Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

36 minutes ago, Complexity said:

Er det en 30kWt du har?

Stemmer. Og det er ikke så stress, er bilen under 60% så setter jeg i laderen. Laderen starter om natta, og klimaanlegget slår inn rett før jeg skal kjøre på jobb. Trenger ikke tenke noe mer på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Thor. said:

Stemmer. Og det er ikke så stress, er bilen under 60% så setter jeg i laderen. Laderen starter om natta, og klimaanlegget slår inn rett før jeg skal kjøre på jobb. Trenger ikke tenke noe mer på det.

Er vel disse som har den berømte software feilen som gjør at bilen rapporterer for mye degradering? Har du fått oppdatert din?

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Complexity said:

Er vel disse som har den berømte software feilen som gjør at bilen rapporterer for mye degradering? Har du fått oppdatert din?

Det spørs. Jeg fikk en oppdatering som skulle gå på batteriet for noen år siden. Bilen viser 12 streker, og rekkevidden er som forventet. Bilen har gått rett over 50000

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har mistet 1 strek på vår 2014 Leaf for ett år siden når den bikket 9000mil. Merker ingenting på kjørelengde da bilen bare går lokalt og korte strekk. Gruer meg til levering av BZ4x som kommer. Den er planlagt brukt på daglig langkjøring på motorvei uten lademuligheter. Og nå har det kommet frem at den har stusselige 64kwt. Må vel lades til 100% hver dag.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Femtekolonne said:

Har mistet 1 strek på vår 2014 Leaf for ett år siden når den bikket 9000mil. Merker ingenting på kjørelengde da bilen bare går lokalt og korte strekk. Gruer meg til levering av BZ4x som kommer. Den er planlagt brukt på daglig langkjøring på motorvei uten lademuligheter. Og nå har det kommet frem at den har stusselige 64kwt. Må vel lades til 100% hver dag.

1520757298_Screenshot2022-05-0312_32_39PM.png.09280ee36775826d610b9e79c0f4cb2b.png

USA utgaven av BZ4X ser ikke ut til å ha noe buffer i topp, så lading til 100% vil både slite på batteriet og ta veldig lang tid om det blir likens på bilene her. Men har forstått det slik at de får ett litt annet type batteri?

Får håpe Bjørn Nyland får tak i en snart og Testet. De kinesiske bilmerkene virker å ha bannlyst han men kansje Toyota tør å la han teste bilen deres.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Yes. Ser sånn ut gitt. Har ett lite håp om at det er feilinformasjon, men det ser stygt ut gitt etter å ha lest testen til caranddriver.com. Toyota selv har ikke kommet frem med info annet enn at batter er 71kwt. Og det kan jo stemme, men er av liten betydning for bruker. Det interessante er hvor mye man kan bruke.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

1520757298_Screenshot2022-05-0312_32_39PM.png.09280ee36775826d610b9e79c0f4cb2b.png

USA utgaven av BZ4X ser ikke ut til å ha noe buffer i topp, så lading til 100% vil både slite på batteriet og ta veldig lang tid om det blir likens på bilene her. Men har forstått det slik at de får ett litt annet type batteri?

 

 

Blir Panasonic på begge (fwd/AWD) i Europa i motsetning til USA.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. Leaf data. Min første gen mistet omsider den første streken nå når den passerte 130 000 km. Mener å ha lest at første strek er rundt 10% reduksjon, og så er det likt eller 5% for hver strek etterpå. Bilen ble i sin tid importert fra Amerika med 30 000 km kjørt, samt at jeg har topp ladet og hurtigladet masse. Lover godt for nyere biler med større batteri og kjøling. Antagelig ruster bilene i stykker (som alt annet) før batteriet er på 70% av utgangspunkt.

Btw, hvordan påvirker slitasje av batteriet videre slitasje? Si at man med tiden har 80% resterende batteri, når du da lader til 100% - sliter dette mindre på batteriet siden det ikke har muligheten til å lade til topps lengre? Eller har dette ikke noe å si, og med å lade 100% har man en lineær kurve på batteritap uavhengig av hvor mye kapasitet som er forsvunnet med åra?

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

USA utgaven av BZ4X ser ikke ut til å ha noe buffer i topp, så lading til 100% vil både slite på batteriet og ta veldig lang tid om det blir likens på bilene her. Men har forstått det slik at de får ett litt annet type batteri?

Har ikke satt meg veldig inn i hvilken batteriteknologi Toyota bruker i sin BZ4X, men de har etter hva jeg vil si markedets beste batteri garanti så antar de har troen på at de skal holde lenge. Garantien er på henholdsvis 10 år eller 1 million km at batteriet skal beholde 70% av original kapasitet.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, kremt said:

Jeg kan ikke se at han har testet Honqqi, BYD, Maxus. Nio hadde han vel test, samt Xpeng og MG.

Han har testet litt Nio ja, men bare en før-produksjonsutgave av Xpeng P7. Får vist ikke låne den ferdige utgaven med CCS istedefor Chademo (antar det kan ha noe med at den lader veldig sakte på CCS og det vil være dårlig reklame for dem)

Honqqi får han vist heller ikke låne da de ikke vil gi han bil før de er helt ferdig med software til den. Dog får kunder utlevert biler som bare det så softwaren e vist god nok for dem.. Misstenker at de vil holde den igjen da den ryktes å ha ett vanvittig høyt forbruk og det vil være dårlig reklame.

25 minutes ago, Evil-Duck said:

Har ikke satt meg veldig inn i hvilken batteriteknologi Toyota bruker i sin BZ4X, men de har etter hva jeg vil si markedets beste batteri garanti så antar de har troen på at de skal holde lenge. Garantien er på henholdsvis 10 år eller 1 million km at batteriet skal beholde 70% av original kapasitet.

Man må jo innom verkstedet årlig for en "helsesjekk" av batteriet for å opprettholde denne garantien. Koster vel 4000kr hver gang (pluss ekstra om man ønsker mere service utført) har jeg forstått. Kansje dere som har bestilt vet mere om dette.

De kommer til å sope inn noe sinnsykt med penger på denne "helsesjekken" som alle må utføre at det sikkert lønner seg å bytte batterier på de bilene som har tapt 70% på denne tiden. Har ikke noe kjempestor tro at de får laget så mye bedre batterier enn andre.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 minutter siden):

 

Man må jo innom verkstedet årlig for en "helsesjekk" av batteriet for å opprettholde denne garantien. Koster vel 4000kr hver gang (pluss ekstra om man ønsker mere service utført) har jeg forstått. Kansje dere som har bestilt vet mere om dette.

De kommer til å sope inn noe sinnsykt med penger på denne "helsesjekken" som alle må utføre at det sikkert lønner seg å bytte batterier på de bilene som har tapt 70% på denne tiden. Har ikke noe kjempestor tro at de får laget så mye bedre batterier enn andre.

Har du kilder på at det koster 4000 kroner for en batterihelsesjekk? Det høres jo helt spinnvilt ut, nissan og utførte helsesjekk på batteriet men det var bare en del av den årlige servicen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Har du kilder på at det koster 4000 kroner for en batterihelsesjekk? Det høres jo helt spinnvilt ut, nissan og utførte helsesjekk på batteriet men det var bare en del av den årlige servicen.

Kan kun snakke for annet selskap, Ford, men de tar fastpris 5000 for årlig / 30 000km service. Dette skal visstnok også holde styr på batteri og dens garanti. Mulig det er slik eller kommer dette i tillegg til vanlig service?

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Jeg tror det dette enten er fryktelig klønete uttalt av Espen Olsen eller klønete sitert av TU. Siden det nevnes 11 500 så er det kostnaden du får inkludert på 3 års service avtalen som følger bilen. Så de 4000 det er snakk om tror jeg at må være snakk om full service og ikke bare batteritesten.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg tror det dette enten er fryktelig klønete uttalt av Espen Olsen eller klønete sitert av TU. Siden det nevnes 11 500 så er det kostnaden du får inkludert på 3 års service avtalen som følger bilen. Så de 4000 det er snakk om tror jeg at må være snakk om full service og ikke bare batteritesten.

Det er ikke utenkelig at det er dette som menes. Å ta 4000kr for å lese av ett tall på en skjerm (antar det er det som gjøre) Er jo hinnsides.

Batterihelsesjekken på Nissan Leaf er jo en vits. Man får ett ark som viser hvor mange batteristreker bilen har.. noe som jo står i displayet på bilen hele tiden.. 😑

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Batterihelsesjekken på Nissan Leaf er jo en vits. Man får ett ark som viser hvor mange batteristreker bilen har.. noe som jo står i displayet på bilen hele tiden.. 😑

Gjør vel litt mer enn det, leser vel av hvor ofte du hurtiglader, hvor hyppig du lader når batteriprosenten allerede er høy og hvor lenge du har bilen stående med 100% og gir litt tips rundt hvordan en bør endre sine vaner for at batteriet skal vare så lenge som mulig. For oss som forstår dette i utgangspunktet virker nok det hele som redundant informasjon, men for andre som ikke har så stor forståelse på hvordan et batteri oppfører seg i disse situasjonene kan nok slik informasjon være greit :)  

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Det er ikke utenkelig at det er dette som menes. Å ta 4000kr for å lese av ett tall på en skjerm (antar det er det som gjøre) Er jo hinnsides.

Batterihelsesjekken på Nissan Leaf er jo en vits. Man får ett ark som viser hvor mange batteristreker bilen har.. noe som jo står i displayet på bilen hele tiden.. 😑

Man får vel omtrent 10 ganger så mye info fra en obd leser og leaf spy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...