Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Kajac said:

 

Får håpe bilene mine holder frem til den vinden snur :)

Det blir nok ett marked for å låse opp funksjoner på ulovelig vis etterhvert.

Finnes allerede moduler man kan plugge i hjernen på Tesla for å låse opp økt ytelse og aktivere varmeseter bak osv.
Kan dog være lurt å vente til garantien er ute før man begynner å tukle med slikt.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (17 timer siden):

Det der er noe dritt. Alt for mange som prøver (eller kommer til å prøve) å få biler til å få samme kjøpsmodell som mobilspill. "Mikrotransaksjoner" for å oppgradere alt mulig rart. Bare at de ikke er mikro, da det er snakk om tusenlapper. Abonnement på varmeseter og annet tull. Hvis det er noe som tar av så er det kanskje noe av det verste som har hendt bilindustrien på lang lang tid. Det er allerede styr med forskjellige utstyrsnivåer, men når de leveres med alt ferdig og det kun er en knapp/feature flag for å skru av og på da er det noe veldig galt. I alle fall når det kommer til hverdagslige ting som klimakontroll eller andre ting som burde vært standard.

Abonnement på wifi eller spill i bilen får være en egen diskusjon, men bilfunksjonalitet som kun er en setting i software burde være forbudt å legge bak en betalingsmur.

Fremtidsdilemma:

Du kan bruke autopark gratis, men du må se en gjensidige reklame før hver gang du skal bruke den.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Det blir nok ett marked for å låse opp funksjoner på ulovelig vis etterhvert.

Finnes allerede moduler man kan plugge i hjernen på Tesla for å låse opp økt ytelse og aktivere varmeseter bak osv.
Kan dog være lurt å vente til garantien er ute før man begynner å tukle med slikt.

Om man ser på right-to-repair-bevegelsen som har oppstått i kjølvannet av at Apple og andre tech-produsenter har stadig låst ned produktene sine, vil jeg tro noe sånt også skjer dersom abonnementsløsninger i bilen skulle bli populært. Vi ser jo allerede nå stadig flere techselskaper som reklamerer med at deres produkter ikke er låst ned og faktisk kan repareres.

Lenke til kommentar
discostu skrev (9 minutter siden):

Ikke heeelt elbilrelatert (utenom at man ikke finner folk som vasker bilene sine så ofte som tesla eiere)..
Er det noe i veien for å kjøpe produkter på jula? (avfetting, felgrens, shampo osv) eller er det nono?

Personlig har jeg prøvd noen produkter fra Biltema og funnet at det ikke blir veldig mye billigere, men det er ganske stor forskjell på produktene kontra de kjente merkene.

Prickbort avfetting, Meguisrs NXT bilsåpe, felgrens med jernfjerner er mitt tips. Finnes tusenvis av gode produkter her, så her er det mange riktige svar. Den største forskjellen er personen som gjør det 👍 sjekk noen YT videoer for tips og triks.

Lenke til kommentar
33 minutes ago, discostu said:

Ikke heeelt elbilrelatert (utenom at man ikke finner folk som vasker bilene sine så ofte som tesla eiere)..
Er det noe i veien for å kjøpe produkter på jula? (avfetting, felgrens, shampo osv) eller er det nono?

bmw folk er vel de som vasker biler ofte og 🤪

Så lenge man holder seg unna hamron så er vel turtlewax og sonax helt kurant.

Bruker sjøl denne på felger, funker bra

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvask/felgvask/felgrens-002422/#tab04

Sjøl foretrekker jeg å handle bilpleie online, er ofte salg på bilpleiekongen eller garasjetid

Eller dra innom bilxtra/thansen, har litt bedre utvalg enn jula.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
1 hour ago, discostu said:

Ikke heeelt elbilrelatert (utenom at man ikke finner folk som vasker bilene sine så ofte som tesla eiere)..
Er det noe i veien for å kjøpe produkter på jula? (avfetting, felgrens, shampo osv) eller er det nono?

Jula (i motsetning til Biltema) selger jo produkter fra flere leverandører så du må nesten nevne produkter du tenker på.

Meec, Anslut, HardHead, Kayoba, Bluewear, Menuett, CurAqua, Hamron (og sikkert flere) er Jula sine egne produkter og samme greiene som Biltema selger. 

Men f.eks Turtle Wax og Sonax er annerkjente merker som jula også selger.

Selv bruker jeg bare Biltema til slikt da det er enkelt å skaffe og billig. Bilen blir ren den.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
11 minutes ago, discostu said:

Ok, takk for tips. Jula var egentlig bare et "billigbutikk" eksempel, skal kikke litt på bilpleiekongen / garasjetid. Så var det å undesøke hvilken høytrykksspyler man bør kjøpe da...

Sjekk ut Ava sine.

Kjøpte meg en AVA P40 for en tusenlapp på black friday og jeg er meget fornøyd. Bitteliten sak og en meget god skumdyse.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Jula (i motsetning til Biltema) selger jo produkter fra flere leverandører så du må nesten nevne produkter du tenker på.

Meec, Anslut, HardHead, Kayoba, Bluewear, Menuett, CurAqua, Hamron (og sikkert flere) er Jula sine egne produkter og samme greiene som Biltema selger. 

Men f.eks Turtle Wax og Sonax er annerkjente merker som jula også selger.

Selv bruker jeg bare Biltema til slikt da det er enkelt å skaffe og billig. Bilen blir ren den.

Biltema (Redline eller noe) 1L for 59.- 

Utrolig dårlig skumming, lager veldig lett flekker. Rødfargen setter seg når den tørker, og det gjør den fort da den har sterk farge.

AutoGlym Snowfoam 5L for 379.-

Legger tykt skum, kan blandes tynnere enn angitt, mye bedre på å løsne opp møkka, lettere å unngå skjolder.

Du kan "spare" penger på såpe, men det gjør du egentlig ikke. En skikkelig premium bilsåpe koster 500kr for 2 års varighet. Velg noe ordentlig, ikke bare for bilen - men for deg som holder på og skal gosse deg med resultatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ganske missvisende overskrift. De skal jo bare bytte ut 12V batteriet.

Men er spesielt at de må gjøre det på så mange biler for at de skal kunne få en oppdatering.

Ja, det er nok for å få flere klikk.

Reagerte ellers på det samme. Spesielt at man må inn og bytte ut 12V batteriet for å få installert en oppdatering. Kanskje den nye oppdateringen som skal tillate OTA, vil gjøre at det er mye større sjanse for at 12V batteriet tømmes fullstendig. Så her velger de kanskje å aktivt forhindre at det i hele tatt skjer?

Lenke til kommentar

Den offisielle uttalelsen er vel at de kalkulerte med en viss mengde ladesykluser på 12V batteriet når de valgte det men at de bommet litt (sikkert fordi så mange 12V batteri fikk ekstra slitasje på grunn av bugs) 

Man risikerer vel at bilen dør mens den oppdateres hjemme hos folk og det er dyrt for VW å hente biler på bergningsbil (installasjonen blir kansje korrupt om den avbrytes midtveis?)

Oppdateringer til disse bilene tar jo mange timer å installere.

Det nye batteriet har en annen kjemi og skal tåle flere sykluser.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Mercedes EQXX kjørte 1008 km gjennom Frankrike, Italia, Sveits og Tyskland, deriblant gjennom Alpene og hadde fortsatt igjen 140 km rekkevidde ved ankomst. De brukte 11 timer og 32 minutter "uten stans" (jeg antar de hadde pissepauser). Dvs. en snitthastighet på 87 km/t. Forbruket var 8,7 kWh/100km. Dvs. at batterikapasiteten må ha vært 0,087 * (1008+140) = ~100 kWh.

Elbil.no fikk en prøvetur.

I videoen i den første linken sier han at den skal lanseres i 2024 i midt-sjiktet av biler under Mercedes-merkenavnet (ikke AMG), og vil derfor koste "way way less" then Lightyear One, som koster fra 165 000 euro. Motorytelsen på 180 kW, elektronisk begrenset topphastigheten på 140 km/t, smale dekk og kun bakhjulsdrift viser også at denne ikke skal opp i veldig høy prisklasse. Det virker som den skal gi veldig mye rekkevidde for pengene. Jeg vil gjette på en startpris på 6-700 000 og at den vil passere millionen fullspekket.

Da gjenstår bare: Kommer den med hengerfeste for diger campingvogn og takboksfeste? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...