Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

?
Men i starten før de begynner holder han ene handa på toppen av rattet, som ikke eksisterer på Yoke. Og han tar litt der underveis og. Men ingen rattutslag som tilsier at det er nødvendig.

Han skifter grep veldig ofte, noe du ikke skal gjøre med en yoke. 

 

Slik skal man holde grepet på ei yoke. Den er konstant hele tiden, og på samme plass - hele tiden. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus said:

Han skifter grep veldig ofte, noe du ikke skal gjøre med en yoke. 

 

Slik skal man holde grepet på ei yoke. Den er konstant hele tiden, og på samme plass - hele tiden. 

Kansje det har noe med at vedkommende i denne videoen har en Yoke, og i min video har dem ett vanlig ratt?
Poenget mitt var uansett bare å vise hvor mye morro man kan ha det med en "billig" Model 3. Det med yoken var mest en "Joke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, oophus said:

Ja, du prøver deg til stadighet med ei "joke" for å få det til å være et godt valg. Det er ikke et godt valg. Det er PR - thats it. 

Nei jeg tror ikke det er ett godt valgt, men bra PR. Tesla ville vel være litt før de andre.
MG og Lexus har moderne prototyper som "kan kommei produksjon" hvor de har benyttet Yoke, og Toyota skal komme med en.

MG sitt lignet også en del:

MG-Cyberster-7-1040x585.jpg.6419e4dba7f8c7f4093babc6641a4cf9.jpg

Om produsenten er enig om at dette er fremtiden, hvorfor ikke være først ute om man kan?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

MG og Lexus har moderne prototyper som "kan kommei produksjon" hvor de har benyttet Yoke, og Toyota skal komme med en.

Har ikke lest noe om MG opplegget, men jeg har lest at Toyota har nevnt at rattutslaget eventuelt skal justeres og passe ei yoke. Det samme vil nok da gjelde Lexus sin variant om de velger en yoke. 

Hele poenget med en yoke er at man skal holde samme grep uansett hvor mye rattutslag man trenger fra det som er mulig å gi. Klarer de å lage en god bil som føles bra ut hvor man kan holde samme grep fra maks rattuslag den ene veien til den andre, så kanskje det fungerer. Dog det Tesla gjorde med 800 graders rattutslag er bare tøys og tull, og er på ingen måte noen oppgradering eller en forbedring. 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Konkulf said:

Da har endelig TB fått gjort tester av Ioniq 5, og virker veldig lovende!

  Hide contents

 

 


Gleder meg til å forhåpentligvis få hentet ut min i løpet av neste uke!

Ja den virker mere lovende enn jeg hadde sett for meg. Forbruket er jo ikke så ille som jeg trodde heller.

Digger den funksjonen med at den viser blindsonen med kamera når man bruker blinklyset. Dette må man manuelt gjøre hos Tesla.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 2021-7-30 den 20.54):

Prøvekjørte ein ID.4 i dag. Det er ei stund sidan eg testa Enyaq, men trur eg likte Enyaq best. Det største argumentet for ID.4 er prisen. Så sant eg ikkje har bomma på noko så vart det 60k forskjell på bilane. Skoda har ein del smarte detaljar eg gjerne betalar litt meir for, men 60k er ganske mange pengar. Må ta ein ny runde i ein Enyaq. Kan kanskje få 500-550k for bilen eg har i dag som eg sel den privat. Hadde eg fått skifta ila. året så hadde det vore fint. Me er ikkje avhengig av bil, så eg kan ev. selje før ny er på plass og leige ved behov.

Ioniq 5 har òg blanda seg inn, så eg må vel sjekke den. Litt skeptisk til bagasjerommet, men at baksetene kan skyvast er positivt. Så lenge alle volum-mål er under toppen på baksetene så er det kanskje til å leve med. På dei fleste turane med Kodiaq-en får eg alt under rullegardina i bagasjerommet. Byrjar bli ganske god på pakking. Utfordringane dukkar opp når me skal ha med barnevogn.

Som familiebil for fire med to bilstolar er det ein del detaljar som fort kan bli veldig kjekke og avgjerande. I utgangspunktet håpar eg å få plass i bilen, men må nok vere open for at det blir behov for takboks.

Uansett om det blir ny eller brukt så vil eg helst ha ein bil som er knall blå eller raud. Det er så mange bilar i gråtonar på veien, at det er til å bli deprimert av.

Vi sto også mellom disse to til slutt, endte på Enyaq. Utslagsgivende var flere ting, men god erfaring med Skoda, myyyyye bedre følelse med interiør (både estetisk og praktisk), penere eksteriør og praktiske løsninger var på listen over faktorer. Kona var også fan av muligheten til å åpne soltaket.

Har hatt bilen en måneds tid nå, og er sålangt veldig fornøyd. Med litt konservativ kjøring er det ikke noe problem å kjøre den < 15kWh/100km.

Enyaq2.thumb.png.bb680e761bda4b570087e4d068f94435.png

Enyaq1.thumb.png.fbb46b0fe9ec897af348e755044b35e4.png

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (32 minutter siden):

Vi sto også mellom disse to til slutt, endte på Enyaq. Utslagsgivende var flere ting, men god erfaring med Skoda, myyyyye bedre følelse med interiør (både estetisk og praktisk), penere eksteriør og praktiske løsninger var på listen over faktorer. Kona var også fan av muligheten til å åpne soltaket.

Har hatt bilen en måneds tid nå, og er sålangt veldig fornøyd. Med litt konservativ kjøring er det ikke noe problem å kjøre den < 15kWh/100km.

Takk for det. Så godt å sjå at du valgte den fargen! 

Skulle gjerne hatt litt høgare hurtigladeeffekt, men til dei 4-6 turane i året det er behov for så er det ikkje noko problem. Det blir stort sett lading heime eller hos andre. Praktiske løysingar, det visuelle og knappane gjer at den slår ID.4 for min del.

Einaste eg kan seie å direkte mislike er grillen. Dei seier sjølv at den kun er der for at folk skal forstå at det er ein bil…eller noko sånt. Har dei så lite tru på folk? Den hadde sett langt betre ut om dei fjerna grillen, men no er ikkje design det som bryr meg mest, så det er til å leve med. Det ser heller ikkje så veldigs aerodynamisk ideellt ut med ei sånn stor flate på det fremste punktet på bilen.

Skoda, som alle andre, slit med brikker til bilane, så eg får gå innom forhandlar etter ferien og høyre kva ståa er.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (40 minutter siden):

Skulle gjerne hatt litt høgare hurtigladeeffekt, men til dei 4-6 turane i året det er behov for så er det ikkje noko problem.

Må nevnes at MEB plattformen er laget for kjappere hurtiglading enn det man har idag. Det ryktes jo om en oppgradering før eller siden, og tallene som er blitt sirkulert i ryktebørsen er 170kW for den største pakken og 130kW for den mellomste i den oppgraderingen (da er det fremdeles rom opp til maks kapasitet som plattformen er designet for, til en senere oppdatering igjen). 

Lenke til kommentar
On 7/30/2021 at 8:54 PM, Zeph said:

Prøvekjørte ein ID.4 i dag. Det er ei stund sidan eg testa Enyaq, men trur eg likte Enyaq best. Det største argumentet for ID.4 er prisen. Så sant eg ikkje har bomma på noko så vart det 60k forskjell på bilane. Skoda har ein del smarte detaljar eg gjerne betalar litt meir for, men 60k er ganske mange pengar. Må ta ein ny runde i ein Enyaq. Kan kanskje få 500-550k for bilen eg har i dag som eg sel den privat. Hadde eg fått skifta ila. året så hadde det vore fint. Me er ikkje avhengig av bil, så eg kan ev. selje før ny er på plass og leige ved behov.

Ioniq 5 har òg blanda seg inn, så eg må vel sjekke den. Litt skeptisk til bagasjerommet, men at baksetene kan skyvast er positivt. Så lenge alle volum-mål er under toppen på baksetene så er det kanskje til å leve med. På dei fleste turane med Kodiaq-en får eg alt under rullegardina i bagasjerommet. Byrjar bli ganske god på pakking. Utfordringane dukkar opp når me skal ha med barnevogn.

Som familiebil for fire med to bilstolar er det ein del detaljar som fort kan bli veldig kjekke og avgjerande. I utgangspunktet håpar eg å få plass i bilen, men må nok vere open for at det blir behov for takboks.

Uansett om det blir ny eller brukt så vil eg helst ha ein bil som er knall blå eller raud. Det er så mange bilar i gråtonar på veien, at det er til å bli deprimert av.

Har ID4 selv og er fornøyd med den, men hadde budsjettet vært høyere hadde jeg kanskje gått for mer utstyr, enten med Enyaq eller med Ioniqen. I følge Bjørn Nyland skal det være mer plass i Ioniqen enn ID4/Enyaq, selv om det kanskje ikke ser slik ut. Men till 400K var det fint lite som kunne slå en ID4 med 500km rekkevidde, stort bagasjerom, takstativ og hengerfeste.

Lenke til kommentar

Hvordan er software på ID.4 og Enyaq? Jeg er medlem av en ID.3 gruppe på facebook og den virker å være ganske katastrofal der enda.
Men de andre bilene har kansje annen hardware som gjør at ting fungerer.

Siste jeg leste var en som hadde klart å låse nøkkelen inne i bilen, noe jeg ikke trodde skulle være mulig på keyless system?
Og siden appen ikke lar deg låse opp bilen (wtf?) var vedkommende litt rådvill på fjellet der han sto 😛

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Spørs kva du meiner med katastrofal. Alle funksjonane eg testa fungerte fint, så då er mitt behov dekka. Dei er vel langt frå Tesla, men det er ein lite viktig del av bilen.

Det går ikkje like kjapt som på ein mobiltelefon, men det har eg heller ikkje behov for. Det viktigaste er støtte for CarPlay og AA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...