Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
obygda skrev (På 24.7.2026 den 13.32):

Tipper mange produsenter går over til Sodium batterier i løpet av 2027. Det er slike batterier verden trenger.  LFP er søppel for et nordisk klima og burde aldri vært omsatt her oppe i Nord. Bare venter på raset av misfornøyde LFP eiere i løpet av vinteren som kommer.  Been there done that for egen del og ettersom andelen LFP trolig har økt i 2026 vil flere se skriften på veggen i 2027 er min spådom. 

Har de fått fikset problemet med det veldig store spenningsfallet på utladningskurven?
Sist jeg så en test av disse batteriene falt spenningen per celle fra litt over 4V ned under 2 volt gjennom utladningen. 
Dette skaper problemer på to måter; elektronikken må forholde seg til ett veldig stort spenningsområde, og skal du ta ut samme effekt ved lav SOC blir strømmen dobbelt så stor som ved høy SOC. Ikke ideelt på noen måte. 

Endret av jr_605
Videoannonse
Annonse
Skrevet
jr_605 skrev (1 time siden):

Har de fått fikset problemet med det veldig store spenningsfallet på utladningskurven?
Sist jeg så en test av disse batteriene falt spenningen per celle fra litt over 4V ned under 2 volt gjennom utladningen. 
Dette skaper problemer på to måter; elektronikken må forholde seg til ett veldig stort spenningsområde, og skal du ta ut samme effekt ved lav SOC blir strømmen dobbelt så stor som ved høy SOC. Ikke ideelt på noen måte. 

Det har jeg ikke kunnskap om - men jeg vet at å lade LFP langt ned og la den stå slik kan skape problemer. Videre er det jo kjent at LFP må ha over 0 grader for å kunne ta imot lading uansett hvor lav effekt man måtte ønske å dytte inn.

Min egen erfaring er at LFP biler kan bruke overraskende mye energi for å holde varmen i batteriet over 0 grader celsius i forbindelse med AC lading. Faktisk har jeg opplevd selv at ved 10A lading så brukte bilen MER energi på å holde batteriet varmt, enn det klarte å ta imot på lading. Mao - i praksis tappet man batteriet NED når man var tilkoblet lader. Dette er typisk et scenario man kan oppleve vinterstid når man f.eks skal til fjells og skal lade på hytta eller annet sted der det er begrenset med effekt på laderen. Selvfølgelig må det være skikkelig kaldt for at man skal oppleve dette - men det er det jo ofte på vinteren i Norge mange steder.  Jeg brant meg på dette - og for meg ble LFP feil. Jeg visste ingenting om dette før jeg selv opplevde problemene. Jeg hadde kun erfaring med NMC fra før og så der aldri problemer. Og jeg ble blendet av lang levetid på LFP og hvor raskt det ladet. Videre at batteriet var mye mindre brannfarlig - mao masse pluss egenskaper. Og jeg mener fortsatt at LFP generelt er mye bedre enn NMC - bare ikke nødvendigvis overalt i Norge og andre steder på planeten det er kaldt. Jeg vet at mange produsenter har laget ulike løsninger for å få LFP til å fungere godt på vinterstid - men uansett hvordan man har innrettet seg - så vil man bruke mer energi på å sikre et LFP batteri til å kunne ta imot lading i kulde enn tilsvarende NMC. Så LFP vil i sum bruke mer energi på vinterstid (lading inkl. tap +kjøring) enn NMC. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...