Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (4 timer siden):

den forstår sånn høvelig alt jeg sier selv om jeg snakker dialekt.

Det er også min erfaring. Jeg er nordlending og prater helt normalt til Teslaen og den forstår alt jeg har forsøkt. Ganske likt Siri faktisk. Eneste grunnen til at jeg har begge systemer på norsk er at det er digg å kunne prate normalt til elektroniske dingser. Jeg liker at det kun er knapp i bilen som man må trykke på. Slipper at den trigges unødvendig.

Liker også at man kan bruke Siri (og sikkert Google Assistant) til å gjøre ting mot bilen direkte fra telefonen. "Hei Siri, lås opp bilen". Eller få den til å åpne opp bakluka når man ikke har en arm ledig, eller sjekke batteristatus.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (2 minutter siden):

På tide det nå? Må skikkelig skyts til for å snu 1.9tdi hodene her til lands, men det har jo virkelig slått an med elbil. For meg har overgangen fra hybrid (V90 T8) til fullelektrisk vært smertefri. Jeg kunne på et tidspunkt i livet ALDRI se for meg et liv med elbil, nå ser jeg aldri for meg å kjøpe fossil igjen - om ikke jeg skal kjøre på bane eller eie noe som ligger mitt hjerte nært.

På samme tid har også bilen blitt et fraktmiddel fremfor å innebære så mange følelser. Jeg blir ikke akkurat engasjert av å kjøre raske elbiler, selv om det er gøy å oppleve 0-100 på godt under 4 sek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, DrAlban3000 said:

På tide det nå? Må skikkelig skyts til for å snu 1.9tdi hodene her til lands, men det har jo virkelig slått an med elbil. For meg har overgangen fra hybrid (V90 T8) til fullelektrisk vært smertefri. Jeg kunne på et tidspunkt i livet ALDRI se for meg et liv med elbil, nå ser jeg aldri for meg å kjøpe fossil igjen - om ikke jeg skal kjøre på bane eller eie noe som ligger mitt hjerte nært.

På samme tid har også bilen blitt et fraktmiddel fremfor å innebære så mange følelser. Jeg blir ikke akkurat engasjert av å kjøre raske elbiler, selv om det er gøy å oppleve 0-100 på godt under 4 sek.

Med samme pris i bommen så er det gode grunner å gå over til plugin hybrid igjen spesielt når nye c klasse har 10 mil elektrisk rekkevidde.

Da kan man kjøre elektrisk på hverdagen og slippe å tenke på hurtiglading på langtur

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, onkel_jon said:

Med samme pris i bommen så er det gode grunner å gå over til plugin hybrid igjen spesielt når nye c klasse har 10 mil elektrisk rekkevidde.

Da kan man kjøre elektrisk på hverdagen og slippe å tenke på hurtiglading på langtur

Vi har en PHEV i familien som vurderes byttet til fordel for fullelektrisk. Forsvinner 50 prosent fordelen blir PHEVen beholdt. Kanskje blir elbil nr. 1 også erstattet av en PHEV til.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Med samme pris i bommen så er det gode grunner å gå over til plugin hybrid igjen spesielt når nye c klasse har 10 mil elektrisk rekkevidde.

Da kan man kjøre elektrisk på hverdagen og slippe å tenke på hurtiglading på langtur

Jepp, bompengerabatten (som i Bergen for øyeblikket er på 80 %) er 95 % av grunnen til at jeg kjøpte elbil. Og det gjelder nok mange i storbyene tror jeg. Forsvinner den så flytter jeg nok ut av byen. Covid og hjemmekontor har vist oss at man ikke trenger å dra inn på kontoret hver dag, og da blir det med ett mer aktuelt å bo lenger i fra arbeidsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (20 minutter siden):

Med samme pris i bommen så er det gode grunner å gå over til plugin hybrid igjen spesielt når nye c klasse har 10 mil elektrisk rekkevidde.

Da kan man kjøre elektrisk på hverdagen og slippe å tenke på hurtiglading på langtur

Den koster 700k (STV) moderat utstyrt og er ganske liten - har eid C180t 2015. Om det frister så er det jo ikke et minus at miljøvennlige hybrider kan være et mellomsteg for folk. Det er mulig å få større, raskere og mer utstyrte elbiler enn akkurat den da. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, DrAlban3000 said:

Den koster 700k (STV) moderat utstyrt og er ganske liten - har eid C180t 2015. Om det frister så er det jo ikke et minus at miljøvennlige hybrider kan være et mellomsteg for folk. Det er mulig å få større, raskere og mer utstyrte elbiler enn akkurat den da. 

Rav4 plugin hybrid er annet alternativ da selv om el rekkevidden ikke er den beste, syns rav4 ser mye bedre ut enn den elbilen Toyota skal selge.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Rav4 plugin hybrid er annet alternativ da selv om el rekkevidden ikke er den beste, syns rav4 ser mye bedre ut enn den elbilen Toyota skal selge.

Var ikke el-rekkevidden argumentet ditt? Nå som vi får 10 mil osv?

 

Edit: Finnes et flust av fine hybrider, felles for de alle er økte utgifter til vedlikehold, dyrere i drift og langt dyrere i innkjøp enn en ren elbil av tilsvarende kvalitet. Toyotaen koster 650K - der er det utrolig mange kandidater på elbilsiden.

Det er ikke dermed sagt at det treffer alle kunder perfekt, men om du befinner deg i den lille gruppen mennesker her til lands som MÅ ha forbrenningsmotor er du jo akkurat det, medlem av en liten gjeng. Om vi tar de folkene som mener de må ha en fossilbil er det ca alle på facebook.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (38 minutter siden):

image.png.7aad8ab4e1f3ac62d9b0675c66148f2d.png

Hva med at kollektivtrafikken heller må justere seg til den nye virkeligheten? De fleste jeg jobber med har kuttet kollektivtrafikk med unntak av at noen som tar bussen 2-3 dager som pendler langt i rushen. Da må man selvfølgelig justere kollektivtrafikken. 

Jeg kan ikke fatte den begrunnelsen / flyttingen av målstenger. Poenget med å tilby fordeler for nullutslippskjøretøy var nettopp at de hadde null utslipp (underforstått CO2 via eksosrør på veiene). Nå som vi har kommet godt i gang med det grønne skiftet, ca 16% av bilparken er nå nullutslipp, så er det direkte kontraproduktivt å bremse den positive utviklinga. Spesielt når nullutslippkjøretøyene konkurrerer mot dieseldrevne busser, noe det fortsatt er svært mange av i landet.

Det riktige tiltaket nå er ikke å fjerne fordeler for nullutslipp, men å fortsette satsinga på det grønne skiftet. Fjern subsidier til all kollektivtransport med eksos-CO2-utslipp så flest mulig busselskaper bytter over til nullutslipp. De som ikke klarer å fornye seg, fortjener at folk i større grad velger private nullutslippkjøretøy. Klimaet fortjener også et sånt grønt løft.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, DrAlban3000 said:

Var ikke el-rekkevidden argumentet ditt? Nå som vi får 10 mil osv?

 

Edit: Finnes et flust av fine hybrider, felles for de alle er økte utgifter til vedlikehold, dyrere i drift og langt dyrere i innkjøp enn en ren elbil av tilsvarende kvalitet. Toyotaen koster 650K - der er det utrolig mange kandidater på elbilsiden.

Det er ikke dermed sagt at det treffer alle kunder perfekt, men om du befinner deg i den lille gruppen mennesker her til lands som MÅ ha forbrenningsmotor er du jo akkurat det, medlem av en liten gjeng. Om vi tar de folkene som mener de må ha en fossilbil er det ca alle på facebook.

Mange har hytte på fjellet, som kan kjøre elbil hvis de strekker seg litt. Grunnen til å strekke seg litt blir mindre dess lavere kostnadsdifferansen er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke fatte den begrunnelsen / flyttingen av målstenger. Poenget med å tilby fordeler for nullutslippskjøretøy var nettopp at de hadde null utslipp (underforstått CO2 via eksosrør på veiene). Nå som vi har kommet godt i gang med det grønne skiftet, ca 16% av bilparken er nå nullutslipp, så er det direkte kontraproduktivt å bremse den positive utviklinga. Spesielt når nullutslippkjøretøyene konkurrerer mot dieseldrevne busser, noe det fortsatt er svært mange av i landet.

Det riktige tiltaket nå er ikke å fjerne fordeler for nullutslipp, men å fortsette satsinga på det grønne skiftet. Fjern subsidier til all kollektivtransport med eksos-CO2-utslipp så flest mulig busselskaper bytter over til nullutslipp. De som ikke klarer å fornye seg, fortjener at folk i større grad velger private nullutslippkjøretøy. Klimaet fortjener også et sånt grønt løft.

Penger til statskassen er viktigere enn det grønne skiftet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (34 minutter siden):

Penger til statskassen er viktigere enn det grønne skiftet.

Da burde de kuttet subsidieringen av kollektivtransport - simsalabim og massevis av penger i statskassa. Når folk må betale hele prisen selv så vil flere velge bil og simsalabim - ennå mer penger i statskassa (elbiler betaler blant annet trafikkforsikringsavgift og en drøss med avgifter på strøm).

Neidu - det er nok mer ideologisk enn som så. Dette er senterpartiets elbilhat som har fått go hos Støre og andre elbilhatere på tinget. Bilhatet som tidligere rettet seg mye mot eksos har nå dreid seg mer mot elbilister, selv om eksos-argumentet har forduftet som dugg for sola. Det betyr at det hele tiden lå noe annet bak. Jeg tror det i stor grad handler om jantelov og nå er jo elbiler som kjent ofte dyre så .. spesielt enkelte merker og modeller.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (16 minutter siden):

Mange har hytte på fjellet, som kan kjøre elbil hvis de strekker seg litt. Grunnen til å strekke seg litt blir mindre dess lavere kostnadsdifferansen er.

Unnskyld for at jeg ikke finner så mye sympati hos de som må ha en bensinbil for å pendle imellom de to boligene sine.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...