Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Om vi skulle fulgt denne noe kreative tolkningen av loven så må jo en stenge ute både store deler av tungtransporten, campingbiler, biler som sleper hengere/campingvogner som ofte har max grenser på 80 km/t.

Vogntog ligger i 85 eller høyere der det går an.

80 er uansett en god del kjappere enn 70, og disse kjøretøyene har en god grunn for å ligge i 80, det har ikke bilen som kjører i 70.

Nå har det vært snakk om å øke fartsgrensen for henger til 100 km/t, antagelig med BE.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

Det skal svært mye til for at sakte kjøring blir uaktsomt, spesielt på en oversiktlig motorvei med flere felt.

Irriterende? Ja. Uaktsomt? Tvilsomt.

Sant. Det er kanskje ikke farlig. Er 50kmt farlig? Ok, så det er på grensen til farlig.

Så lager du masse forbikjøringer - er det risikoøkende? 

Du lager kø, frustrasjon - er det risikoøkende?

Dette gjør du for å spare deg selv 10 min ladestopp. En lastebil er tydelig merket for denne hastigheten og har ikke noe valg, og vil ved anledning kjøre etter forhold.

Da velger jeg å kjøre i 29kmt opp en 80kmt bakke. En moped får lov så da får jeg også lov. Det er hensyn-delen du bryter.

Moderator i tillegg

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kajac said:

Eldre Leafer har veldig stort avvik på speedometeret. Vel over 10 km/t i sånne hastigheter som du beskriver. Kan være en av årsakene i hvert fall.

Bestilte meg ett GPS speedometer å monterte i Leafen når jeg fikk den. Det orginale er jo helt på bærtur 😅

Og den viser ca 10km/t feil i høyere hastigheter ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Bestilte meg ett GPS speedometer å monterte i Leafen når jeg fikk den. Det orginale er jo helt på bærtur 😅

Og den viser ca 10km/t feil i høyere hastigheter ja.

Opplever det samme i E-NV200 også og bruker GPS speedometer på mobilen av og til men når man vet avviket så er det ikke så mye behov for GPS speedometer for da kjører man etter avviket på nåla istedenfor.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 20.2.2022 den 12.31):

Bestilte meg ett GPS speedometer å monterte i Leafen når jeg fikk den. Det orginale er jo helt på bærtur 😅

Og den viser ca 10km/t feil i høyere hastigheter ja.

Hva er rullediameter på hjulene dine? Hva er maksimal tillatt rulledia?

Speedometerer er der for å kunne gi info du kan stole på uansett hvilken hjulstørrelse du velger til bilen din, da biler ofte leveres med forskjellige typer felger og dekkkomboer.

Om du ligger på maksimal rulledia og har 10kmt feilmåling er det en feil med bilen. Om du har uoriginale 13" NinChing felger med regummierte østblokkdekk kan du fort havne utenfor dette, og få feilmålinger. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, DrAlban3000 said:

Hva er rullediameter på hjulene dine? Hva er maksimal tillatt rulledia?

Speedometerer er der for å kunne gi info du kan stole på uansett hvilken hjulstørrelse du velger til bilen din, da biler ofte leveres med forskjellige typer felger og dekkkomboer.

Om du ligger på maksimal rulledia og har 10kmt feilmåling er det en feil med bilen. Om du har uoriginale 13" NinChing felger med regummierte østblokkdekk kan du fort havne utenfor dette, og få feilmålinger. 

Det er de orginale hjula bilen ble levert med. Jeg kjenner to andre med Leaf og de har like mye feil på sine speedometer så isåfall er alle bilene levert med feil 😅

Kjørte en Avensis firmabil før som viste 8km/t for lite i 90km/t med orginale hjul så gjelder nok flere biler.

Lenke til kommentar

Er vel andre veien der mindre rulleomkrets gjør at hjulene må spinne fortere og speedometer viser høyere fart enn den faktiske. Slitte dekk kan gi utslag som er høyere enn normalt, men også dekk utenfor oppgitt spesifikasjon. Forskriften sier at rulleomkrets ikke kan avvike mer enn +- 5%, noe som betyr at man kan ha et spenn på 10% fra dekkene er nye til de er utslitte. Ikke at dekk med 10% + 2mm mønsterdybde er hyllevare.

Lenke til kommentar
On 2/20/2022 at 7:34 AM, DrAlban3000 said:

Sant. Det er kanskje ikke farlig. Er 50kmt farlig? Ok, så det er på grensen til farlig.

Vi kan ikke sette noen fast grense for hvor sakte er uforsvarlig. Det vil alltid være en vurderingssak, og hvorvidt en som kjører sakte kan bli tiltalt for brudd på veitrafikklovens paragraf 3 så må andre detaljer enn kun farten bli med. F.eks hindret vedkomne forbikjøringer eller unnlot å legge til rette for de når det var trygt? I så fall kan vedkomne være i faresonen.

Begrunnelsen vil nok også ha noe betydning, f.eks om man sier at man trengte å kjøre sakte for å ikke risikere full stopp, så blir det noe annet enn å kjøre sakte for å kunne ta en ladestopp mindre. Uansett så finnes det ikke noen minstefart i norge. (Motorveier krever at kjøretøyet skal vøre i stand til å holde en viss fart, men det er ikke påkrevt at kjølretøyet faktisk ligger på denne farten eller over)

10 minutes ago, Gavekort said:

Er vel andre veien der mindre rulleomkrets gjør at hjulene må spinne fortere og speedometer viser høyere fart enn den faktiske. Slitte dekk kan gi utslag som er høyere enn normalt, men også dekk utenfor oppgitt spesifikasjon. Forskriften sier at rulleomkrets ikke kan avvike mer enn +- 5%, noe som betyr at man kan ha et spenn på 10% fra dekkene er nye til de er utslitte. Ikke at dekk med 10% + 2mm mønsterdybde er hyllevare.

Jeg tror ikke noen dekk krymper så mye via slitasje at omdreiningshastigheten øker med 10% for samme fart over bakken.

For at det skal skje må omkretsen krympe med 10% over levetiden til dekket. Omkretsen er ca (P.g.a at dekket ikke er rigid) gitt ved 2piR. Hvis vi antar en ny radius på 30cm (ca radius på et 205/40-17 dekk) får vi at for at omkretsen skal krympe med 10% må radien for det slitte dekket, R' også krympe med 10% (Bare sett opp ekvivalensen så er det umiddelbart åpenbart) I.e. 3cm. Så mye kan nok ingen normale dekk slites.  

Stor feilmargin på fartsmåleren skyldes nok hvilket spenn av dekkdimensjoner bilprodusenten tar høyde for pluss margin for måleren og at man må biasere visningen slik at man alltid viser en fart som er større enn eller lik faktisk fart, og aldri mindre.

 

Lenke til kommentar

Det står en heftelse på 394 497 kr på den, nesten samme beløp som samme konfigurasjon ny (394 232 kr). Prisen 435 000 er 40 768 kr mer enn konfigurasjonen. I tillegg får du ekstra matter og hjulsett sommerdekk uten felger med på kjøpet. Fordelen er at du slipper ventetid. Ulempen er at du betaler ekstra og mister 2 mnd og 2500 km fra garantien. Her er tydeligvis en som egentlig vil beholde bilen, men bare slenger ut et forsøk på å cache inn litt penger.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ang. Leaf som kjører i 90 på 110 flerfeltsvei. Jeg ser ikke  hvorfor dette skulle være trafikkfarlig da mange lastebiler setter cruisecontrollen på 90 og legger seg i høyre fila nettopp for å spare drivstoff. At det tilfeldigvis skulle være en Leaf som gjør det samme ser jeg ikke problemet med. 

Hvis noen ligger i 70 i 110 sone så er det nok heller at de har et problem med kjøretøyet og ønsker å ha nok rekkevidde for å komme seg av motorveien før de går tom for drivstoff. Man ønsker å unngå å stoppe på slike veier da det i seg selv er farlig.

Ellers er min opplevelse at mange er "kreative" med gjenngivelse av hvor sakte noen foran de kjørte. På flerfeltsvei virker det også noe oppkonstruert.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville heller venta på en ny bil om du ikke trenger den asap. Eventuelt spart en del penger og gått for en eldre modell.

Kjøper du en ny i dag får du jo den nye Amd Ryzen prosessoren som kan gi deg fordeler i fremtiden om du skal beholde den lenge.

Du vil og få varmetråder til viskerne (noe jeg virkelig har savnet på min bil) og muligens ventilerte seter.

Er vel ganske lang leveringstid akkurat nå, men om du ikke er så kresen på farge kan du være heldig å få bil tidligere om det skulle bli en høvelig avbestilling eller noe.

Ser det nevnes i annonsen at den sorte fargen kan være gunstig når bilen skal selges, men sort farge var gratis de første årene så det kryr jo av sorte Model 3er. Deretter ble hvit gratis så da begynte det å florere med hvite.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...