Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
onkel_jon skrev (2 timer siden):

til og med tesla har nå 5 måneders antatt leveringstid på model 3 men finnes noen som har biler på lager bla byd tang

https://www.elbil24.no/pro/disse-elbilene-far-du-med-det-samme/74380408

Kommer an på konfigurering. Jeg la inn grå TMY med sort interiør, og ellers "plain", og fikk antydning mars. Altså bil på vei med båt allerede. Gjorde riktignok ikke om til bestilling siden jeg ikke skal kjøpe nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Snowleopard said:

Kommer an på konfigurering. Jeg la inn grå TMY med sort interiør, og ellers "plain", og fikk antydning mars. Altså bil på vei med båt allerede. Gjorde riktignok ikke om til bestilling siden jeg ikke skal kjøpe nå.

Model y står mars ja, jeg sa model 3, hva som er grunnen aner jeg ikke, kanskje er mer etterspørsel for model 3 enn y

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Model y står mars ja, jeg sa model 3, hva som er grunnen aner jeg ikke, kanskje er mer etterspørsel for model 3 enn y

Kan være det, og kan og være fordi Tesla har beregnet mere salg på TMY, og derfor sendt av gårde flere av populære kombinasjoner, da det alltids er endel folk som venter med bestilling eller får litt mer prekære behov for bil raskt. Altså er kanskje bufferen større på TMY enn TM3.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 12.2.2022 den 22.13):

Toyota hadde vinterforhold prioritert med sin nye bz4x.

Toyota har vært i Norge og forsket på ebiler i kaldt klima. Kaldt klima har hatt høyt fokus for Toyota. En person fra Toyota nevnte at dem har lykkes veldig godt med å oppnå liten reduksjon i rekkevidde under vinterlige forhold.

Toyota har også 10 års garanti på batteripakken, mens andre har bare 8 år.

Er nysgjerrig på denne egentlig, skal kikke på den til helgen.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 14.2.2022 den 10.47):

Det er alltid mulig å vente seg ihjel, da det alltid kommer noe nytt og bedre. Om det er en elbil på markedet som treffer dine behov og du har lyst på, så kjøper du nå. Ellers kan det være greit å vente.

Ja. Jeg kunne kanskje lagt til at jeg ser er mest interessert i SUV-er og andre litt større biler, og der er vel kanskje utviklingen litt større, men ganske stor andel modeller som er helt nye eller på vei til å bli lansert. 

Lenke til kommentar

Kom nettopp fra harryhandel med min IONIQ 28kwh (har ikke noe imot elbilistene) og jeg må si at jeg var litt forskrekket av Nissan Leaf-eiere. Mange av dem holdt relativ lav fart på motorveien(type 70-90 km/t hvor man kan kjøre 110), selv om det er lovlig så skaper det farlige situasjoner med unødvendig mange forbikjøringer. Kjipest er det nok for lastebilsjåfører.

 

Hva er det de driver med?

Endret av Raude
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 18.2.2022 den 16.10):

Om AP blir vurdert trafikkfarlig, hva kan bli utfallet her? 

https://elbil.no/rapporterer-om-model-3-og-model-y-som-fantombremser/

Nesten imponert over at nokon framleis tar seg bryet med å spørje Tesla Norge om noko som helst. Det er jo aldri svar å få. i USA er det Musk som styrer kommunikasjon, og det går som det går. 😛

Raude skrev (5 minutter siden):

Hva er det de driver med?

Kjører økonomisk, ev. eldre sjåførar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (21 minutter siden):

Kom nettopp fra harryhandel med min IONIQ 28kwh (har ikke noe imot elbilistene) og jeg må si at jeg var litt forskrekket av Nissan Leaf-eiere. Mange av dem holdt relativ lav fart på motorveien(type 70-90 km/t hvor man kan kjøre 110), selv om det er lovlig så skaper det farlige situasjoner med unødvendig mange forbikjøringer. Kjipest er det nok for lastebilsjåfører.

 

Hva er det de driver med?

Eldre Leafer har veldig stort avvik på speedometeret. Vel over 10 km/t i sånne hastigheter som du beskriver. Kan være en av årsakene i hvert fall.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (28 minutter siden):

Kom nettopp fra harryhandel med min IONIQ 28kwh (har ikke noe imot elbilistene) og jeg må si at jeg var litt forskrekket av Nissan Leaf-eiere. Mange av dem holdt relativ lav fart på motorveien(type 70-90 km/t hvor man kan kjøre 110), selv om det er lovlig så skaper det farlige situasjoner med unødvendig mange forbikjøringer. Kjipest er det nok for lastebilsjåfører.

 

Hva er det de driver med?

Siden du snakker om 110 soner så er det vel snakk om flerfeltsveier så ser ikke helt det store problemet med å ligge i under fartsgrenser såfrem en holder seg i den riktige fila. En elbil har et enormt mye høyere forbruk per mil ved å ligge i 110 forran eksempelvis 80-90 så det kan vel bare være så enkelt som at sjåførene ønsket å komme seg frem dit de skulle uten å gå tom for strøm? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Siden du snakker om 110 soner så er det vel snakk om flerfeltsveier så ser ikke helt det store problemet med å ligge i under fartsgrenser såfrem en holder seg i den riktige fila. En elbil har et enormt mye høyere forbruk per mil ved å ligge i 110 forran eksempelvis 80-90 så det kan vel bare være så enkelt som at sjåførene ønsket å komme seg frem dit de skulle uten å gå tom for strøm? :)

Det klarer du dessverre ikke uten å bryte paragraf 3. Om du kjører i 70 i 100 sone når forhold er optimale ligger du så langt under fartsgrensa at det skaper farlige situasjonr.

 Jeg forstår hva du sier her, det å ligge i 90 er selvfølgelig noe helt annet - men om du ligger å justerer farta så lavt som 70 fordi du vil spare deg for et ladestopp er man litt egoistisk i mine øyne.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Det klarer du dessverre ikke uten å bryte paragraf 3. Om du kjører i 70 i 100 sone når forhold er optimale ligger du så langt under fartsgrensa at det skaper farlige situasjonr.

 Jeg forstår hva du sier her, det å ligge i 90 er selvfølgelig noe helt annet - men om du ligger å justerer farta så lavt som 70 fordi du vil spare deg for et ladestopp er man litt egoistisk i mine øyne.

Om vi skulle fulgt denne noe kreative tolkningen av loven så må jo en stenge ute både store deler av tungtransporten, campingbiler, biler som sleper hengere/campingvogner som ofte har max grenser på 80 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Eldre Leafer har veldig stort avvik på speedometeret. Vel over 10 km/t i sånne hastigheter som du beskriver. Kan være en av årsakene i hvert fall.

Kan bekrefte dette. På Leaf 30kWt fra 2016 så må speedometeret vise 90 for å kjøre i 80 (med vinterdekk).

En annen forklaring, hvis det er glatt og sporete så er leafen ikke særlig god på slikt føre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...