Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

OC-Freak skrev (1 minutt siden):

Har ikke erfaring med Tesla. Men er overrasket over at de fleste andre merker skal ha like mye for service på en elbil som på en ICE bil, samt like ofte for å beholde garantien.

Det lukter melking lang vei! 

Det varierer veldig mellom merkene. Noen har lang tid mellom hver service, andre har svært lite arbeid på mange av servicene, andre igjen har begge deler. Det er jo forståelig at understellsdeler og sånt må ha omtrent like mye service. Jeg vet ikke om noen som har hyppig service på motor eller batterier.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, OC-Freak said:

Har ikke erfaring med Tesla. Men er overrasket over at de fleste andre merker skal ha like mye for service på en elbil som på en ICE bil, samt like ofte for å beholde garantien.

Det lukter melking lang vei! 

Enda værre for de som kjører hybrider og må betale full service på en ICE motor som kanskje har gått 2000km...

Men Tesla er vel værst som hevder ingen service inkl bremsevæske selv om produsenten av væska selv har 2 år som krav for utskifting :)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Du har vel aldri eid en Tesla utenfor garantitida? Det har jeg.

Å få bilene reparert på garanti gir vel ingen bedre kundeopplevelse?
Det er flere som har oppdaget feil under utlevering av bilen som har måttet vente og vente på utbedringer.
Noen har til og med levert bilene til oppsatt tid bare for å få beskjed om at delene ikke er på lager..
Ganske mye å gå på når det gjelder service apparat og logistikk.

Heldigvis ved kjøp av brukt bil så har selgeren brukt tiden sin på nødvendige utbedringer...

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Du har vel aldri eid en Tesla utenfor garantitida? Det har jeg.

Dessuten mangler det jo ikke på godt dokumenterte historier om Tesla som saksøker norske kunder, stjeler/kobler ut egenskaper fra bilene deres, har totalt urimelige vilkår for arbeid på bilene osv. Jeg har selv blitt utsatt for flere av disse tingene. At noen er blodfan og ignorerer det som ellers ville blitt kalt totalt uakseptabel kundebehandling får nå være disse personenes sak, men det kan ikke ta fra oss med dårlige opplevelser at vi har blitt dårlig behandlet. Dett er ikke et soloutspill. Jeg har bare føyd meg inn i den lange rekka av Teslaeiere som advarte meg tidligere.

Nei det har jeg ikke, men har utført service hos Tesla så kjenner prisene. Som er lave.

Jeg ignorerer ikke, jeg deler min erfaring. Det er greit å få noe annet enn kun negativitet..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (53 minutter siden):

Har ikke erfaring med Tesla. Men er overrasket over at de fleste andre merker skal ha like mye for service på en elbil som på en ICE bil, samt like ofte for å beholde garantien.

Det lukter melking lang vei! 

Synes ikke det er mye forskjell. Kjøpte 6 år med ubegrenset kjørelengde til min bil. Det kostet nesten 12 000kr. Sist jeg kjøpte bil kostet det 10 000kr for 4 år og 100 000km. Det var en bensinbil

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det er mye forskjell. Kjøpte 6 år med ubegrenset kjørelengde til min bil. Det kostet nesten 12 000kr. Sist jeg kjøpte bil kostet det 10 000kr for 4 år og 100 000km. Det var en bensinbil

Hva inngår i en slik avtale, all vedlikehold i 6 år? Slitedeler? Uforutsette deler?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hva inngår i en slik avtale, all vedlikehold i 6 år? Slitedeler? Uforutsette deler?

Tipper det er bremseveske, kupefilter, karroserikontroll, smøring av låser og div. Skal du ha med slitedeler koster det som regel mye mere. 

Har vel bare tatt det med for å beholde garanti uten diskusjoner. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (33 minutter siden):

Høres ut som Bmw service inclusive

Ja du kan få det du vil hos BMW. Jeg liker å skifte bremser selv. Vindusviskere også. Dagens bil har vel egentlig aldri vert på noe verksted. Har vel skiftet et stag i forstilling og noen bremseskiver på de 11 årene jeg har hatt den. Håper neste bil blir like bra.

Lenke til kommentar

Delepriser er ikke rimelig hos BMW i hvert fall. 
 

Min opplevelse av Tesla er stikk motsatt av din Simen1. 
 

Et poeng med nærhet til service dog. Å ha en dagsreise til nærmeste forhandler kan gjøre Tesla til no go for en del mennesker.

Jeg tror allikevel at Kona, i3, e-niro og Leaf selgere vil merke presset

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Delepriser er ikke rimelig hos BMW i hvert fall. 
 

Min opplevelse av Tesla er stikk motsatt av din Simen1. 
 

Et poeng med nærhet til service dog. Å ha en dagsreise til nærmeste forhandler kan gjøre Tesla til no go for en del mennesker.

Jeg tror allikevel at Kona, i3, e-niro og Leaf selgere vil merke presset

Samme erfaring, hadde bmw før tesla. Groteske priser på service. 

Mine første tesla hadde jeg ferje og 1,5-2 timer til service senter. Heldigvis var bilene av god kvalitet så jeg var lite innom, men ett par turer ble det. I dag har jeg 10-15 minutt til nærmeste, det føles tryggere. Selv om jeg har vært der utrolig lite.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Samme erfaring, hadde bmw før tesla. Groteske priser på service. 

 

Service første 100 000 km kostet 10 000 kr på bilen jeg eier i dag. Selvsagt hadde det vert billigere å gjøre det selv men det har også noe å si for annenhånds verdi. Om prisen er grotesk er en annen sak. Oljen jeg bruker koster noen hundre pr liter og må byttes hver 40 000km med min kjøring om jeg følger BMWs serviceplan. Jeg skifter oftere. Jeg kommer nok til å skifte olje på elbilen også selv om den skal holde hele bilens levetid. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Service første 100 000 km kostet 10 000 kr på bilen jeg eier i dag. Selvsagt hadde det vert billigere å gjøre det selv men det har også noe å si for annenhånds verdi. Om prisen er grotesk er en annen sak. Oljen jeg bruker koster noen hundre pr liter og må byttes hver 40 000km med min kjøring om jeg følger BMWs serviceplan. Jeg skifter oftere. Jeg kommer nok til å skifte olje på elbilen også selv om den skal holde hele bilens levetid. 

Sist service jeg hadde hos bmw var i overkant av 15000 en plass. Men da byttet de bremseskiver bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trestein said:

Service første 100 000 km kostet 10 000 kr på bilen jeg eier i dag. Selvsagt hadde det vert billigere å gjøre det selv men det har også noe å si for annenhånds verdi. Om prisen er grotesk er en annen sak. Oljen jeg bruker koster noen hundre pr liter og må byttes hver 40 000km med min kjøring om jeg følger BMWs serviceplan. Jeg skifter oftere. Jeg kommer nok til å skifte olje på elbilen også selv om den skal holde hele bilens levetid. 

Må være noe form for miniservice? Brukt å ligge på 7-12 tusen per service på bilene jeg har administrert. Blir vel nærmere 70 tusen da på 100k kilomerer.

Enda dyrere når man har bikket 100k og registereim og girkasse å shit må dalles med.

Dette er firmabiler da, men privat kan det være lurt å følge service helt i starten iallefall om man har tenkt å selge en dag eller ønsker å beholde garantien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Sist service jeg hadde hos bmw var i overkant av 15000 en plass. Men da byttet de bremseskiver bak.

Har hatt sikkert 20 hos de uten kostnad. Har hatt problemer, men tommelfinger er at det å eie gsmle biler uten garanti er dyrere enn nye. 
 

Du som kommer fra Model S har eid den bilen som er verst i Norge sånn sett, statistisk sett. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Har hatt sikkert 20 hos de uten kostnad. Har hatt problemer, men tommelfinger er at det å eie gsmle biler uten garanti er dyrere enn nye. 
 

Du som kommer fra Model S har eid den bilen som er verst i Norge sånn sett, statistisk sett. 

Det var ingen gammel bil, var vell en 2011 520d om jeg ikke husker feil. Måtte bytte bremser tidlig.

Har hatt 3 S, uten store problemer. Men mange har slitt med disse bilene, ingen tvil om det. Spesielt 12/13 modellene. Men disse droppet jeg og kjøpte 5 serie

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (16 minutter siden):

12000 for bremser på Tesla Model S (og da er de ikke fra brembo). Sikkert mer hos Tesla SC.

Service avtale hos Tesla på Model S koster 20000 for 5 år og 30000 for 8 år.

 

5730D3E4-D119-4CBE-9382-C888803843F0.jpeg

Det var kun bremseklosser, bak. I tillegg var det oljeskift og slikt som normalt ved service. Dette var også i 2013ish. 

Tror ikke man kan kjøpe service avtaler hos tesla lengre? Ser iallefall ikke noe poeng, da det er enromt billig. Betaler ca en 1000 lapp i året. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Det var kun bremseklosser, bak. I tillegg var det oljeskift og slikt som normalt ved service. Dette var også i 2013ish. 

Tror ikke man kan kjøpe service avtaler hos tesla lengre? Ser iallefall ikke noe poeng, da det er enromt billig. Betaler ca en 1000 lapp i året. 

 

Du skrev bremseskiver.

Hva koster Tesla service? Pris i 2023.
https://www.bilsmart.no/pris/hva-koster-tesla-service
Her kommer det frem at kostnaden for elbil ligger mellom 1000-4000 årlig .Tesla Model S ligger på 4000.
Vedlikeholdsplan kan man kjøpe ja.

For videre sammenlikninger BMW/Tesla kan det kanskje være en ide å bruke I3 som har vært på markedet i 10 år fremfor å sammenlikne engne nyinnkjøpte Tesla med fossile diesel BMWer (man har kjøpt brukt). Epler og Epler.

Kan jo nevne at jeg er på min 4'de BMW nå og har ikke byttet hverken klosser eller skiver på noen av de.

Bremsedeler til Plaid er vel ikke akkurat billig heller. Håper du ikke har valgt disse
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0Gg3PJ/tesla-slipper-bremser-til-20000-dollar 
Men du bytter vel denne til en annen ny Tesla igjen snart 😉 

salv(1).jpg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Model 3 har noen vesentlig bedre egenskaper enn de andre du nevner, men de har også et service-apparat som behandler kunder som fiender. Det settes sjelden en pris på den biten.

Det der er en STERK overdrivelse. De aller fleste er godt fornøyde med kundeservicen på SC. Men det er dessverre noen stygge eksempler på det motsatte også, og det er DE som roper høyest på internett. Nå også med god hjelp av @Simen1. Syns du kunne holde deg for god til sånt, men du er vel for butthurt enda.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...