Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kaplan skrev (4 minutter siden):

What the hell. Personlige anekdoter er altså "så feil kan man ta" vs statistikk om at fart dreper?

Jeg er på ingen måte tilhenger av å blokkere toppfarten til biler på eller nær ved fartsgrensen, men argumenter som "jeg ble kjørt veldig fort til sykehus da jeg var syk som barn" er i overkant tåpelig....

image.png.2d5eebae353a279ae7cee2b5c7318ed7.png

image.png.5a0545791dbb0103905f6d8b10c44301.png

 

https://vegvesen.brage.unit.no/vegvesen-xmlui/handle/11250/3014673

Jeg tenkte mest på denne påstanden:

Matsemann skrev (3 timer siden):

Slike scenarioer du skisserer skjer i praksis aldri.

Det er flere som har slike personlige historier om at dette skjer i praksis med ujevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Det er helt håpløst av helsevesenet, det er et lovbrudd slik jeg ser det og sikkert en jævlig opplevelse for dere. Det sagt, så ser jeg ikke at løsningen er å tillate grove overtredelser. Derfor er jeg positiv til et system som hadde tillatt en prosentandel over fartsgrensen, når du begynner å kjøre i 120-130 på riksvei er du i grenseland med tanke på reaksjonsevne og bremsestrekke. Oppstår det en situasjon er det kun en utvei og det er å kjøre ut/krasje.

Ja, gi de den muligheten! Det er alt for dyrt, hvem faen har råd til... Eh. 1900 spenn? Med instruktør. Det argumentet er noe som blir sagt veldig ofte, men sjekket veldig sjelden.

Det skjer stadig at helsevesenet gjør dårlige avgjørelser. Slikt må man dessverre leve med.

Jeg synes dette er god grunn til å legge overformynderiet litt i bakhånd, og prøve de andre løsningene først. F.eks. hvor mange dødsfall og alvorlige ulykker kunne vært unngått eller redusert skadevirkningen av, pga. at sittende regjering har satt på håndbrekket på viktige samferdselsprosjekter, og nå i tillegg skal gjøre det billigere ved å redusere kvaliteten på veiene?

Dette går direkte på bekostning av både liv og helse, samt personlige drivstoff-besparelser ved å få så rett og jevn vei som mulig. Og det er i stor gfrad tungtransporten som vil få de store drivstoffbesparelsene pga kortere kjørevei og mindre bratte stigninger og svinger.

Dette vil helt klart bidratt til redusert utslipp av bl.a. CO2 og andre avgasser og partikler for tungtransporten. Og det ville i endel tilfeller og ledet gjennomgangstrafikken vekk fra sentrale by/bygdeveier, som og reduserer faren for livet til de myke trafikantene.

Angående priser for å dra på motorsport-senter, så husk at det ofte er de som har det dårligst i utgangspunktet som ikke ser at de kan bruke ca 2 K kr på dette. Det er de man i stor grad ønsker å treffe med slike tiltak, så ikke fart og spenning løses langs by og bygdeveier.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Angående priser for å dra på motorsport-senter, så husk at det ofte er de som har det dårligst i utgangspunktet som ikke ser at de kan bruke ca 2 K kr på dette. Det er de man i stor grad ønsker å treffe med slike tiltak, så ikke fart og spenning løses langs by og bygdeveier.

Nå flytter vi målet litt gjør vi ikke? Mener du det bør være gratis for unge sjåfører med et slikt kurs? jeg forstår at 2000 kroner kan være mye for mange. Det tilsvarer en fylling av tanken pluss litt kjøring. Jeg er positiv til å øke kjøreferdighetene i opplæringen dog, og dette kunne godt vært en del av opplæringen for min del.

Når det kommer til det å kjøre ekstremt fort til sykehus er vi nok bare litt uenige. Jeg ville ikke låst noen bil til 100kmt, men satt en grense når det går over i det fullstendig gale. Å holde 150-170 på en motorvei trenger ikke være farlig om du er god på å planlegge kjøringen din. Så det er noen titalls kilometer i timen vi er uenige om her :) 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Nå flytter vi målet litt gjør vi ikke? Mener du det bør være gratis for unge sjåfører med et slikt kurs? jeg forstår at 2000 kroner kan være mye for mange. Det tilsvarer en fylling av tanken pluss litt kjøring. Jeg er positiv til å øke kjøreferdighetene i opplæringen dog, og dette kunne godt vært en del av opplæringen for min del.

Når det kommer til det å kjøre ekstremt fort til sykehus er vi nok bare litt uenige. Jeg ville ikke låst noen bil til 100kmt, men satt en grense når det går over i det fullstendig gale. Å holde 150-170 på en motorvei trenger ikke være farlig om du er god på å planlegge kjøringen din. Så det er noen titalls kilometer i timen vi er uenige om her :) 

Sier ikke det nødvendigvis bør bli gratis, men kommunene burde ha interesse for å sponse dette i større grad enn mange kommuner gjør nå.

Om man skal kjøre ekstremt fort, har jeg ikke akkurat sagt. Men 120 i 80-sone f.eks. eller 150 i 100-sone (begge tilfeller er 50 % over fartsgrensen) trenger ikke å være veldig farlig om man er seg veldig bevisst. Og det er jo heller ikke slik at slike situasjoner skjer veldig ofte.

Men når det skjer, kan slike grenser ha feil virkning. Det kan selvsagt være noe helt annet i bystrøk, så noen fast fasit synes jeg er vanskelig å på akademisk vis spikre fast. Og det vil jo i mange tilfeller følge en granskning om noen blir målt eller innrapportert for slik høyhastighetskjøring.

Det måltallet som hadde vært interessant, er å se hvor mange ganger slik nød-fartsforbrytelser skjer, og hvor ofte skjer det ulykker som følge av dette. En anonym innrapportering f.eks. fra akuttmottakene, der tallet er viktigere enn hvem det gjelder, kunne gitt gode angivelser her. Bør selvsagt innføres snarest, og så kan man heller diskutere da om dette er et veldig stort problem.

Og så bør man uansett gjøre de andre tiltakene uavhengig av dette.

Lenke til kommentar
6 hours ago, The Very End said:

Ellers, for de som har denne bilen; Opplever dere at den styrehjelpen (kalt filholder) er veldig ustabil? Virker ikke å kunne klare å gjøre jevne svinger, da den leser for kort avstand fremover og da kjører sikk-sakk i feltet. 

Ikke kjørt mach-e selv, men vet du om intensjonen med funksjonen er å faktisk følge veien eller om det er en semi-sikkerhetsfunksjon for å holde deg i fila (åpenbart ikke en nødintervensjonsfunksjon for da ville bilen varslet). Om det er sistnevnte kan det være at meningen er at du skal styre selv og automatikken bare stopper deg fra å forlate fila. I så fall kan litt vingling være en ønsket egenskap for å hindre at du overlater styringen til et system som ikke er ment for formålet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Ikke kjørt mach-e selv, men vet du om intensjonen med funksjonen er å faktisk følge veien eller om det er en semi-sikkerhetsfunksjon for å holde deg i fila (åpenbart ikke en nødintervensjonsfunksjon for da ville bilen varslet). Om det er sistnevnte kan det være at meningen er at du skal styre selv og automatikken bare stopper deg fra å forlate fila. I så fall kan litt vingling være en ønsket egenskap for å hindre at du overlater styringen til et system som ikke er ment for formålet. 

På BMW kan du velge hva du vil ha. Det ene systemet hindrer deg å kjøre ut av veien og drar bilen inn igjen rimelig brutalt. Ikke meningen at det skal fungere som noe selvstyring i det hele tatt. Bare et nød system som skal hindre deg i å kjøre ut av fila. Systemene som er "selvkjørende" sentrerer bilen i fila og svinger fila så svinger bilen også. Det andre systemet gjør ikke noe før du kommer over stripa. Jeg har det første og det fungerer ikke til å slippe rattet selv om det vil holde deg innenfor fila di ved å ikke gjøre noe før du er på linja. Det vil i alle fall være svært ukomfortabelt å kjøre slik

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Trestein said:

På BMW kan du velge hva du vil ha. Det ene systemet hindrer deg å kjøre ut av veien og drar bilen inn igjen rimelig brutalt. Ikke meningen at det skal fungere som noe selvstyring i det hele tatt. Bare et nød system som skal hindre deg i å kjøre ut av fila. Systemene som er "selvkjørende" sentrerer bilen i fila og svinger fila så svinger bilen også. Det andre systemet gjør ikke noe før du kommer over stripa. Jeg har det første og det fungerer ikke til å slippe rattet selv om det vil holde deg innenfor fila di ved å ikke gjøre noe før du er på linja. Det vil i alle fall være svært ukomfortabelt å kjøre slik

Ja, men nødsystemet vil ikke være analogt her. (Det er jeg kjent med da jeg kjører ix selv) Det varsler svært tydelig at det har intervenert. Det kan imidlertid være at ford har et mer lettvektssystem (I tilegg til at de jo har et langt mer automatiseringsfokusert system i form av bluecruise, som vel ikke er tilgjengelig i norge) som er ment å hele tiden gjøre lett intervensjon men ikke skape alarmer men samtidig holde førerens hender på rattet.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 minutter siden):

Ja, men nødsystemet vil ikke være analogt her. (Det er jeg kjent med da jeg kjører ix selv) Det varsler svært tydelig at det har intervenert. Det kan imidlertid være at ford har et mer lettvektssystem (I tilegg til at de jo har et langt mer automatiseringsfokusert system i form av bluecruise, som vel ikke er tilgjengelig i norge) som er ment å hele tiden gjøre lett intervensjon men ikke skape alarmer men samtidig holde førerens hender på rattet.

Trodde nesten det var påbudt med ett eller annet minimums system på nye biler. Bilen jeg prøvekjørte hadde I4 M50 hadde et helt annet filholde system enn det jeg bestilte og fikk. Har hatt denne diskusjonen før med her der jeg har påpekt at noen av systemene er kun en slags assist som kun griper inn ved kryssing eller nær linja. Biler som har fil sentrering styrer bilen midt i fila og følger stripene hele tien. Om det finnes noe midt i mellom er også mulig da det burde vert fullt mulig å bruke samme sensorer og actuatorer  til begge deler. Men min er som sagt dum og korrigerer styring kun når jeg er på streken eller tror jeg er på en strek. Bilen jeg testet kontrolerte styring hele tiden i auto. Tror det er hoved forskjell. 

Lenke til kommentar

I Hyundai-verdenen kalles de hhv:
LKA - Lane Keep Assist
LFA - Lane Follow Assist

Den første vil "ping-ponge" deg innenfor fila di, den siste vil forsøke å følge fila så godt som mulig, og kjennes mer "smooth" ut. Jeg bruker den første hele tiden, men LFA går på når jeg aktiverer EACC - Enhance Auto Cruise Controll.

Fungerer kjempebra, bortsett fra at jeg synes den maser for raskt om at jeg må styre selv når jeg har begge henda på rattet, men lar den få lov å jobbe.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Trodde nesten det var påbudt med ett eller annet minimums system på nye biler. Bilen jeg prøvekjørte hadde I4 M50 hadde et helt annet filholde system enn det jeg bestilte og fikk. Har hatt denne diskusjonen før med her der jeg har påpekt at noen av systemene er kun en slags assist som kun griper inn ved kryssing eller nær linja. Biler som har fil sentrering styrer bilen midt i fila og følger stripene hele tien. Om det finnes noe midt i mellom er også mulig da det burde vert fullt mulig å bruke samme sensorer og actuatorer  til begge deler. Men min er som sagt dum og korrigerer styring kun når jeg er på streken eller tror jeg er på en strek. Bilen jeg testet kontrolerte styring hele tiden i auto. Tror det er hoved forskjell. 

Ikke noe påbud om hverken eksistens eller ytelse for slike systemer. (Utover noen helt spesifikke påbud som kom som reaksjon systemer som vurdert som uansvarlige)

BMW har pr. i dag 3 nivåer meg bekjent: SikkerhetsIntervensjon når man forlater filen. Styreassitanse, og styreassistanse 'pro' (Sistnevnte skiller seg ved at den ikke krever hender på rattet)

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

I Hyundai-verdenen kalles de hhv:
LKA - Lane Keep Assist
LFA - Lane Follow Assist

Den første vil "ping-ponge" deg innenfor fila di, den siste vil forsøke å følge fila så godt som mulig, og kjennes mer "smooth" ut. Jeg bruker den første hele tiden, men LFA går på når jeg aktiverer EACC - Enhance Auto Cruise Controll.

Fungerer kjempebra, bortsett fra at jeg synes den maser for raskt om at jeg må styre selv når jeg har begge henda på rattet, men lar den få lov å jobbe.

Er LKA å regne som en intervensjon (I.e. genererer en advarsel med alarm) eller justerer den i stillhet? I sistnevntes tilfelle er det noe mer ekvivalent til det jeg lurer på er intensjonen i The Very Ends opplevde system i Forden enn noen av BMWs systemer.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Er LKA å regne som en intervensjon (I.e. genererer en advarsel med alarm) eller justerer den i stillhet? I sistnevntes tilfelle er det noe mer ekvivalent til det jeg lurer på er intensjonen i The Very Ends opplevde system i Forden enn noen av BMWs systemer.

Plinger/piper og drar meg tilbake i fila, men lar meg overstyre om jeg insisterer.

Har en egen funksjon for blind spot detection, så jeg blander ikke med den, sånn bare i tilfelle man lurte.

LFA er den som prøver å holde meg sentrert i fila, men ikke piper, og som gjør at den er behagelig til å la styre bilen. Men den piper om jeg ikke tar og beveger i rattet når den ber meg om det.

Har aldri latt den gå gjennom hele "programmet" ved å ikke høre på den, så vet egentlig ikke hvordan den oppfører seg videre, og hvor lang tid før den enten stopper bilen eller disabler seg selv.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Er det i40? Fin bil og en god totalpakke (den koster ikke så mye heller?), gratulerer :) 

i4 M50 ja, denne hadde rullet hele 3000 km og var et halvår gammel så ble nesten 200K i avslag på nypris. Så endte opp på litt over 700K. Takker :)

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er en praktisk grunn til at ladekablene på hurtigladestasjoner er så korte?

 

Jeg må alltid parkere som en megadrittsekk og bruke to plasser da ladekablene aldri er lange nok hvis jeg bare parkerer innenfor den oppmerkede plassen.

Nå skal det sies at jeg kjører leaf som selvfølgelig har ladeporten foran på bilen istedenfor på siden som andre elbiler, men alikevel.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Deechon said:

Noen som vet om det er en praktisk grunn til at ladekablene på hurtigladestasjoner er så korte?

 

Jeg må alltid parkere som en megadrittsekk og bruke to plasser da ladekablene aldri er lange nok hvis jeg bare parkerer innenfor den oppmerkede plassen.

Nå skal det sies at jeg kjører leaf som selvfølgelig har ladeporten foran på bilen istedenfor på siden som andre elbiler, men alikevel.

Ladekabler er dyre greier. Spesielt nyere kabler som skal klare 300kW+ og har vannkjøling i seg.
Om du har trøbbel med Leafen så se på de med e-tron. Ladeporten på siden av bilen så nesten umulig å ikke oppta flere plasser.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (24 minutter siden):

Noen som vet om det er en praktisk grunn til at ladekablene på hurtigladestasjoner er så korte?

 

Jeg må alltid parkere som en megadrittsekk og bruke to plasser da ladekablene aldri er lange nok hvis jeg bare parkerer innenfor den oppmerkede plassen.

Nå skal det sies at jeg kjører leaf som selvfølgelig har ladeporten foran på bilen istedenfor på siden som andre elbiler, men alikevel.

Jeg har og ladeport i fronten, og må som regel vri fronten inn mot ladestolpen for at den skal rekke frem, om laderen kommer på siden.

Men har i mitt hode forestilt meg at de fleste ChaDeMo-laderne er plassert slik at man kjører front inn mot laderen, og da har godt med plass, så lenge man kommer langt inn i luka.

Parkerer du ikke nært nok men gir plass til en sittegruppe foran, så blir det såklart et problem du kan unngå greit ved å kjøre enda nærmere. Men tipper/håper ikke det er det som er problemet.

Så har du navnet på en plass/ladestasjon der du sliter? Er jo nysgjerrig nå.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Så har du navnet på en plass/ladestasjon der du sliter? Er jo nysgjerrig nå.

I dag var det Circle K Kongsbergporten som ga meg problemer, der kan du ikke kjøre med fronten inn, men bare kjøre inn på siden slik man alltid gjør ved bensinpumper.

 

Men denne typen problematikk har jeg sett mange steder, så derfor tar jeg det opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...