Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (18 timer siden):

Haha det er så greit når man ikke har peiling på hva man snakker om ;). Jepp stanken kom fra en bil godt foran meg. Det var ikke dårlig sikt men dis som lå i tretoppene som et lite lokk. Kanskje ikke vært så mye uttafor sinsenkrysset etter pandemien?

Jeg vet ikke helt hvor du tar det at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om ut i fra innlegget mitt ?
Ser heller ikke hva pandemien eller Sinsenkrysset har med verken ditt eller mitt innlegg å gjøre.

For all del det høres smart ut å gi på etter folk som, etter hva du ga uttrykk for, kjørte for fort. Alltid en sikker vinner.
Du høres ut som en av de som absolutt skal kjøre forbi folk når det er saktegående kø for å spare 10 sekunder
Lykke til 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

For all del det høres smart ut å gi på etter folk som, etter hva du ga uttrykk for, kjørte for fort. Alltid en sikker vinner.
Du høres ut som en av de som absolutt skal kjøre forbi folk når det er saktegående kø for å spare 10 sekunder
Lykke til 

Du virker som en av de som ikke klarer å sette deg inn i situasjonsforløp og alltid krisemaksimerer med ytterkantvinklinger. Man har laget flere ordtak om dette reaksjonsmønsteret. Lykke til med den mentaliteten videre i livet ;)

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå):

Du virker som en av de som ikke klarer å sette deg inn i situasjonsforløp og alltid krisemaksimerer med ytterkantvinklinger. Lykke til med den mentaliteten videre i livet ;)

Situasjonsforløp:

Du kjører bak biler som (etter hva du selv sa?) kjører for fort.
Du gir på/kjører fortere for å holde følge
Jeg påpeker at det høres utrolig smart ut å gjøre
??
Du kommer med random kommentar på at jeg ikke vet hva jeg snakker om
og drar inn Sinsenkrysset og pandemien av en eller annen grunn

Okay

Lenke til kommentar
2 minutes ago, wampster said:

Situasjonsforløp:

Du kjører bak biler som (etter hva du selv sa?) kjører for fort.
Du gir på/kjører fortere for å holde følge
Jeg påpeker at det høres utrolig smart ut å gjøre
??
Du kommer med random kommentar på at jeg ikke vet hva jeg snakker om
og drar inn Sinsenkrysset og pandemien av en eller annen grunn

Okay

Det første du må forstå er at du ikke kjenner alle detaljer ut fra en generell beskrivelse. Hvis man møter alle utfordringer på den måten så vil man foreta ganske så mange feilslutninger basert på feilaktige antakelser.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (Akkurat nå):

Det første du må forstå er at du ikke kjenner alle detaljer ut fra en generell beskrivelse. Hvis man møter alle utfordringer på den måten så vil man foreta ganske så mange feilslutninger.

Jeg kommenterte på det du skrev. Ikke noe mer og ikke noe mindre.
Det er du som kommer med antagelser (jeg vet ikke hva jeg snakker om, jeg har ikke vært utenfor Sinsenkrysset siden pandemien startet)? 

Jeg vil heller ikke akkurat se på det å kommentere på et forum som en utfordring.
Kanskje du ser det slik, men det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, wampster said:

Jeg kommenterte på det du skrev. Ikke noe mer og ikke noe mindre.
Det er du som kommer med antagelser (jeg vet ikke hva jeg snakker om, jeg har ikke vært utenfor Sinsenkrysset siden pandemien startet)? 

Jeg vil heller ikke akkurat se på det å kommentere på et forum som en utfordring.
Kanskje du ser det slik, men det gjør ikke jeg.

Jeg ga deg et svar med forhastede antakelser for å vise deg nettopp hvor feilslått antakelser basert på eget perspektiv vil kunne være. Men jeg ser at du misset det poenget.

Samt hvis du tror at hvert forum innlegg er ment å gi en dybdeanalyse av alle momenter i en situasjon som beskrives, så kan det virke som du er vant til å få alt servert med teskje. Jeg vil heller oppfordre til å selv tenke analytisk og forstå behovet for å innhente mer data/informasjon før man konkluderer. 

Dette er ingen utfordring men noe vi lærer fra ganske tidlig alder. Så er det greit å bevege seg tilbake til elbil :)
Ønsker du å diskutere dette videre så er nok PM bedre egnet enn å drukne tråden i dette.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Mitt eneste poeng var at det hørtes veldig fornuftig ut å gi på etter 2/flere biler som allerede kjører for fort.
Ikke en dybdeanalyse av noe som helst. Ikke noe jeg må tenke særs analytisk for å komme frem til heller.
Jeg skjønner ut i fra innleggene dine at dette er noe du ikke klarte å få med deg.
Ser ikke nødvendigheten til å fortsette dette verken her eller i PM


 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, wampster said:

Mitt eneste poeng var at det hørtes veldig fornuftig ut å gi på etter 2/flere biler som allerede kjører for fort.

Som nettopp presiserer at du antar noe feilaktig ut fra en generell beskrivelse. Hvordan vet du hvor de kjørte for fort på strekningen og hvordan vet du hvor mange kilometer i timen jeg må øke farten for å ta de igjen? Vet du hvor lang strekningen var? Kan det være disse bilene senket farten etter et par km pga. andre forhold? Kan det være fartsøkningen på min bil var såpass lav at det ikke gir noe grunnlag for dine antakelser? Osv.

Jeg forstår at dette kan være vanskelig for deg men da lar vi det ligge.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (19 timer siden):

Jeg måtte gi på litt for å forsøke å finne ut hva slags vil dette var. Siden den og bilen bak kjørte som et olja lyn og nesten forsvant flere hundre meter foran meg I perioder.

  

Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du hvor de kjørte for fort på strekningen 

Ok
Edit: Ja kan vel fint la den ligge nå for min del.

Endret av wampster
Lenke til kommentar
5 hours ago, wampster said:

Ok *fremhevet detaljene som fører til misforståelsen*
 

Jeg forstår at det er vanskelig å forstå at en øyeblikksbeskrivelse (som jo også naturlig nok er forenklet for forum formatet) ikke nødvendigvis forklarer hele hendelsesforløpet. La meg derfor hjelpe deg litt med å forstå hvorfor du ikke kan bedømme hele hendelsesforløpet basert på en generell, kort og forenklet øyeblikksbeskrivelse.

Bilen kjørte som et olja lyn passerte meg når jeg skulle ut fra et T-kryss og ut på en riksvei med 60kmt. Den forsvant inn i et skogområde ca. 50 meter bortenfor. Det er dessverre ikke uvanlig at biler holder for høy fart kontra fartsgrensen i dette området. Jeg la meg ut på veien og fulgte fartsgrensen til skogholtet hvor den økes til 80kmt. Det var også på denne strekningen jeg først kjente den sterke og kvalmende diesellukten. Veiforholdene var gode og tåkedisen lå som sagt nesten i tretoppene. Samt på dette klokkeslettet var det lyst og god sikt som gjorde at jeg kunne se bilen over lange sletter.

En annen detalj her er begrenset til lokale forhold. Vi har en del sjåfører som holder 70kmt uavhengig av om de befinner seg i 50, 60 eller 80kmt fartsgrense. Skal jeg anta noe tipper jeg denne sjåføren hadde 70-75kmt når den passerte meg i krysset. Den lå godt over 60 og kom nettopp ut av en 50 sone hvor den så ut til å  ha samme fart - ergo "olja lyn". 

Når jeg tok igjen denne sjåføren som passerte meg så jeg at den lå bak en annen bil som er en av disse "70kmt uansett fartsgrense" sjåførene vi har flust av her ute. Jeg kunne da også se at bilen foran meg (selv med god avstand og ut i fra fasong+baklys) nok ikke var synderen til dieseleksos eimen som lå låst under morgendis lokket. Bilen foran denne igjen, som den lå på støtfangeren til, så ut til å være en eldre Toyota Hiace (typisk oljebrenner). Siden sjåføren som kjørte som et "olja lyn" hadde havnet bak denne så krevde det ikke store fartsøkningen fra meg for å etterhvert ta de igjen.

Så håper jeg dette gir deg litt ro på trikken på vei hjem fra skole/jobb senere i dag (en høyst mulig feilaktig antakelse, ovefladisk basert på det du skriver).

EDIT:
Ellers må du ha takk for profilbesøket :)

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Er det virkelig så lenge siden de ble lansert i USA? 🤠

Tesla model Y ble lansert i oktober 2019 men presentert i mars samme året, så her tror jeg noen blander og tenker på TM3 som ble lansert i 2017. Jeg satt selv våken når denne ble avslørt, og når det ble åpnet for bestillinger rett etterpå, satt jeg med kredittkorteti hånda og vurderte sterkt om jeg skulle betale depositumet for forhåndsreservasjon.

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_Y

https://electrek.co/2019/03/14/tesla-model-y-electric-suv-unveil/

https://no.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_3

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Tesla model Y ble lansert i oktober 2019 men presentert i mars samme året, så her tror jeg noen blander og tenker på TM3 som ble lansert i 2017.

Det er nok forklaringen ja.

Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Jeg satt selv våken når denne ble avslørt, og når det ble åpnet for bestillinger rett etterpå, satt jeg med kredittkorteti hånda og vurderte sterkt om jeg skulle betale depositumet for forhåndsreservasjon.

Du angrer vel nå på at du ikke bestilte den gang da...? Kunne jo solgt den ved mottak og tjent 6-sifra beløp. 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...