Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
32 minutes ago, Kajac said:

Her er en ny en jeg verken har sett eller hørt om før. Utifra regnr er det en DFSK Series 3. Noen som vet hva det er? Den er visstnok ikke bruktimportert iflg. Vegvesenet.

20220415_175355_resized.jpg

Selges vel i Tyskland eller Nederland, er egentlig glad for den ikke selges her. Føler vi har nok kinesiske elbiler med halvferdig software

 

https://www.indimo.eu/info/seres-3.html

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (15 minutter siden):

Selges vel i Tyskland eller Nederland, er egentlig glad for den ikke selges her. Føler vi har nok kinesiske elbiler med halvferdig software

 

https://www.indimo.eu/info/seres-3.html

Antok det var noe kinesisk ja. I følge Elbilstatistikk.no er det 19 DFSKer i Norge, og ingen av dem er bruktimportert. Men finner ingen norske forhandlere, eller noe norsk informasjon, unntatt noen gamle artikler og en facebook-siden som ikke har vært oppdatert siden 2019. Noen selger de jo åpenbart. Bilen jeg tok bilde av ble førstegangsregistrert for under en måned siden.

Edit: Fant et telefonnummer som visstnok er til DFSK Norge. Men iflg. 1881 er dette nummeret til Subaru Norge AS.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Hvis det ikke blir mer lønnsomt og praktisk igjen å eie elbil kan det godt hende at min neste bil blir en fossilbil i tråd med det @Simen1 har gjort. Og det etter over 10 år med elbil.

Jeg er ikke lenger avhengig av å kjøre til og parkere bil i Oslo (en stor lettelse nå med de siste års politiske ledelse) og det kan være jeg slår ut håret og kjøper en nett liten beskjeden Camaro eller annen snerten bil. Ikke like praktisk hyttebil eller trekkvogn som @Simen1 sin men vi ranes jo på høylys dag uansett med bil i Norge.

Siden vi uansett har en ganske impotent politisk ledelse i dette landet så tror jeg det blir ille uansett hva slags bil man velger fremover. Man kan liksågodt ha det litt gøy mens man betaler ut av alle kroppsåpninger for den grønne galskapen.

Quote

Enkelt forklart er dette en fantastisk bil med 6,2 V8 på 455hk, 10 trins automatgir med F1 gir og adaptive kjøreprogram. Bilen er en 2SS så det meste av utstyr er standard som skinn, varme og kjøling i seter, el-setejustering med memory, head-up display, El-soltak, Bose musikkanlegg, Apple CarPlay osv..
Klar for rask levering!

Hvorfor ikke? Alle som styrer dette landet har jo mistet fornuften.
image.thumb.png.110bae8e9eabdaac0f130c11d892bd87.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De elbilsubsidiene vi hadde er ikke mulige med den veifinanseringen som er valgt. En mulighet er selvfølgelig at staten går inn og dekker bortfallet av inntekter fra elbiler i bomringen. Ironisk nok er vi avhengig av pengene som fossilbilene betaler inn, så når man nok kjører elbil så greier man ikke å få betalt regningen på veiene.

Personlig skulle jeg gjerne sett at mer av kostnaden for veibygging ble tatt over statsbudsjettet, men det blir en egen diskusjon.

Jeg har stor forståelse for de som går tilbake til fornuftige diesel- og bensinbiler nå, siden prisforskjellen er mindre enn den engang var mot elbil. På biler med stort forbruk og stor motor er derimot forsatt elbil best. Tilsvarende biler som Model 3 Performance og Taycan koster jo skjorta i avgiter.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (9 minutter siden):

De elbilsubsidiene vi hadde er ikke mulige med den veifinanseringen som er valgt. En mulighet er selvfølgelig at staten går inn og dekker bortfallet av inntekter fra elbiler i bomringen. Ironisk nok er vi avhengig av pengene som fossilbilene betaler inn, så når man nok kjører elbil så greier man ikke å få betalt regningen på veiene.

Vel, det er sånn det går når man har valgt å ha miljøavgifter for å få folk til å velge mer miljøvennlig. Når folk gjør som staten oppfordrer til så går det ut over skatteinngangen. Løsningen er selvsagt ikke å avbryte konseptet miljøavgifter, men å ta inn det tapte via fiskale avgifter, eller innføre miljøavgifter på nye områder. Miljøavgifter har en oppdragende effekt på folk. Fiskale avgifter har ikke det. Det eneste formålet med de er skatteinngang.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

@Theo343 Jeg prøver å kjøre lite, men brenner visst lommeboka på bensin så det er litt pest eller kolera. Tenker at jeg skal sykle en del i sommer og så finne meg en billig elbil fra oktober.

Jeg kjører endel 1000 km på elsykkel i løpet av året. Anbefales langt mer enn vanlig sykkel, spesielt om du har mange bakker! Får bare håpe at det ikke blir så populært at jeg får bombrikke på den også 🙈

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, kremt said:

Laderne som fulgte med bilene siden 2019 har bare støttet 1 fase 3.6kW så jeg kjøpte meg en brukt eldre Tesla lader på finn for å få 3fase 11kW på min Model 3.

Har også en e-golf lader jeg kjøpte på finn til 200kr som også lader bilen. Om dette betyr billigere biler så kan man kansje spare på det.

Men det er litt drit de gjør slikt ja. Er vel bare Taycan ellers hvor granny-charger er ekstrautstyr.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Screenshot_20220419-090019.thumb.png.4580d999b013eb88212e0bab52adb17b.png

Blir ca 1800kr i norge for laderen, og det virker jo som det kansje er en mulighet for at de oppgraderer til en som støtter 3 fase igjen.

Da er det kansje interessant for eiere av andre bilmerker å også kjøpe disse. 

Har man 3 fase uttak er jo 1800kr småpenger kontra en dedikert ladeboks. Er vel litt fyfy å bruke på fast basis men kjekt på hytta f.eks. 

Funfact: Porche sin vegglader er bare en mobil lader inni en stor boks.

IMG_2611.thumb.JPG.fe044ceb5472f70d4346a288ca614a38.JPG

IMG_2612.thumb.JPG.39eef81da4ee79156bbc01bf0e1ff5be.JPG

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...