Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Zeph said:

Spørs kva du meiner med katastrofal. Alle funksjonane eg testa fungerte fint, så då er mitt behov dekka. Dei er vel langt frå Tesla, men det er ein lite viktig del av bilen.

Det går ikkje like kjapt som på ein mobiltelefon, men det har eg heller ikkje behov for. Det viktigaste er støtte for CarPlay og AA.

Det er generelt veldig mye unødvendige feilmeldinger, lys som ikke vil slukkes, ladeluker som ikke vil åpnes (og faktisk må brytes opp med skruvjern når det skjer), sort skjerm, uling av høytalere, trøbbel med klimaanlegget/man får ikke åpnet den menyen på displayet, bilen går offline og nekter å gå online (aldri skjønt dette opplegget, kan den ikke bare alltid være online?), Dårlig kommunikasjon mellom app og bil (viser helt forsjellig batteristatus) OTA oppdateringer som feiler og VW må ha bilen inne i månedsvis? For å få fikset osv..

95% av tullet virker å bare være problemer med software. Nå er det vel en oppdatering på trappene til den og som noen få har fått, men man må vist ofre en sau og ta en regndans for å få den installert og det kan vel fint ta en hel dag å få gjort.

Så det virker som de enda har litt å slite med hos VW. Men håper det er bedre på ID.4 og Enyaq. Slik jeg har skjønt det har den litt mere kompatibel hardware og ble ikke rushet ut som id.3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 timer siden):

Hvordan er software på ID.4 og Enyaq? Jeg er medlem av en ID.3 gruppe på facebook og den virker å være ganske katastrofal der enda.
Men de andre bilene har kansje annen hardware som gjør at ting fungerer.

Siste jeg leste var en som hadde klart å låse nøkkelen inne i bilen, noe jeg ikke trodde skulle være mulig på keyless system?
Og siden appen ikke lar deg låse opp bilen (wtf?) var vedkommende litt rådvill på fjellet der han sto 😛

Keyless er vell optional hos VW? Var iallfall det pre-id. Men ikke mulig å låse opp via app?:o

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Salvesen. said:

Keyless er vell optional hos VW? Var iallfall det pre-id. Men ikke mulig å låse opp via app?:o

Alt er vel optional hos VW? 😛

Veldig mange er forundet over at det ikke er lyd bak i bilen uten oppgradert lydpakke. Man tar det litt som en selvfølge at det er høytalere i dørene bak eller i hattehyllen selv på standard anlegg.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ID3 og har ikke opplevd noen av problemene som skisseres. Riktignok har skjermen slått seg av en gang, og jeg ikke fikk den på før jeg gikk ut av bilen (slo av tenningen, startet på nytt, whatever), men det har vært en engangshendelse. Har også aktivt prøvd å låse inne nøkkelen i bilen, av ren nysgjerrighet, men har ikke klart det på tross av gjentatte forsøk.

Har kjørt nesten 6000 km så langt i sommer uten problemer med bilen, så jeg er i alle fall (så langt, bank i bordet) strålende fornøyd med ID3. Det var riktignok en ganske annen opplevelse da jeg jeg prøvekjørte tilbake i februar, men etter "den store oppdateringen" har det vært problemfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Raspeball said:

Har ID3 og har ikke opplevd noen av problemene som skisseres. Riktignok har skjermen slått seg av en gang, og jeg ikke fikk den på før jeg gikk ut av bilen (slo av tenningen, startet på nytt, whatever), men det har vært en engangshendelse. Har også aktivt prøvd å låse inne nøkkelen i bilen, av ren nysgjerrighet, men har ikke klart det på tross av gjentatte forsøk.

Har kjørt nesten 6000 km så langt i sommer uten problemer med bilen, så jeg er i alle fall (så langt, bank i bordet) strålende fornøyd med ID3. Det var riktignok en ganske annen opplevelse da jeg jeg prøvekjørte tilbake i februar, men etter "den store oppdateringen" har det vært problemfritt.

Får krysse fingrene for at du fortsatt får ett problemfritt bilhold 👍 det med nøkkelen hadde vel Møller også sakt skulle være umulig men fyren sto somsakt med låst bil og nøkkelen lå inni så er vist ikke umulig om man "gjør det riktig" :p

Men de burde jo klare å få en knapp for å låse opp bilen i appen snart da. Tesla har vel hatt dette siden 2013, og man har ikke bare kunnet låse opp bilen men man kan starte den fra appen i tilfelle man sitter på Kreta og naboen må flytte bilen din eller noe. De fleste andre biler med appstøtte kan vel og bruke den til å låse opp bilen.

Satser på det kommer seg. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dubious said:

Har dere bare 1 nøkkel til elbilene?

Jeg har 3 til min dieselbil.

Tar du med deg alle 3 når du skal kjøre deg en tur på fjellet?

Men jeg har det på min mobiltelefon, også har samboeren en nøkkel på sin mobiltelefon. Også har vi hversin reservenøkkel i pengeboka i form av ett bankkort. Men skulle det bli krise kan man ringe Tesla så kan de åpne og starte bilen for deg gitt at den har mobildekning.

Men virker litt som at VW henger litt etter for Møller kan vist ikke hjelpe om man ringer dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Får krysse fingrene for at du fortsatt får ett problemfritt bilhold 👍 det med nøkkelen hadde vel Møller også sakt skulle være umulig men fyren sto somsakt med låst bil og nøkkelen lå inni så er vist ikke umulig om man "gjør det riktig" :p

Men de burde jo klare å få en knapp for å låse opp bilen i appen snart da. Tesla har vel hatt dette siden 2013, og man har ikke bare kunnet låse opp bilen men man kan starte den fra appen i tilfelle man sitter på Kreta og naboen må flytte bilen din eller noe. De fleste andre biler med appstøtte kan vel og bruke den til å låse opp bilen.

Satser på det kommer seg. 

Krysser fingrene for at jeg fortsetter å være fornøyd, ja 😊

Jeg betviler ikke at vedkommende hadde greit å låse inn nøkkelen. Jeg ville bare "nyansere" med at jeg faktisk har prøvd, uten å få det til.

Når det gjelder appen, så er jeg helt enig med deg. Foruten å mangle visse funksjoner ("lås opp" er kanskje den mest essensielle), så oppleves den også som ganske treig. Jeg har ikke hatt noe problem med at den viser forskjellig verdi på gjenværende batteri sammenliknet med bilen, men noen ganger så tar det unødvendig lang tid før den viser korrekt status. Det er som den "henger".

Endret av Raspeball
Skrivefeil.
Lenke til kommentar
7 hours ago, Raspeball said:

Krysser fingrene for at jeg fortsetter å være fornøyd, ja 😊

Jeg betviler ikke at vedkommende hadde greit å låse inn nøkkelen. Jeg ville bare "nyansere" med at jeg faktisk har prøvd, uten å få det til.

Når det gjelder appen, så er jeg helt enig med deg. Foruten å mangle visse funksjoner ("lås opp" er kanskje den mest essensielle), så oppleves den også som ganske treig. Jeg har ikke hatt noe problem med at den viser forskjellig verdi på gjenværende batteri sammenliknet med bilen, men noen ganger så tar det unødvendig lang tid før den viser korrekt status. Det er som den "henger".

Er det snakk om at man på sikt skal kunne bruke bare mobilen som nøkkel? Polestar 2 fikk jo dette som en oppdatering etterhvert og det er jo meget praktisk.

Ang essensielle appfunksjoner så må jeg inrømme at jeg også bruker "vent" funksjonen en del for å åpne vinduene litt for lufting når det er varmt. Men dette har vel kanskje VW på nøkkelen sin? Mener de brukter å ha det på nøkkelen sin før i tiden ved å holde inne lås opp knappen. Var slik på Forden jeg eide før og.

Screenshot_20210803-073115.thumb.png.2112fa4513570c1cebaa3bc40ce27afe.png

Å fløyte med tuta har jeg også hatt det mye morro med 😅 fy fasan så folk skvetter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Men virker litt som at VW henger litt etter for Møller kan vist ikke hjelpe om man ringer dem.

Appen "mitt bilhold" har jo nettopp denne funksjonaliteten? Om det er noe galt, så bestiller man time og får beskjed om å ta bilde av det eventuelle problemet som blir linket til saken. Om mekanikker antar at det er en enkel fiks, så ringer han og veileder kunden til å fikse det uten at bilen må inn på verkstedet. 

Lenke til kommentar

Tesla ligg langt framfor VAG og dei andre konkurrentane på den digitale sida med maskinvare, programvare og app, det er det vel ingen som er ueinig i. Dei som opplev store utfordringar med bilane er nok i eit mindretal, men sjølvsagt dei som ropar høgast. Alle som ikkje ha problem annonserer ikkje det.

Det blir forhåpentlegvis meir fokus på dette frå andre produsentar framover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er det snakk om at man på sikt skal kunne bruke bare mobilen som nøkkel? Polestar 2 fikk jo dette som en oppdatering etterhvert og det er jo meget praktisk.

Ang essensielle appfunksjoner så må jeg inrømme at jeg også bruker "vent" funksjonen en del for å åpne vinduene litt for lufting når det er varmt. Men dette har vel kanskje VW på nøkkelen sin? Mener de brukter å ha det på nøkkelen sin før i tiden ved å holde inne lås opp knappen. Var slik på Forden jeg eide før og.

Å fløyte med tuta har jeg også hatt det mye morro med 😅 fy fasan så folk skvetter.

Jeg aner ikke hvordan VW ser for seg å videreutvikle app-funksjonaliteten, men man kan jo håpe. Jeg gidder dog ikke å aktivt følge med på den fronten - jeg tar det heller som en positiv overraskelse. Men, som du sier, det hadde vært artig med app-styring av hornet 😁

VW har "vent"-funksjonen på nøkkelen, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Appen "mitt bilhold" har jo nettopp denne funksjonaliteten? Om det er noe galt, så bestiller man time og får beskjed om å ta bilde av det eventuelle problemet som blir linket til saken. Om mekanikker antar at det er en enkel fiks, så ringer han og veileder kunden til å fikse det uten at bilen må inn på verkstedet. 

Nå tenkte jeg spesifikt på den biten hvor man kan ringe produsenten å få de til å låse opp og starte bilen for deg.

Å bestille service i app er det bra møller og har ordnet. Jeg synes det er veldig praktisk å kunne gi bilder og video av problemet istede for å prøve å forklare det over telefon.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Powertrainer said:

All den nøkkeldiskusjonen får meg til å savne 80-90tallet🤩. Hesjestreng med løkke på var alt man trengte hvis man var uheldig

Haha sant det. Eller man kunne bare låne nøkkelen til noen som hadde samme bilmerke. Låsene var gjerne så utslitt at de godtok det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet når Tesla Model Y er forventet levert i Norge?

Samt:
- Når kan vi forvente å få tilgang til å bestille SR og evt. SR+? Rekkevidde på disse?
- Tar Tesla innbytte i annen 3 år gammel elbil fra annet merke?
- Kan man bruke eksisterende 3 år gammel wallcharger på 20A med Type2?
- Er det noen kampanjer rundt pris, lading eller gode "grønne lån"?
- Hva inneholder Basic Autopilot når man ikke kjøper Enhanced til 28k?
- Kan man kjøpe "fremtidig selvkjørende funksjoner" pakke etter man har eid bilen 1-3 år?

Ellers har jo Musk bekreftet TM2 som var meget gledelig og nok blir en storselger.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Noen som vet når Tesla Model Y er forventet levert i Norge?

Samt:
- Når kan vi forvente å få tilgang til å bestille SR og evt. SR+? Rekkevidde på disse?
- Tar Tesla innbytte i annen 3 år gammel elbil fra annet merke?
- Kan man bruke eksisterende 3 år gammel wallcharger på 20A med Type2?
- Er det noen kampanjer rundt pris, lading eller gode "grønne lån"?


Ellers har jo Musk bekreftet TM2 som var meget gledelig og nok blir en storselger.

Om man bestiller nå, så står det forventet levering: september. Men SR/SR+ er det ingen dato på ennå.

Ville ikke tatt innbytte hos Tesla; de kan ta opptil 100k mindre enn markedspris (om ikke mer). Man kan like gjerne få bruktbilforhandler til å selge bilen for seg, eller få en detailer til å shine den opp for alt fra 3-4k til 9-10k og så legge den ut for salg selv på Finn. Med nybilgaranti så er det ikke farlig å selge bilen brukt :)

Pleier ikke å være kampanjerenter på nye modeller fra Tesla. De kommer gjerne senere  (slik som på Model 3 nå).

Skal ikke være noe i veien for å lade på din eksisterende lader med Type2-kabel på Model Y.

1004353466_Skjermbilde2021-08-03kl_13_02_47.thumb.png.61c5646607cbb70b0d58508f71e346bf.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...