Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Takker :) Var litt treg og la til noen spørsmål. Model Y er den mest interessante bilen for meg fra Tesla men kanskje da i SR og SR+ hvis jeg ikke finner ut at jeg skal ta meg råd til LR.

Når det gjelder å få bruktbilforhandler å selge for seg gjør også merkeforhandlere slikt? 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (32 minutter siden):

Takker :) Var litt treg og la til noen spørsmål. Model Y er den mest interessante bilen for meg fra Tesla men kanskje da i SR og SR+ hvis jeg ikke finner ut at jeg skal ta meg råd til LR.

Når det gjelder å få bruktbilforhandler å selge for seg gjør også merkeforhandlere slikt? 

Ja, det er kanskje der man får igjen mest? Siden de kjenner merkene de selger bedre enn hos andre forhandlere som ikke fører bilmerket du har. Men er jo greit å bare ta en titt på Finn for å få en idé om hva bilene ligger ute for (som regel så får man jo ikke igjen det man legger ut for). Så høre med forhandler hva de vil gi. Er diffen vel stor, så kan man vurdere å selge den selv og få noen til å shine den opp for seg (evt gjøre det selv). Har solgt 3 biler ila de siste 5 årene på Finn, og det har gått veldig smertefritt (måtte selvfølgelig selge litt lavere enn hva man kunne tenkt seg, men fikk uansett mer igjen enn hva forhandler ville gi for bilen. F.eks. så solgte jeg en S85 i 2017. Tesla ville gi meg 350k i innbytte på den tida. Solgte den for rundt 410k selv). 

Dollaren var jo på vei ned en stund før sommeren, men nå har den gått opp litt. Hadde selv håpet på prisreduksjon pga. valuta, men det er nok bare å se langt etter :)

Man skulle bestilt ved release ^^

Lenke til kommentar

@Theo343
- Hva inneholder Basic Autopilot når man ikke kjøper Enhanced til 28k?
Basic Autopilot inneholder Autosteer (filholder) og TACC (Traffic aware cruise control). Man går glipp av automatisk filskifte (dvs. at bilen skifter felt selv når du blinker i høyre eller venstre retning på flerfelts motorvei), summon (at du kan kjøre ut bilen ut fra garasjen f.eks. uten at du selv sitter i bilen), autopark (at bilen parkerer seg selv når du står foran/bak/ved siden av en parkeringsplass) og Navigate on Autopilot (setter du en destinasjon i navigasjonen, så vil bilen kjøre inn på/av motorveien for deg- funker på veldig få steder i Norge).

Av de funksjonene, så er det bare automatisk filskifte som jeg ser på som et savn (har kun basic autopilot selv).

- Kan man kjøpe "fremtidig selvkjørende funksjoner" pakke etter man har eid bilen 1-3 år?
Det kan man :) Betaler samme pris som når man kjøper bilen ny.

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt model Y så ville jeg smurt meg med mye tålmodighet. Vil ikke ha kinamodellene som angivelig skulle komme i august (som jeg har lite tro på). Jeg ville heller ikke hatt LR/P fra Berlin på nyåret pga gamle 2170-celler. Når den først kommer med 4680-celler regner jeg med den kommer først til LR/P og senere til SR/SR+. Også når de fleste disse er levert og angrefristen utgått regner jeg med priskutt og rekkeviddeøkning. Så det blir nok 2023 før Y kommer dit jeg ønsker den før et kjøp.

Samt at det selvsagt blir stadig flere andre godbiter å velge mellom.

I slutten av 2021 vil også Tesla åpne SC-nettverket og dermed avklare priser og vilkår for det. Da blir det mindre usikkerhet rundt valg av andre bilmerker og lading. Kjekt å vite om SC er noe jeg vil bruke eller utelukke ved et kjøp av et annet merke, før jeg velger bilmerke.

Så akkurat nå er alt satt på hold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Skulle jeg hatt model Y så ville jeg smurt meg med mye tålmodighet. Vil ikke ha kinamodellene som angivelig skulle komme i august (som jeg har lite tro på). Jeg ville heller ikke hatt LR/P fra Berlin på nyåret pga gamle 2170-celler. Når den først kommer med 4680-celler regner jeg med den kommer først til LR/P og senere til SR/SR+. Også når de fleste disse er levert og angrefristen utgått regner jeg med priskutt og rekkeviddeøkning. Så det blir nok 2023 før Y kommer dit jeg ønsker den før et kjøp.

Samt at det selvsagt blir stadig flere andre godbiter å velge mellom.

I slutten av 2021 vil også Tesla åpne SC-nettverket og dermed avklare priser og vilkår for det. Da blir det mindre usikkerhet rundt valg av andre bilmerker og lading. Kjekt å vite om SC er noe jeg vil bruke eller utelukke ved et kjøp av et annet merke, før jeg velger bilmerke.

Så akkurat nå er alt satt på hold.

Det kommer alltid noe bedre.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Noen som vet når Tesla Model Y er forventet levert i Norge?

Samt:
1. Når kan vi forvente å få tilgang til å bestille SR og evt. SR+? Rekkevidde på disse?
2. Tar Tesla innbytte i annen 3 år gammel elbil fra annet merke?
3. Kan man bruke eksisterende 3 år gammel wallcharger på 20A med Type2?
4. Er det noen kampanjer rundt pris, lading eller gode "grønne lån"?
5. Hva inneholder Basic Autopilot når man ikke kjøper Enhanced til 28k?
6. Kan man kjøpe "fremtidig selvkjørende funksjoner" pakke etter man har eid bilen 1-3 år?

Ellers har jo Musk bekreftet TM2 som var meget gledelig og nok blir en storselger.

 

1. Jeg tipper høsten 2022 og 400 km WLTP med 2170-celler. Jeg tipper også at LR oppgraderes samtidig til 4680-celler og 600 km WLTP. Og at SR oppgraderes til 4680-celler og rundt 450 km WLTP i midten av 2023.

2. Nei, Tesla tar kun Teslaer i innbytte, men du kan bruke andre forhandlere eller selge den selv.

3. Ja, det er jeg 99% sikker på.

4. Har ikke fulgt så nøye med på det, men ville sjekket rundt med banker osv nærmere kjøp.

5.

 

Sitat

 

Basic Autopilot

Autopilot, som er inkludert med alle nye Teslaer, gjør at bilen din kan styre, akselerere og bremse automatisk for andre biler og fotgjengre i veibanen. Avanserte sikkerhets- og bekvemmelighetsfunksjoner som for eksempel nødbremsing, kollisjonsvarsling og blindsoneovervåking assisterer deg under bilkjøringen.

 

 

Sitat

 

Enhanced Autopilot

kr. 29.800

  1. Navigate on Autopilot
  2. Automatisk filskifte
  3. Autopark
  4. Summon
  5. Smart Summon

 

 

Sitat

 

Fremtidig selvkjørende funksjoner

kr. 59.600

  1. All funksjonalitet for Basic Autopilot og Enhanced Autopilot.
  2. Trafikklys og stoppskiltkontroll

Kommende:

  1. Automatisk kjøring i bygater

 

6. Ja, men Tesla truer med at prisen vil bli høyere ved kjøp i ettertid. Om det faktisk blir dyrere og eventuelt hvor mye blir ren gjetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
magb skrev (9 minutter siden):

Det kommer alltid noe bedre.. 

Tja, det er spesielt lett å skjønne med den "bæsjen" av en model Y som leveres i august. Spørsmålet er nok mer hvilket tidspunkt som er strategisk best for den bilen man selv ønsker. Svaret for LR / SR er nok ulikt, samt om man vil vente på lavere pris og lengre rekkevidde eller vil ha noe så raskt som mulig. Tradisjonelt innen alle produktsegmenter er det gjerne sånn at første utgave mangler en del funksjoner de ikke fikk på plass til lansering og at prisene er relativt høye for å "teste markedet" og tjene mest mulig på de mest ivrige kundene. Så begynner "hverdagen" der de må konkurrere om de mer likegyldige kundene og der resten av egenskapene begynner å falle på plass. Lønner det seg å stå først i køa ved lansering? -Neppe. Men er det gøy? -Javisst.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Tja, det er spesielt lett å skjønne med den "bæsjen" av en model Y som leveres i august. Spørsmålet er nok mer hvilket tidspunkt som er strategisk best for den bilen man selv ønsker. Svaret for LR / SR er nok ulikt, samt om man vil vente på lavere pris og lengre rekkevidde eller vil ha noe så raskt som mulig. Tradisjonelt innen alle produktsegmenter er det gjerne sånn at første utgave mangler en del funksjoner de ikke fikk på plass til lansering og at prisene er relativt høye for å "teste markedet" og tjene mest mulig på de mest ivrige kundene. Så begynner "hverdagen" der de må konkurrere om de mer likegyldige kundene og der resten av egenskapene begynner å falle på plass. Lønner det seg å stå først i køa ved lansering? -Neppe. Men er det gøy? -Javisst.

Husk at det er noe som heter godt nok. For mange så vil jeg tro at Model Y MiC er godt nok. Vente ett år og betale mye i diesel og bom er ikke attraktivt det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Tja, det er spesielt lett å skjønne med den "bæsjen" av en model Y som leveres i august. Spørsmålet er nok mer hvilket tidspunkt som er strategisk best for den bilen man selv ønsker. Svaret for LR / SR er nok ulikt, samt om man vil vente på lavere pris og lengre rekkevidde eller vil ha noe så raskt som mulig. Tradisjonelt innen alle produktsegmenter er det gjerne sånn at første utgave mangler en del funksjoner de ikke fikk på plass til lansering og at prisene er relativt høye for å "teste markedet" og tjene mest mulig på de mest ivrige kundene. Så begynner "hverdagen" der de må konkurrere om de mer likegyldige kundene og der resten av egenskapene begynner å falle på plass. Lønner det seg å stå først i køa ved lansering? -Neppe. Men er det gøy? -Javisst.

Vil du kalle Model 3 som ble lansert i 2019 bæsj? Virker som eierne har det bra i de bilene. Kjøper du Model 3 i dag så får du varmepumpe og et større batteri og dermed lengre rekkevidde. Et bedre kjøp ja, men samtidig så har de ikke hatt Model 3 i 2 år.

Model Y som kommer fra Kina nå, er jo ikke noe verre enn Model Y som ble lansert i fjor. Fra mitt perspektiv, så er den et sikkert kjøp. Den er laget med gigapress, så den har mindre panel gaps enn Model 3. Batteripakka er jeg usikker på, for det er vel ulike rykter på hva man faktisk får, men tipper det er batteri som er mye bedre enn de man fikk på Model S i starten.

Når disse nyhetene som du skisserer er på markedet, så vet vi også litt om hva som kommer videre. Skal man vente på det nyeste, så kan man ende opp med å vente i det uendelige. 

Man får heller spørre seg om behovet man har i dag. Har man fossil bil i dag, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort. Har man god elbil i dag, så kan man jo greit vente litt om man ikke har et behov i dag.

Endret av MrMarbles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (20 minutter siden):

Husk at det er noe som heter godt nok. For mange så vil jeg tro at Model Y MiC er godt nok. Vente ett år og betale mye i diesel og bom er ikke attraktivt det heller.

Tja, nå er det ikke alle som har diesel som utgangspunkt da. Folk som kjører rundt i 20 år gamle biler kjøper neppe splitter ny bil. Det er stort sett de som kjøpte ny bil sist gang som også kjøper ny bil igjen. Gjennomsnittlig lengde på bil-eierskap er ca 4,5 år. For 4,5 år siden var elbilandelen av nysalget ca 20%. Det er mange som oppgraderer fra f.eks gamle e-golf og Leaf til nyere elbil.

MrMarbles skrev (15 minutter siden):

Vil du kalle Model 3 som ble lansert i 2019 bæsj? <..>

Man får heller spørre seg om behovet man har i dag. Har man fossil bil i dag, så er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort. Har man god elbil i dag, så kan man jo greit vente litt om man ikke har et behov i dag.

Jeg setter det litt på spissen ;)

Joda, ser helt klart den. Har man fossilbil så er det jo litt mer prekært av mange grunner å oppgradere til el..

Lenke til kommentar

Men jeg blir ikke å kjøpe Model Y nå. Skulle helst hatt en Model 3 med luka til Y (foretrekker å sitte lavere enn høyere når jeg kjører bil). Evt. nye Model S, men den tror jeg ikke jeg får med kona på ^^

Men hadde lett tatt Model Y over det andre på markedet i dag. Ioniq 5 virker kul da. Tror den er den eneste av de som er innenfor budsjettet som jeg kunne tenkt meg i tillegg til Y/3 og Ioniq 5.

Lenke til kommentar

«Må ha»-sjuka frå mobilverda og teknologibransjen ellers har utvilsomt inntatt bilverda pga. elbilane. Du kjøper ein bil, og så kjem det ein ny med 20km meir rekkevidde, 10% meir effektiv lading, 0-100 0.5s raskare og litt anna nytt året etterpå.

Dette har vel eksistert til ei viss grad, men langt mindre før elbilane kom. Det er litt spesielt akkurat no sidan det stadig er utvikling som innfører større endringar eller bilar i segment som i mindre grad eksisterer, så det er vel ikkje så urimeleg. Når utviklinga byrjar stabilisere seg, mest mtp. batterikapasitet og ladeeffekt, så vil det vel bli mindre fokus på det, men trur likevel dei teknologiske endringane kjem til å halde ved like «må ha»-sjuka likevel.

Ein bil er først og fremst eit framkostmiddel og så lenge du kjem deg frå A til B i rimeleg OK komfort utan for store hinder eller lange ladepausar så vil folk flest klare seg fint med modellane ute i dag. Med rekkevidde på 4-500 km og ladestasjonar med jamne intervall så går det veldig fint for dei som køyrer langturar 5-6 ganger i året. Det meste av lading føregår tross alt heime. Om det går 10-20 minutt lengre dei få turane per år så er ikkje det eit stort problem.

Ikkje det at utvikling, større kapasitet og raskare lading er negativt (så sant det ikkje går ut over batteriene), men det blir meir ein bonus på ein bil som allereie fungerer godt.

Det finnes faktisk over ti år gamle elbilar på veiane som gjer nytten for eigarane.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Quote
27 minutes ago, Zeph said:

«Må ha»-sjuka frå mobilverda og teknologibransjen ellers har utvilsomt inntatt bilverda pga. elbilane. Du kjøper ein bil, og så kjem det ein ny med 20km meir rekkevidde, 10% meir effektiv lading, 0-100 0.5s raskare og litt anna nytt året etterpå.

Dette har vel eksistert til ei viss grad, men langt mindre før elbilane kom. Det er litt spesielt akkurat no sidan det stadig er utvikling som innfører større endringar eller bilar i segment som i mindre grad eksisterer, så det er vel ikkje så urimeleg. Når utviklinga byrjar stabilisere seg, mest mtp. batterikapasitet og ladeeffekt, så vil det vel bli mindre fokus på det, men trur likevel dei teknologiske endringane kjem til å halde ved like «må ha»-sjuka likevel.

Ein bil er først og fremst eit framkostmiddel og så lenge du kjem deg frå A til B i rimeleg OK komfort utan for store hinder eller lange ladepausar så vil folk flest klare seg fint med modellane ute i dag. Med rekkevidde på 4-500 km og ladestasjonar med jamne intervall så går det veldig fint for dei som køyrer langturar 5-6 ganger i året. Det meste av lading føregår tross alt heime. Om det går 10-20 minutt lengre dei få turane per år så er ikkje det eit stort problem.

Ikkje det at utvikling, større kapasitet og raskare lading er negativt (så sant det ikkje går ut over batteriene), men det blir meir ein bonus på ein bil som allereie fungerer godt.

Det finnes faktisk over ti år gamle elbilar på veiane som gjer nytten for eigarane.

 

Jeg bytter ikke bil oftere enn jeg gjorde før. Min første elbil hadde jeg i nesten 7 år.

Jeg byttet den første bilen fordi bruksmønstret endret seg. Med elbil som fortsatt er tidlig i utviklingsløpet og mye skjer innenfor 3 år så vurderer jeg å gå til neste bil tidligere.

Selv om jeg har klart meg med de bilene jeg har er det først Enyaq eller Modell Y som vil gi det jeg egentlig trenger i en bil uten for mange kompromisser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Når den først kommer med 4680-celler regner jeg med den kommer først til LR/P og senere til SR/SR+.

Har det kommet ny informasjon på dette? Skulle ikke 4680 prioriteres bort fra typisk SR/SR+ modeller, til modeller det er mer rom for avanse i? Altså CT, LR/P varianter osv. For ikke å prate om alt som kreves mot Semi? 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Har det kommet ny informasjon på dette? Skulle ikke 4680 prioriteres bort fra typisk SR/SR+ modeller, til modeller det er mer rom for avanse i? Altså CT, LR/P varianter osv. For ikke å prate om alt som kreves mot Semi? 

De har jo 450km WLTP på sin standard range som bruker billige LFP batterier. Jeg tror de kommer til å fortsette å bruke dem i Standard Range fremover så lenge folk er fornøyde.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (10 minutter siden):

Og der gikk Model S LR opp til kr 929990. Hadde vært fint å bestilt den oktober/november 2020. Kan man hatt den i ett år uten å tape ei krone.

Har en bestilling inne 'med alt', 100 000 i rabatt er ganske digg. Lover godt for tapet når den selges igjen. Men med tesla vet en aldri hvor en er da:p

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Har en bestilling inne 'med alt', 100 000 i rabatt er ganske digg. Lover godt for tapet når den selges igjen. Men med tesla vet en aldri hvor en er da:p

Det er jo sant. Kan jo være de setter prisen ned igjen, eller kommer med større batteri osv. Men man ligger nå veldig godt an mtp på bruktpris i det minste :)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 2021-8-3 den 14.06):

Skulle jeg hatt model Y så ville jeg smurt meg med mye tålmodighet. Vil ikke ha kinamodellene som angivelig skulle komme i august (som jeg har lite tro på). Jeg ville heller ikke hatt LR/P fra Berlin på nyåret pga gamle 2170-celler. Når den først kommer med 4680-celler regner jeg med den kommer først til LR/P og senere til SR/SR+. Også når de fleste disse er levert og angrefristen utgått regner jeg med priskutt og rekkeviddeøkning. Så det blir nok 2023 før Y kommer dit jeg ønsker den før et kjøp.

Samt at det selvsagt blir stadig flere andre godbiter å velge mellom.

I slutten av 2021 vil også Tesla åpne SC-nettverket og dermed avklare priser og vilkår for det. Da blir det mindre usikkerhet rundt valg av andre bilmerker og lading. Kjekt å vite om SC er noe jeg vil bruke eller utelukke ved et kjøp av et annet merke, før jeg velger bilmerke.

Så akkurat nå er alt satt på hold.

Jeg leste at Musk skulle få presisjon og nøyaktighet på menyen når Berlin åpnet. Er det noen som vet hvorfor bilene blir bedre fra Tyskland?

Utover batteriet som er/blir bedre; Jobber de etter andre normer når det kommer til kontroll av kjøretøy? Andre toleranser for avvik? Jeg har jobbet som CNC operatør med lang erfaring, og jeg synes det høres veldig rart ut at forskjellige fabrikker leverer så forskjellig kvalitet om de skal produsere samme bilen. Det høres ikke logisk ut.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...