Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (4 timer siden):

Ville heller venta på en ny bil om du ikke trenger den asap. Eventuelt spart en del penger og gått for en eldre modell.

Kjøper du en ny i dag får du jo den nye Amd Ryzen prosessoren som kan gi deg fordeler i fremtiden om du skal beholde den lenge.

Du vil og få varmetråder til viskerne (noe jeg virkelig har savnet på min bil) og muligens ventilerte seter.

Er vel ganske lang leveringstid akkurat nå, men om du ikke er så kresen på farge kan du være heldig å få bil tidligere om det skulle bli en høvelig avbestilling eller noe.

Ser det nevnes i annonsen at den sorte fargen kan være gunstig når bilen skal selges, men sort farge var gratis de første årene så det kryr jo av sorte Model 3er. Deretter ble hvit gratis så da begynte det å florere med hvite.

Ganske splittet når det kommer til og selge eller beholde bilen min jeg har nå.

Men fikk se en virkelig syk (kul?) tesla hive seg rundt et hjørne på lukket bane og ha stålkontroll.. Usikker om det var med RWD eller AWD.
Tenker tesla er et greit merke å gå for, som neste bil.
Ser fortsatt å lirker mer litt fram og tilbake om S-modellen er mer den riktige veien.

Tenker 400k~ med innbytte av min egen bil er veien det blir om jeg finner en riktig fin en :)
Men Tesla Model 3 starter på rett ved 350k så er splittet her å x'D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eintotre skrev (5 timer siden):

På grunn av endret familiesituasjon ser vi oss nødt til å bytte ut vår trofaste MG ZS EV. Hovedkravene våre er 4-hjulstrekk og mulighet til å kjøre ~400km uten å bunnskrape batteriet på sommerstid samt minnefunksjon på førersetet da vi sitter veldig forskjellig. Budsjettet er cirka 530 gærninger. HUD og hengerfeste er noe synes er store pluss, men ingen dealbreaker. De bilene jeg har funnet fram til er:

  • Tesla Y
  • ID4 GTX
  • Skoda Enyaq
  • Huyndai Ioniq 5
  • KIA EV6

Har sett på Byd og Nio, men det virker som om de blir hakket for dyre. 

Er det noen jeg glemmer? Leveringstid holder de fleste andre enn Tesla tett til brystet. 

Ville gått for Hyundai IONIQ 5 evt Kia EV6 nå som ladenettverk ser ikke lenger ut til å være et argument for å gå for Tesla. Dersom testpiloten i Nederland går som forventet vil samtlige av Teslaladestasjoner være tilgjengelig for alle i EU ila. de neste månedene, dette ifølge en Teslaansatt i Nederland.

IONIQ 5 ble kåret til årets bil i Tyskland.

IONIQ 5 og EV6 har 800-voltarkitektur.

Dette er også biler som er bedre egnet til å campe i. Du kan ta med kaffe, vafler e.l. ved å bruke vanlig stikkontakt fra bilen. Du kan lade andre elbiler osv.

Videre så er det mindre støy i IONIQ 5 ift. Model Y. Det er også mer komfort i IONIQ 5. Bedre byggekvalitet er det også. 

Synes også at de har best design, men smaken er som baken.

 

Jeg ville rangert dem slik:

IONIQ 5 / EV6

Model Y

Enyaq

ID4 GTX

 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, MultiGamerClub said:

Ganske splittet når det kommer til og selge eller beholde bilen min jeg har nå.

Men fikk se en virkelig syk (kul?) tesla hive seg rundt et hjørne på lukket bane og ha stålkontroll.. Usikker om det var med RWD eller AWD.
Tenker tesla er et greit merke å gå for, som neste bil.
Ser fortsatt å lirker mer litt fram og tilbake om S-modellen er mer den riktige veien.

Tenker 400k~ med innbytte av min egen bil er veien det blir om jeg finner en riktig fin en :)
Men Tesla Model 3 starter på rett ved 350k så er splittet her å x'D

En Model 3 på lukket bane vil jeg tro var en Performance med AWD. Disse har track-mode som lar deg justere på alt mulig for å gjøre banekjøring utrolig morsomt. De andre utgavene lar deg ikke slå av traction control engang og er ganske daff når man prøver å herje.

Skal du ha en S ville jeg gått for den nye generasjonen som kommer nå. De gamle er veldig utdaterte.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Raude said:

Ville gått for Hyundai IONIQ 5 evt Kia EV6 nå som ladenettverk ser ikke lenger ut til å være et argument for å gå for Tesla. Dersom testpiloten i Nederland går som forventet vil samtlige av Teslaladestasjoner være tilgjengelig for alle i EU ila. de neste månedene, dette ifølge en Teslaansatt i Nederland.

IONIQ 5 ble kåret til årets bil i Tyskland.

IONIQ 5 og EV6 har 800-voltarkitektur.

Dette er også biler som er bedre egnet til å campe i. Du kan ta med kaffe, vafler e.l. ved å bruke vanlig stikkontakt fra bilen. Du kan lade andre elbiler osv.

Videre så er det mindre støy i IONIQ 5 ift. Model Y. Det er også mer komfort i IONIQ 5. Bedre byggekvalitet er det også. 

Synes også at de har best design, men smaken er som baken.

 

Jeg ville rangert dem slik:

IONIQ 5 / EV6

Model Y

Enyaq

ID4 GTX

 

 

At Ioniq 5 har 800V arkitektur hjelper lite på Tesla sine 400V ladere da 😛
Men den lader vel greit på 400V også. Bare synd ladeporten er på feil side.

God bil å kjøre, men bagasjerommet er veldig dårlig designet. Trenger man bagasjeplass er alle de andre på listen bedre.

Man må også drive å lade 12V batteriet som i gamledager da bilen ikke ser ut til å klare å handtere det selv..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

At Ioniq 5 har 800V arkitektur hjelper lite på Tesla sine 400V ladere da 😛
Men den lader vel greit på 400V også. Bare synd ladeporten er på feil side.

God bil å kjøre, men bagasjerommet er veldig dårlig designet. Trenger man bagasjeplass er alle de andre på listen bedre.

Man må også drive å lade 12V batteriet som i gamledager da bilen ikke ser ut til å klare å handtere det selv..

Helt enig. Var sååå gira på EV6, men de 510 literne var idiotiske. Man heller ikke inn bagasjen som væske, og det ble bilen et tydelig bevis på. 

Tesla har nok flere feil/mangler og er dyrere å drifte, samt du vil bruke mer tid på feil som oppstår underveis. Det at AP nå mest sannsynlig vil bli deaktivert for eksisterende biler er jo litt skummelt med tanke på kjøp, så vent til de er ferdige i retten.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

At Ioniq 5 har 800V arkitektur hjelper lite på Tesla sine 400V ladere da 😛
Men den lader vel greit på 400V også. Bare synd ladeporten er på feil side.

God bil å kjøre, men bagasjerommet er veldig dårlig designet. Trenger man bagasjeplass er alle de andre på listen bedre.

Man må også drive å lade 12V batteriet som i gamledager da bilen ikke ser ut til å klare å handtere det selv..

Tja, det kan du si. Jeg husker for noen år siden da Hyundai IONIQ electric med 28 kWh ble lansert. Den støttet hurtiglading på ca maks 70kW, men det var nesten ingen ladestasjoner som kunne lade så raskt. Så når Bjørn Nyland skulle ha en duell mellom Hyundai IONIQ electric og Opel Ampera-e t/r Oslo-Trondheim så ladet de på ladestasjoner med maks ladefart på 50kW. Nå i ettertid så ser vi at ladeinfrastrukturen har blitt vesentlig oppgradert. Det samme vil jo skje med Tesla-ladere. Poenget er at IONIQ 5 og EV6 er skreddersydd for fremtiden noe som er positivt.

 

Ved å justere baksetene forover på IONIQ 5 kan du få større bagasjeplass, men ellers enig, selv om får min del så er det nok plass.

 

Basert på min erfaring så langt er 12V-batteriet ikke et problem. Hvorfor noen rammes, men ikke andre vet jeg ikke.

 

Årlig serviceintervall som noen allerede har nevnt er kanskje det mest irriterende med IONIQ 5. I tillegg til noe lavere bakkeklarering og sittehøyde enn f.eks. model Y, ID4 og Enyaq.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Raude said:

Tja, det kan du si. Jeg husker for noen år siden da Hyundai IONIQ electric med 28 kWh ble lansert. Den støttet hurtiglading på ca maks 70kW, men det var nesten ingen ladestasjoner som kunne lade så raskt. Så når Bjørn Nyland skulle ha en duell mellom Hyundai IONIQ electric og Opel Ampera-e t/r Oslo-Trondheim så ladet de på ladestasjoner med maks ladefart på 50kW. Nå i ettertid så ser vi at ladeinfrastrukturen har blitt vesentlig oppgradert. Det samme vil jo skje med Tesla-ladere. Poenget er at IONIQ 5 og EV6 er skreddersydd for fremtiden noe som er positivt.

 

Ved å justere baksetene forover på IONIQ 5 kan du få større bagasjeplass, men ellers enig, selv om får min del så er det nok plass.

 

Basert på min erfaring så langt er 12V-batteriet ikke et problem. Hvorfor noen rammes, men ikke andre vet jeg ikke.

 

Årlig serviceintervall som noen allerede har nevnt er kanskje det mest irriterende med IONIQ 5. I tillegg til noe lavere bakkeklarering og sittehøyde enn f.eks. model Y, ID4 og Enyaq.

Vet ikke om dette stemmer, men en fyr jeg så på YouTube som var plaget med å måtte jumpstarte sin Ioniq 5 til stadighet (noe han irriterte seg over da han hadde akkurat samme problemet på e-niroen han bytta ut 😅) nevnte noe om at motoren til ladeluken bruker mye idle strøm selv når den ikke er i bruk, og det tømmer 12V batteriet ganske fort når bilen står parkert. Men det er jo litt merkelig at ikke bilen oppdager at 12V batteriet har lav spenning og lader det.

Det virker isåfall som en blanding av software og hardware feil som enkelt burde kunne løses. Det er vel forhåpentligvis fikset på de nye som kommer nå med større batteri iallefall.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (20 timer siden):

Det er ting som bør gjøres på Model Y også hvert år. Bremservice i norsk klima er anbefalt og hjulstillingskontroll. Ut ifra hva jeg har sett på min Model 3 så vil jeg si at prisene ligger på 2500 kr hvert odetallsår og 6000 kr på partallsår. Forventer nok at Enyaq er litt billigere servicemessig grunnet bremseopplegget og mykere understell som tåler norsk "veikvalitet" bedre. Mellom Y og Enyaq er det nok uansett forsikringskostnadene som utgjør største forskjell.

https://www.elbil24.no/nyttig/tesla-model-y-dette-er-norske-eiere-mest-og-minst-fornoyd-med/75451434?fbclid=IwAR2TkfhJoiqFEGsHiF2V2Exd1JOio3q1oY8Vk8Eli6fYThF1iQOtycZwCZ0

29 av 106 eiere som er spurt i undersøkelsen med bilen på verksted for å rette feil, enten en eller flere ganger. På 6mnd.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (21 timer siden):

Mellom Y og Enyaq er det nok uansett forsikringskostnadene som utgjør største forskjell.

Jeg tenker verditapet utgjør en vesentlig forskjell ettersom Teslaer har en tendens til å ry fra hverandre. I garantitida er det bare irriterende med bilen på verksted, men etter garantitida blir det en mare av kostnader som til slutt ikke svarer seg å reparere lengre. Teslaer bør nok generelt avskrives raskere enn Skodaer.

Når man ser hvor godt bruktprisen på model 3 holder seg selv om store deler av garantien (tid og km) har løpt ut så tipper jeg det er mye uvitenhet om avskrivningstid etter garantien og dermed verditap i prosent. Som eier av en model S utenfor garanti vil jeg bare av varm omtanke for andre, advare mot å gå i samme fella som meg. Ikke ei en Tesla uten garanti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Du har jo den aller værste utgaven Tesla har produsert da 😅 de feilene som bilene har nå er jo småtteri kontra havarerte batterier og feilproduserte motorer som din model sliter med. Er vel omtrent ingen tilfeller av dette på bilene lenger.

Akkurat det vet vi vel faktisk ikke ennå. Om vi tar med salgstall og statistikk fra USA (tross alt samme modellen) er den faktisk verre enn hva Model S var på samme tidspunkt i sin livssyklus. 

At den nå da har ekstremt mange verkstedbesøk, må på verksted hvert år for å ikke være farlig på veien - det går sikkert over når garantien er over - så er det null problemer. Det tror jeg også.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til informasjon til andre brukere: Simen1 eier en Model S 2013 P https://elbilforum.no/index.php?topic=56377.msg981617#msg981617 som han naturlig nok har problemer med. Virker dessverre ikke som han skjønner at ting går forover på kvalitetssiden hos Tesla.

Kvaliteten på Model 3 er det tidlig å si noe særlig om. Min Model 3 har det ikke vært noen problemer med. Det går 30 000 Model Y og 3 i Norge. Gjør deres egne vurdering.

Edit: Ser vi nærmer oss 45000. Se teslastats.no for nøyaktige tall.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ouf! Det el-bil helvete er vanskelig.

Var forøvrig på visning av Toyota sin nye, dog en protoish-type modell som var utstilt og selgeren kunne ikke si så mye om den siden Toyoa holder kortene tett til brystet.

Førsteinntrykket var egentlig greit nok det, god plass og generelt fin bil, kanskje litt "oldschool" men, må ikke ha et romskip heller..

Fikk epost også om ca prisnivå, var vel underkant av 400k for frontdrive og 430 ish for all weel.

Er det noe forskjell på AWD og ikke? Ikke awd har jo faktisk lengre rekkevidde OG billigere... :S

Lenke til kommentar
discostu skrev (6 minutter siden):

Er det noe forskjell på AWD og ikke? Ikke awd har jo faktisk lengre rekkevidde OG billigere... :S

Forskjellen er tohjulstrekk (FWD) og firehjulstrekk (AWD). AWD er stort sett dyrare pga. ekstra delar og har kortare rekkevidde pga. meir vekt og kanskje litt mindre effektiv på veien.

Litt uvanleg å sjå FWD på ein elbil. Har inntrykk av at det går mest i RWD der.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, discostu said:

Ouf! Det el-bil helvete er vanskelig.

Var forøvrig på visning av Toyota sin nye, dog en protoish-type modell som var utstilt og selgeren kunne ikke si så mye om den siden Toyoa holder kortene tett til brystet.

Førsteinntrykket var egentlig greit nok det, god plass og generelt fin bil, kanskje litt "oldschool" men, må ikke ha et romskip heller..

Fikk epost også om ca prisnivå, var vel underkant av 400k for frontdrive og 430 ish for all weel.

Er det noe forskjell på AWD og ikke? Ikke awd har jo faktisk lengre rekkevidde OG billigere... :S

Tipper det er lang ventetid på den? Var jo ikke mange de skulle lage i år. Eller til neste år for den saks skyld.

FWD er tåpelig på elbiler hvor vektfordelingen er såpass god. Elbiler med FWD er som oftest å se på elbiler basert på fossilbiler da det er enklest å konvertere dem slik. Men Toyota og Nissan virker å ha andre planer enn andre på sine dedikerte plattformer.

Personlig ville tatt awd uten tvil, men litt skuffende at den ikke har noe bedre ytelse enn FWD. Den har bare 2 små motorer istede for en "stor".

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hm, er jo litt merkelig valg av Toyota, spesielt siden de "liksom" skal lage en bil for norske forhold, tenker da på fwd versjonen. Får se litt hva prislistene ender på til slutt, kostet ingenting og reservere plass, så ser litt hva det ender opp på. Mulig jeg skroter hele elbilprosjektet og går for fossil igjen også... Eventuelt en hybrid :S

Lenke til kommentar
18 minutes ago, discostu said:

Hm, er jo litt merkelig valg av Toyota, spesielt siden de "liksom" skal lage en bil for norske forhold, tenker da på fwd versjonen. Får se litt hva prislistene ender på til slutt, kostet ingenting og reservere plass, så ser litt hva det ender opp på. Mulig jeg skroter hele elbilprosjektet og går for fossil igjen også... Eventuelt en hybrid :S

FB_IMG_1645793880555.thumb.jpg.0ecfeb5e30de36609fa05c5a4fa527d4.jpg

Status i Tromsø nå, og det sprer seg vel til resten av landet. Ville i det minste vurdert hybrid ja 😅

Lenke til kommentar
6 hours ago, discostu said:

Hm, er jo litt merkelig valg av Toyota, spesielt siden de "liksom" skal lage en bil for norske forhold, tenker da på fwd versjonen. Får se litt hva prislistene ender på til slutt, kostet ingenting og reservere plass, så ser litt hva det ender opp på. Mulig jeg skroter hele elbilprosjektet og går for fossil igjen også... Eventuelt en hybrid :S

De fleste klarer seg fint med trekk på to hjul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...