Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Er den virkelig skrevet i stein? Virker jo rart hvis prisene stiger veldig.

Igjen , det er 1.99,- (samme pris i et par år ++) og det har vært ekstremt lav pris for meg over  tre avtaleperioder , og da gjennom perioden(e) med strømkrise og høye strømpriser . Dog den første 12 mnd perioden var det 1.75,- pr kwh for Bmw Ionity avtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Du siterer litt ut av kontekst. Bmw Charging nettverket er ikke som Tesla. Det består at en bråte ladeoperatører med ulike drop-in priser. Derfor manglet du «til faste forutsigbare priser pr. kwh innland og utland» i sitatet ditt.

Tjaa, jeg synes fortsatt det strengt tatt ikke burde vært nødvendig. Hvis vi sammenligner med bensin/diesel eksempelvis. Prisen er høyere, men prisforskjellene er mindre. Synd at det er sånn. Tesla eller ikke.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Igjen , det er 1.99,- (samme pris i et par år ++) og det har vært ekstremt lav pris for meg over  tre avtaleperioder , og da gjennom perioden(e) med strømkrise og høye strømpriser . Dog den første 12 mnd perioden var det 1.75,- pr kwh for Bmw Ionity avtalen.

Jøsses. Her har nok BMW betalt godt ja! Var ikke klar over noe av dette. Godt å se at det blir noe konkurranse. De har ikke kommet med noe tilsvarende at man betaler fra kontoen i bilen enda på andre enn Tesla?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Tjaa, jeg synes fortsatt det strengt tatt ikke burde vært nødvendig. Hvis vi sammenligner med bensin/diesel eksempelvis. Prisen er høyere, men prisforskjellene er mindre. Synd at det er sånn. Tesla eller ikke.

Ja , men det har ikke noe med Bmw å gjøre at ladeoperatører ikke er like «regulert» eller forutsigbart som fyllestasjoner for drivstoff. Bmw Charging (eller DCS som firmaet egentlig heter) har fått til en tariff på tvers av operatører de har inngått avtaler med som gjør at du som bruker lader til samme kWh pris hos Eviny, Recharge , Kople i hele Norge. Dette koster kr 19,- pr mnd og har gitt 2-3 kr i besparelse pr kwt sammenliknet med lading hos f.eks Mer eller CircleK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Du la merke til "-tegnene? De var for å insinuere at lokalt er innenfor rekkevidden, slik at man slipper hurtiglading.

39/58 kroner per måned dekkes veldig fort inn ved 2,99 kr/kWh, litt avhengig av hvilke priser man sammenligner mot, men samtidig er jo dette en garanti for at ikke prisen plutselig blir 5,80 når man står der og skal lade.

På Tesla SuC Lillehammer (der finner du og Ionity), så er ladeprisen 3,40/3,75 for ikke-Teslaer uten avtale. Om dette f.eks. er stedet man vanigvis stopper for å toppe opp på vei til hytta, så skal du da lade hhv 51,37/76,32 kWh per måned for å nulle ut hhv 39/58 kroner i månedsavgift ved prisen 3,75 per kWh. Tilsvarende ved 3,40 kr/kWh, blir 95,12/141,46 kWh før dette går i null. All lading over dette, vil altså være besparelse på.

Så kan det selvsagt bli flere kWh om Tesla senker prisen, men færre om prisen går opp. Men det trenger man da ikke tenke veldig på når prisen er fast. Så man får selvsagt vurdere selv om den sikringen som koster 2 eller 3 halvliter-flasker Mozell Light på Oda (holdt panten utenom, da man får den tilbake), er verdt pengene.

Derav "så nært en no-brainer som det er mulig å komme..."

Ser at jeg kom i skade for å regne ut fra 2,99 når det var 1,99 som var prisen. 

Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,40 altså ved 27,66 kWh, og 41,13 kWh ved 58,- per mnd.
Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,75 altså ved 22,16 kWh, og 32,95 kWh ved 58,- per mnd.

Altså langt raskere enn først antydet. Beklager feilen.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Jøsses. Her har nok BMW betalt godt ja! Var ikke klar over noe av dette. Godt å se at det blir noe konkurranse. De har ikke kommet med noe tilsvarende at man betaler fra kontoen i bilen enda på andre enn Tesla?

Det er allerede kommet plug’n charge. Eldre biler(også min) må få installert et tls sertifikat i bilens software/os. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Det er allerede kommet plug’n charge. Eldre biler(også min) må få installert et tls sertifikat i bilens software/os. 

Vet du noe mer om hva "eldre" betyr? Er det da standard i alle nye biler nå til dags? Aldri hørt om det, men håper det blir standard.

Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,40 altså ved 27,66 kWh, og 41,13 kr/kWh ved 58,- per mnd.
Månedskostnaden på 39,- bespares ved 3,75 altså ved 22,16 kWh, og 32,95 kr/kWh ved 58,- per mnd.

Okey. Så man må ha 1 langtur per 1-2 mnd uten annen mulighet for lading. Kan jo svare seg på lengre road trips ser jeg hvis det ikke er noe bindingstid da.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Vet du noe mer om hva "eldre" betyr? Er det da standard i alle nye biler nå til dags? Aldri hørt om det, men håper det blir standard.

Min i4 M50 er produsert i Nov.2022 og er "eldre". Den vil antagelig måtte få sw sertifikat installert av forhandler. 
Det er ikke så mye informasjon tilgjengelig enda.
BMWer prudusert fra Juli mnd i år har sertifikat for Plug'N Charge installert fra fabrikk og er klare. Ionity ladere er allerede klare. 
Men jeg har ikke noe problem med å ta ut og vifte BMW Charging kortet mitt som oppbevares på ssolskjermen foran ladestasjonens RFID leser. Det har alltid fungert . Plug'n Charge har ikke vært noe jeg har savnet.

 

Ionity Plus pakke hos Bmw Charging (DCS Solutions) har 12 mnd binding og prisen pr.kwh gjelder også i de 12 månedene.

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Vet du noe mer om hva "eldre" betyr? Er det da standard i alle nye biler nå til dags? Aldri hørt om det, men håper det blir standard.

Okey. Så man må ha 1 langtur per 1-2 mnd uten annen mulighet for lading. Kan jo svare seg på lengre road trips ser jeg hvis det ikke er noe bindingstid da.

Med min langtur fra Oslo til Stiklestad i helgen, der jeg ikke fikk ladet hjemme i borettslaget pga feil på halvparten av laderne og måtte starte med lading på Dal, har jeg da på tur/retur brukt:

365,17 kr på 223 minutter lading for 221,326 kWh á 1,65 kr/kWh.

Dette med takboks på taket, og godt over 50 % på batteriet ved hjemkomst. Og det inkluderer ladetap, da tallene er hentet fra CMH-appen.

Med 1.99 kr/kWh ville dette altså kostet 440,44 kr. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Med min langtur fra Oslo til Stiklestad i helgen, der jeg ikke fikk ladet hjemme i borettslaget pga feil på halvparten av laderne og måtte starte med lading på Dal, har jeg da på tur/retur brukt:

365,17 kr på 223 minutter lading for 221,326 kWh á 1,65 kr/kWh.

Dette med takboks på taket, og godt over 50 % på batteriet ved hjemkomst. Og det inkluderer ladetap, da tallene er hentet fra CMH-appen.

Med 1.99 kr/kWh ville dette altså kostet 440,44 kr. 

Det var lader ved hotellet, men jeg har svært liten tro på at jeg hadde spart penger på å lade der, men jeg kunne spart noen minutter reisetid. Forutsatt at jeg fikk plass. Var opptatt da jeg ble klar over disse.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Min i4 M50 er produsert i Nov.2022 og er "eldre". Den vil antagelig måtte få sw sertifikat installert av forhandler. 
Det er ikke så mye informasjon tilgjengelig enda.
BMWer prudusert fra Juli mnd i år har sertifikat for Plug'N Charge installert fra fabrikk og er klare. Ionity ladere er allerede klare. 
Men jeg har ikke noe problem med å ta ut og vifte BMW Charging kortet mitt som oppbevares på ssolskjermen foran ladestasjonens RFID leser. Det har alltid fungert . Plug'n Charge har ikke vært noe jeg har savnet.

Helt enig. BMW kortet har virket på første trekk hver gang jeg har brukt det. Min er produsert i Februar 23 så den må nok oppgraderes for Plug*n Charge. Ellers så har jeg ladet ca 110kwh på ionity avtalen nå i sommer. Forbauset over ladehastighet i øvre del av batteri. Koblet til med 48% og fikk 210KW inn på batteriet. Snitt på 100KW fra 50-80%. Hadde garantert fått høyere hastighet fra 10% men jeg orker ikke la lading styre ferien min. Jeg bare ladet når jeg kom forbi en inonity lader og ellers tenkte ikke på at jeg kjørte el bil. Spiste når vi var sultne og stoppet når det var noe vi ville se. Hotell og parkering ble også valgt helt uten tanke på lading. Parkerte bilen når vi kom på hotellet og kjørte lykkelig avgårde neste dag. Rekkevidde var aldri under 200km noen gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (40 minutter siden):

Det er allerede kommet plug’n charge. Eldre biler(også min) må få installert et tls sertifikat i bilens software/os. 

På MER stasjoner kunne min i4 (November 2022 produsert) bruke autocharge, så den har software for å identifisere seg til lader automatisk, men får ikke registrert den med plug and charge løsningen til BMW, får bare opp feilmelding når jeg skriver inn VINen 🤔

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

På MER stasjoner kunne min i4 (November 2022 produsert) bruke autocharge, så den har software for å identifisere seg til lader automatisk, men får ikke registrert den med plug and charge løsningen til BMW, får bare opp feilmelding når jeg skriver inn VINen 🤔

Du skal ikke skrive inn VIN med BMW. Men en ID fra det tls/ssl sertifikatet som må installeres. Derfor får du feilmelding.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (8 minutter siden):

Takker for innsikt og gode tips til verktøy @Snowleopard @The Very End

BMW’en er (dessverre?) en i4 40, men mtp rekkevidde er den jo gull. Uansett vil en Gøteborg og Helsingør/Borg være naturlige steder å ladestoppe. Med innsikten fra dere kan vi planlegge lett. Takker og bukker!

i4 40/eDrive er nok en knall bil, og intet å si "dessverre" for. Gleden er jo at du har i bøtter og spann med rekkevidde. At den ikke har 4x4, er kanskje ikke noe du vil merke veldig ulemper med.

Så får det være at jeg har en "frunk-fetisj"... ;) 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Du skal ikke skrive inn VIN med BMW. Men en ID fra det tls/ssl sertifikatet som må installeres. Derfor får du feilmelding.

Skjønner, var i den konfiguratoren for plug and charge det sto at en kunne bruke VIN. Da for en vente til en eventuell oppdatering som aktiverer funksjonaliteten, men litt rart at de skal ha ett eget system på det når bilen henholdsvis har det som trengs for "plug and charge" med MER. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Skjønner, var i den konfiguratoren for plug and charge det sto at en kunne bruke VIN. Da for en vente til en eventuell oppdatering som aktiverer funksjonaliteten, men litt rart at de skal ha ett eget system på det når bilen henholdsvis har det som trengs for "plug and charge" med MER. 

Mer bruker Autocharge, ikke Plug & Charge. Så om du har fulgt oppskrift for det siste, så kan jeg se det går galt.  Men du har altså fulgt oppskriften fra Mer?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Skjønner, var i den konfiguratoren for plug and charge det sto at en kunne bruke VIN. Da for en vente til en eventuell oppdatering som aktiverer funksjonaliteten, men litt rart at de skal ha ett eget system på det når bilen henholdsvis har det som trengs for "plug and charge" med MER. 

Standarden er definert til å bruke sertifikat for identifisering og kryptering. Det kan være at et alias property inneholder vin . Men uten sertifikatet fungerer det ikke .

https://www.switch-ev.com/blog/basics-of-plug-and-charge

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...