Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Switters skrev (11 minutter siden):

Det er dette med å senke de ned jeg tenker mest på også. Virker bare som en unødig kilde til potensielle problemer. Uten at jeg ser noen fordeler med det, som sagt når bilen likevel har et fast tak. Litt samme med speil som skal felle seg ut og inn hver j...la gang. Men veldig mulig jeg er sær sånn😄

Nei, det er ingen fordeler med å felle inn speilene. Folk får slanke seg eller parkere lengre unna.

Og hvorfor skal man bry seg med at litt vann i forskjellige former skal komme inn i bilen enten når den står parkert eller når man kjører i god fart på motorveien. Eller støyen av vinden som ev. Finner en vei.

Nei, ingen fordeler. Bare fancy skitt som kan komme til å koste penger en gang i fremtiden.

🤔😶😎😉

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Nei, det er ingen fordeler med å felle inn speilene.

Ikke helt enig. Nå bor jeg i et nytt hus, så det er jo svært sparsommelig med plass sånn som man bygger i dag. Men jeg har også en bil som ikke lukker speilene. Lukking av speil er også en god måte å bekrefte at bilen faktisk har låst seg. Aldri tenkt over det veldig, men jeg har flere ganger blitt litt usikker når jeg låser denne, så den visuelle tilbakemeldingen er faktisk nyttig.

Men igjen synes jeg jo alt dette er småpirk. Jeg kan jo slå av automatisk innfelling av speil i min andre bil, men det kommer jeg definitivt ikke å gjøre siden det gir noe verdi en gang i ny og ne. 

Lenke til kommentar

Jeg er selv ganske spent på hvordan det blir med rammeløse vinduer i vinter, det var ikke heeelt problemfritt det året broderen hadde Model 3en, den hadde og doble vinduer så det tok en stund før varmen på preheating løsnet de tilstrekkelig. Vi har heldigvis ikke de værste vinterne her på nordvestlandet så blir ikke så fryktelig mange dager i året det har potensiale til å bli ett problem.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

Jeg er selv ganske spent på hvordan det blir med rammeløse vinduer i vinter, det var ikke heeelt problemfritt det året broderen hadde Model 3en, den hadde og doble vinduer så det tok en stund før varmen på preheating løsnet de tilstrekkelig. Vi har heldigvis ikke de værste vinterne her på nordvestlandet så blir ikke så fryktelig mange dager i året det har potensiale til å bli ett problem.

Du kan ta det med ro.
Er med i4 på min andre BMW med rammeløse vinduer. Har ikke hatt noe problemer om vinteren. Fikk min i4M50 i Januar i år. Den andre med rammeløse dører var en 3-serie GT som jeg hadde i 3 vintere hvor selv parkering på kaia i januar og stålis (uten preheating) ikke ga noe problemer med å åpne dørene (og dropp av rute fungerte). 

At folk med Tesla model 3/Y har problemer produsenten sin konstruksjon betyr ikke at vi har samme problemer med BMW.

Innfellbare speil kan man konfigurere til å virke manuelt. Bare tull å ha de på auto 24/7-365.
Man holder et par sekunder på comfort access feltet på dørhåndtaket eller holder inne låseknappet et ekstra sekund på keyfob for å felle inn speilene om man tilfeldigvis parkerer mellom biler på trange steder.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (55 minutter siden):

At folk med Tesla model 3/Y har problemer produsenten sin konstruksjon betyr ikke at vi har samme problemer med BMW.

Innfellbare speil kan man konfigurere til å virke manuelt. Bare tull å ha de på auto 24/7-365.
Man holder et par sekunder på comfort access feltet på dørhåndtaket eller holder inne låseknappet et ekstra sekund på keyfob for å felle inn speilene om man tilfeldigvis parkerer mellom biler på trange steder.

Enig. Har hatt flere biler med rammeløse vinduer, og problemene som nevnes her oppe er nok konsentrert rundt folks erfaringer med Tesla (uten at vi trenger å krige noe mer om dette - kjenner bare til flere med problemer rundt dette og det har vært skrevet om det flere steder). Husker at Tesla innrømmet at dette var et problem, men tilbød en fiks mot betaling.. Man kan gjøre litt preventivt arbeid ved å smøre listene godt med silikonpreparater som forhindrer frostdannelse. Cabben min kjørte jeg året rundt og hadda nada problemer med å holde dør/vindu tett samt frost- og  lekkasjefritt på tross av rammeløse vinduer.

Anbefaler også å skru av innklapping av sidespeil om vinteren da frostdannelser rundt/inni speilet kan skade mekanikken og/eller lysdioder på undersiden av speilet hvis man har dette. Et kjent problem på bl.a. VW/Skoda og BMW, og sikkert mange andre produsenter. Når det knaser i is når speilet klapper inn så kan man ta dette som et hint..

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Ikke helt enig. Nå bor jeg i et nytt hus, så det er jo svært sparsommelig med plass sånn som man bygger i dag. Men jeg har også en bil som ikke lukker speilene. Lukking av speil er også en god måte å bekrefte at bilen faktisk har låst seg. Aldri tenkt over det veldig, men jeg har flere ganger blitt litt usikker når jeg låser denne, så den visuelle tilbakemeldingen er faktisk nyttig.

Men igjen synes jeg jo alt dette er småpirk. Jeg kan jo slå av automatisk innfelling av speil i min andre bil, men det kommer jeg definitivt ikke å gjøre siden det gir noe verdi en gang i ny og ne. 

Jeg var ironisk... 😉😎

Lenke til kommentar

Interessant artikkel. Gratis å lese om man signer opp for nyhetsbrev

The Economist tar et blikk på Volkswagen og den tyske bilbransjens utfordringer

"The future of the vw brand is at stake.” When Thomas Schäfer, the mass-market marque’s newish boss, gave a presentation to his management team in early July, he did not sugarcoat its problems. High costs, falling demand, growing competition—the list goes on. “The roof is on fire,” he warned, echoing one of the most noted alarm calls in recent business history—from Stephen Elop, who in 2011 compared his company to a “burning platform” shortly after taking the helm at Nokia, then the world’s largest maker of mobile phones."

https://www.economist.com/business/2023/07/31/what-if-germany-stopped-making-cars

 

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Jeg er selv ganske spent på hvordan det blir med rammeløse vinduer i vinter, det var ikke heeelt problemfritt det året broderen hadde Model 3en, den hadde og doble vinduer så det tok en stund før varmen på preheating løsnet de tilstrekkelig. Vi har heldigvis ikke de værste vinterne her på nordvestlandet så blir ikke så fryktelig mange dager i året det har potensiale til å bli ett problem.

Har rammeløse vinduer på min bil, det fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Interessant artikkel. Gratis å lese om man signer opp for nyhetsbrev

The Economist tar et blikk på Volkswagen og den tyske bilbransjens utfordringer

"The future of the vw brand is at stake.” When Thomas Schäfer, the mass-market marque’s newish boss, gave a presentation to his management team in early July, he did not sugarcoat its problems. High costs, falling demand, growing competition—the list goes on. “The roof is on fire,” he warned, echoing one of the most noted alarm calls in recent business history—from Stephen Elop, who in 2011 compared his company to a “burning platform” shortly after taking the helm at Nokia, then the world’s largest maker of mobile phones."

https://www.economist.com/business/2023/07/31/what-if-germany-stopped-making-cars

 

 

For en måneds tid siden leste jeg at Volkswagen kjøpte seg inn i Xpeng. Min første umiddelbare tanke var at dette var en fallitterklæring fra en bilprodusent som er i ferd med å bli akterutseilt. Det er ikke tvil om at av alle etablerte bilprodusenter så har både Volkswagen og Toyota sovet i timen og antatt at kundene deres vil forbli trofaste slik at de kunne slippe unna med kostbare produksjonsmetoder fremfor å gjøre det simpelt slik som Tesla og andre "ferskinger" på markedet. Men om to haltende bilprodusenter sammen skal skape noe bra så må i hvert fall produksjonskostnadene per bil ned i forhold til hva de har å by på.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
kremt skrev (7 timer siden):

VAG bilene de siste 10-15 årene har fått en sørgelig kvalitet. Ting er overengineered bare for at det skal gå i stykker når garantien er utgått. Ting lages for at det skal vare så og så lenge og koste så og så mye.

Jeg er enig, men er det et VAG fenomen? Det finnes jo bilmerker med flere problemer enn hva den gruppen biler står for, er de bare uheldige eller er de ennå mer griske?

Lenke til kommentar
Casey skrev (6 timer siden):

Har rammeløse vinduer på min bil, det fungerer helt utmerket.

Jeg har hatt en bil med rammeløse vindu i 6 år. Vinter har ikke gitt problemer men lyden når man lukker døren blir aldri som på dører med ramme om vinduet. På I4 er lyden bra men ikke så bra som på min gamle F30 eller E34

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 10.8.2023 den 11.07):

Digger den fargen!

En kompis av meg som har fått sin M50, så gleder meg til å prøvekjøre den

Ja digger fargen selv, eksepsjonelt pen i sollys.

Du er jo litt medskyldig i dette, da det ikke var før innlegget ditt som påpekte at i4 hadde hatch og ikke sedan luke at jeg etterhvert begynt å aktiv se på disse bilene :D

Lenke til kommentar
Switters skrev (26 minutter siden):

Skjønner at mange har rammeløse vinduer uten at det har gitt problemer, og det er greit nok, mitt egentlige spørsmål var hva som var fordelene? Hvorfor velger de dette på biler med tak? Det er IKKE fordi det er lettere i trange parkeringshus, det er jeg ganske sikker på😄

En Subaru ingeniørs sin mening rundt det:

Sitat

Subarus have always had sashless windows, and the new Outback is no exception. If you ask a Subaru engineer, such as Martyn Harding, why, he'll answer that it's better to add that metal to the door-aperture surround, where it forms part of the body's impact-absorbing cage structure. Not coincidentally, Subaru foresees a five-star rating in all the Insurance Institute for Highway Safety's crash tests.

https://www.caranddriver.com/reviews/a15132808/2005-subaru-outback-25xt-limited-road-test/

Men i realiteten så har det nok mest å gjøre med design tipper jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...