Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

kremt skrev (1 time siden):

Sjekk ut Hiphi fra TB test. ALT er rart med denne bilen. Elektriske dører x 4 , suicide dører, utvendige diodelist på alle dører. Ser ut som en prototype som har rømt fra testing. Det interessante er at denne bilen skal delta på NAFs rekkevidde test. 

Den så veldig prototype ut. Sensoren på dørene som gjør at de lukker seg bare man står litt nært må jo være super irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Hvor finner du de spådommene? Slike spådommer har ihvertfall ikke jeg sett, annet enn i artikler der man har aktører som melder "gjennombrudd", men der man enda ikke har klart å komme seg til lansering, og knapt nok til testfasen.

Og slike "spådommer" fra firmaer som skriker etter investormidler, er bare å se godt bort fra.

Siden første halvering, har det vært spådd ny halvering, men ikke mer spesifikt enn at man tror det kan ta like lang tid, eller litt mindre enn ved forrige gang. Altså snakker man da om ihvertfall 8-10 år til. Og så har det som sagt vært noen humper i veien som man ikke helt har sett for seg, som Korona og Russlands invasjon av Ukraina, og de følger det har fått for både utviklingen og priser.

Svarer meg selv her. Ser nå at Tony Seba hadde spådd batterier ned i 50 USD/kWh i 2027, men at han nå innrømmer å ikke ha vært optimistisk nok, jamfør denne videoen. Og at vi antageligvis ser denne prisen allerede i løpet av året.

Går ikke god for sannhetsgehalten her, den får enhver tolke som man selv ser det. Men om Tony Seba har spådd dette, og CATL selv forteller dette nå, så kan det absolutt ha noe for seg.

 

Lenke til kommentar

På et eller annet nivå må man vel begynne å snakke om pris/nytte. Er man som sluttbruker villig til å betale for at bilfabrikanten skal kunne lyse opp logoen sin på garasjeveggen når bilen starter? Det er ikke gitt at veldig høy oppløsning gir så stor fordel i faktisk bruk (ie ikke blende motgående trafikk). 

Det gjøres mye rart her, jeg skulle gjerne droppet en god del dill-dall og heller fått HUD, som faktisk er veldig nyttig og gir bedre sikkerhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Model 3 lyktene koster litt over 5000kr fra Tesla

Ikke overraskende at de er så billige. De er vel hverken adaptive eller matrisebasert (isåfall ikke HD til den prisen), så de er nok en billig konstruksjon gitt at Musk vil ha store marginer på alt. Ble nysgjerrig på teknologien siden dette kom opp, men det var vanskelig å finne ut av dette på Tesla sine sider.

Billige lykter bærer de isåfall preg av i trafikken der "annenhver bil" blender bilen foran pga skeive lykter.. senest i morges at jeg hadde en hvit Model 3 blendebil bak meg. Og fyren lurer på hvorfor jeg stoppet litt ekstra opp før jeg dro ut i rundkjøringa slik at vi fikk en bil i mellom oss for å unngå å ha ham bak meg. Det er vel ikke vanskelig å stille inn lysene i bilens innstillinger, men kanskje det er en mekanisk svakhet i tillegg...

Edit: ser at @Syar-2003 har innsikt, og litt mer googling ga meg også svaret på Model 3's lysteknologi i konkurranse med andre merker.

Endret av Retroman
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Sant det @Retroman. Ble du da blenda av nærlyset hans? Har ikke stilt noe på mine selv, men vet det skal være mulig å kalibrere de via skjermen. Noen som har prøvd dette før? @Complexity Ellers er jeg ikke spesielt imponert over fjernlysa på Model 3, lyser verken spesielt godt eller langt. Sånn sett veldig glad for at jeg gikk til innkjøp av LED-bar. 

Ellers synes jeg det er litt rart at Tesla ikke har verken adaptive eller matriebaserte lykter må jeg si. Er jo ikke kun premium biler som har dette. En kompis av meg har som sagt en Skoda Superb 2017 eller 2018 mod og den har adaptive fjernlys.  Lyktene til Tesla  fikk jo en skikkelig "overhaul" i 2021, men tydeligvis ikke det aller beste. Oh well, sparer meg hvertfall for en del penger om/når de må byttes 😛 Ikke at det er så ofte, but still. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Just now, Iterion said:

Sant det @Retroman. Ble du da blenda av nærlyset hans? Har ikke stilt noe på mine selv, men vet det skal være mulig å kalibrere de via skjermen. Noen som har prøvd dette før? @Complexity Ellers er jeg ikke spesielt imponert over fjernlysa på Model 3, lyser verken spesielt godt eller langt. Sånn sett veldig glad for at jeg gikk til innkjøp av LED-bar. 

Ellers synes jeg det er litt rart at Tesla ikke har verken adaptive eller matriebaserte lykter må jeg si. Er jo ikke kun premium biler som har dette. En kompis av meg har som sagt en Skoda Superb 2017 eller 2017 mod og den har adaptive fjernlys.  Lyktene til Tesla  fikk jo en skikkelig "overhaul" i 2021, men tydeligvis ikke det aller beste. Oh well, sparer meg hvertfall for en del penger om/når de må byttes 😛 Ikke at det er så ofte, but still. 

Highland har nå adaptive lys, fikk i siste oppdatering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (8 minutter siden):

Highland har nå adaptive lys, fikk i siste oppdatering

Stemmer, det lover godt! Virker som at det kanskje kommer til resterende Teslaer fra 2020- etter hvert via OTA da samtlige Tesla modeller fra 2020 og utover har blitt levert med LED matrix hovedlykter.  Leste nettopp denne  artikkelen angående Teslas hovedlykter. Legger til noen sitater under: 

 

Sitat

Although all Tesla Models have been delivered with LED matrix headlights since 2020, none of them use them. If you're wondering why Tesla hasn't offered this wonderful technology to its customers, blame the US regulations. Although they have been recently modified to allow adaptive headlights in the US, the process is not straightforward, and many carmakers have not offered this feature yet. It's a different story in Europe, where adaptive headlights have been a thing for more than a decade.

Thanks to a new document published on Tesla Fahrer & Freunde (TFF) forum in Germany, Tesla recently certified the adaptive headlights in Europe. The advanced functions will be unlocked with an upcoming over-the-air update. Based on the wording in the document (Tesla calls this "Adaptive Main Beam"), I presume the Model 3 Highland will get the most advanced LED Matrix functions on the market, blurring the lines between low beam and high beam.

The intriguing part is that the document also mentions the Model 3 (legacy) and Model Y, but only the Model 3 Highland gets the Adaptive Main Beam feature. This means that, even in Europe, the adaptive headlights will not be activated on all Tesla models, even those coming with LED matrix headlights. This should come at a later time, though, now that Tesla has initiated the process. The next step is certification and deployment in the US, a step that the US owners eagerly await. 

 

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (34 minutter siden):

Stemmer, det lover godt! Virker som at det kanskje kommer til resterende Teslaer fra 2020- etter hvert via OTA da samtlige Tesla modeller fra 2020 og utover har blitt levert med LED matrix hovedlykter.  Leste nettopp denne  artikkelen angående Teslas hovedlykter. Legger til noen sitater under: 

 

 

Lysene fungerer ikke spesielt bra, de reagerer ganske sakte og misser ofte. Der henger Highland langt bak konkurrentene, og det gjelder også regnsensoren. 

Her en test Bil24 gjorde, de gjorde seg samme oppfatning (kan slenge på TV2, elbilforeningen og etpar andre):

https://bil24.no/test-av-nye-tesla-model-3-long-range

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 26.1.2024 den 9:47 PM):

Litt på siden av temaet men etter å ha sett i5 1000 km videoen til Bjørn Nyland er jeg egentlig litt forundret over at han ikke får noen reaksjon fra politiet med tanke på måten han produserer videoene sine. Han sitter alene i bilen og det er ganske klart å tydlig at han i deler av den håndholder kameraet han filmer med når han ligger i 120 km/t på motorveien og samtidig viser hvordan ting i infotainment fungerer til kameraet. På ett stadie er han oppe i 140 km/t samtidig som han håndholder kameraet og akselererte kraftig opp til den hastigheten.

image.thumb.png.31de527724cc5630736b613fcc7d085e.png

Kanskje enkelte som mener det er en overreksjon å sladre om det, men som en som har opplevd å være en uskylding part i en front mot front ulykke i en 80 sone fordi hun som kjørte den andre bilen var for opptatt med å trykke på mobilen syns jeg slik oppførsel er egoistisk og absolutt bør bli slått ned på. Med størrelsen kanalen til Bjørn Nyland er har det alltid forundret meg litt at han ikke får noen reaksjoner på dette, for det er jo intet nytt.

Han kjører vel i Sverige på den videoen? Vet du hva fartsgrensa på stedet er? 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Sant det @Retroman. Ble du da blenda av nærlyset hans? Har ikke stilt noe på mine selv, men vet det skal være mulig å kalibrere de via skjermen. Noen som har prøvd dette før? @Complexity

Mitt inntrykk var at lyktene på Model 3 lyser bra, men sjenerer pga spredningen. I mitt case i morges var det nærlys. Men akkurat dette med kontroll på lyset er noe jeg kjenner igjen fra min gamle Model S også da biler i motgående av og til blinka på meg som om jeg kjørte med fjernlys på. Hadde bilen inne til kalibrering, men det ble ikke bedre. (X'en jeg hadde senere synes jeg fiksa lyset bedre).

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Lysene fungerer ikke spesielt bra, de reagerer ganske sakte og misser ofte. Der henger Highland langt bak konkurrentene, og det gjelder også regnsensoren. 

Her en test Bil24 gjorde, de gjorde seg samme oppfatning (kan slenge på TV2, elbilforeningen og etpar andre):

https://bil24.no/test-av-nye-tesla-model-3-long-range

 

"Dessverre så er det heller ikke nå noen Matrix-funksjon på lyktene."

Fra artikkelen du linket til. Denne er altså testet før den fikk oppdateringen som gir matrix-funksjon. Han bør nok teste på nytt med en som har fått oppdateringen. Kan være mere forbedringer på lyktene enn bare selve matrix-funksjonen.

Angående priser på lykter. Jeg har svært liten tro på at HD-matrix vs. den "billig-matrixen" man sier denne har, er noen stor prisforskjell på når den det kommer til produksjonen. Ja det blir noe dyrere å lage selve lampa med langt flere dioder som nok og er noe mindre per diode. Og ja, er sikkert noen flere forskjeller og.

Men mest av alt tror jeg det er noen som vil tjene veldig mye på å selge disse løst fremfor å bruke de til å produsere en ekstra bil. Så lenge de holder det skjult hva lampene koster fra produsent, er det umulig å sjekke hvor mye avanse de tillater seg. Og som vi allerede vet, hvert ledd i kjeden fra leverandør til sluttforhandleren ser ut til å innvilge seg temmelig høye avanser på deler det ikke finnes fullgode ettermarkedskopier av.

Klar over at noen kan ha valgt å gjøre endel "håndarbeid" i produksjonen for å få spesiell design, og det vil selvsagt dra opp prisen heftig. Og det koster nok mer når de har få lamper i skikkelig serieproduksjon der man ellers ville masseprodusert de i temmelig store antall. Men jeg klarer rett og slett ikke å se at det skal gi så heftige kostnader annet enn på biler det produseres svært få av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

"Dessverre så er det heller ikke nå noen Matrix-funksjon på lyktene."

Fra artikkelen du linket til. Denne er altså testet før den fikk oppdateringen som gir matrix-funksjon. Han bør nok teste på nytt med en som har fått oppdateringen. Kan være mere forbedringer på lyktene enn bare selve matrix-funksjonen.

 

Det er også en mulighet at det er verre. Det jeg forholder meg til er faktiske forhold som jeg merket meg under min egen test av bilen på slapsete Norske vinterveier.

Min teori er at sensorene er alt for dårlige for norske forhold.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk var at lyktene på Model 3 lyser bra, men sjenerer pga spredningen. I mitt case i morges var det nærlys.

Jeg har samme problem på min Y. De lyser veldig bra, men er for høyt innstilt, spesielt på høyre side. Det er veldig enkelt å fikse, men åpenbart at de ikke sjekker dette før de leverer ut biler. Naboen min fikk bil et par mnd etter meg og de er mye lavere innstilt.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Det er også en mulighet at det er verre. Det jeg forholder meg til er faktiske forhold som jeg merket meg under min egen test av bilen på slapsete Norske vinterveier.

Min teori er at sensorene er alt for dårlige for norske forhold.

 

De har ingen dedikert sensor så det blir nok en oppgave det stakkars web-kameraet ikke mestrer.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Lysene fungerer ikke spesielt bra, de reagerer ganske sakte og misser ofte. Der henger Highland langt bak konkurrentene, og det gjelder også regnsensoren. 

Her en test Bil24 gjorde, de gjorde seg samme oppfatning (kan slenge på TV2, elbilforeningen og etpar andre):

https://bil24.no/test-av-nye-tesla-model-3-long-range

 

Såpass 🤔 Skal sjekke ut den artikkelen når jeg har tid litt senere i dag.  

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

"Dessverre så er det heller ikke nå noen Matrix-funksjon på lyktene."

Fra artikkelen du linket til. Denne er altså testet før den fikk oppdateringen som gir matrix-funksjon. Han bør nok teste på nytt med en som har fått oppdateringen. Kan være mere forbedringer på lyktene enn bare selve matrix-funksjonen.

Angående priser på lykter. Jeg har svært liten tro på at HD-matrix vs. den "billig-matrixen" man sier denne har, er noen stor prisforskjell på når den det kommer til produksjonen. Ja det blir noe dyrere å lage selve lampa med langt flere dioder som nok og er noe mindre per diode. Og ja, er sikkert noen flere forskjeller og.

Men mest av alt tror jeg det er noen som vil tjene veldig mye på å selge disse løst fremfor å bruke de til å produsere en ekstra bil. Så lenge de holder det skjult hva lampene koster fra produsent, er det umulig å sjekke hvor mye avanse de tillater seg. Og som vi allerede vet, hvert ledd i kjeden fra leverandør til sluttforhandleren ser ut til å innvilge seg temmelig høye avanser på deler det ikke finnes fullgode ettermarkedskopier av.

Klar over at noen kan ha valgt å gjøre endel "håndarbeid" i produksjonen for å få spesiell design, og det vil selvsagt dra opp prisen heftig. Og det koster nok mer når de har få lamper i skikkelig serieproduksjon der man ellers ville masseprodusert de i temmelig store antall. Men jeg klarer rett og slett ikke å se at det skal gi så heftige kostnader annet enn på biler det produseres svært få av.

Gått gjennom artikkelen nå og så som deg ganske kjapt at det står at det ikke er Matrix-funksjon på lyktene. Ser den artikkelen er publisert 23.desember i fjor så denne software oppdateringa må ha kommet ganske så nylig ihvertfall.  Hadde vært interessant å sett hvor stor forskjellen er! Skal se om jeg finner noen vids på youtube. Annet enn det ser jeg det nevnes at Highland også sliter med med de samme autofunksjonene som fjernlys og vindusviskere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...