Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja det var ganske tåpelige av dem å gjøre det der. Lakkere caliperne røde å sette over ett rødt deksel 😅 

Ikke at performance bremsene gjorde spesielt bedre jobb enn de til LongRange, men de var jo fysisk større og så tøffere ut i det minste.

Ja jeg tror ikke forskjellen blir no særlig stor, bremsene på plaid er også elendig om en skal på bane sies det men helt fint for de fleste som bare kjører fra A til B. Men at de prøvde å skjule det, det er ikke kult!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (2 minutter siden):

Blir kanskje litt fart på nybilsalget likevel då. I alle fall Tesla.

Interessant å sjå om konkurrentane er villige til eller har råd til å følgje etter. MEB-bilane er fort 100-200k dyrare no.

Jeg ser ikke hvordan de ikke kan følge etter.  Bilbransjen må jo prise seg lykkelige for at avgiftsendringene ved nyttår gjorde at folk hastet til bilforhandlerne, men salget fremover tror jeg blir trådt. Det er klart det finnes noen merkesnobber/trofaste kunder der ute som er villige til å betale 100k mer for tilsvarende bil, men biler som Enyaq/ID4/Ariya/XC40/Polestar/EV6/Ioniq5 fremstår jo som ganske dårlige alternativ til en Model Y nå må jeg si.. Kan tenke meg vi får se noen kampanjer etter hvert som avbestillingene begynner å rulle inn. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Du - vi er faktisk nordmenn selv om vi bor utenfor Oslo..

Jeg bor utenfor Oslo, og det er ikke noe bedre her. Faktisk har jeg kjørt over store deler av landet, og blinklysbruk ser ut for å være ukjent territorium for et flertall av nordmenn.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (46 minutter siden):

Havila Kystruten har bestilt en rapport som konkluderer med at elbiler, hybrider og hydrogenbiler er mer brannfarlige enn bensin og dieselbiler. De nekter fra nå å ta disse biltypene om bord.

Må bare minne om brannårsaken i parkeringshuset på Sola og statistikk over bilbranner.. Makan til å gå baklengs inn i framtida!

Tipper denne ikke varer ut 2023 engang. Så og si alle biler som kjøpes i Norge nå er hybrid/el. Og det er de som har råd til nybil som drar på cruise... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Det er nok det at det ikke finnes noen enkel måte å slukke elbilene på ennå. 
Aner ikke hvordan brannvesenet gør det.  Har sett flere løsninger, løsninger som ikke er aktuelle på skip. 

Oksygenredusert rom er en mulighet, men ikke lett å implementere. Men som sagt over, jeg tror de endrer mening når de ser tapet i inntekt.

Lenke til kommentar

De har sprinkleranlegg om bord. Det er bare å pøse på så brannen ikke smitter. En bil som tar fyr i Li-ion batteriet kan ikke reddes. Det handler om å hindre brannsmitte og røykskader. Havila har sprinkleranlegg og det er bare å pøse på for å hindre brannsmitte. Regner med de har røykluker på bildekket så de får unna røyken. Viktigst av alt: Begge deler er godt egnet til å hindre brannsmitte og røykskader fra de bilene som brenner oftest: bensin- og diesel-biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (14 timer siden):

Blir kanskje litt fart på nybilsalget likevel då. I alle fall Tesla.

Interessant å sjå om konkurrentane er villige til eller har råd til å følgje etter. MEB-bilane er fort 100-200k dyrare no.

Det må de, eller tilby noe helt spesielt som Tesla ikke kan. Veldig bra for markedet dette, setter press på produksjonsmetoder og skaper rom for nytenking. Model Y med RWD er et seriøst bra tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (18 minutter siden):

Veldig bra for markedet dette, setter press på produksjonsmetoder og skaper rom for nytenking.

"Servicen" deres kan i beste fall kalles nytenkende. I totalt feil retning riktignok, men det er jo fint for markedet (de andre) at noen prøver og feiler til de grader. Alle Teslas modeller har vært seriøst overpriset i 2022 så jeg skjønner ikke hvordan de har klart å selge så mye, men folk trenger tydeligvis å brenne seg en gang før de lærer.

Apropos tilby ting som ingen* andre kan, så viste Hyundai nettopp fram Ionic 5 med 4 hjul som kan vinkles 90 grader og dermed lukeparkere ekstremt bra.

* Ok, med enkelte unntak som ikke selges i Norge.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

"Servicen" deres kan i beste fall kalles nytenkende. I totalt feil retning riktignok, men det er jo fint for markedet (de andre) at noen prøver og feiler til de grader. Alle Teslas modeller har vært seriøst overpriset i 2022 så jeg skjønner ikke hvordan de har klart å selge så mye, men folk trenger tydeligvis å brenne seg en gang før de lærer.

Apropos tilby ting som ingen* andre kan, så viste Hyundai nettopp fram Ionic 5 med 4 hjul som kan vinkles 90 grader og dermed lukeparkere ekstremt bra.

* Ok, med enkelte unntak som ikke selges i Norge.

Det er jeg enig i, men alt til en pris - og 400k for en bil som rommer så mye, går så langt og er så sikker - det er riktig og bra.

Nå føler jeg ikke at en i4 trenger å koste det samme som en Model 3 for å være aktuell, men om forskjellen blir så enorm skal du være ekstremt glad i gode seter (eller noen andre områder jeg føler beemern er bedre på)

At serviceopplevelsen er slik den er er kjipt for eierne, uten tvil - men jeg tror de fleste tar sjansen om tilbudet er bra nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, minim said:

Var bra Texas hos Tesla i dag :p Var innom for booket prøvekjøring, men de hadde dobbeltbooket meg så fikk ikke prøvekjørt. Får vel bli turen innom å prøve en bmw og Skoda i stede da å håpe på at de følger etter med pris eller bestille Y uprøvd..

Prøvekjør hos noen du kjenner? Annenhver bil er jo en Tesla nå så sikkert noen du får prøve hos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...