Jump to content

Civilix

Medlemmer
  • Content Count

    7682
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Civilix last won the day on December 1 2017

Civilix had the most liked content!

Community Reputation

3121 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg ville tro at tyver har en tro og forventning om å ikke bli tatt, men kjenner ikke noen så vet jo egentlig ikke. Statistisk sett så er det jo veldig mange tyveri som skjer hvor ingen blir tatt for det. Ville tro at de er klar over at det er en fare at de blir tatt, akkurat som at du vet at det er en fare for en ulykke i trafikken når du setter deg inn i bilen. Men hvis vi ikke kaller det irrasjonelt for deg å kjøre bil vet jeg ikke hvorfor jeg skal si at det er irrasjonelt for tyven å stjele. Edit: hvis du ikke kjenner tallene er det noe slikt som bare 1 av 6 tyveri som blir oppklart(kilde ssb)
  2. Før jeg tar stilling til rasjonell egoisme kan du forklare meg litt bedre hva urasjonell egoisme er? Ditt eksempel med tyveri gir ikke helt mening, da man ikke begår tyveri hvis man tror man blir tatt, dermed er det ut i fra den kriminelle sitt perspektiv en helt rasjonell handling. Og var det slik at den kriminelle vet at han vil bli tatt men fortsatt gjennomfører det har han jo ett ønske om å bli tatt og da er det fortsatt helt rasjonelt fra hans perspektiv. Hvis vi snakker om hva som er rasjonelt sett fra en annen person sitt perspektiv blir det jo fort veldig vanskelig da mennesker har ulike verdier og de påvirker jo mye tankegangen. Snakker vi om rasjonelt hvis man ser på rene fakta hva man er tjent med har jeg enda større problemer å koble det opp mot ego.
  3. Forbrukerrådet vil prøve å mekle mellom deg og butikken, det er til slutt opp til deg og butikken å bli enige om en løsning. Hvordan denne løsningen blir seende ut kan være så mangt, men det er ikke slik at forbrukerrådet vil tvinge en løsning på noen part. Hvis dere ikke blir enige kan du få hjelp av forbrukerrådet til å skrive en klage til forbrukerklageutvalget, det er først her det kan komme ett bindende vedtak som må følges opp av butikken.
  4. Hvor er dommen for diskriminering? Eller er det at det er helt naturlige grunner til at de tallene de har kommet fram til er som de er? Har ikke tilgang på artikkelen men er ganske sikker på at det er ingen diskriminering inne i bildet.
  5. Jeg kjørte vel 60 mil en gang, sammen fortsatt så fungerte vel
  6. Vi kan sikkert ta diskusjonen på om "likestilling" tjener formålet, men det er en egen diskusjon. Eller så gleder jeg meg til å høre din kommentar til artikkelen som ikke er "utrolig kjedelig", for den etterlater ikke så mye å kommentere på.
  7. Nei det er det ikke, og det har vært ulovlig i USA siden 60-tallet så å tro at det har skjedd nå er litt vel naivt. Likt arbeid blir lønnet likt, så for de som har kreative tolkninger av hva som er likt heller stå for det.
  8. Kan være kjekt å ha kontroll på hva som menes med brukerkonto og hjemmekonsoll. Spill du kjøper digitalt kan spilles på alle konsoller i verden hvis du er logget inn med din brukerkonto. På din hjemmekonsoll kan alle brukerkontoer i verden spille alle spill du har kjøpt digitalt til din brukerkonto. Digitale spillkjøp følger kontoen din og din til enhver tid gjeldende hjemmekonsoll, det samme gjelder Live Gold abonnement.
  9. Slutter de å svare er det ett godt tidspunkt å ta det videre til forbrukerrådet. Bruksanvisning her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ Pass på å legge ved all relevant informasjon, samt all kommunikasjon du har hatt med Power. Dette er mer enn man forventer av en forbruker, hvis butikken ikke er enig i den påstanden er det lite han kan legge frem for å overbevise de. I eventuelle meklinger vil de ikke komme med en slik påstand og skulle de gjøre det vil det bli fort avvist som tull.
  10. Ville bare påpeke at selv om du ikke er enig betyr det ikke at metoden de benyttet ikke var gyldig. Det er 30 år siden Rushdies Sataniske vers ble utgitt, at vi fortsatt har disse problemstillingene tyder på at det har vært stor mangel på konstruktiv dialog. Den gang var det en annen bok som ble brent, men essensen i konflikten er den samme.
  11. Ikke kritikk med formål å få en debatt, men kritikk i form av å provosere fram ett svar. Jeg har ikke noe imot å se på provokasjon som en form for kritikk.
  12. Ikke gjør det så vanskelig. 1. Du har kjøp ett produkt fra en butikk. 2. Produktet har blitt defekt innenfor reklamasjonstiden. Hold deg til de to punktene og det er ikke mye de kan si mot deg. Ditt eneste forhold er til butikken, hva andre(inklusive produsent) sier er ikke relevant i det hele tatt for deg. Ditt eneste forhold er til butikken som solgte deg produktet og den butikken må følge norsk lov. Du har dokumentasjon på problemstillingen du har sitert tidligere i tråden så de kan ikke nå i etterkant komme å si at det er du som har ødelagt ruteren. Det kan virke ut i fra postene her i tråden som at du kan ha en evne til å snakke deg selv bort, og det gjør det vanskeligere for personen i butikken til å vite hva du egentlig spør om. Når du snakker med butikken igjen pass på å la de snakke mest, du holder deg bare til å nevne de to punktene over. Det er ikke du som skal foreslå løsninger her, butikken kan fint komme med forslag til løsninger og du kan godta hvis du ønsker, men pass på at du ikke kommer med ting som kan oppfattes som krav/utpressing av den andre part. Og nå forutsetter jeg seff her at det ikke er viktig informasjon som du har utelatt fra tråden, som at det ikke er forbrukerkjøp eller kjøpt i annet land. Også er det litt skremmende at du vurderer å kjøpe fra Power igjen etter å ha blitt behandlet slik du fremstiller det her.
  13. Game Pass Ultimate er tjenesten som inkluderer både Gamepass og Gold.
  14. Ofte blir noen personer presentert for en liten del av helheten og henger seg opp i akkurat den biten uten å se på sammenhengen, da er det for denne personen lett å komme fram til konklusjoner som er vanskelige å forstå for personer som selv ikke henger seg opp i ubetydelige detaljer men ser på helheten. Litt vanskelig å bli enig om hva man ser på når man ikke ser på den samme tingen.
  15. Smartkort er ikke i nærheten av så kostbart, og det er kommuner som har det allerede i dag(og det er også små kommuner som har det). Smarkort-brukere kan enkelt deles i to brukergrupper hvor man har de som trenger offentlige sertifikater og de som klarer seg med lokale, de som må ha offentlig sertifikater(stort sett leger og andre innen helse) betaler ofte allerede for smartkort så for de blir det minimalt med tillegg, eller så er det vel noen hundreplapper for ett offentlig sertifikat med varighet tre år, lokale sertifikater er langt billigere. Smartkort kan også puttes på en usb-nøkkel(for eksempel yubikey) og da er kosten bare innkjøpskostnaden for usb-nøkkelen og timebruk hos it-avdelingen.
×
×
  • Create New...