Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (27 minutter siden):

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

Har du prøvd en mobil fra 2012 i det siste? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (28 minutter siden):

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

Nå har jeg aldri hatt Tesla enda, men hvis du tror det kun er bluetooth og radio så virker det jo som du lever i 2010. Det er alt av innstillinger i bil, ryggekamera, navigasjon, skiltlesing, styring av innstillinger, telefon, musikk, radio, podcast, info om hva som skjer (forbuk, rekkevidde, planlegging av lading, kø ++) og mye mer.

Hvis du opplever Tesla som treg og buggy er jeg ganske nysgjerrig på hva du har prøvd 😂 Du kan si mye om Tesla, men de har markedets beste infotainment. Og du trenger ikke ta meg på ordet, du kan sjekke "hvilken som helst" anmeldelse der ute. Alle jeg har sett påpeker spesifikt at her er Tesla foran alle andre. (PS: Det betyr ikke at det er perfekt.).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Nimrad said:

Hvis du opplever Tesla som treg og buggy er jeg ganske nysgjerrig på hva du har prøvd

Jeg har mange hundre timer med mcu1. Det er utdatert for lengst. Det er gjerne de som prøver å forandre mest og har alle funksjoner samlet i en skjerm som blir først gammelt. Dette systemet er så langt fra "tidløst" det går an å komme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, kremt said:

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

De første Model S brukte en Tegra 3 CPU fra 2011. Den var en forferdelig prosessor. Hadde selv ett nettbrett med samme prosessor og det klarte såvidt å spille av YouTube. 

Funket vel greit på Model S i starten men softwaren ble fort alt for krevende og i dag er de helt forferdelig å bruke. De blir fortsatt oppdatert med nyeste versioner av Tesla sin software da som ikke er dårlig med tanke på alderen.

Nå bruke Tesla AMD Ryzen chipper og de vil ikke bli trege på maange år.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Jeg har mange hundre timer med mcu1. Det er utdatert for lengst. Det er gjerne de som prøver å forandre mest og har alle funksjoner samlet i en skjerm som blir først gammelt. Dette systemet er så langt fra "tidløst" det går an å komme.

Ja, sånn som at alle var skeptiske til mobiltelefoner med kun skjerm?:) (og ja, hvis du lurte så hater jeg at det mangler knapper, HUD, 360 kamera og flere ting hos Tesla, men brukeropplevelsen er fortsatt ekstremt mye bedre.)

Og, mcu1? Det 10 år gamle systemet som du mener ikke er tidløst?

Asså, herregud. Er det en ting man burde enes om så er det at Tesla har klart UX. Og hvorfor skal liksom Tesla klare ALT bedre enn andre? Er jo helt utealistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Ja, sånn som at alle var skeptiske til mobiltelefoner med kun skjerm?:) (og ja, hvis du lurte så hater jeg at det mangler knapper, HUD, 360 kamera og flere ting hos Tesla, men brukeropplevelsen er fortsatt ekstremt mye bedre.)

Og, mcu1? Det 10 år gamle systemet som du mener ikke er tidløst?

Asså, herregud. Er det en ting man burde enes om så er det at Tesla har klart UX. Og hvorfor skal liksom Tesla klare ALT bedre enn andre? Er jo helt utealistisk.

Er helt enig med kremt her. Hva skal man med en stor skjerm når man kjører bil. Det jeg passet på var at jeg ikke behøvde å bruke skjermen når jeg prøvekjørte bilen. Seter ratt og speiler lot seg innstille manuelt med brytere.vindusviskere virket også. Lys var det bryter for. Så ikke på skjermen en gang under kjøring. Kjøpte den med en gang.

Jeg vet at bilen har tonnevis med justering muligheter og at de virker. Men jeg ønsker ikke at jeg skal måtte bruke den under kjøring. Det jeg trenger å vite har jeg rett foran meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som tenker på navigasjon når man snakker om multimediaskjermen/infotainmentsystemet? Selv om jeg ikke legger inn noe destinasjon, så liker jeg å ha kartet på skjermen, slik at jeg kan kaste et blikk på denne før jeg kommer til en avkjøring, for å se hvor jeg skal, om jeg er på et ukjent sted eller skal til en ukjent adresse.

Jeg er ikke veldig flink til å lage meg spillelister, men har noen "ferdigtygde" på Spotify med genre jeg liker, som jeg bruker på langtur eller når jeg ikke hører på radio. Radio hører jeg forresten kun på i bilen. Bilen min (Kona Gen. 1) er forresten elendig på å få til å navigere til ladestasjon, så der må jeg i tilfelle stoppe et sted og søke manuelt, men med god lydstyring kan man be bilen finne stasjoner jeg kan være interessert i, og be den navigere meg dit, uten å se på skjermen.

Hender og at jeg, når jeg står stille, bruker navigasjonen til å finne meg sted å stoppe for å spise, eller plukke opp take-away. Eller navigerer meg til attraksjoner eller rasteplasser i nærheten. Eller campingplasser, siden jeg liker mer å kjøre på måfå, enn å hyper-planlegge turer.

Man trenger selvsagt ikke bruke dette, men det er absolutt med på å gjøre reisen bedre når man bruker det rett. Og man må ikke styre med dette mens man kjører, og heller ikke gjøre ting på gammel, manuell måte mens man kjører, slik det testes for å tvinge frem resultater på tester om at dette er trafikkfarlig.

Det er fremdeles vedkommende bak rattet som eventuelt er idioten, eller et fornuftig menneske som spiller på systemets fordeler, for å gjøre kjøreturen både bedre, mer behagelig, og ikke minst sikrere.

Tenk bare på hvor mange detours man kan unngå ved å la navigasjonen hjelpe seg, fremfor å være tullingen som kjører seg bort fordi man nekter å ta i mot hjelp, enten det er fra dama eller kompisen i passasjersetet, eller som sagt kartbasen og NAV-enheten...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

Det eneste jeg trenger er hovedsakelig radio.
Da er det viktig at man har noen fysiske knapper å trykke på hvis man vil bytte kanal under kjøring.

Når man står stille kan det være greit å kunne bruke storskjermen til å søke på internett, se film.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Det eneste jeg trenger er hovedsakelig radio.
Da er det viktig at man har noen fysiske knapper å trykke på hvis man vil bytte kanal under kjøring.

Når man står stille kan det være greit å kunne bruke storskjermen til å søke på internett, se film.

Knapper er jo totalt uviktig om man kan bruke stemmestyring som fungerer.

Og er systemet laget godt, så gjør man det enklere med store "knapper" på skjermen, enn å fikle med noen knapper ved rattet eller i midtkonsollen. Det fordrer selvsagt at du har søkt opp kanalene på forhånd, og laget deg favorittliste som sorterer kanalene i akkurat den rekkefølgen man selv vil ha de. Da vet man lett hvor de finnes. Så ikke helt enig med deg der.

Problemet er at de fleste produsentene ikke kan GUI, monterer alt for små skjermer inn i bilene, og skal ha alt for mye i hvert skjermbilde, som betyr små knapper og et virrvarr.

Legg til at folk IKKE gjør jobben med å søke opp kanalene og setter opp favorittlister. Da er jeg enig i at manuelt søk med knapper er best, selv om det da tar dørgende lang tid å finne kanaler man ikke vet hvor ligger,.

Som når man f.eks. kommer inn i et nytt land, og får helt andre kanaler å forholde seg til. Men da er faktisk nettradio å foretrekkke, siden man kan holde seg til kjente, norske kanaler man har et forhold til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Knapper er jo totalt uviktig om man kan bruke stemmestyring som fungerer.

Og er systemet laget godt, så gjør man det enklere med store "knapper" på skjermen, enn å fikle med noen knapper ved rattet eller i midtkonsollen. Det fordrer selvsagt at du har søkt opp kanalene på forhånd, og laget deg favorittliste som sorterer kanalene i akkurat den rekkefølgen man selv vil ha de. Da vet man lett hvor de finnes. Så ikke helt enig med deg der.

Problemet er at de fleste produsentene ikke kan GUI, monterer alt for små skjermer inn i bilene, og skal ha alt for mye i hvert skjermbilde, som betyr små knapper og et virrvarr.

Legg til at folk IKKE gjør jobben med å søke opp kanalene og setter opp favorittlister. Da er jeg enig i at manuelt søk med knapper er best, selv om det da tar dørgende lang tid å finne kanaler man ikke vet hvor ligger,.

Som når man f.eks. kommer inn i et nytt land, og får helt andre kanaler å forholde seg til. Men da er faktisk nettradio å foretrekkke, siden man kan holde seg til kjente, norske kanaler man har et forhold til.

Har aldri søkt opp radiokanaler. Å justere rekkefølgen er nok greit. Stemmestyring fungerer ofte dårlig. I alle fall på Iphone. Man sier ring ett eller annet navn så ringer den plutselig en som ligner el. Mulig at biler er bedre enn Iphone men den er dårlig. Ellers kan man bruke telefon apper greit på de fleste nye biler. Man trenger sjelden å se på kart om man har programert inn målet. Har ofte bare telefon liggende og hører på talekomandoer.

Syntes knapper er ok. Man trykker på tåkelys om det plutselig er tåke, om kjørelys må slåes av (Typisk når bilen som kommer i mot må rygge) slår man det av. Nødblink kan man plutselig få bruk for. speil justering er viktig å nå kjapt pm man trenger å vite hvor bakhjulet er , vindusvisker er en selfølge, vindus vask også, horn, kupelys bør ha bryter, cruise control må kunne betjenes , vindu må kunne åpnes, soltak, regenerering må kunne slåes av eller justeres kjapt, traction control må gjerne slåes av eller modereres i slapseføre. Defroster for frontryte bør kunne slåes på i fart. 

Resten er greit på en skjerm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Har aldri søkt opp radiokanaler. Å justere rekkefølgen er nok greit. Stemmestyring fungerer ofte dårlig. I alle fall på Iphone. Man sier ring ett eller annet navn så ringer den plutselig en som ligner el. Mulig at biler er bedre enn Iphone men den er dårlig. Ellers kan man bruke telefon apper greit på de fleste nye biler. Man trenger sjelden å se på kart om man har programert inn målet. Har ofte bare telefon liggende og hører på talekomandoer.

Syntes knapper er ok. Man trykker på tåkelys om det plutselig er tåke, om kjørelys må slåes av (Typisk når bilen som kommer i mot må rygge) slår man det av. Nødblink kan man plutselig få bruk for. speil justering er viktig å nå kjapt pm man trenger å vite hvor bakhjulet er , vindusvisker er en selfølge, vindus vask også, horn, kupelys bør ha bryter, cruise control må kunne betjenes , vindu må kunne åpnes, soltak, regenerering må kunne slåes av eller justeres kjapt, traction control må gjerne slåes av eller modereres i slapseføre. Defroster for frontryte bør kunne slåes på i fart. 

Resten er greit på en skjerm

Hvordan får du inn radiostasjoner uten å søke etter de? Må gjøres minst en gang, når man setter opp bilen før første tur.

Jeg har kjørt på lydnavigering, men det er ikke i nærheten av like bra som å få det visuelt på HUD, selv om det og hjelper på å få det i instrumenthuset foran rattet. Å få det opp på hovedskjerm er deilig, og greit tillegg til HUD. Ja, man kan klare seg med lydnavigering, men det er som å humpe på en buss, sammenlignet med å kjøre tog på 1.klasse.

Kjørelys trenger ikke dempes, du tenker kanskje på langlys. Det takler som oftest automatikken greit, og derfor sjeldent at man må justere det manuelt.

Stemmestyring er alt fra horribelt til ganske bra, men både sjåfør og bil må lære hverandre litt. Siri kjenner jeg lite til da jeg er Androidbruker, men generelt skryter jo Apple-folk av Siri, så lurer på hva du gjør siden du synes den fungerer dårlig. Har du kanskje en veldig særegen dialekt, gjerne iblandet mumling (kan gjøre at man blir oppfattet som utydelig), som Siri ikke takler så godt?

Lys styrer seg som sagt greit selv, selv de simpleste bilene har auto-innstilling på lysene, og det trengs sjeldent å endres på. Tildels også viskere, men fint å kunne tvinge på vask og viskerbevegelse med bryter eller hendel ved rattet. Blinking og horn samt nødblink (obigatorisk fysisk knapp, mener jeg) er nok sikkert greit at er på hendel eller knapp. Vinduer er greit å styre fra døra, samme med speil, men sjeldent man må justere speilene under kjøring, så om det styres fra skjerm, er det neppe noe problem.

Cruisekontroll bør lages så godt at man kun trenger å justere hastighet fra rattet. Knapt nok det, da det allerhelst burde kunne forhåndsinstilles fra skjermen hva som skjer ved vanlige hendelser. Vet ikke om noen biler som ikke har den muligheten, om den kommer med selv dum Cruise control.

Soltak kan veldig fint styres fra skjerm. Regenerering bør fungere så sømløst at man ikke trenger verken å slå det av eller justere underveis, her bør man heller lære seg å kjøre med en-pedalkjøring. En liten omvendig for en som bare har kjørt icebil med manuelt gir, selv om jeg vet mange hater å måtte omstille seg eller lære noe nytt. men det kaller jeg førerfeil.

Traction control bør ikke kunne justeres under kjøring, og folk flest har ikke behov for å tukle med dette. Kanskje greit for en som kjører hastighetsløp på bane, men ikke menigmann på vanlig offentlig vei. Drivemode bør finnes for de vanligste forhold, og kan fint være noe man velger fra skjerm.

Defroster og varmetråder, samt AC kan fint styres fra skjerm. Må ikke ha det på fysiske knapper. Men det er noen av disse som må være alltid tilgjengelig, og på fast plass på skjerm, uansett hva som ellers skal vises på skjermen, med mindre bilen er av, som f.eks. ved lading.

Tåkelys slår jeg kanskje på en gang i året, så det kan greit gjøres på skjerm. Kupélys like så. Er sjeldent at tåke kommer så plutselig på at man ikke allerede ser at nå er det straks på tide å slå på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Hvordan får du inn radiostasjoner uten å søke etter de? Må gjøres minst en gang, når man setter opp bilen før første tur.

Jeg har kjørt på lydnavigering, men det er ikke i nærheten av like bra som å få det visuelt på HUD, selv om det og hjelper på å få det i instrumenthuset foran rattet. Å få det opp på hovedskjerm er deilig, og greit tillegg til HUD. Ja, man kan klare seg med lydnavigering, men det er som å humpe på en buss, sammenlignet med å kjøre tog på 1.klasse.

Kjørelys trenger ikke dempes, du tenker kanskje på langlys. Det takler som oftest automatikken greit, og derfor sjeldent at man må justere det manuelt.

Stemmestyring er alt fra horribelt til ganske bra, men både sjåfør og bil må lære hverandre litt. Siri kjenner jeg lite til da jeg er Androidbruker, men generelt skryter jo Apple-folk av Siri, så lurer på hva du gjør siden du synes den fungerer dårlig. Har du kanskje en veldig særegen dialekt, gjerne iblandet mumling (kan gjøre at man blir oppfattet som utydelig), som Siri ikke takler så godt?

Lys styrer seg som sagt greit selv, selv de simpleste bilene har auto-innstilling på lysene, og det trengs sjeldent å endres på. Tildels også viskere, men fint å kunne tvinge på vask og viskerbevegelse med bryter eller hendel ved rattet. Blinking og horn samt nødblink (obigatorisk fysisk knapp, mener jeg) er nok sikkert greit at er på hendel eller knapp. Vinduer er greit å styre fra døra, samme med speil, men sjeldent man må justere speilene under kjøring, så om det styres fra skjerm, er det neppe noe problem.

Cruisekontroll bør lages så godt at man kun trenger å justere hastighet fra rattet. Knapt nok det, da det allerhelst burde kunne forhåndsinstilles fra skjermen hva som skjer ved vanlige hendelser. Vet ikke om noen biler som ikke har den muligheten, om den kommer med selv dum Cruise control.

Soltak kan veldig fint styres fra skjerm. Regenerering bør fungere så sømløst at man ikke trenger verken å slå det av eller justere underveis, her bør man heller lære seg å kjøre med en-pedalkjøring. En liten omvendig for en som bare har kjørt icebil med manuelt gir, selv om jeg vet mange hater å måtte omstille seg eller lære noe nytt. men det kaller jeg førerfeil.

Traction control bør ikke kunne justeres under kjøring, og folk flest har ikke behov for å tukle med dette. Kanskje greit for en som kjører hastighetsløp på bane, men ikke menigmann på vanlig offentlig vei. Drivemode bør finnes for de vanligste forhold, og kan fint være noe man velger fra skjerm.

Defroster og varmetråder, samt AC kan fint styres fra skjerm. Må ikke ha det på fysiske knapper. Men det er noen av disse som må være alltid tilgjengelig, og på fast plass på skjerm, uansett hva som ellers skal vises på skjermen, med mindre bilen er av, som f.eks. ved lading.

Tåkelys slår jeg kanskje på en gang i året, så det kan greit gjøres på skjerm. Kupélys like så. Er sjeldent at tåke kommer så plutselig på at man ikke allerede ser at nå er det straks på tide å slå på.

Har som sagt aldri måtte stille inn radiostasjoner. Kun FN radioer fra 1970 tallet. 

Lys må man kunne skru av. Spesielt ved møte av andre biler på smale veier der en må rygge. Du er kanskje en av dem som ikke gjør det? Jeg bruker ofte parklys når jeg har kjørt ut av veien for ikke å forvirre andre trafikanter og for at bilen som kjører mot skal bli mindre blendet.  

Regenerering bør kunne slåes av. Spesielt viktig om bilen kun regenererer på et hjulpar. Å kjøre en pedal er ok i noen tilfeller i andre tilfeller ikke så bra. En pedal kjøring fungerer faktisk fint på ICE biler også. Man kjører på lavt gear og bilen bremser når man slipper gassen. Tror ikke noen har problemer med det! De aller fleste bruker dette og lærer å gjøre det under kjøreopplæring.

Men det er ikke praktisk å kjøre på første gear i 40 når man passerer en buss eller kjører forbi en gruppe skoleelever. Da holder man ene foten på bremsen. Man gir ikke gass med høyre  og bruker venstre foten på bremsen!  Bare prøv å regulere bremsekraften med venstre fot. Da snakker man fort om førerfeil. 

 Der man holder bremseberedskap og ved vinterkjøring bør man kunne slå dette av. 

Å slå av traction er typisk når man kjører oppover og snø blir dypere. Spesielt våt snø. Dette er som regel beskrevet i instruksjonsbok når man bør slå av eller begrense. opplever daglig at jeg kjører på bar vei inn i en tunnel og kommer ut i nysnø. Skal jeg stoppe da og skifte modus? 

Soltak er ikke gunstig å betjene fra skjerm men mulig. Ofte lukker man det i tunneller og åpner når man kommer ut. 

I dag var det en av de dagene vinduene ble vite av dugg når jeg kjørte inn i tunnelene. Da må man enten bråbremse eller kunne slå på viskere på sekundet. Klarer du å si; slå på vindusvisker på ett sek og få bilen til å utføre ordre er det greit

Defroster kan også trenges hurtig men bør ikke trenge 1 sek reaksjonstid. Kommer det fuktig luft inn i bilen ved tunellkjøring og det dugger på innsiden kan du trenge den rimelig raskt

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Man kan be om knapper så mye en ønsker, men det går en vei. Knappeløst. Slik har det vært lenge, ikke bare i bilbransjen men også båt. Når ting byttes, så byttes det med skjerm med touch. Stort sett iallefall. 

Tesla var tidlig ute, og tar det til det ekstreme. Men de andre dilter etter.

https://electrek.co/2023/01/24/tesla-finally-gets-buttons-physical-inputs-thanks-new-smart-accessory/

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Salvesen. said:

Man kan be om knapper så mye en ønsker, men det går en vei. Knappeløst.

 

Det stemmer jo ikke. VW prøvde og kundene ga tilbakemelding. Nå reverseres det. Og øynene skal være på veien, ikke lete etter knapper på en skjerm - forsikringsselskapene har også gitt tilbakemelding på dette.

Knappeløse løsninger er så 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 minutter siden):

Det stemmer jo ikke. VW prøvde og kundene ga tilbakemelding. Nå reverseres det. Og øynene skal være på veien, ikke lete etter knapper på en skjerm - forsikringsselskapene har også gitt tilbakemelding på dette.

Knappeløse løsninger er så 2021.

Javel? Hvilke modeller har økt knappe antall de siste årene? Og hvor mange har minsket? Jeg tipper en snakker promille av førstnevnte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Har som sagt aldri måtte stille inn radiostasjoner. Kun FN radioer fra 1970 tallet. 

Lys må man kunne skru av. Spesielt ved møte av andre biler på smale veier der en må rygge. Du er kanskje en av dem som ikke gjør det? Jeg bruker ofte parklys når jeg har kjørt ut av veien for ikke å forvirre andre trafikanter og for at bilen som kjører mot skal bli mindre blendet.  

Regenerering bør kunne slåes av. Spesielt viktig om bilen kun regenererer på et hjulpar. Å kjøre en pedal er ok i noen tilfeller i andre tilfeller ikke så bra. En pedal kjøring fungerer faktisk fint på ICE biler også. Man kjører på lavt gear og bilen bremser når man slipper gassen. Tror ikke noen har problemer med det! De aller fleste bruker dette og lærer å gjøre det under kjøreopplæring.

Men det er ikke praktisk å kjøre på første gear i 40 når man passerer en buss eller kjører forbi en gruppe skoleelever. Da holder man ene foten på bremsen. Man gir ikke gass med høyre  og bruker venstre foten på bremsen!  Bare prøv å regulere bremsekraften med venstre fot. Da snakker man fort om førerfeil. 

 Der man holder bremseberedskap og ved vinterkjøring bør man kunne slå dette av. 

Å slå av traction er typisk når man kjører oppover og snø blir dypere. Spesielt våt snø. Dette er som regel beskrevet i instruksjonsbok når man bør slå av eller begrense. opplever daglig at jeg kjører på bar vei inn i en tunnel og kommer ut i nysnø. Skal jeg stoppe da og skifte modus? 

Soltak er ikke gunstig å betjene fra skjerm men mulig. Ofte lukker man det i tunneller og åpner når man kommer ut. 

I dag var det en av de dagene vinduene ble vite av dugg når jeg kjørte inn i tunnelene. Da må man enten bråbremse eller kunne slå på viskere på sekundet. Klarer du å si; slå på vindusvisker på ett sek og få bilen til å utføre ordre er det greit

Defroster kan også trenges hurtig men bør ikke trenge 1 sek reaksjonstid. Kommer det fuktig luft inn i bilen ved tunellkjøring og det dugger på innsiden kan du trenge den rimelig raskt

 

Selv med FM, så måtte man stille inn radioen for å kunne høre på radio. At man på de tidligste ikke hadde mulighet til å lagre posisjon, betydde jo bare at man måtte bruke mer tid på å søke. Bare overgangen fra å manuelt skru på signalvrideren, til å kunne trykke og holde litt for at den skulle autosøke oppover eller nedover, var jo en en enorm forbedring. Men klart, har du nå bil med bare FM-radio, så er det ikke lengre behov for å søke, ihvertfall innenlands, for man får jo knapt inn noe lengre.

Når bilen er på nærlys, så blir ikke andre biler blendet om du har riktig justerte lys. Men står du stille på veien, kan jo bil (med rett programvare) skru ned til parklys, spesielt om du setter bilen i park. Men da er det heller ikke problematisk å gjøre det fra skjerm. Men som jeg nevnte, lys kan være greit å ha på hendel.

Hva snakker du om gir for? Elbiler har ikke gir i ordets rette forstand. Og som vi har diskutert før, med regenerativ bremsing, så begynner du å bremse bare ved å løfte opp på gasspedalen. Du begynner nedbremsing umiddelbart, og langt raskere enn det du gjør med  null regenerering og må bruke fysisk bremse.

Forøvrig er det null problem å bruke venstrefoten til bremseberedskap, og er noe jeg til stadighet gjør. Da får man enda raskere bremsing. Altså har du langt bedre stoppkontroll på den måten.

Aldri lukket soltak i tunnel, så ser ikke behovet. Nå har jeg riktignok manuelt beskyttelsesdeksel, så igjen, null behov for manuell bryter. Og man ser uansett at man nærmer seg tunnel, så om soltaket er åpent og man vil lukke det, har man allverdens tid å gjøre fra skjerm. Men fordel da å ha det som en fast knapp på fast plassering, så den alltid er tilgjengelig. 

Vindusviskerproblemet er oppkonstruert. Selv Tesla har det på spak eller nå knapp på rattet på nye TMS/TMX, så visker kan man slå på uten opphold. Jeg har dessuten allerede sagt at det er greit å ha på hendel, spesielt i situasjoner der man plutselig får "ei bøtte" med vann fra biler eller lastebiler/busser i motsatt felt som kjører ut i en stor vannpytt i veibanen. Men jeg hadde ikke vært bekymret for å ha det som knapp på rattet heller.

Defroster har jeg heller ikke problemer med at kommer som touchbryter på skjermen. Men så må jeg og si at jeg justerer varme og luftstrøm på AC før jeg kjører i tunnel der jeg mistenker at jeg kan få duggproblemer, så aldri blitt overrasket på de siste 15-20 årene.

Men ærlig talt, å bremse fordi vinduet blir fylt med dugg, er vel bortimot det dummeste du gjør i den situasjonen. Du har en svært stor sjanse for at bilen bak ikke rekker å se at du stopper, før hen er i ræva på bilen din. Spesielt om vedkommende og får dugg på vinduet. Trill videre, og få tørket vinduene og luft på, og få vekk duggen fort som f..n. Åpne gjerne sidevinduene for å få bort temperaturforskjellen som skaper duggen. Om du ikke får det til, så demp farta og prøv å legge deg mot høyre, medd nødbliken på.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 minutter siden):

Det stemmer jo ikke. VW prøvde og kundene ga tilbakemelding. Nå reverseres det. Og øynene skal være på veien, ikke lete etter knapper på en skjerm - forsikringsselskapene har også gitt tilbakemelding på dette.

Knappeløse løsninger er så 2021.

Det var ikke mangel på knapper, men de dårlige touch-knappene på rattet folk reagerte på. Altså verken flere eller færre knapper, men fra touch-knapper til fysiske knapper.

Forøvrig er jo skjermene på disse ID.-bilene alt for små, og symbolene/knappene like så.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (10 timer siden):

Da er det viktig at man har noen fysiske knapper å trykke på hvis man vil bytte kanal under kjøring.

Hvis man ikke har fungerende stemmestyring da... Det er enda bedre. Digger stemmestyringen i Tesla. Man kan gjøre utrolig mye med den, og den fungerer på min vestlandsdialekt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...