Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (På 17.4.2022 den 11.20):

Bruker den aldri. Jeg vil heller ha en bil som er et par tusenlapper billigere.

Når du først kjøper en bil til nærmere en halv million, så er ikke et par tusenlapper det som kommer til å få deg til å snu deg i døren. Og bilen blir vel ikke billigere uten kabel, er vel heller det at den blir dyrere med. Det fascinerer meg stadig hvordan folk kan forsvare sånne avgjørelser hvor man hele tiden får mindre valuta for pengene, enten det er Apple eller Tesla.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kajac said:

Når du først kjøper en bil til nærmere en halv million, så er ikke et par tusenlapper det som kommer til å få deg til å snu deg i døren. Og bilen blir vel ikke billigere uten kabel, er vel heller det at den blir dyrere med. Det fascinerer meg stadig hvordan folk kan forsvare sånne avgjørelser hvor man hele tiden får mindre valuta for pengene, enten det er Apple eller Tesla.

Hvis man ser på hva man får av utstyr på en Tesla kontra andre bilmodeller så er ikke en lader til 1800kr så ille.

Skremmende at ikke ryggekamera er standard hos alle engang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Hvis man ser på hva man får av utstyr på en Tesla kontra andre bilmodeller så er ikke en lader til 1800kr så ille.

Skremmende at ikke ryggekamera er standard hos alle engang.

Ryggekamera er vel påbudt, er det ikke? Eller er det bare i USA? Uansett, selv mamma sin bottom-of-the-range Leaf har ryggekamera. Så om noen mangler dette som standard i dag, så er det gjerne ikke bilen man velger uansett.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kajac said:

Ryggekamera er vel påbudt, er det ikke? Eller er det bare i USA? Uansett, selv mamma sin bottom-of-the-range Leaf har ryggekamera. Så om noen mangler dette som standard i dag, så er det gjerne ikke bilen man velger uansett.

Ikke påbudt i Norge så mange benytter anledningen til å ha det i neste utstyrspakke som gjerne koster en del.

Var vel en 50 tusen ekstra for å få ryggekamera på VW ID.3 når den ble lansert. Nå er det vel nede i "bare" 12 tusen om jeg ikke tar feil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Når du først kjøper en bil til nærmere en halv million, så er ikke et par tusenlapper det som kommer til å få deg til å snu deg i døren. Og bilen blir vel ikke billigere uten kabel, er vel heller det at den blir dyrere med. Det fascinerer meg stadig hvordan folk kan forsvare sånne avgjørelser hvor man hele tiden får mindre valuta for pengene, enten det er Apple eller Tesla.

Det er konkurranse mellom alle som bygger bil. Om produksjonskostnadene falle så kommer det tilslutt kunden tilgode. 

Edit: Angående ryggekamera er det standard VAG strategi å holde dette utenom i Norge. Medfører at en haug av biler kjøpt av bedrifter er uten ryggekamera. 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Ikke påbudt i Norge så mange benytter anledningen til å ha det i neste utstyrspakke som gjerne koster en del.

Var vel en 50 tusen ekstra for å få ryggekamera på VW ID.3 når den ble lansert. Nå er det vel nede i "bare" 12 tusen om jeg ikke tar feil.

😱

Vel, tyske biler er jo nesten kjent for å gi lite valuta for pengene, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Det er konkurranse mellom alle som bygger bil. Om produksjonskostnadene falle så kommer det tilslutt kunden tilgode. 

Eventuelt ei moglegheit for høgare forteneste for produsenten. Prisen handlar meir om kva folk er villig til å betale enn å følgje produksjonskostnaden.

Endret av Zeph
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Hvis man ser på hva man får av utstyr på en Tesla kontra andre bilmodeller så er ikke en lader til 1800kr så ille.

Skremmende at ikke ryggekamera er standard hos alle engang.

Tja, det kan man jo si - men så har ikke Tesla blindsonevarsel i speilene, burde ikke de fulgt den standarden om man først er ute med pekefingeren? Jeg har en TM3 selv og savner i alle fall dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Sampson said:

Tja, det kan man jo si - men så har ikke Tesla blindsonevarsel i speilene, burde ikke de fulgt den standarden om man først er ute med pekefingeren? Jeg har en TM3 selv og savner i alle fall dette.

Hva skal du med den når du har blindsone varsel på skjermen og live bilde av hva som er i siden på deg

Tar en kjapp titt på skjermen før jeg skifter felt

A4CB57C2-F081-45EF-9FF4-FBB154FEF5A9.png

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 timer siden):

Hva skal du med den når du har blindsone varsel på skjermen og live bilde av hva som er i siden på deg

Tar en kjapp titt på skjermen før jeg skifter felt

A4CB57C2-F081-45EF-9FF4-FBB154FEF5A9.png

Mer logisk å ha det i speilene. Men så er jo også Tesla bilen du må inn i touch-menyen for å slå på vindusviskeren eller åpne hanskerommet. Brukervennlighet er ikke Teslas sterkeste side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Mer logisk å ha det i speilene. Men så er jo også Tesla bilen du må inn i touch-menyen for å slå på vindusviskeren eller åpne hanskerommet. Brukervennlighet er ikke Teslas sterkeste side.

Begge påstander er helt feil. Jeg bruker ikke skjermen til noen av de funksjonene. Hvorfor påstår du ting du ikke har greie på?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Sampson said:

Tja, det kan man jo si - men så har ikke Tesla blindsonevarsel i speilene, burde ikke de fulgt den standarden om man først er ute med pekefingeren? Jeg har en TM3 selv og savner i alle fall dette.

Dette er vel kun på toppmodellene til f.eks VW? Om andre produsenter hadde blindsonevarsel som standardutstyr ville det vært noe annet. Tesla har i det minste blindsonekamera som standard.

Tesla sin drøm er jo å kvitte seg med speilene, så de prioriterer nok ikke å putte teknologi i dem. Speil ødelegger veldig mye for aerodynamikken.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Dette er vel kun på toppmodellene til f.eks VW? Om andre produsenter hadde blindsonevarsel som standardutstyr ville det vært noe annet. Tesla har i det minste blindsonekamera som standard.

Tesla sin drøm er jo å kvitte seg med speilene, så de prioriterer nok ikke å putte teknologi i dem. Speil ødelegger veldig mye for aerodynamikken.

Kor mykje er det snakk om når du skriv «veldig mye»? Gjerne målte verdiar frå vindtunnell.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Zeph said:

Kor mykje er det snakk om når du skriv «veldig mye»? Gjerne målte verdiar frå vindtunnell.

De gir 2-7% mere drag avhengig av utforming.

Og det er gjerne 2-7% for mye i elbilenes rekkevidderace.

Audi har jo prøvd seg med kameraspeil (noe de dog feilet på både med utførelsen og stabiliteten) og Honda droppa speilene på sin E modell.

Tesla har lenge ønsket å kvitte seg med speilene men det er ikke lovlig å kjøre uten i California så derfor har de ikke kommet så langt.
Cybertruck vil ha speil man enkelt skal kunne demontere i land hvor det er lovlig å kjøre uten ifølge musken. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ikke HUD, Ikke oppmerksomhetskamera, ikke setestramming ved kollisjon, ingen rollo, ikke sikringsnett. Det at de nå flyttet blindsonesjekken til et skikkelig dårlig sidekamera sier litt om sikkerhetsfokuset. Alle de andre bilene til 600k har disse tingene, noen har alle.

Fake-skinn, ikke kick-åpner av bagasje (what), ikke 360 top down view, ingen justering for temp/klima for de i baksetet, billig kamerabasert ACC fra 2009 med tilhørende feil, ingen apple/Android mulighet, ikke USB-C ladeporter, ingen setevalg, få om noen personlige designvalg inni, pudding stereo - lydniva på linje med en bil i 200k klassen.

Lett å lage lister :)

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (16 timer siden):

Hva skal du med den når du har blindsone varsel på skjermen og live bilde av hva som er i siden på deg

Tar en kjapp titt på skjermen før jeg skifter felt

A4CB57C2-F081-45EF-9FF4-FBB154FEF5A9.png

 

Den viser ganske ofte feil så jeg stoler ikke på hverken den der eller autopilot lenger. 

Lenke til kommentar
Sampson skrev (3 minutter siden):

 

Den viser ganske ofte feil så jeg stoler ikke på hverken den der eller autopilot lenger. 

Det som er fint med speglar. Du ser det som er der, uavhengig av teknologien.

@Complexity 2-7% er eit ganske stort spenn. Kva er det spesifikt på Tesla sine bilar?

Om eg skulle valgt mellom 10 km meir rekkevidde eller speglar så hadde eg valgt speglane. I alle fall med dagens utgåver. Det er ikkje all rekkeviddejakt som er positiv. Når bilane no leverer 500+ på WLTP så betyr det mindre om det er 500 eller 550. Rekkevidde på vinteren er meir interessant, samt batterivarmestyring for å optimalisere ladetid på vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...