Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, sverreb said:

En innlogget app virker ikke å være kompatibelt med forutsetningen om å kunne gjøre dette offline. I.e. uavhengig av teslas back-end infrastruktur.

Hvis ett nøkkelkort/mobilnøkkel(?) er nok til å administrere alt hvordan kan du låne ut bilen uten at den du låner den til kan opprette egne nøkler? 

Igjen spørsmålsstillingen er om du kan holde kontroll på bilen og gjennomføre salg (eller egentlig ha kontroll på brukerautentisering) uten at teslas back-end er involvert.

Jeg kan forstå at dette virker fremmed og omstendelig for de som ikke har jobbet litt med cybersikkerhet og eierskap for digitale tilknyttede ting å gjøre, men det dreier seg til sist om hvem som egentlig har kontroll på bilen og dermed om hva eierskap egentlig betyr.

Nei du kan ikke gjøre eierskifte på apptilgang til bilen av en Tesla uten at Tesla er involvert. Gjøres ved å bevise at bilen står i ditt navn.

Har ikke prøvd, men tviler sterkt på at man kan kode opp nye keyfobs eller nøkkelkort dersom man sperrer for mobiltilgang.

Dersom man sperrer bilen for mobiltilgang, altså at den ikke kan styres fra en app - noe som kan gjøres i menyen. Så vil de allerede autentiserte nøkkelkort eller keyfobs være eneste måten å få tilgang til, og starte bilen.

Usikker på om registrert eier hos vegvesenet kan ta kontakt med Tesla å få de til å gjenopprette mobiltilgang til bilen, selv om det er slått av i bilen. Vil tippe det.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
sverreb skrev (17 timer siden):

En innlogget app virker ikke å være kompatibelt med forutsetningen om å kunne gjøre dette offline. I.e. uavhengig av teslas back-end infrastruktur.

Hvis ett nøkkelkort/mobilnøkkel(?) er nok til å administrere alt hvordan kan du låne ut bilen uten at den du låner den til kan opprette egne nøkler? 

Selve låsing og opplåsing av bilen med mobiltelefon (Walk away door lock) virker på meg å være en lokal greie mellom bil og telefon. Det virker jo ute i ødemarken også, der verken bil eller telefon har netttillgang.

Tesla-appen som også kan låse opp og igjen (fra hvor som helst i verden, er noe helt annet, og trenger selvsagt nett på begge enheter.

Alle kort og telefoner som er paret og godkjent som nøkkel ligger jo i menyen under "Låser", og alle har en sletteknapp ved siden av seg! Der kan jeg se om noen har lagt til telefonen sin, og enkelt slette den når de ikke trenger tilgangen lenger.
Selv om man legger til en mobil som nøkkel, så har man ikke tilgang til bilen gjennom app! Da må man inviteres av kontoeier/bileier.
Detter slik jeg jeg har forstått dette og opplever det i praksis. Men korriger meg gjerne, for det er komplekse greier dette. Det viktigste er at faktisk alltid virker! Og at Tesla tydeligvis har kontroll på sikkerheten; ellers hadde vi nok hørt det ja!

Jeg kan sågar slette begge nøkkelkortene i den menyen ser jeg! Jeg tør ikke prøve, men jeg går ut ifra at hvis man prøver å slette det siste kortet så får man en advarsel...

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

En ulempe med mobilnøkkel på Tesla slik jeg ser det er manglende personvern, jeg kan, som bruker, ikke admin, til enhver tid se posisjonen til bilen og hvem sine innstillinger / nøkkel som brukes. Det ser også ut til at jeg kan fjernutføre handlinger som tuting, prump, åpning av bakluke osv. Er det noe admin kan endre i sine innstillinger? Har ikke vært på adminsiden i Tesla sin mobilnøkkelløsning.

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, mandela said:

En ulempe med mobilnøkkel på Tesla slike jeg ser det er manglende personvern, jeg kan, som bruker, ikke admin, til enhver tid se posisjonen til bilen, hvem sin innstillinger / nøkkel som brukes. Det ser også ut til at jeg kan fjernutføre handlinger som tuting, prump, åpning av bakluke osv. Er det noe admin kan endre i sine innstillinger? Har ikke vært på adminsiden i Tesla sin mobilnøkkelløsning.

Har vel mere med appen å gjøre enn selve mobilnøkkel funksjonen.

Men er helt enig i at det er litt dumt at alle har full tilgang.

Kun admin kan bruke penger på oppgraderinger i appen, men ellers er det full tilgang til nesten alle bilens funksjoner.

Håper de kommer med noe instillinger for dette etterhvert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
mandela skrev (1 time siden):

En ulempe med mobilnøkkel på Tesla slike jeg ser det er manglende personvern

Perfekt for sykelig sjalu kone-stalkere. :new_woot::hmm:

Ikke fullt så kult for de som bor der bilen stopper, uavhengig av om selger noe på finn eller andre uskyldige ærender. Og selvsagt ikke særlig kult for den som blir stalket.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
On 5/22/2026 at 9:04 PM, Trestein said:

Ja har vert på tur noen ganger og kommet tilbake med nesten tommt batteri på telefon og langt fra folk. Tar jeg med nøklene så kan jeg bruke dem, appen også. Men poenget var om telefon var død. Den virker da også

Skrevet
On 5/23/2026 at 10:39 PM, AL123 said:

Ikke vanskelig å se fordeler med begge deler. Jo mindre en trenger å drasse med seg, desto bedre. For min del synes jeg det er herlig å legge fra seg mobilen noen timer, eller til og med en hel dag, så for min del er nøkkel uunnværlig, og gjerne av den gamle sorten med nøkkelblad.

Takker.

Skrevet (endret)
30 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hvem har ikke det?

Veldig mange biler mangler støtte for mobilnøkkel. VW, Skoda og Nissan har vel såvidt begynt å lukte på det.

Toyotan din har det vel kansje om den er av nyere sort men du må betale abbonent for at det skal fungere etter gratisperioden (rundt 1500kr i året?)

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (7 minutter siden):

Toyotan din har det vel kansje om den er av nyere sort men du må betale abbonent for at det skal fungere etter gratisperioden (rundt 1500kr i året?)

Det neste blir vel ny bil til 1 kr., og abonnement på gass og brems, og alt annet😆
Kunne lønnet seg det også😉

(jevnfør mobiltelefonens barndom 1995-2000 tallet...)

Endret av ozone
  • Liker 2
Skrevet

Digg å kjøpe bil ut fra at man ønsker å legge mobilen fra seg av og til.

Eg personlig syns det er helt nydelig å kunne legge fra meg bilnøkkelen. 

Ikke dermed sagt eg kjøper bil som ikke har nøkkel. Men den skal være mulig å kjøre uten. 

Liker bmw sin. Å kunne åpne med død mobil er jo elegant og kan vær veldig nyttig. Nå har eg aldri det problemet siden nøkkelkort ligger inni mobil dekselet men det er uansett et skritt i riktig retning.

Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Liker bmw sin. Å kunne åpne med død mobil er jo elegant og kan vær veldig nyttig. Nå har eg aldri det problemet siden nøkkelkort ligger inni mobil dekselet men det er uansett et skritt i riktig retning.

Fordelen med BMW sin løsning er vel først og fremst det at det ikke er BMW sin løsning men en felles standard  som er åpen for alle som måtte ønske å bruke den. Usikker på hvem som har adoptert dette nå utenom BMW, men det var en ganske lang liste med produsenter som skulle implementere dette som ble presentert på fjordårets apple WDC, så det er jo kanskje lov å håpe på at det blir en standard de aller fleste bruker etterhvert. 

Skrevet
2 hours ago, Complexity said:

Veldig mange biler mangler støtte for mobilnøkkel. VW, Skoda og Nissan har vel såvidt begynt å lukte på det.

Hvilket år snakker du om.?

Skrevet
15 minutes ago, Kjetil Lura said:

Hvilket år snakker du om.?

Toyota fikk støtte for mobilnøkkel i norge i 2024 via "My Toyota" appen.
Støtte for mobilnøkkel via Apple\Google (Car Key) kom i 2025.

Så må ha ganske ny Toyota for å bruke mobilnøkkel.

Noen litt eldre biler støtter å låse opp og slikt via app, men der må du ha nøkkel i tillegg for å kjøre bilen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
37 minutes ago, Evil-Duck said:

Fordelen med BMW sin løsning er vel først og fremst det at det ikke er BMW sin løsning men en felles standard  som er åpen for alle som måtte ønske å bruke den. Usikker på hvem som har adoptert dette nå utenom BMW, men det var en ganske lang liste med produsenter som skulle implementere dette som ble presentert på fjordårets apple WDC, så det er jo kanskje lov å håpe på at det blir en standard de aller fleste bruker etterhvert. 

Du kan finne medlemmene her:

https://carconnectivity.org/ 

Chartermedlemmer:

Apple, Xiaomi, BMW, Cariad (VAG), Denso (Toyota, for det meste),  Ford, GM, Google, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz, NXP, Panasonic Automotive, Samsung, Thales

Men den totale medlemslisten er mye lengre og inkluderer f.eks: Hella, Jaguar Land Rover, John Deere, Lucid, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Renault, Rivian, Bosch, Stellantis, Toyota, Valeo, Voyah

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (På 23.5.2026 den 11.30):

Men om det blir noen serieprodusert slager? Mehh. Jeg tror ikke retro er det som skal til for å ta opp kampen med kineserne. Jeg tror det må tenkes mer framover. Design som "eier seg selv" og ikke forsøker å leve på gamle minner etter gamle helter.

Ja dette blir for krampaktig av Stellantis. Hva hadde den originale 2CV'en å by på? Jo masse sjarm til en rimelig penge.

Den skulle også kunne frakte en ku, eller en korg med egg over et nypløyd jorde.

Den nye duger ikke til noe av dette, og retro-bølgen er vel temmelig dalende nå for tiden.

Nei, som du sier så bør Stellantis satse på design (og teknologi) som er mer framtidsretta, og som vil appellere til yngre generasjoner som ikke har det nostalgiske forholdet til gamle dagers biler.

Endret av Hanhijnn
feilstaving
Skrevet

6.5 millioner før skatt og avgift for nye Ferrari "Luce" EV med dette forferdelige designet. 

Dette må vel bli en av de største floppene i bilhistorien.

Ferrari Luce All-Electric Car Brings a Radical Shift to Maranello
69691ab5-95a6-40bc-83d2-cde94eadacaa.jpg?resize=980:*

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...