langt i 2023 har vi altså ingen innsikt i. 
Men at det er registrert få etter nyttår med det rushet som har vært, er helt naturlig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, kremt said:

Markedet er nok delvis mettet for en stund. Massiv bruktimport mot slutten av året ser jeg på mange forhandlere, dette er biler de har i inventory nå. Før eller siden må de bli kvitt dem, og det er slettes ikke sikkert prisen skal opp. Det har vært litt av en utvikling fra i sommer da det var skrapa med biler og 4 tusen elbiler til salgs. I skrivende stund er det 19600, mangedobling. Er nok i overkant mye bruktimport og flippere som oversvømmer markedet fullstendig. Det skal hvertfall bli interessant å se utviklingen utover året, både nysalg, bruktsalg og prisnivået/etterspørsel.

Må være mange som meg der ute akkurat nå. Har vilje og ressurser til kjøpe brukt akkurat nå, men "alle" sier at prisene skal ned. For meg er det ikke noe veldig hast, så ser ikke noe grunn til å kjøpe ennå.

Var innom diverse bruktbilforhandlere forrige uke bare for å sjekke diverse biler vi kunne tenke oss. Ene selgeren ble ganske amper og frustert da jeg sa at jeg ville vente på at prisene kanskje faller.

Endret av Dankdave
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dankdave skrev (8 timer siden):

Var innom diverse bruktbilforhandlere forrige uke bare for å sjekke diverse biler vi kunne tenke oss. Ene selger ble ganske amper og frustert da jeg sa at jeg ville vente på at prisene kanskje faller.

Ganske sikker på at det IKKE var en Tesla-selger. 😄

Vitner om litt desperasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VistaX skrev (15 timer siden):

Vi skal kjøpe elbillader til garasjen og tenker det står mellom Easee og Tesla Wall Connector. Er det noen som har noen tanker om disse to?

Jeg har hatt sist generasjon av TWC, var helt grei men dum som ett brød 😛  Dog pluss for knapp på kabel samt at den er inkludert. Nå har jeg easee da jeg må styre både tesla og renault, og kan da styre fra lader. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Jeg har hatt sist generasjon av TWC, var helt grei men dum som ett brød 😛  Dog pluss for knapp på kabel samt at den er inkludert. Nå har jeg easee da jeg må styre både tesla og renault, og kan da styre fra lader. 

Heeelt dum er den jo ikke. Har jo interface for å velge hvilke biler som skal kunne bruke laderen basert på VIN nummer (dog kun Tesla). En fin funksjon på jobben min hvor vi til tider har opplevd strømtyver.

Har eease dette og kansje? Ellers er TWC dum som ett brød ja, men billig og veldig fint med den knappen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, OC-Freak said:

Jeg ville ventet til sommeren/etter sommeren for bruktbiler om man kan vente. Da har sikkert markedet stabilisert seg litt.

For meg så blir litt regnestykke om hvor mye kan spare på å vente

Hvis jeg f.eks sparer 20k på å vente i 1 mnd med å kjøpe, så venter jeg gjerne 1 mnd. Hvis jeg sparer 50k på å vente til sommeren er jeg ikke sikker på at vi gidder å "slite" med det vi har i dag helt til det. Redusert med 100k til sommeren? hmmm

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...