Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (2 timer siden):

Der kom det priser på Kona. 

Kan jo være konkurransedyktig dette. 

Men mister man virkelig 6 mil rekkevidde hvis man velger 19 tom felger? Det hørtes brutalt ut

Mye fint med nye Kona, men en startpris på 388 K for LR i basis-versjonen og 433/453 K for Premium (siste med 19" og panorama soltak) synes jeg rett og slett er for mye for denne. Spesielt med tanke på at TMY SR er knappe 434 inkl levering.

Riktignok har Kona Head-up Display og endel annet knask, men den er fremdeles langt tregere å lade og er mindre, samt trekker mye mindre på henger. Dessuten er Kona FWD, mens TMY SR er RWD.

Riktignok 5 kg høyere taklast på papiret, men trekker man fra 5 kg for selve takstativet på Kona, så er man i realiteten lik på vekt der, da TMY sin begrensning er 75 kg på takstativet.

Klart, er ikke ladefart viktig, så holder man greit ut. Og er man heller ikke spesielt glad i Tesla og helst ikke vil ha en slik, er dette sikkert et greit valg. Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med min, men så mye er for mye for denne.

Skal riktignok ta en nærmere titt, men blir nok ikke å oppgradere til denne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (Akkurat nå):

Ofte betyr det at plassen ikke er utnyttet optimalt. Da plattformen er tilpasset en fossilbil. Se polestar 2 f.eks. 

Ok. Så det er et standpunkt du tar automatisk? Fossilbilplattform, så sikkert ikke stor nok nok?

Om du skal ha en 0.5L brus får du god plassutnyttelse i en 0.5 flaske. 
 

Den samme mengden brus passer også i en 0.8L flaske. Samme plassmengde 😘

Personlig vurderer jeg slik bil for bil. Om det er 100% eller 80% utnyttet plass har da ingenting å si. Enten er det jo plass ihht egne krav eller ikke. Om bilen har brukt mer plass på f.eks design er det jo helt konge om den er stor nok.

Lurt å være litt åpen, lett å overse gode biler 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For sluttbruker betyr dedikert/ikke dedikerte platformer nada null og nix, markedet bestemmer prisen og om bilen leverer det du ønsker så ville jeg ikke ofret en tanke til hvorvidt plattformen er elbil eksklusiv eller ikke. Hyundai og Kia har nå bygget en av de aller mest effektive elbilene på markedet i en årrekke med Kona og E-Soul. Sålenge plattformen er tilpasningsdyktig så spiller det effektivt ingen rolle om den og blir brukt til både elbil og fosil biler.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, DrAlban3000 said:

Ok. Så det er et standpunkt du tar automatisk? Fossilbilplattform, så sikkert ikke stor nok nok?

Om du skal ha en 0.5L brus får du god plassutnyttelse i en 0.5 flaske. 
 

Den samme mengden brus passer også i en 0.8L flaske. Samme plassmengde 😘

Personlig vurderer jeg slik bil for bil. Om det er 100% eller 80% utnyttet plass har da ingenting å si. Enten er det jo plass ihht egne krav eller ikke. Om bilen har brukt mer plass på f.eks design er det jo helt konge om den er stor nok.

Lurt å være litt åpen, lett å overse gode biler 

 

Var en meget merkelig måte å forklare på gitt..

Men girkassetuneller som gjør benplass bak vanskelig (helt uten grunn) og tomme store motorom er gjerne resultatet av at de gjennbruker platformer.

Hyundai er dog ganske flinke til gjenbruket i motsetning til mange andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (15 minutter siden):

Ok. Så det er et standpunkt du tar automatisk? Fossilbilplattform, så sikkert ikke stor nok nok?

Om du skal ha en 0.5L brus får du god plassutnyttelse i en 0.5 flaske. 
 

Den samme mengden brus passer også i en 0.8L flaske. Samme plassmengde 😘

Personlig vurderer jeg slik bil for bil. Om det er 100% eller 80% utnyttet plass har da ingenting å si. Enten er det jo plass ihht egne krav eller ikke. Om bilen har brukt mer plass på f.eks design er det jo helt konge om den er stor nok.

Lurt å være litt åpen, lett å overse gode biler 

 

Nei, hvor sa jeg det? Det er dog ofte tilfellet.

Personlig er jeg ikke så glad i digre biler med dårlig plass. Vil helst ha en som utnytter plassen best, som da er enklere å parkere, bedre på trange veier og veier ofte mindre. Tror ikke det er så unormalt. 

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 minutter siden):

Nei, hvor sa jeg det? Det er dog ofte tilfellet.

Personlig er jeg ikke så glad i digre biler med dårlig plass. Vil helst ha en som utnytter plassen best, som da er enklere å parkere, enklete på trange veier og veier ofte mindre. Tror ikke det er så unormalt.

Så Kona er diger utenpå og liten inni er det du mente?

Her er sitatet:

Kona er vel fremdeles en ombygd fossilbil

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
PgUp skrev (25 minutter siden):

Kona er vel fremdeles en ombygd fossilbil. 

Enig i at det beste hadde vært en ren elbilplattform, gjerne e-gmp som de benytter på Ioniq 5 og 6, samt "konsernsøsknene" EV 6 og EV9. Det er klart en fordel å optimalisere for ren elbil-drivlinje.

Vet ikke hvor mye man skal legge i det, men Hyundai påstår at i motsetning til 1. Gen Kona (og face-liftene de har hatt til nå),så har de først tenkt på EV-driftslinje og så heller tilpasset denne til ice/hybrid-variantene.

Det skal bl.a. ha ført til at man får flatt gulv bake, som er en forbedring. Ikke det at den humpen som er der i 1. gen er så stor, men absolutt greit å få den vekk om man ikke behøver den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Enig i at det beste hadde vært en ren elbilplattform, gjerne e-gmp som de benytter på Ioniq 5 og 6, samt "konsernsøsknene" EV 6 og EV9. Det er klart en fordel å optimalisere for ren elbil-drivlinje.

Vet ikke hvor mye man skal legge i det, men Hyundai påstår at i motsetning til 1. Gen Kona (og face-liftene de har hatt til nå),så har de først tenkt på EV-driftslinje og så heller tilpasset denne til ice/hybrid-variantene.

Det skal bl.a. ha ført til at man får flatt gulv bake, som er en forbedring. Ikke det at den humpen som er der i 1. gen er så stor, men absolutt greit å få den vekk om man ikke behøver den.

Det er jo veldig lovende. Takk for utfyllende svar. Er fan av fasongen, med hatchback. Kunne vurdert om prisen var litt lavere.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 minutter siden):

Det er jo veldig lovende. Takk for utfyllende svar. Er fan av fasongen, med hatchback. Kunne vurdert om prisen var litt lavere.

Enig, prisen er for høy nå. En bedre pris, og jeg hadde vurdert å be om tilbud på innbytte.

Ladefarten er noe bedre med ca 15 min raskere på 10-80 (dog, 40 min er tregt per i dag), og den har fått den lille ekstra rekkevidden jeg føler behov for.

Dessuten er den bedre på nesten alt jeg har hatt som kritikk av  1. gen Kona bortsett fra den fremdeles er FWD. Og NAV er av og til på bærtur. Men det virker som et mer generelt problem på tvers av merker og modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (28 minutter siden):

Var en meget merkelig måte å forklare på gitt..

Men girkassetuneller som gjør benplass bak vanskelig (helt uten grunn) og tomme store motorom er gjerne resultatet av at de gjennbruker platformer.

Hyundai er dog ganske flinke til gjenbruket i motsetning til mange andre.

Det var en måte å skissere forholdet plassbehov og plass. Jeg så det som en noe merkelig taktikk å se hvor uthulet bilen er som en målestokk. 
 

Kona ser aktuell ut? Ta en tur å sjekk den ut - det er i mine øyne slik man finner bilen sin. For ikke lenge siden var det en elbilplattform som var mest effektiv (forbruk), det er nå en fossilplattform. Er det slik at fossilplattformer er best på forbruk? (Svaret er nei)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herlig!

Men det jo ikke bare her i tråden, dette er fenomener som har kommet for å bli. Personlig synes jeg det er rart at slike småting blir kritisk viktig.

Kommer an på hvilket fokus man har. 
 

Som en digresjon kan jeg ta med en samtale jeg har hatt med en person som jobber med CV90. På den tiden jobbet jeg som programmerer og lagde prototyper.

Da vi diskuterte pansring forklarte han at dagens fokus ikke lenger var effektiv beskyttelse (millimeter med pansring) men overlevelse. Istedet for å kake på med mer pansring lagde de smarte systemer for å unngå å bli truffet. Dette fokuset gjennomsyret utvikling og produksjonen.

På samme måte bør man oppdatere seg når det kommer til bil. Ikke kjøp etter hvor uthulet den er, men heller vurder hvor praktisk den er for deg.

For meg er kick-åpning av bakluka grisedigg, den bruker jeg hver dag - ofte flere ganger. Derfor ble det vurdert høyt imot f.eks frunk som for det første er et idiotisk sted å ha bagasje - dernest er unødvendig (for meg)

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

På samme måte bør man oppdatere seg når det kommer til bil. Ikke kjøp etter hvor uthulet den er, men heller vurder hvor praktisk den er for deg.

For meg er kick-åpning av bakluka grisedigg, den bruker jeg hver dag - ofte flere ganger. Derfor ble det vurdert høyt imot f.eks frunk som for det første er et idiotisk sted å ha bagasje - dernest er unødvendig. 

Jepp, man må vurdere mot eget behov. Sensor for åpning av bakluke er f.eks noe jeg ikke vil ha, trenger det ikke og det medfører bare risiko for uønsket åpning. Hadde deaktivert den om bilen kom med en slik. 

Frunk? Ja takk. I min ligger det Type 2 kabel, vanlig ladekabel, jekk, 12V kompressor, hjulmutternøkkel, dekkreparasjonssett, slepetau ++. Alle mulig greier som er kjekt for meg å ha med på langtur men som det er noe dritt at ligger under all bagasjen om det plutselig behøves. Det er sjelden jeg er nedi der, legger aldri bagasje der. Men om jeg skal ha med et par kanner bensin på hytta (til aggregatet og snøfreseren) så havner de nedi der da jeg hater å ha den lukta inne i bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (40 minutter siden):

Jeg lar meg inspirere av @Retroman

7v0w2e.jpg

Dette er en diskusjon som har gått sin gang siden første generasjon Leaf , Model S , BMW i3 og kia Soul EV "kriget" så ikke rettet mot noen spesifikt, bare et tema som komisk mange ganger blir tatt opp i disse elbil diskusjonene. 

Vil tro det er fordi det er ganske relevant ;) folk vil ha mest for pengene.

Man ser jo hvor utrolig hardt tesla dominerer med sin plattform.

Når kona blir prismessig så nærme model y så blir det nesten økonomisk uansvarlig å velge kona. Dessverre. Til 300k hadde den vært veldig aktuell.

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 minutter siden):

Jepp, man må vurdere mot eget behov. Sensor for åpning av bakluke er f.eks noe jeg ikke vil ha, trenger det ikke og det medfører bare risiko for uønsket åpning. Hadde deaktivert den om bilen kom med en slik. 

Frunk? Ja takk. I min ligger det Type 2 kabel, vanlig ladekabel, jekk, 12V kompressor, hjulmutternøkkel, dekkreparasjonssett, slepetau ++. Alle mulig greier som er kjekt for meg å ha med på langtur men som det er noe dritt at ligger under all bagasjen om det plutselig behøves. Det er sjelden jeg er nedi der, legger aldri bagasje der. Men om jeg skal ha med et par kanner bensin på hytta (til aggregatet og snøfreseren) så havner de nedi der da jeg hater å ha den lukta inne i bilen. 

Ja, om du er oppe med frunken i tide og utide pga hvor praktisk det er - da er det smart. Det er jo den tankegangen man bør ha, slik du skisserer der. Om du derimot har det som et nødsted vil du ende opp med å bruke ca 1 min mer på å løfte plata baki. 
 

Det scenarioet fordrer at du har nok i bagasjen til at man ikke får vippet opp plata. Så praktisk effekt for deg er antall ganger du bruker det, minus gangene bilen er tom. 

Det er ikke mulig å åpne bakluka om ikke nøkkel, mobil eller smartklokke er innenfor 1 meter. Jeg får ikke kicket om jeg ikke er den rettmessige kikckeren. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...