Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne jo prøvd det, men hadde en S85 fra 2016 til 2020 så det er vel ikke fryktelig langt unna den. Litt mer stompete gjerne uten luftfjæring? Heller uansett litt mot å finne en brukt en om bruktmarkedet følger på. Må vel kunne finne Y long range til under 400 der nå som ny koster 500? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Havila Kystruten har bestilt en rapport som konkluderer med at elbiler, hybrider og hydrogenbiler er mer brannfarlige enn bensin og dieselbiler. De nekter fra nå å ta disse biltypene om bord.

Må bare minne om brannårsaken i parkeringshuset på Sola og statistikk over bilbranner.. Makan til å gå baklengs inn i framtida!

Argumentet deres er ikke sannsynligheten for brann men hvor vanskelig den er å slukke. Dette blir nok uansett noe noen kommer til å snakke sammen om på bakrommet så blir det en endring. Kanskje vil de ha kompensasjon for forsterkede brannverninstallasjoner som mellomlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, minim said:

Kunne jo prøvd det, men hadde en S85 fra 2016 til 2020 så det er vel ikke fryktelig langt unna den. Litt mer stompete gjerne uten luftfjæring? Heller uansett litt mot å finne en brukt en om bruktmarkedet følger på. Må vel kunne finne Y long range til under 400 der nå som ny koster 500? 

Temmelig annerledes bil en S, men er stor sjans for at du vil like den om du var fornøyd med S'en. 

Ang stompere fjæring så har den blitt mykere og mykere for hver levering, så eldre bil = hardere fjæring. 

De første Yene som kom til Norge var vist forferdelig stiv på fjæringen og folk bytta hjul til noen med mere gummi for å få bedre komfort.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Complexity said:

De første Yene som kom til Norge var vist forferdelig stiv på fjæringen og folk bytta hjul til noen med mere gummi for å få bedre komfort.

Det sies at de gikk seg til etter noen måneders bruk. Men det har vel vært en 2-3 forskjellige revisjoner på fjøring ja.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Salvesen. said:

Oksygenredusert rom er en mulighet, men ikke lett å implementere. Men som sagt over, jeg tror de endrer mening når de ser tapet i inntekt.

Du får ikke kvalt en li-ion batteribrann, ihvertfall ikke i de som har nikkelholdige kjemier. Katoden produserer fritt oksygen når du når høy nok temperatur.

Li-ion batteri termisk runaway kan grovt sett deles inn i tre trinn:

1: Nedbryting av SEI passiveringen av anoden. Dette kan skje på så lav temperatur som 60C. (men også høyere avhengig av elektrolyttmatrialet og hvilken komposisjon SEI filmen har, noe som nok er normalt i moderne celler). Når det skjer øker ladningsmobiliteten, og om man har en kortslutningssituasjon ett sted så øker dermed strømmen i batteriet og temperaturen øker, som igjen øker dekomponeringen av SEI filmen .

2: Når temperaturen når der hvor separatoren dekomponerer (smelter, den er gjerne polypropylen eller polyetylen), da trekker den seg sammen og en intern kortslutning mellom anode og katode oppstår. Dette skjer gjerne rundt 130-170C, og da begynner ting å skje fort.

3: Ved rundt 250-350C begynner katodematrialet å dekomponere. Nikkeloksid gir slipp på oksygen som nå kan reagere med elektrolytten. Elektrolytten er normalt brennbar (etylenkarbonat o.l.), på det tidspunktet er det bare nedkjøling til under dekomposisjonstemperaturen som hjelper, og det krever MYE kjøling siden det fåregår en forbrenningsreaksjon inne i batteriet på det tidspunktet (Tviler på at en sprinkler vil slukke dette, men det kan hindre en brann fra å spre seg)

Det forskes på ikke brennbare elektrolytter som faste kjeramiske, fluorinerte eller t.o.m. vannbaserte, men dette er meg bekjent ikke i bruk i noe volum enda.

Siden alle trinnene ovenfor har eksoterme egenskaper man man dermed trigge en brann bare ved å komme over temperaturterskelen for første trinn. Dette har alltid vært anerkjent som en risiko med li-ion celler og er grunnen til at cellene og BMS systemene har så mange sikkerhetsmekanismer og er designet med samme krav til funksjonell sikkerhet som f.eks bremser og airbag systemer (ASIL D og strengere)

M.a.o. ikke noe man skal bekymre seg over i det daglige pr. se (like lite som at vi bekymrer oss for at bremsene plutselig skal svikte noe som jo også kan være fatalt). Jeg har likevel forståelse for at ting som skip hvor branner er ekstra alvorlige tar slike risikoer alvorlig. Samtidig bør man kunne finne mitigasjoner også ombord i skip. F.eks løsninger for å kunne slepe en brennende bil over bord eller brannsikre skott med avtrekk og sprinklere slik at en brann kan trygt brenne ut samtidig som temperaturen holder under kontroll.

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Det sies at de gikk seg til etter noen måneders bruk. Men det har vel vært en 2-3 forskjellige revisjoner på fjøring ja.

Tja, jeg hadde en slik. Den var ganske stiv. Kanskje det største 'problemet' den bilen hadde. Lånte en P 2022 modell nettopp, ganske stiv den og synes jeg. Iallefall ift S.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Det må de, eller tilby noe helt spesielt som Tesla ikke kan. Veldig bra for markedet dette, setter press på produksjonsmetoder og skaper rom for nytenking. Model Y med RWD er et seriøst bra tilbud.

Det spørs. Eg kjenner ikkje Tesla sin struktur godt nok, men når noko er veldig billig kan ein lure på om alt er så bra selskapet mtp. tilsette, miljø, etikk osv. I Kina blir det produsert mykje billeg, men det er òg mange kritikkverdige forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Temmelig annerledes bil en S, men er stor sjans for at du vil like den om du var fornøyd med S'en. 

Ang stompere fjæring så har den blitt mykere og mykere for hver levering, så eldre bil = hardere fjæring. 

De første Yene som kom til Norge var vist forferdelig stiv på fjæringen og folk bytta hjul til noen med mere gummi for å få bedre komfort.

Det er jo det. Fikk sett og prøvesitte den som sto til utstilling så har fått klådd litt på den. Var fornøyd med Sen, men solgte den når det var et halvår igjen av garantien da jeg ikke hadde hatt råd til å bytte bare dørhåndtakene på egen regning engang. Tror jeg var oppe i ca 10 bytter på de fire årene jeg hadde den pluss justeringer og noen ganger ødela de også rutene :p Var litt mye plukk på S, men har hørt fra venner og bekjente som har 3 og Y at de har veldig lite problemer. 

Lenke til kommentar
Zeph skrev (5 minutter siden):

Det spørs. Eg kjenner ikkje Tesla sin struktur godt nok, men når noko er veldig billig kan ein lure på om alt er så bra selskapet mtp. tilsette, miljø, etikk osv. I Kina blir det produsert mykje billeg, men det er òg mange kritikkverdige forhold.

De er ikke best, men ganske gode

 

Sitat

The average Tesla Principal Engineer earns an estimated $151,683 annually, which includes an estimated base salary of $130,938 with a $20,745 bonus. Tesla's Principal Engineer compensation is $6,536 less than the US average for a Principal Engineer.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Det er jo det. Fikk sett og prøvesitte den som sto til utstilling så har fått klådd litt på den. Var fornøyd med Sen, men solgte den når det var et halvår igjen av garantien da jeg ikke hadde hatt råd til å bytte bare dørhåndtakene på egen regning engang. Tror jeg var oppe i ca 10 bytter på de fire årene jeg hadde den pluss justeringer og noen ganger ødela de også rutene :p Var litt mye plukk på S, men har hørt fra venner og bekjente som har 3 og Y at de har veldig lite problemer. 

Ja, kvaliteten er en helt annen. Forvent en tur inn etter overtakelse for småplukk ellers Ingenting.

Interiøret er også bedre enn gammel S, synes jeg. Støy og komfort noe verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (59 minutter siden):

Det spørs. Eg kjenner ikkje Tesla sin struktur godt nok, men når noko er veldig billig kan ein lure på om alt er så bra selskapet mtp. tilsette, miljø, etikk osv. I Kina blir det produsert mykje billeg, men det er òg mange kritikkverdige forhold.

Ikke jeg heller, men dette er da ikke noe nytt for Tesla? De lager bilene så billig de kan på bekostning av ansatte, eiere og miljøet. Siden de lager elbiler som er ansett som miljøvennlig blir dette ikke så slått ned på like hardt.

Vi i Norge bryr oss ikke om sånt ihvertfall. Vi kjøper idag biler av kinesiske våpenprodusenter som samarbeider med Russland. Jeg har null tro på at slikt har så mye å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, sverreb said:

Argumentet deres er ikke sannsynligheten for brann men hvor vanskelig den er å slukke. Dette blir nok uansett noe noen kommer til å snakke sammen om på bakrommet så blir det en endring. Kanskje vil de ha kompensasjon for forsterkede brannverninstallasjoner som mellomlegg.

Siden de allerede har batterirom kan de vel følge omtrent de samme retningslinjene for bildekk. Eller se litt på reglene for utenlandsfergene, risikoen må jo være større der.  Jeg har sett litt på TV hvordan brannvesen slukker litiumbatteri-branner, og det er først store mengder vann, deretter plassere batteriene i vann. De må i så fall gjerne ha karmer som kan plasseres rundt biler hvor brannen initielt er slått ned eller har begrenset omfang..

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (26 minutter siden):

Det der et viktig poeng. De siste bilene mine har hatt manual helt eller delvis i bilens operativsystem. Resten online. Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i alt bilen min kan, selvkjøring i kø, matriselys osv.. det er nok kommet for å bli, så selgere/utleveringsspesialist osv må være flinke til å informere om hvor man finner info.

jeg har en selger å ringe på mandag

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 timer siden):

Du får ikke kvalt en li-ion batteribrann, ihvertfall ikke i de som har nikkelholdige kjemier. Katoden produserer fritt oksygen når du når høy nok temperatur.

Li-ion batteri termisk runaway kan grovt sett deles inn i tre trinn:

1: Nedbryting av SEI passiveringen av anoden. Dette kan skje på så lav temperatur som 60C. (men også høyere avhengig av elektrolyttmatrialet og hvilken komposisjon SEI filmen har, noe som nok er normalt i moderne celler). Når det skjer øker ladningsmobiliteten, og om man har en kortslutningssituasjon ett sted så øker dermed strømmen i batteriet og temperaturen øker, som igjen øker dekomponeringen av SEI filmen .

2: Når temperaturen når der hvor separatoren dekomponerer (smelter, den er gjerne polypropylen eller polyetylen), da trekker den seg sammen og en intern kortslutning mellom anode og katode oppstår. Dette skjer gjerne rundt 130-170C, og da begynner ting å skje fort.

3: Ved rundt 250-350C begynner katodematrialet å dekomponere. Nikkeloksid gir slipp på oksygen som nå kan reagere med elektrolytten. Elektrolytten er normalt brennbar (etylenkarbonat o.l.), på det tidspunktet er det bare nedkjøling til under dekomposisjonstemperaturen som hjelper, og det krever MYE kjøling siden det fåregår en forbrenningsreaksjon inne i batteriet på det tidspunktet (Tviler på at en sprinkler vil slukke dette, men det kan hindre en brann fra å spre seg)

Det forskes på ikke brennbare elektrolytter som faste kjeramiske, fluorinerte eller t.o.m. vannbaserte, men dette er meg bekjent ikke i bruk i noe volum enda.

Siden alle trinnene ovenfor har eksoterme egenskaper man man dermed trigge en brann bare ved å komme over temperaturterskelen for første trinn. Dette har alltid vært anerkjent som en risiko med li-ion celler og er grunnen til at cellene og BMS systemene har så mange sikkerhetsmekanismer og er designet med samme krav til funksjonell sikkerhet som f.eks bremser og airbag systemer (ASIL D og strengere)

M.a.o. ikke noe man skal bekymre seg over i det daglige pr. se (like lite som at vi bekymrer oss for at bremsene plutselig skal svikte noe som jo også kan være fatalt). Jeg har likevel forståelse for at ting som skip hvor branner er ekstra alvorlige tar slike risikoer alvorlig. Samtidig bør man kunne finne mitigasjoner også ombord i skip. F.eks løsninger for å kunne slepe en brennende bil over bord eller brannsikre skott med avtrekk og sprinklere slik at en brann kan trygt brenne ut samtidig som temperaturen holder under kontroll.

Takk for detaljert forklaring av forløpet inne i cellene. Nå må jo temperaturen opp til trinn 1 før det skjer noe mer og det må jo ha en årsak. Så vidt jeg vet så skjer de fleste elbilbranner i forbindelse med lading og ikke i biler som har vært parkert en stund (bilene i skip parkeres jo når skipet står ved kai og det tar jo litt tid fra siste bil er parkert til skipet forlater havna så eventuell høy temperatur etter lading eller under kjøring vil jo ha litt tid på å dempe seg). Brannvesen er lettere tilgjengelig ved kai enn langt ute på sjøen. Så lenge bilene ikke lades om bord så er vel brannrisikoen ennå mindre enn statistikkene viser.

Men hvis en brann først er startet i et Li-ion batteri så regner jeg bilen som 100% tapt og at redningsaksjonen går 100% ut på å hindre brannsmitte og røykskader. Biler som står parkert inne i et Havila-skip under seilas har ikke folk inni seg. Det handler altså ikke om å redde liv inne i en bil sånn det potensielt kan være i bilbranner på veiene. Derfor mener jeg hindring av brannsmitte og utlufting av røyk er det viktigste hensynet om bord hvis det brenner. Dvs. nok røykluker og kraftig sprinkling. Det gjelder selvsagt også branner i fossilbiler. Fossilbiler har flytende drivstoff som kan renne utover og flyter oppå vann. Og ikke minst høyere risiko for å ta fyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...