Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Liker Enyaqen. Spesielt coupe'en. Da jeg så Vision-modellen for mange år siden husker jeg at jeg tenkte at dette var altfor radikalt design, og at ferdig elbil ville bli langt unna konseptet. Heldigvis tok jeg feil.
Ellers synes jeg Polestar har truffet spikeren og kommer med mye pent om dagen. Synd at P6 vil koste så mye - den er utrolig vakker.

Tesla var pene da de kom synes jeg, men det er noen år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (På 30.10.2022 den 7.16):

Visste ikke at Twizy var så undermotorsiert, klarer ikke holde 60 en gang, på landevei. Kult konsept, men for meg skal det litt til p kjøre moped igjen.

Kommer an på hvilken Twizy du sikter til da. Twizy klarer lett 80, men mopedutgaven er selvsagt ikke spesiellt rask.

Lenke til kommentar
13 hours ago, onkel_jon said:

Ikke i Norge, byråkratet sa nei

https://e24.no/teknologi/i/oRglpW/renault-med-en-helt-ny-skapning-til-norge

er vel litt av samme grunnen til at vi ikke har epa traktor i Norge.

Snodig at det finnes moped biler men twizy ga dem ikke lov til.

Den hadde vel for mye effekt for lovverket vårt, det er ikke tilpasset elmotor tror jeg.

Hvis den hadde hatt 3 hjul, så kunne den kraftigste blitt kjørt på lettmotorsykkel lappen for 16åringer

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Den hadde vel for mye effekt for lovverket vårt, det er ikke tilpasset elmotor tror jeg.

Hvis den hadde hatt 3 hjul, så kunne den kraftigste blitt kjørt på lettmotorsykkel lappen for 16åringer

Dessverre er det alt for mange nisser i dette landet som mener de har de bedre argumentene for at deres frykt/terror-argumenter skal avgjøre hva den enkelte skal få lov til, og ikke en balansert begrunnelse ut fra en vurdering basert på fakta og litt flere sider enn de 2 mest synlige.

Selv i denne tråden er det enkelte som mener slikt skal gjøres ulovlig fordi de har en form for "omsorg" for den som selv sitter med et transport-behov og en lommebok som ikke tillater drosje hver dag, der det mangler buss eller annen kollektiv løsning.

Jeg tenker at en fornuftig forvaltning som forstår at forbud ikke nødvendigvis er det rette i ett og alt, og som aksepterer at folk slev kan ha rasjonelle tanker om farenivået.

Når vi nå har lov til å kjøre 2-hjuls moped og har langt bedre opplæring enn før, der opplæring ikke engang var et krav, på veier som tross store mangler og forskjell fra sted til sted, så skjønner jeg ikke at man vil forby noe med 4 hjul og tak, vekta fra motor og batteri langt nede, og derved har langt bedre stabilitet, plutselig vurderes som en styggedom som må forbys.

Jaja, litt mere forståelig når disse også vil forby alt på 2, 3 og 4 hjul som ikke vurderes like sikker som en liten stridsvogn eller MB 300. Men når det er nivået, så bør slike tilfeller rett og slett utelates fra en diskusjon om hvordan vi kan gi folk et tilbud, der kollektivt blir alt for dyrt. Man må tross alt ha et visst gen for å kunne tenke rasjonelt og innse at ikke alle kan kjøre "tysk panzer".

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Jaja, litt mere forståelig når disse også vil forby alt på 2, 3 og 4 hjul som ikke vurderes like sikker som en liten stridsvogn eller MB 300. Men når det er nivået, så bør slike tilfeller rett og slett utelates fra en diskusjon om hvordan vi kan gi folk et tilbud, der kollektivt blir alt for dyrt. Man må tross alt ha et visst gen for å kunne tenke rasjonelt og innse at ikke alle kan kjøre "tysk panzer".

Hos myndighetene vil du nok ikke finne NOEN som har forståelse for at kollektivtilbud ikke fungerer eller er for dyrt. De sitter alt for fjrnt fra slike problemstillinger til å kunne ta sånt innover seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (På 2.11.2022 den 19.53):

Ikke i Norge, byråkratet sa nei

https://e24.no/teknologi/i/oRglpW/renault-med-en-helt-ny-skapning-til-norge

er vel litt av samme grunnen til at vi ikke har epa traktor i Norge.

Snodig at det finnes moped biler men twizy ga dem ikke lov til.

Twiz 45y har alltid vært godkjent i Norge som mopedbil, det er førerretten som har vært begrenset, men nå kan 16 åringer kjøre de. EPA-traktor er noe helt annet. De krever traktorlappen, og det kan 16åringer i Norge ta. Problemet har vært at norske veimyndigheter ikke godkjenner biler ombygget til traktor. Mao et kjøretøytektisk hinder, ikke et førerkortteknisk.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...