Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

26 minutes ago, Retroman said:

Synes litt synd på de som fikk bilen sin de siste ukene/månedene og nå sitter med feil og altfor høy restverdi på bilen sin. Snakk om å bli rævpult.

Hver eneste gang det er en slik fomo og gigantisk hype er det noen som går på limpinnen. Jeg ser ikke hva de skal klage over, de kjøpte helt frivillig en bil til en pris de godtok på det tidspunktet. Over tid går de fleste biler ned i pris helt til de ikke er verdt noe som helst. Markedet har blitt forandret. Med dette grepet går tesla for volum og dominans i sitt marked. Konkurrentene vil slite dette året. Jeg spår at telefonene rundt omkring hos vag, bmw etc vil stoppe fullstendig å ringe. Flippere må gjerne gråte for min del, jeg har null sympati for noen av dem, og ser flere som har lagt ut nye annonser som lyver om hva bilen koster ved bestilling i dag. Rett og slett uærlige mennesker noen av dem.

crocodile-tears.jpg&f=1&nofb=1&ipt=948cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (41 minutter siden):

Det går litt varmt på facebook grupper å slikt nå ja. Men dette har jo skjedd flere ganger tidligere så er vel ikke noe sjokk. Model 3 er jo nede i 360 tusen eller så nå så gode tider for den som ikke rakk å kjøpe før årsskiftet.

De fleste vil ha firehjulstrekk, long range. Med vinterhjul, hengerfeste og avgifter så koster da model 3 fra 521k, og model y fra 529k, ikke rart de fleste velger model y.

Plutselig er ca ingen nyere brukte Teslaer på Finn realistisk priset, men det kommer vel etter hvert...

Og lavere priser hos andre merker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ligger det an til mørke tider for elbilbruk på langtur.. alt fokus og resurser skal nå bindes opp i å oppgradere 5000 eksisterende ladepunkter med kortbetaling for å løse et "ikke problem".

Dette er fokus og ressurser som absolutt burde brukes på å opprette flere og nye ladepunkter, for å ikke gjøre det "umulig" å dra på langtur med elbil på utfartsdager. 

En stor seier for populisme, og et stort tap for fornuft 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Jeg mener vi har et sakteladerproblem, ikke et hurtigladeproblem.

Hvis man visste at man fikk ladet der man sov, så er det ikke behov for mange hurtigladere

Enig! Det private må på markedet, Lasse på med punkter ved butikker, treningssenter, sports arenaer osv. 

Da slipper en sove lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (7 minutter siden):

Nå ligger det an til mørke tider for elbilbruk på langtur.. alt fokus og resurser skal nå bindes opp i å oppgradere 5000 eksisterende ladepunkter med kortbetaling for å løse et "ikke problem".

Dette er fokus og ressurser som absolutt burde brukes på å opprette flere og nye ladepunkter, for å ikke gjøre det "umulig" å dra på langtur med elbil på utfartsdager.

Er det noen som har tall på hvor mye det koster å sette opp og drifte en kortautomat i forhold til oppsett og drift av en ladestasjon?

Jeg vet at man får kjøpt Cola til 25 kroner med kort på en brusautomat så jeg mistenker at det ikke er altfor dyrt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Er det noen som har tall på hvor mye det koster å sette opp og drifte en kortautomat i forhold til oppsett og drift av en ladestasjon?

Jeg vet at man får kjøpt Cola til 25 kroner med kort på en brusautomat så jeg mistenker at det ikke er altfor dyrt.

Det er vel mest oppsettet og ikke driften som blir å koste i dette tilfellet vil jeg tro. Brusautomatene er jo masseprodusert med kortterminal i tankene fra dag 1. Det er jo avgifter o.l. med kort, men jeg regner med de drukner i forhold til det å reise rundt til eksisterende ladestasjoner og så oppgradere de. Samtidig er jo det en engangssum, så forskjellen er etter 10 år aner jeg ikke. Spørs hvor lenge laderne varer også. 10 år er lenge i et så ferskt marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, WiiBoy said:

Nå ligger det an til mørke tider for elbilbruk på langtur.. alt fokus og resurser skal nå bindes opp i å oppgradere 5000 eksisterende ladepunkter med kortbetaling for å løse et "ikke problem".

Dette er fokus og ressurser som absolutt burde brukes på å opprette flere og nye ladepunkter, for å ikke gjøre det "umulig" å dra på langtur med elbil på utfartsdager. 

En stor seier for populisme, og et stort tap for fornuft 😕

Dette minner veldig mye om "ja men jeg har ikke problemer, så da kan det ikke være problemer" argument som man ofte leser på diverse tekniske forum. Alternativt kan man ta sammenlikningen med Linux brukere som er av den oppfattelsen av at folk synes kompleksitet er gøyere enn å bare få løst problemet med den lille tiden man har. 

Jeg f.eks. har lite problemer med å laste ned 10 forskjellige apper, oppdatere betalingsopplysningene i samtlige samt ha en håndfull brikker i lomma, synes allikevel ladeprosessen i dag er noe forbanna tull. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi det er sløsing av min tid og personvern. Hadde det vært en eneste brikker og en eneste app, greit nok, da hadde jeg sett argumentet, men leverandør lock-in og brukefientlige løsninger er et faktisk problem. Vi skal sørge for at elbil kan adopteres av hele befolkningen, ikke bare de få og engasjerte. 

PS: Raskere start på lading = mindre kø = mindre behov for ladepunkter. Det ene bør så klart ikke utelukke det andre for øvrig. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
On 1/11/2023 at 10:29 AM, Salvesen. said:

Er det noen biler som blir utlevert uten betaling? De kan gjerne være registrert uten å være betalt, dette er dog ett sjansespill for leverandør. Men tipper de fleste gjør det for å ha en god prosess ved utlevering 

Faktura er sannsynligvis sendt enten før eller ved utlevering med en forfallsdato. 
Det er neppe noen som har fått utlevert bilen sin uten å ha fått et betalingskrav fra forhandleren. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (12 minutter siden):
uname -i skrev (19 minutter siden):

Er det noen som har tall på hvor mye det koster å sette opp og drifte en kortautomat i forhold til oppsett og drift av en ladestasjon?

Jeg vet at man får kjøpt Cola til 25 kroner med kort på en brusautomat så jeg mistenker at det ikke er altfor dyrt.

Det er vel mest oppsettet og ikke driften som blir å koste i dette tilfellet vil jeg tro. Brusautomatene er jo masseprodusert med kortterminal i tankene fra dag 1. Det er jo avgifter o.l. med kort, men jeg regner med de drukner i forhold til det å reise rundt til eksisterende ladestasjoner og så oppgradere de. Samtidig er jo det en engangssum, så forskjellen er etter 10 år aner jeg ikke. Spørs hvor lenge laderne varer også. 10 år er lenge i et så ferskt marked.

Det sies at en 350 kW lynlader koster rundt 1 million i tillegg til kostnaden for å sette den opp og tomtekostnadene, en 50 kW lader ligger visstnok på 200-250 K kr. per stolpe. Flere av disse kan lade minst 2 biler samtidig for en merkostnad i forhold til de som bare takler en bil om gangen. En bankterminal koster alene i området 5-15 K kroner, så det er "et spøtt i havet" ved nyetablering. Altså krokodilletårer fra ladeoperatørene.

At det blir litt dyrere å ettermontere på eksisterende ladere/ladestasjoner, er nok temmelig korrekt, men kravet er ikke en terminal per ladestolpe, men minst en per ladestasjon. Det krever kanskje litt graving og støping, og litt kabeltrekking, i tillegg til reprogrammering av laderne. Men jeg vil tippe en merkostnad på 10-15 K kr. per stasjon, alt utenom selve terminalen medregnet.

På den annen side, mange finner kanskje ut at de eldste laderne er på tide å oppgradere, og samtidig utvidfe, kanskje bortsett fra på noen øde lokasjoner, så også det argumentet mener jeg er litt hult.

Hadde mer forståelse for at det var anderledes da de første kom, men på samme måte som at man ikke bør starte et firma om man ikke kan regne seg inn en god månedslønn, burde ikke bankterminalprisen være det som veltet det store lasset ved oppstart.

Riktignok har transaksjonskostnadene og etableringskostnadene som bankene ønsker å tjene penger på, blitt endret siden de første terminalene kom, så kan det hende prisingen da ikke var helt regningssvarende for ladeoperatørene. Jeg har mine informasjoner om tidligere kost på terminalene fra butikksjef i sjappa jeg jobbet i før, og med de prisene so var da, forstår jeg at de ikke startet med bankterminaler. Nå er det riktignok ingen unnskyldning lengre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (30 minutter siden):

Faktura er sannsynligvis sendt enten før eller ved utlevering med en forfallsdato. 
Det er neppe noen som har fått utlevert bilen sin uten å ha fått et betalingskrav fra forhandleren. 

Har ikke hørt om noen som har fått utlevert før betaling er gjort. Men nå har jeg stort sett fulgt med på Tesla.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Retroman said:

Jeep Avenger Car of The Year 2023. Må si at det var et friskt valg. Er spent på hvordan denne bilen blir mottatt i Norge og andre land.

Trolig dårligste bilen som vinner, er en opel moka med jeep merke som er kanskje hevet noen cm.

Av de som var på listen ville jeg heller sett buzz vinne

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (34 minutter siden):
Retroman skrev (1 time siden):

Jeep Avenger Car of The Year 2023. Må si at det var et friskt valg. Er spent på hvordan denne bilen blir mottatt i Norge og andre land.

Trolig dårligste bilen som vinner, er en opel moka med jeep merke som er kanskje hevet noen cm.

Av de som var på listen ville jeg heller sett buzz vinne

Frunk (34 l) og litt større bagasjerom (og langt høyere lastekant) enn min Kona, men mindre batteri og dermed kortere rekkevidde, og svakere motor (156 vs 204 hk). Utseende er nok mer smak og behag, den ser jo frisk ut og med mye Jeep-elementer i, men personlig synes jeg gen 1. Kona ser frisk ut fremdeles.

Den lader riktignok langt raskere med 20-80 på 24 minutter, som vel tilsier litt over 30 min kanskje fra 10 %, mot 10-80 % på 54 min med min (de nyere lader vel 10 min kjappere), men da lader man ca 50 kWh på Kona vs 30 kWh på denne, som med 1,59 kWh tilsier nesten 19 mil rekkevidde. Ifølge NAF-testing, på 25 minutter lader Kona tilsvarende 243 km, som med 1,43 kWh per mil tilsier ca 17 kWh på samme tiden.

Prismessig ligger vel disse ganske jevnt, så jeg ville seriøst vurdert Kona over denne også i dag. Og når nye Kona kommer i slutten av året med bedre plass og andre godbiter, så tror jeg den er et bedre kjøp totalt sett. Men akkurat nå, frister en TMY RWD langt mere på egentlig alle plan.

https://www.arenaev.com/jeep_avenger_2022-151.php#54

https://ev-database.org/car/1794/Jeep-Avenger-1st-Edition

https://ev-database.org/car/1423/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snowleopard said:

Frunk (34 l) og litt større bagasjerom (og langt høyere lastekant) enn min Kona, men mindre batteri og dermed kortere rekkevidde, og svakere motor (156 vs 204 hk). Utseende er nok mer smak og behag, den ser jo frisk ut og med mye Jeep-elementer i, men personlig synes jeg gen 1. Kona ser frisk ut fremdeles.

Den lader riktignok langt raskere med 20-80 på 24 minutter, som vel tilsier litt over 30 min kanskje fra 10 %, mot 10-80 % på 54 min med min (de nyere lader vel 10 min kjappere), men da lader man ca 50 kWh på Kona vs 30 kWh på denne, som med 1,59 kWh tilsier nesten 19 mil rekkevidde. Ifølge NAF-testing, på 25 minutter lader Kona tilsvarende 243 km, som med 1,43 kWh per mil tilsier ca 17 kWh på samme tiden.

Prismessig ligger vel disse ganske jevnt, så jeg ville seriøst vurdert Kona over denne også i dag. Og når nye Kona kommer i slutten av året med bedre plass og andre godbiter, så tror jeg den er et bedre kjøp totalt sett. Men akkurat nå, frister en TMY RWD langt mere på egentlig alle plan.

https://www.arenaev.com/jeep_avenger_2022-151.php#54

https://ev-database.org/car/1794/Jeep-Avenger-1st-Edition

https://ev-database.org/car/1423/Hyundai-Kona-Electric-64-kWh

Tviler på jeep`en har frunk, den infoen er nok feil. Ingen av stellantis sine elbiler har frunk. Ev database sier 0 liter på frunk, nye kona`en har vel liten frunk som nye niro.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Er det noen som har tall på hvor mye det koster å sette opp og drifte en kortautomat i forhold til oppsett og drift av en ladestasjon?

Jeg vet at man får kjøpt Cola til 25 kroner med kort på en brusautomat så jeg mistenker at det ikke er altfor dyrt.

Jeg vet ikke, men jeg mistenker det er så enkelt som en software oppdatering på mange dispensere. Hardwaren som kan lese RFID kan ofte også brukes til å kommunisere med et kredittkort.

Man kan naturligvis lage det enklere, men de som produserer dispenserne selger de i mange markeder og noen steder er kortbruk normalt og forventet så det gir mening å velge hardware som kan brukes til begge deler. Skriften på veggen om at det blir påkrevd snart er jo også der og har vært der lenge. Regulerende myndigheter kan nok fint se bort i fra sutrepavene som egentlig vil eie kundeopplysninger.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...