Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 minutt siden):

Big money der ja. Syns det er utrolig hvor mye man får pengene i dagens modeller, minus de gamle som trolig ikke selger stort.

Ja dette er nesten samme pris som S LR jeg har i bestilling. Og dagens modell byr på så mye mer. Nesten dobbelt rekkevidde også!

Men, den var dyr i 2016 og dyr nå. Ingen tvil om det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Salvesen. said:

Kjenner en som kjøpte enyaq og ble så forvirret over pakkene at han endte opp med ikke elektrisk bakluke. I 2022! Er ho helt idiotisk.

Skoda endret måten å velge ekstrautstyr på her i høst. Før dette var det et salig rot, og man måtte ha tunga rett i munnen for å få det man ville ha, men det var tross alt mulig å sette sammen bilen sånn som du ville ha den. Etter at de endret på det organiserte de det i tre utstyrsnivå. Grunnivået (nivå 1) var noe kjipt. På nivå 2 la de til noen ting, og det var kun mulig å oppgradere til hele pakken. Så man må ta alt utstyret i pakken, også det man ellers ikke ville ha valgt eller rett og slett ikke vil ha. Vil du ha noe fra nivå 3, så må du ta hele nivå 3-pakken, pluss hele nivå 2. Du kan ikke velge vekk utstyr fra disse pakkene, og strukturen gjør hele bilen svært mye dyrere om du har så lyst på noe av ekstrautstyret i nivå 3 at du velger dette nivået.

For vårt vedkommende ville vi ha noen få ting fra nivå 3, som betød at vi også måtte akseptere alt utstyret vi absolutt ikke ville ha, fra både nivå 2 og 3, som for eksempel basshøyttaler som ville ha stjelt ca halvparten av bagasjeplassen i brønnen under plata i bagasjerommet. Da forsvant plutselig et av argumentene for bilen, nemlig bagasjeplass. I tillegg ville vi ha fått den hersens "Crystal face"-lysgrillen som både jeg og kona synes er direkte stygg. Dette, den ekstra prisen vi måtte betale for alt utstyret vi ikke ville ha, samt leveringstid på over ett år gjorde dermed at vi valgte vekk Enyaq.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

En av grunnene til at jeg ikke gidder. Kjenner en som kjøpte enyaq og ble så forvirret over pakkene at han endte opp med ikke elektrisk bakluke. I 2022! Er ho helt idiotisk.

Da går man glipp av mye fint, og jeg personlig liker muligheten å konfigurere bilen slik at den blir litt min. Mulig jeg er alene om dette altså.

 

For Porsches vedkommende har man en skikkelig jobb foran seg, hvor de endringene som gjøres ikke påvirkes før du skal ha en spesialpakke. Jeg føler uansett det er gøyere å navigere en litt keitete utstyrsmeny enn å se helt lik bil som min egen flere ganger daglig. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (5 minutter siden):

Da går man glipp av mye fint, og jeg personlig liker muligheten å konfigurere bilen slik at den blir litt min. Mulig jeg er alene om dette altså.

 

For Porsches vedkommende har man en skikkelig jobb foran seg, hvor de endringene som gjøres ikke påvirkes før du skal ha en spesialpakke. Jeg føler uansett det er gøyere å navigere en litt keitete utstyrsmeny enn å se helt lik bil som min egen flere ganger daglig. 

Vi er heldigvis alle forskjellige:)

Jeg liker at alle de moderne valgene er på plass, så kan en heller gjøre bilen sin med farger osv.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Tesla model S 85 Performance kostet jo også fra 595 000 i 2012. KPI-justerer vi det fra desember 2012 til desember 2022 så ville prisen vært 791 000 nå. Bunnmodellen med 60 kWh kostet fra 446 600 den gangen og ville KPI-justert kostet fra 594 000 nå. Til tross for skalafordeler og effektiviseringer i produksjonen så har altså prisen økt mye mer enn KPI. Etter min mening priset seg helt ut fra det markedet den var i den gangen. Nå kan man jo hevde at model S er mye bedre og lite sammenlignbar med datidens model S, men effektivisering av produksjon burde jo trukket prisene omtrent like mye ned som forbedringer har trukket opp. Sånn jeg oppfatter det i diverse tester på nett så forsvarer ikke forbedringene det nye prisnivået. Jeg tror prisnivået først og fremst skyldes at de ikke bare lar de gamle produksjonslinjene på Freemont fabrikken skure og gå og rulle inn penger uten å investere i økt kapasitet. Elbilmarkedet / etterspørselen er mye større nå enn da model S og X nådde produksjonstoppen sin så prisene er først og fremst drevet opp av begrenset tilgang, ikke at bilene S og X har blitt fantastisk mye bedre eller dyrere å produsere. Man kan jo håpe på endringer i kapasitet og dermed lavere priser, men det vil neppe skje så i den prisklassen ville jeg heller gått for et annet merke.

I 2014 gikk dollarkursen opp fra å koste 5-6 NOK til å koste 10,55 i dag, men har vært oppe i over 12 NOK for en dollar. Det blir derfor feil å sammenligne pris i NOK  uten å hensynta valtakursen. Altså, hadde dollaren da ligget på dagens kurs, så kunne du ihvertfall lagt på prisen med samme sum. Altså de 595 K ville nok vært nesten 1,2 m før man justerer for KPI. 

Nå er det riktignok ikke bare ren dollarpris-omregning som avgjør prisen, man tar nok hensyn til en god del annet før man fastsetter hva den skal koste i et marked, så reelt sett ville den neppe kostet så mye med dagens dollarkurs.

Ser base price på 2012 TMS  lå på rundt USD 57 k. I dag ligger en LR på ca USD 95 K og Plaid ligger på USD 115 K. I mellomtiden har og batteristørrelsen økt kraftig, fra 60 kWh til 100 kWh selv om batteriprisen generelt har halvert seg i mellomtiden, og så økt litt pga leveringsutfordsringer og økte materialkostnader og frakt under Covid og nå sist Ukraina-krigen. Føler og at bilen nå er mer stappet med utstyr, selv om det meste er ting man ikke ser. Men klart at Tesla nok tillater seg større marginer på S og X enn de gjorde i starten

Lenke til kommentar

Eg synest den gamle utgåva av Enyaq-konfigurasjonen var betre. I staden for pakkar til fleire titusen kunne du legge til enkeltkomponentar. Det var ikkje så mange avhengigheiter, så du kan ikkje ha gjort eit ærleg forsøk om den konfiguratoren var for vanskeleg.

På dei siste to bilane eg har kjøpt brukte eg like godt prislista og la alt inn i eit rekneark. Der vart det meir oversiktleg.

Bilar utan nokre særlege val er fint for dei som uansett hadde tatt med alt, men for dei som ikkje vil ha hengerfeste, soltak, skinnseter osv. så kan fort prisen kunne reduserast ein god del. Det finnes faktisk dei som kjøper bilar utan noko særleg ekstrautstyr.

Den tyske gjengen har endå fleire val og der er eg einig i at det fort blir eit salig rot. Hadde eg ville kjøpt ein Audi så hadde eg nok fått det til, men det tar litt meir tid.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

En ting er utviklingen i pris, poenget er vel at S/X koster over millionen og ser langt fra like bra ut sammenlignet med konkurrenter vs hva 3/Y gjør i dag.

Hvordan mener du? S/X tilbyr vell noe av det meste en kan få ift rekkevidde. Kvaliteten har også gått opp mange hakk ift interiør,komfort osv. Det mest åpenbare de mangler er lyslister i farger slik Tyskland har dilla på. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du? S/X tilbyr vell noe av det meste en kan få ift rekkevidde. Kvaliteten har også gått opp mange hakk ift interiør,komfort osv. Det mest åpenbare de mangler er lyslister i farger slik Tyskland har dilla på. 

Det er vel konsensus om at kvalitet/komfort fortsatt har et stykke opp til andre konkurrenter da?

Men det jeg mener er typiske ting som andre har. Biler i den klassen har massasje i setene, 360-kamera, matriselykter, kick-sensor på bagasjerom, carplay og en hel del andre sånne småting som mangler i S/X. Flere lader også raskere, er nesten like effektive. Nesten alle konkurrenter ligger back på infotainment GUI da. Det er fortsatt sirup. Men i mitt hode er det nesten det eneste S/X gjør bedre enn sine nærmeste konkurrenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Det er vel konsensus om at kvalitet/komfort fortsatt har et stykke opp til andre konkurrenter da?

Men det jeg mener er typiske ting som andre har. Biler i den klassen har massasje i setene, 360-kamera, matriselykter, kick-sensor på bagasjerom, carplay og en hel del andre sånne småting som mangler i S/X. Flere lader også raskere, er nesten like effektive. Nesten alle konkurrenter ligger back på infotainment GUI da. Det er fortsatt sirup. Men i mitt hode er det nesten det eneste S/X gjør bedre enn sine nærmeste konkurrenter.

Det er nok fortsatt litt opp til det jeveste i Tyskland. Men ift 2012 model S er det virkelig natt å dag. Dørlyden er god, interiøret føles og ser bra ut(imo), behagelig understell, rå kraft som ingen kan måle seg med, teknologisk bra ift UX og software(imo) osv.

Jeg synes refresh har fått ett skikkelig løft ift kvalitet. Bør absolutt prøves/oppleves.

Er det noen som lader raskere enn tesla om enn ser på rekkevidde over tid? Må være lading over 80% eller noe slikt.

Matrise har tesla, bare ikke software. Seter kan de absolutt bli bedre på, les comfort tilvalg. Og 360 'skal komme' som mye annet som er lovet😅

Carplay osv tror en ikke vi ser, tesla er sære å vill gjøre alt selv.

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (7 minutter siden):

Rart hvis de ikke stopper produksjon av S og X innen ett år. Designet er jo over 10 år gammelt.

De har nylig hatt en refresh, men designet er effektivt og ganske tidløst, så det er små endringer eksteriørt. Litt bredere ved bakre og fremre hjulbuer, og fronten er litt endret, selv om man skal være god for å se forskjellen.

Jeg ville derfor vært svært overrasket om de allerede nå eller innen 3-4 år gjør spesielle endringer som fører til at de må ta ned linja igjen. Dette vil i større grad enn før være en nisjebil, hvor ytelser er viktigst. Og med elbil så vil aerodynamikk som gir bedre CD-verdi være det som eventuelt endres.

Endringer som man kunne gjøre på ice-modeller, var langt mindre avhengig av CD-verdien, der var det bare å putte på litt mere hk, så gikk den bedre. Med elbil, så er CD-verdien helt klart avgjørende, så det blir heller små forandringer, om man ikke finner ut at drastiske grep gir betydelige bedringer på området.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar

Har ikke vurdert Tesla selv. Men all respekt til hvordan de presser markedet på pris og nytenking. Om man vurderer en elbil i sjiktet 400k til 600k er det nesten umulig å komme utenom at Tesla gir svært mye for pengene etter prisjusteringen. Skal bli spennende å se om konkurrentene klarer å følge etter.

Noen ting er dog forholdvis dyrt når jeg prøvde å konfigurere en TMY i dag, jeg vil ha rød farge, noe som er 17k tillegg for RWD og 27k! tillegg for LR.

Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

Er nok ikke lurt å kjøpe rød. Kun 1 av 10 som ser etter bil er interessert i rød farge.

Mye tyder på at dette er en påstand du bare har slengt ut, uten å ha dekning for det. Ifølge denne undersøkelsen gjengitt på dinside.no og publisert i 2021, er rød nr. 5 på favorittfarger. De har dog ikke inndelt etter % eller andel, men mye sannsynlig at tallet da er godt over 10 %.

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-kjop-disse-fargene/73625048

Men du kan jo gjerne oppgi kilden din til de tallene du påstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (50 minutter siden):

Noen ting er dog forholdvis dyrt når jeg prøvde å konfigurere en TMY i dag, jeg vil ha rød farge, noe som er 17k tillegg for RWD og 27k! tillegg for LR.

Det gjør bare folie til et åpenbart 3.parts tilvalg. Mye friskt og spennende å velge mellom der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...