Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 11/14/2022 at 9:15 AM, Complexity said:

Forøvrig bare en tusenlapp for 4 meter mennekes Type2 kabel hos Tesla om noen skulle trenge. Er vel halve prisen av hva andre tar for en sånn.

Jeg fikk en på jula for 600, det var en 11 kw kabel på 8 meter. Butikken skulle stenges og åpnes på nytt på andre siden av gata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Zeph said:

Det er eg klar over, men skal batteriet få 400 VDC og du forsyner bilen med 230 VAC så må spenninga transformerast opp i tillegg til å likerettast.

Joda spenningen må økes, men det gjøres nok med moderne elektronikk og ikke en transformator.

Fleste biler kan vel forøvrig også lades på 110V som de jo bruker i en del land.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Joda spenningen må økes, men det gjøres nok med moderne elektronikk og ikke en transformator.

Fleste biler kan vel forøvrig også lades på 110V som de jo bruker i en del land.

Uansett er kombinasjonen transformering av spenning og kunne levere høgare effekt ofte kostbart, om det er kraftelektronikk eller stål. I tillegg er spørsmålet kor mykje arbeid det er snakk om.

Eg fann ein brukar på eit forum som forklarte og la ut bilete då han skulle skifte OBC (on-board charger) sjølv på ein Leaf, og det var ikkje akkurat plug-and-play. Ein verkstad har vel instruksjonar for sånt, men om bilen ikkje er bygd mtp. å enkelt kunne skifte ladaren så kan det fort gå litt tid.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Complexity said:

Joda spenningen må økes, men det gjøres nok med moderne elektronikk og ikke en transformator.

Det er riktig, man trenger ikke en transformator for å øke spenningen. Lærebokeksemplene på spenningsmultiplikatorer er kaskader av kondensatorer og dioder, se for eksempel hos Wikipedia. Om dette er prinsippet bak løsningene som brukes i bilelektronikk aner jeg ikke, men jeg tenker nok at de helst unngår transformatorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Flere sjåfører legger skylden på bilen

Ved utgangen av september hadde forsikringsbransjen registrert over 670.000 bilskader på person- og varebil. Stadig flere bilister legger skylden på bilen.

– Det er en trend at sjåfører av elbil skylder på bilens automatikk, at den reagerte for tregt og at de dermed ikke klarte å unngå ulykken i tide, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Forsikringsselskapet hadde fram til oktober registrert en økning på 10 prosent i antall bilskader.

Brandeggen sier flere nye elbiler har store skjermer som kan ta oppmerksomheten bort fra kjøringen – og at de ser en trend at elbil og hybrid samlet har betydelig høyere risiko for skade.

Han sier disse har en skadefrekvens som er 25 prosent høyere enn rene fossile biler.

– Det kan se ut som at jo sikrere bilen er, jo større sjanser tar enkelte sjåfører. Når vi leser deres forklaring i skademeldingene, er det gjentakende at de stoler for mye på datasystemet i bilen, som kun er ment å være en støtte for sjåføren. Når føreren stoler for mye på førerstøttesystemene og av den grunn følger mindre med på trafikken, øker skaderisikoen og skadene, sier Brandeggen.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 minutter siden):
Flere sjåfører legger skylden på bilen

Ved utgangen av september hadde forsikringsbransjen registrert over 670.000 bilskader på person- og varebil. Stadig flere bilister legger skylden på bilen.

– Det er en trend at sjåfører av elbil skylder på bilens automatikk, at den reagerte for tregt og at de dermed ikke klarte å unngå ulykken i tide, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Forsikringsselskapet hadde fram til oktober registrert en økning på 10 prosent i antall bilskader.

Brandeggen sier flere nye elbiler har store skjermer som kan ta oppmerksomheten bort fra kjøringen – og at de ser en trend at elbil og hybrid samlet har betydelig høyere risiko for skade.

Han sier disse har en skadefrekvens som er 25 prosent høyere enn rene fossile biler.

– Det kan se ut som at jo sikrere bilen er, jo større sjanser tar enkelte sjåfører. Når vi leser deres forklaring i skademeldingene, er det gjentakende at de stoler for mye på datasystemet i bilen, som kun er ment å være en støtte for sjåføren. Når føreren stoler for mye på førerstøttesystemene og av den grunn følger mindre med på trafikken, øker skaderisikoen og skadene, sier Brandeggen.

Slik har det vært lenge. Jo eldre bilen er, jo mindre er sannsynligheten for ulykke. Og det viser hvor langt unna vi fremdeles er selvkjørende biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på individuelle ferdigheter enn ethvert system. Bilen min har:

9 Airbags (Driver, Front Passenger, 2 Curtain, Driver Knee, Driver Side, Front Passenger Side, 2 Rear Passenger Side), Forward Collision Warning , Automatic Emergency Braking, High-beam Assist, Seat Belt Warning, Child Lock, Anchor Points for Child Seat, Overspeed Warning, Speed Sensing Door Lock, Anti theft Engine immobilizer, Middle rear three-point seatbelt, Flashing Emergency Brake Light , Central Locking, Puncture Repair Kit.
 

Allikevel så passer jeg på å følge trafikkbildet, mobilen og skjerm er forbudt å taste på under kjøring og (som når jeg kjører mc) så tar jeg høyde for at mine medtrafikanter kan ta feil avgjørelser så jeg passer litt på for deres del også. Har hatt lappen i 25 år og har ingen alvorlige hendelser på samvittigheten, sett bort ifra en saftig fartsbot og småting.

At jeg daglig ser biler som vingler i trafikken fordi sjåføren faen ikke kan la telefonen eller annen skjerm ligge gjør meg smått forbanna.

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Zeph said:

Eg fann ein brukar på eit forum som forklarte og la ut bilete då han skulle skifte OBC (on-board charger) sjølv på ein Leaf, og det var ikkje akkurat plug-and-play. Ein verkstad har vel instruksjonar for sånt, men om bilen ikkje er bygd mtp. å enkelt kunne skifte ladaren så kan det fort gå litt tid.

Og den instruksjonen gjelder bare de første leafene for i midten av 2013 flytta de laderen fra bagasjerommet og til under panseret (hvor ladeporten allerede var så aner ikke hvorfor de brukte bagasjerommet først).

Men spørs om det er noe mindre arbeid.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (5 timer siden):
Flere sjåfører legger skylden på bilen

Ved utgangen av september hadde forsikringsbransjen registrert over 670.000 bilskader på person- og varebil. Stadig flere bilister legger skylden på bilen.

– Det er en trend at sjåfører av elbil skylder på bilens automatikk, at den reagerte for tregt og at de dermed ikke klarte å unngå ulykken i tide, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Forsikringsselskapet hadde fram til oktober registrert en økning på 10 prosent i antall bilskader.

Brandeggen sier flere nye elbiler har store skjermer som kan ta oppmerksomheten bort fra kjøringen – og at de ser en trend at elbil og hybrid samlet har betydelig høyere risiko for skade.

Han sier disse har en skadefrekvens som er 25 prosent høyere enn rene fossile biler.

– Det kan se ut som at jo sikrere bilen er, jo større sjanser tar enkelte sjåfører. Når vi leser deres forklaring i skademeldingene, er det gjentakende at de stoler for mye på datasystemet i bilen, som kun er ment å være en støtte for sjåføren. Når føreren stoler for mye på førerstøttesystemene og av den grunn følger mindre med på trafikken, øker skaderisikoen og skadene, sier Brandeggen.

At sjåfører skylder på alt mulig annet enn å ta ansvaret sjøl er vel helt normalt. Og med elbiler så er det jo veldig lett å skylde på bilen.

At skadefrekvense går opp og ned er heller ingen nyhet.

Men er man sugen på å "skape" en "nyhet" så er vel dette en sak som lett genererer mye click, og da er ikke fakta-sammenhenger det viktigste.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/12/2022 at 11:32 PM, Simen1 said:

Jeg ser av og til annonser for elbiler med defekt ombordlader. Finnes det noen DC hjemmeladere i størrelseorden 2-22 kW til en overkommelig pris?

Noe slikt: https://www.evsolution.de/produkt/dc-ladegerat-10-kw-mit-chademo-oder-ccs

200-450V, max 20A (I.e. 9kW maks), enfase forsyning mulig. EUR4000 ex mva.

Må regne med det vil koste en del da markedet er temmelig smalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Simen1 said:

Ja, noe sånt! Litt dyrt kontra å bare reparere ombordladeren, så det er kanskje ikke så smart likevel - ennå. Det kan jo endre seg over tid.

En annen mulig ulempe er at noen biler starter batterivarming når de får DC lading.

Var vel Nokian eller et annet dekkmerke som hadde en testbane som Bjørn Nyland var å fikk kjøre på.
På verkstedet var det en 16kW eller så DC lader, og når man plugget bilen i den (Tesla Model 3) gikk det veldig mye energi på å varme batteriet opp til 40+ grader (som batteriet krever for å få mest mulig effekt). Når man AC lader så varmer den bare batteriet til ca 12 grader.

Dette er vel fikset nå på Tesla, men vet ikke om andre biler er smartere her så det er jo en ting å tenke på.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (16 minutter siden):

Er jo småpenger i det store og hele. Vi har vell alle vært klar over at fordelene vill fases ut og festen vill bli roligere over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

Avhengig av hvor man bor, hvis dette skal erstatte bompenger/rushtidsavgifter og forhåpentligvis være mer effektivt (mye går til bompengeselskapene), ikke nødvendigvis bare negativt for alle.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Jarmo said:

Tragisk hvordan dette landet raseres mer og mer for hver eneste dag som går. Nytter snart bare å kjøre en gammel moped. Staten skal blande seg borti absolutt alt og da vet man at det blir hinsides dyrt. Kanskje på tide at staten slanker sin organisasjon, begynner å bli litt for mye folk som sitter og finner på avgifter og skatter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

Tragisk hvordan dette landet raseres mer og mer for hver eneste dag som går. Nytter snart bare å kjøre en gammel moped. Staten skal blande seg borti absolutt alt og da vet man at det blir hinsides dyrt. Kanskje på tide at staten slanker sin organisasjon, begynner å bli litt for mye folk som sitter og finner på avgifter og skatter.

Heldigvis er veier og sånn veldig billig så jeg er sikker på at staten nesten ikke trenger penger for å bygge og vedlikeholde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Heldigvis er veier og sånn veldig billig så jeg er sikker på at staten nesten ikke trenger penger for å bygge og vedlikeholde det.

Må vel dele det generelle inntrykket av at norsk stat og forvaltning kunne vært bedre. Vi er ganske dårlige på å effektivisere stat og kommune, noe MANGE budsjettsprekker beviser. Vi kan fint slanke staten, skjerpe rutinene og budsjettering, og komme bedre ut av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...